Hyppää sisältöön

Oletko huomannut nämä 6 salaista tapaa, joilla lentokentät manipuloivat sinunkin mieltäsi?

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 01.12.2017
Lentokenttien suunnittelussa on monta tarkkaan harkittua osa-aluetta - lue miten matkustajien mieltä manipuloidaan.

1. Käytävät kaartuvat vasemmalle

Suurin osa matkustajista tuskin on kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta lentokenttien käytävät kaartuvat useammin vasemmalle kuin oikealle. Asiaan on olemassa selitys.

Useimmat ihmiset ovat oikeakätisiä ja vetävät laukkujaan oikealla kädellä. Kun käytävä kaartuu vasemmalle, kiinnittävät matkustajat enemmän huomiota oikealla puolella sijaitseviin liikkeisiin – ja tekevät siis todennäköisimmin myös ostoksia niissä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

2. Kyltit ovat lähes aina samanlaisia

Lentokentillä on taipumus näyttää lähes samanlaisilta ympäri maailmaa. Olit sitten Euroopassa tai Aasiassa, yleensä matkustajia johdattavat hyvin tutun näköiset kyltit ja opasteet. Lentokenttien kylttien suosituimmat fontit ovat Helvetica, Frutiger ja Clearview, joita käyttää 75 prosenttia maailman lentoasemista. Myös kirjainten koko on lähes aina sama.

3. Lentokentillä käytetään kokolattiamattoja

Lentokentillä lähes kaikki matkustajat kuljettavat mukanaan pyörillä kulkevia vetolaukkuja, jotka rullaavat helposti lattiaa vasten. Mutta miksi porttialueilla käytetään usein kokolattiamattoja? Syynä on lentokenttien halu tehdä matkustajien olo kotoisaksi. Lentoa odotellessa matkustajat voivat siis rauhoittua miellyttävässä, kodinomaisessa ympäristössä.

4. Taideteokset ohjaavat matkustajia

Lentokentiltä löytyvillä näyttävillä taideteoksilla voi olla samanlainen tarkoitus kuin kokolattiamatoillakin – ne tekevät tilasta viihtyisämmän ja saavat matkustajat tuntemaan olonsa miellyttäväksi. Samaan aikaan ne toimivat myös maamerkkeinä isoilla kentillä. Tilaa on helpompi hahmottaa esimerkiksi jättimäisen patsaan avulla, joka toimii tarvittaessa myös helppona kohtauspaikkana.

5. Rentoutunut matkustaja kuluttaa enemmän

Kun lentokentiltä löytyy unisoppeja, hierontatuoleja, suihkuja ja muita matkustajien hemmotteluun tarkoitettuja palveluja, on niiden tärkein tehtävä tietysti pitää matkustajat tyytyväisinä ja tehdä matkustuskokemuksesta elämys. Samaan aikaan palvelujen taustalla on myös kaupallinen tarkoitus: rentoutunut ja hyväntuulinen matkustaja on alttiimpi tekemään ostoksia ja käyttämään ravintolapalveluja.

6. Joudut kävelemään myymälän läpi

Jokainen lentomatkustaja on varmasti huomannut joutuvansa yleensä kävelemään lentokentän jättimäisen duty free -myymälän läpi päästäkseen turvatarkastuksesta lähtöportille. Eikä tietenkään sattumalta. Moni saattaisi päättää välttävänsä liikettä kokonaan, mutta jo myymälässä olevan matkustajan käteen tarttuu helposti vähintäänkin suklaalevy, viinipullo tai hajuvesi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lentokentillä puhutaan niin kutsutusta “kultaisesta tunnista” eli matkustajan turvatarkastuksen jälkeen myymäläalueella viettämästä 60 minuutista, joiden aikana tämä on altis tuhlaamaan.

Lähde: The Telegraph, Mental Floss
Kuva: Istockphoto

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja