Näin lentoasema manipuloi matkustajien mieltä huomaamatta

Oletko huomannut nämä 6 salaista tapaa, joilla lentokentät manipuloivat sinunkin mieltäsi?

Lentokenttien suunnittelussa on monta tarkkaan harkittua osa-aluetta – lue miten matkustajien mieltä manipuloidaan.

1. Käytävät kaartuvat vasemmalle

Suurin osa matkustajista tuskin on kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta lentokenttien käytävät kaartuvat useammin vasemmalle kuin oikealle. Asiaan on olemassa selitys.

Useimmat ihmiset ovat oikeakätisiä ja vetävät laukkujaan oikealla kädellä. Kun käytävä kaartuu vasemmalle, kiinnittävät matkustajat enemmän huomiota oikealla puolella sijaitseviin liikkeisiin – ja tekevät siis todennäköisimmin myös ostoksia niissä.

2. Kyltit ovat lähes aina samanlaisia

Lentokentillä on taipumus näyttää lähes samanlaisilta ympäri maailmaa. Olit sitten Euroopassa tai Aasiassa, yleensä matkustajia johdattavat hyvin tutun näköiset kyltit ja opasteet. Lentokenttien kylttien suosituimmat fontit ovat Helvetica, Frutiger ja Clearview, joita käyttää 75 prosenttia maailman lentoasemista. Myös kirjainten koko on lähes aina sama.

3. Lentokentillä käytetään kokolattiamattoja

Lentokentillä lähes kaikki matkustajat kuljettavat mukanaan pyörillä kulkevia vetolaukkuja, jotka rullaavat helposti lattiaa vasten. Mutta miksi porttialueilla käytetään usein kokolattiamattoja? Syynä on lentokenttien halu tehdä matkustajien olo kotoisaksi. Lentoa odotellessa matkustajat voivat siis rauhoittua miellyttävässä, kodinomaisessa ympäristössä.

4. Taideteokset ohjaavat matkustajia

Lentokentiltä löytyvillä näyttävillä taideteoksilla voi olla samanlainen tarkoitus kuin kokolattiamatoillakin – ne tekevät tilasta viihtyisämmän ja saavat matkustajat tuntemaan olonsa miellyttäväksi. Samaan aikaan ne toimivat myös maamerkkeinä isoilla kentillä. Tilaa on helpompi hahmottaa esimerkiksi jättimäisen patsaan avulla, joka toimii tarvittaessa myös helppona kohtauspaikkana.

5. Rentoutunut matkustaja kuluttaa enemmän

Kun lentokentiltä löytyy unisoppeja, hierontatuoleja, suihkuja ja muita matkustajien hemmotteluun tarkoitettuja palveluja, on niiden tärkein tehtävä tietysti pitää matkustajat tyytyväisinä ja tehdä matkustuskokemuksesta elämys. Samaan aikaan palvelujen taustalla on myös kaupallinen tarkoitus: rentoutunut ja hyväntuulinen matkustaja on alttiimpi tekemään ostoksia ja käyttämään ravintolapalveluja.

6. Joudut kävelemään myymälän läpi

Jokainen lentomatkustaja on varmasti huomannut joutuvansa yleensä kävelemään lentokentän jättimäisen duty free -myymälän läpi päästäkseen turvatarkastuksesta lähtöportille. Eikä tietenkään sattumalta. Moni saattaisi päättää välttävänsä liikettä kokonaan, mutta jo myymälässä olevan matkustajan käteen tarttuu helposti vähintäänkin suklaalevy, viinipullo tai hajuvesi.

Lentokentillä puhutaan niin kutsutusta “kultaisesta tunnista” eli matkustajan turvatarkastuksen jälkeen myymäläalueella viettämästä 60 minuutista, joiden aikana tämä on altis tuhlaamaan.

Lähde: The Telegraph, Mental Floss
Kuva: Istockphoto

Päivitetty: 1.12.2017

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (10 votes, average: 1,60 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

2 kommenttia

Seutulan kentällä, kun kerran vuodessa sieltä lähtee, niin oikein mukava se turvatarkastuksen jälkeinen hajuvesimyymälä. Siinä vyötä takaisin laitellessa meinaa paskoa alleen hajujen sekamelskassa.

Lentokenttien matkustaja saattaisi myös olla alttiimpi käyttämään ravintopalveluja, jos ne olisivat kohtuullisen hintaisia.
Lentokenttien sämpylä/kahvi on yleensä järkyttävän hintainen.
Oluesta nyt puhumattakaan.