Nämä 13 asiaa matkustajat saisivat kuulla, jos lentokenttävirkailijat voisivat sanoa suorat sanat
Tällaista on olla lentokenttävirkailija
Lentokenttävirkailijat saavat työssään todistaa lomailijoiden lähtemisen riemua, mutta myös viivästyksistä, peruutuksista ja muista ongelmista aiheutuvia poikkeustilanteita. Moni matkailija saattaa tuntea piston sydämessään – ehkä olet itsekin joskus purkanut turhautumistasi lentokenttävirkailijaan.
Business Insider -sivusto kysyi lentokentän työntekijöiltä, mitä he haluaisivat sanoa matkustajille. Lue kokoelma kommentteja alta – oletko sinäkin joskus syyllistynyt näihin?
Lentokenttävirkailijoiden viesti matkustajille
1. “Ole rehellinen. Olemme todennäköisesti kuulleet tekosyysi tuhat kertaa.”
2. “Emme voi automaattisesti myöntää ilmaista korotusta business-luokkaan. Eri lentoyhtiöillä on erilaiset säännöt, mutta omalla päätöksellä tehdyt muutokset varaukseen voivat pahimmillaan tuoda virkailijalle potkut.”
3. “Työmme on stressaavampaa kuin uskotkaan. Työskentelemme valtavan paineen alla, ja monet lentokenttävirkailijat ovat joutuneet jopa fyysisen hyökkäyksen kohteeksi.”
4. “Ota muut matkustajat huomioon. Kun odotat lentoa lähtöportilla, älä leikkaa varpaankynsiä, käytä hammaslankaa tai puhu suureen ääneen puhelimessa.”
5. “Varaa matkustamiseen aikaa. Älä saavu lentokentälle viime tipassa tai saatat hyvinkin myöhästyä koneesta. Olet lähdössä lennolle, et hyppäämässä bussiin.”
6. “Ei tarkoittaa ei. Yksittäiset työntekijät eivät voi muuttaa sääntöjä, jotka yhtiö on laatinut. Sääntöjen ei ole tarkoitus tehdä matkustamisesta vaikeampaa, vaan turvallisempaa.”
7. “Muista käytöstavat. Mitä paremmin käyttäydyt, sitä innokkaammin sinua autetaan. Kuka haluaisi auttaa töykeää ja huutavaa matkustajaa?”
8. “Mieti mitä pakkaat laukkuusi. Erityisesti kokemattomat matkustajat pakkaavat usein mukaan kaiken mahdollisen. Liian suurista matkatavaroista on harmia paitsi lentokentällä, myös esimerkiksi taksissa ja hotelliin siirryttäessä.”
9. “Älä syytä meitä perutuista lennoista. Meillä ei ole käytössämme ylimääräisiä koneita, joita voimme lähettää matkaan lennon peruuntuessa.”
10. “Työmme ei koskaan lopu kesken. Olemme vastuussa lipuista, matkatavaroista, koneeseen nousevista matkustajista ja sieltä poistuvista matkustajista. Selvitämme valituksia, peruutuksia, kadonneita matkatavaroita, säähän liittyviä myöhästymisiä ja matkailijoiden ongelmia – yrittäen samaan aikaan tehdä matkustusprosessista mahdollisimman helppoa ja tehokasta.”
11. “Emme voi vaikuttaa sääolosuhteisiin ja niistä johtuviin myöhästymisiin tai peruuntumisiin. Joskus asiakkaat ovat jopa kuvitelleet meidän voivan kontrolloida sumua.”
12. “Älä vaivaa lähtöportilla työskenteleviä virkailijoita esittämällä kysymyksiä, joihin on jo vastattu kuulutuksissa. Virkailijoiden on pysyttävä tiukassa aikataulussa, ja kaikki turhat kysymykset vievät kallisarvoista aikaa.”
13. “Lentokenttävirkailijaan käsiksi käyminen tai verbaalinen hyökkäys on rikos, josta voi tulla pidätetyksi. Soitamme tarvittaessa poliisit paikalle, eikä häiriköitä päästetä lennolle.“
Lue myös: Nämä 15 asiaa lentoemännät haluaisivat sanoa matkustajille päin naamaa – jos voisivat
Lähde: Business Insider
Kuva: Istockphoto