Hyppää sisältöön

Näin haet korvauksia lentoyhtiöltä – katso helpot vinkit

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 16.01.2017
Lentoyhtiöt ovat monissa tilanteissa korvausvelvollisia esimerkiksi lennon myöhästyessä tai matkatavaroiden kadotessa. Katso kuinka saat korvaukset, joihin olet oikeutettu.

Tutustu lentomatkustajan oikeuksiin

Lentomatkustajan oikeudet takaavat matkustajien oikeudet tilanteissa, joissa lentomatka ei mene aivan suunnitellusti. Esimerkiksi lennon viivästyessä, matkatavaroiden kadotessa tai vaikkapa lennon peruuntuessa matkustaja voi olla oikeutettu korvauksiin.

Lentomatkustajan oikeuksiin on hyvä perehtyä ennen korvausten hakemista, sillä Euroopan Unioni on säätänyt tiukat säännöt sille, milloin lentoyhtiö on korvausvelvollinen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Toimi näin

Tee kirjallinen valitus ja korvaushakemus lentoyhtiölle mahdollisimman pian tapauksen jälkeen. Valituksen on hyvä olla selkeä ja asiallinen, ja siitä on käytävä esille kaikki tärkeimmät asiat: kuka valittaa, mistä asiasta, mihin lentoon liittyy, kenelle valitetaan, mitä vaaditaan ja mihin vaatimus perustuu.

Ennen hakemuksen lähettämistä on syytä selvittää, millaiseen summaan olet oikeutettu. Korvaussummat ovat yleensä 250–600 euroa ja riippuvat esimerkiksi myöhästymistapauksissa lentomatkan pituudesta ja myöhästymisen kestosta. Korvaussummat kertova taulukko on esimerkiksi Trafin sivuilla.

Avoimen valituksen sijaan voit myös täyttää Euroopan Unionin lentomatkustajille tekemän valituslomakkeen, josta käyvät ilmi kaikki vaaditut asiat.

Parhaassa tapauksessa lentoyhtiö hyväksyy korvaushakemuksen ja maksaa korvauksen suoraan asiakkaalle. On kuitenkin tavallista, että paluupostissa odottaakin lentoyhtiön vastine, jonka mukaan yhtiö ei olisi korvausvastuussa.

Hanki korvaukset viranomaisten avulla

Ellei lentoyhtiö suostu maksamaan matkustajan vaatimia korvauksia, voi asian viedä yhä eteenpäin viranomaisteitse.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Seuraava askel on tehdä valitus asiaa valvovalle viranomaiselle siinä EU-maassa, missä tilanne tapahtui. Esimerkiksi Espanjassa myöhästyneestä lennosta tulee siis valittaa lentoyhtiön jälkeen espanjalaisille viranomaisille. Valitus kannattaa tehdä joko englanniksi tai kohdemaan kielellä.

Euroopan Unioni on koonnut listan eri maiden viranomaisista, joille valituksen voi lähettää. Valituksen tekeminen on hyvin helppoa, sillä EU tarjoaa myös valmiin englanninkielisen lomakkeen, jolla valituksen tekeminen onnistuu.

>> Lue myös: Tunnetko lentomatkustajan oikeudet? Näissä tilanteissa voit hakea korvauksia

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Kuva: Flickr / Luis Migel Justino

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja