Näin haet korvauksia lentoyhtiöltä – katso helpot vinkit
Tutustu lentomatkustajan oikeuksiin
Lentomatkustajan oikeudet takaavat matkustajien oikeudet tilanteissa, joissa lentomatka ei mene aivan suunnitellusti. Esimerkiksi lennon viivästyessä, matkatavaroiden kadotessa tai vaikkapa lennon peruuntuessa matkustaja voi olla oikeutettu korvauksiin.
Lentomatkustajan oikeuksiin on hyvä perehtyä ennen korvausten hakemista, sillä Euroopan Unioni on säätänyt tiukat säännöt sille, milloin lentoyhtiö on korvausvelvollinen.
Toimi näin
Tee kirjallinen valitus ja korvaushakemus lentoyhtiölle mahdollisimman pian tapauksen jälkeen. Valituksen on hyvä olla selkeä ja asiallinen, ja siitä on käytävä esille kaikki tärkeimmät asiat: kuka valittaa, mistä asiasta, mihin lentoon liittyy, kenelle valitetaan, mitä vaaditaan ja mihin vaatimus perustuu.
Ennen hakemuksen lähettämistä on syytä selvittää, millaiseen summaan olet oikeutettu. Korvaussummat ovat yleensä 250–600 euroa ja riippuvat esimerkiksi myöhästymistapauksissa lentomatkan pituudesta ja myöhästymisen kestosta. Korvaussummat kertova taulukko on esimerkiksi Trafin sivuilla.
Avoimen valituksen sijaan voit myös täyttää Euroopan Unionin lentomatkustajille tekemän valituslomakkeen, josta käyvät ilmi kaikki vaaditut asiat.
Parhaassa tapauksessa lentoyhtiö hyväksyy korvaushakemuksen ja maksaa korvauksen suoraan asiakkaalle. On kuitenkin tavallista, että paluupostissa odottaakin lentoyhtiön vastine, jonka mukaan yhtiö ei olisi korvausvastuussa.
Hanki korvaukset viranomaisten avulla
Ellei lentoyhtiö suostu maksamaan matkustajan vaatimia korvauksia, voi asian viedä yhä eteenpäin viranomaisteitse.
Seuraava askel on tehdä valitus asiaa valvovalle viranomaiselle siinä EU-maassa, missä tilanne tapahtui. Esimerkiksi Espanjassa myöhästyneestä lennosta tulee siis valittaa lentoyhtiön jälkeen espanjalaisille viranomaisille. Valitus kannattaa tehdä joko englanniksi tai kohdemaan kielellä.
Euroopan Unioni on koonnut listan eri maiden viranomaisista, joille valituksen voi lähettää. Valituksen tekeminen on hyvin helppoa, sillä EU tarjoaa myös valmiin englanninkielisen lomakkeen, jolla valituksen tekeminen onnistuu.
>> Lue myös: Tunnetko lentomatkustajan oikeudet? Näissä tilanteissa voit hakea korvauksia
Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Kuva: Flickr / Luis Migel Justino