Miten toimitaan, kun matkustaja kuolee kesken lennon? Matkustamohenkilökunta kertoo
Elvytys aloitetaan välittömästi
Kuolema kesken lennon – siinä asia, jota yksikään matkustaja ei halua todistamassa saati kokemassa. Joskus 10 kilometrin korkeudessa tapahtuu kuitenkin pahin mahdollinen esimerkiksi yllättävän sairaskohtauksen takia.
Tärkein toimenpide on tietysti lennon kääntäminen lähimmälle mahdolliselle lentokentälle hätälaskua varten. Aina näin ei kuitenkaan voida tehdä – esimerkiksi suurten valtamerien yli lennettäessä.
Kriittisessä tilanteessa matkustamohenkilökunta aloittaa elvytyksen välittömästi. Matkustamohenkilökunnalla on käytössään myös AED-defibrillaattori sekä tavanomaista laajempi ensiapulaukku, jonka sisällön käytöstä lentoemännät ja stuertit saavat apua päivystäviltä asiantuntijoilta. Parhaassa tapauksessa lennolta löytyy myös lääkäreitä tai sairaanhoitajia.
Matkustamohenkilökunnan mukaan lentoyhtiöillä on tarkat säännöt siitä, koska elvytyksen saa lopettaa. Se on sallittua yleensä vain silloin, kun ammattilainen voi julistaa henkilön kuolleeksi tai jos elvytystoimista aiheutuu vaaraa matkustamohenkilökunnalle lennon aikana. Hengenpelastustoimia on jatkettava yhtäjaksoisesti ainakin 30 minuutin ajan.
Miten ruumis säilötään?
Jos matkustaja ehtii menehtyä lennon aikana, asetetaan tämä yleensä turistiluokan penkkiriville makaamaan tai business-luokan makuuasentoon taittuvalle istuinpaikalle. Ruumis peitetään viltillä tai se asetetaan mahdollisesti tarjolla olevaan ruumispussiin.
Lentokoneissa ei ole varsinaisia säilytyspaikkoja ruumiita varten – poikkeuksena tästä Singapore Airlinesin aikoinaan käyttämän A340-500 -konetyypin ruumissäilö. Wc-tiloihin ruumiita ei suljeta kunnioitussyistä, mutta myös siksi, että rigor mortis eli kuolonkankeus kangistaa ihmisen lihakset siten, että ruumiista tulee erittäin vaikeasti liikuteltava.
Aikoinaan lennoilla oli käytössä hieman tahdittomalta vaikuttavia keinoja ruumiin säilytykseen. BBC:n dokumentissa A Very British Airline kerrotaan British Airwaysin vanhasta tavasta asettaa ruumis istuinpaikalle ja peittää tämän kasvot unimaskilla. Menehtyneen matkustajan eteen asetettiin gin tonic ja sanomalehti, ja toivottiin muiden matkustajien luulevan tämän nukkuvan.
Lennon aikana tapahtuvien kuolemien tarkoista määristä ei juuri ole saatavilla tilastoja. Se on kuitenkin asia, johon jokaisen matkustamohenkilökunnan jäsenen on varauduttava.
Lähde: News.com.au
Kuva: Inka Khanji