Brandenburgin lentoasema, Berliini

Miljardeja maksanut aavelentokenttä keskellä suurkaupunkia – Berliinin rakennuskatastrofi seisoo toistaiseksi tyhjillään

Berliinin uuden lentoaseman piti avautua jo vuonna 2011, mutta useita vuosia ja miljardeja euroja myöhemmin lentokenttä on kaupunkilaisille lähinnä vitsi.

Avajaiset myöhässä jo kuusi vuotta

Saksan pääkaupunki Berliini on hyvin suosittu kaupunkikohde Euroopassa, mutta jos saavut kaupunkiin lentäen, ei suosiota voi päätellä ainakaan lentoaseman palvelutarjonnan tai puitteiden perusteella. Matkustajakoneiden käytössä olevat Tegelin ja Schönefeldin lentoasemat ovat auttamattoman vanhanaikaiset osittain tarkoituksella, sillä Berliiniin on ollut määrä avata uusi lentoasema, Brandenburgin Willy Brandt -lentokenttä jo vuosikaudet.

Lentoaseman rakennustyöt aloitettiin vuonna 2006, ja se oli tarkoitus avata ensimmäisen kerran lokakuussa 2011. Lentokenttä oli käytännössä valmis, ja sinne järjestettiin 10 000 kutsuvieraan avajaisseremonia, joka jouduttiin kuitenkin perumaan viime hetkillä lentoasemalla havaitun savunpoisto-ongelman vuoksi.

Brandenburgin lentoasema, Berliini
Upouusi kiitotie on ollut toistaiseksi vain yksittäisten koneiden käytössä, sillä lähistöllä sijaitsevan Schönefeldin lentoaseman koneet käyttävät Brandenburgin lentoasemaa hyvin satunnaisesti.

Sittemmin kentällä huomattiin monia muita ongelmia: lähtöselvitystiskejä ei ollutkaan riittävästi, ilmastointi ei toiminut tarpeeksi tehokkaasti, eikä matkatavaroiden käsittelyyn ollut riittävästi kapasiteettia. Myöskään lentoaseman automaattiovet eivät toimineet suunnitellusti.

Lokakuun 2011 avajaiset siirrettiin aluksi kesäkuuhun 2012, minkä jälkeen kentän avaamista on lykätty useita kertoja: maaliskuuhun 2013, lokakuuhun 2013 ja lopulta kesäkuuhun 2017. Brandenburgin lentoasema ei auennut tänäkään vuonna, ja seuraava avautumisajankohta on jossain vaiheessa vuonna 2018.

Brandenburgin lentoasema, Berliini
Brandenburgin lentoasema piti avata jo vuonna 2011.

Budjetti yli useilla miljardeilla euroilla

Tehokkuudestaan tunnetulle Saksalle pääkaupungin lentoasemafarssi on kokonaisuudessaan hyvin nolo, mutta sen lisäksi se tuo rutkasti kustannuksia, jotka tuntuvat myös saksalaisten veronmaksajien kukkaroissa. Saksan entisen liittokanslerin ja Berliinin pormestari Willy Brandtin mukaan nimetty lentoasema on käynyt hyvin kalliiksi, sillä ylläpitokustannukset juoksevat vaikka kenttä pidettäisiinkin suljettuna.

Laskelmien mukaan lentokentästä aiheutuu kuluja jokaista suljettuna pidettyä kuukautta kohden jopa 30 miljoonaa euroa. Lentoaseman alkuperäinen rakennusbudjetti oli noin kaksi miljardia euroa, mutta remonttien ja uudelleenrakennusten sekä ylläpitokulujen vuoksi kustannukset ovat nousseet jo yli kuuteen ja puoleen miljardiin euroon.

Brandenburgin lentoasema, Berliini
Brandenburgin lentoasema käy kalliiksi, sillä se on maksanut jo yli kolme kertaa budjetoidun summan.

Tällä hetkellä Berliiniin lentoteitse suuntaavat matkailijat käyttävät Tegelin ja Schönefeldin lentoasemia, joiden heikko palvelutarjonta on hyvin kaukana nykyaikaisista lentokentistä. Lentoasemat on ollut määrä sulkea heti Brandenburgin kentän avautumisen jälkeen, mistä syystä käytössä olevia lentoasemia ei ole juurikaan modernisoitu.

Berliinin jatkuvasti kasvava suosio matkakohteena on herättänyt kuitenkin epäilyksiä Brandenburgin lentoasemaa kohtaan. Jos kenttä joskus onnistutaan avaamaan, ei siellä arvostelijoiden mukaan välttämättä edes ole riittävästi kapasiteettia hoitaa kasvanutta matkustajamäärää.

>> Lue myös: Natsien entinen lentoasema on nykyisin kaupunkilaisten olohuone – katso kuvat

Lähteet: Citylab, Deutsche Welle ja Telegraph
Kuvat: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH

Päivitetty: 4.10.2017

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (1 votes, average: 2,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia