Jim Wilson on lentoyhtiön koodinimi ruumiille

Lentoyhtiöillä on salainen koodi asialle, jota yhdenkään matkustajan ei haluta tietävän

Lentoyhtiöt joutuvat joskus turvautumaan salaisiin koodeihin ikävistä syistä.

Jim Wilson on koodinimi ruumiille

Jos lennollasi on henkilö nimeltä Jim Wilson, on todennäköistä, että tämä ei ole enää hengissä. Brittisivusto The Sun kertoo nimen olevan salainen koodi lennoilla kuljetettaville ruumiille.

Ruumiiden toimittaminen paikasta toiseen on lentoyhtiöiden ikävä velvollisuus – ihmiset nimittäin kuolevat yllättävän usein jossain muualla kuin omassa kotikaupungissaan.

The Sunin mukaan vuosittain lentoyhtiöt kuljettavat noin 50 000 ruumista, ja Amsterdamin lentokentällä on jopa oma ruumishuone.

Koodinimen otti alun perin käyttöön jenkkiyhtiö American Airlines, mutta monet muut lentoyhtiöt käyttävät ruumiista yksinkertaisempaa lyhennettä HR. Tämä viittaa englanninkieliseen termiin human remains. American Airlinesilla puolestaan kerrotaan olevan jopa hautaustoimistoille suunnattu asiakaspalvelu nimeltä Jim Wilson Service.

Lentokoneissa ja lentokentillä koodinimi mahdollistaa henkilökunnan keskustelut ruumiista ilman, että matkustajat kuulevat mistä on kyse. Tämä tekee kommunikoinnista helpompaa esimerkiksi hautaustoimistojen tai lentokenttävirkailijoiden kanssa.

Käytäntö suojelee edesmenneiden ja heidän omaistensa yksityisyyttä, mutta samalla myös pyrkii välttämään epämukavan olon luomista muille matkustajille.

Entä miksi juuri Jim Wilson, joka kuulostaa tavalliselta lentomatkustajalta? Koodinimen kerrotaan olevan peräisin samannimisistä kuljetuslaatikoista, joissa ruumiit matkustavat.

Kyseessä ei suinkaan ole ainoa matkustamohenkilökunnan lennoilla käyttämä koodi. Välillä työntekijöillä tuntuu olevan kymmenen kilometrin korkeudessa varsinainen salakieli – kuten esimerkiksi tältä videolta käy ilmi.

>> Lue myös: Miten toimitaan, kun matkustaja kuolee kesken lennon? Matkustamohenkilökunta kertoo

Lähde: The Sun
Kuva: Inka Khanji

Päivitetty: 3.8.2017

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (17 votes, average: 1,53 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

4 kommenttia

SAS:in Eurobonus järjestelmä ei toimi kaikilta luvatuilta osilta. Yritin ostaa lounce paikan Helsingin lentoasemalle. EI ONNISTUNUT,. 1.Yritin varausta netin kautta. Sekavilta internet sivuilta ei löytynyt mahdollisuutta tehdä varausta. Tieto kuitenkin löytyi kuinka paljon pisteitä menee.
2. Yritin uudelleen check-in:in jälkeen, sama tulos
3. Lentoasemalla virkailija ei pystynyt auttamaan. Levitteli käsiään. Varauksen tulisi toimia kuulema netissä check-in:in jälkeen.
4. Seuraavaksi marssin suoraan lounc:in virkailijan puheille. Hän ilmoitti että hän ei voi päästää sisälle eikä hän tiedä kuinka varaus tehdään. Seuraavaksi hän vastahakoisesti kaivoi jostakin paperinipustaan joukon puhelinnumeroita, joihin voisin soittaa.
5. Sitten alkoi soittokierros. osa numeroista oli vanhentunut, ei käytössä. Vihdoin viimein löysin sopivan linjan… täällä vastassi puhelinautomaatti. Painele tätä ja sitten sitä numeroa, jotta pääset palveluun. Kun sain painettua viimeisen vaihtoehdon puhelu katkesi. USEAN YRITYKSEN JÄLKEEN LUOVUIN LEIKISTÄ…..

Tällaista tänä on tämä SAS:in bonusten käyttö!!! HUONOA HUONOMPAAKIN ASIAKASPALVELUA….

Mistähän tämäkin satu-juttu on taas kopioitu? Ei nimittäin pidä paikkaansa!
Ruumiit kuljetetaan ruumassa rahtina eikä lennon henkilökunta tiedä niistä saatika nimeä niitä. HR ei myöskään ole oikea lyhenne ruumisarkulle vaan HUM.

Juurikin näin, olen sellasen nätin pahvilootan rahdannut kentän laitaan. Sisältönä oli ihmisen jäänne. Kaiketi arkussa sisällä, mutta rahtitilassa nätissä pahvilootassa.