Hyppää sisältöön

Lentoemänniltä vaaditaan yllättäviä asioita – nämä kriteerit hakijoiden tulee täyttää

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 01.04.2016
Lentoyhtiöillä on tarkat kriteerit matkustamohenkilökunnalle.

Pituus, paino ja näkö

Uusia lentoemäntiä ja stuertteja hakevat lentoyhtiöt vaativat joskus yllättäviäkin seikkoja matkustamohenkilökuntakokeilta.

Fyysisiin ominaisuuksiin puuttuminen on tässä työssä arkipäivää. Esimerkiksi painon ja pituuden suhteen useimmilla lentoyhtiöillä on tarkat kriteerit.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Malaysia Airlinesin ohjeiden mukaan naishakijoiden painoindeksin tulee olla 22-25 ja miesten puolestaan 25-28. Ryanair puolestaan ilmoittaa, että painon on oltava sopusuhtainen.

Pituuden suhteen lentoyhtiöt ovat tarkkana siitä, että matkustamohenkilökunta ulottuu kurottamaan istuimien yläpuolella oleviin lokeroihin.

Myös matkustamohenkilökunnan näkö tarkastetaan. Esimerkiksi Air Asia vaatii lentoemänniltä ja stuerteilta “erinomaista näköä”. Silmälasit on kielletty, mutta piilolinssejä voi kuitenkin käyttää.

Fysiikan oltava kunnossa

Matkustamohenkilökunnalta vaaditaan hyvää peruskuntoa ja riittävästi voimaa matkatavaroiden käsittelyyn. Esimerkiksi WestJet-lentoyhtiö vaatii lentoemäntien ja stuerttin pystyvän nostamaan maasta vyötärön korkeudelle reilut 20 kiloa ja päänsä yläpuolelle vähintään 10 kiloa.

Halpalentoyhtiö EasyJetin säännöt ovat hieman kevyemmät, mutta esimerkiksi uimisen suhteen kokelaiden on pystyttävä pärjäämään vesillä vähintään minuutin. Ryanair vaatii ehdokkailtaan hyvää uimataitoa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Alaska Airlinesilla on erikoinen sääntö: yhtiö haluaa kaikkien matkustamohenkilökuntakokelaiden olleen savuttomia vähintään puoli vuotta ennen hakuprosessia.

Ulkoinen olemus

Virgin Atlantic -lentoyhtiö vaatii sekä lentoemäntiä että stuertteja käymään niin kutsutun groom schoolin, jossa saadaan opastusta huoliteltua olemusta varten. Oppitunneilla käyvät ilmi muun muassa yhtiön vähimmäisvaatimukset meikin suhteen.

Myös British Airways huolehtii siitä, että matkustamohenkilökuntakokelaat oppivat saapumaan töihin huolitellun näköisinä. Sääntöjä löytyy esimerkiksi oikeanlaisille sukkahousuille, kynsilakalle ja univormusta huolehtimiselle.

Esimerkiksi Malaysia Airlines ohjeistaa lentoemäntiä meikkaamaan heille sopivien sävyjen mukaan. Kenties erikoisin sääntö on käyttää luomiväreissä ainakin kolmea eri sävyä.

Emiratesin lentoemännillä on puolestaan tarkat säännöt huolitellun näköisille kynsille. Sallittuja ovat värittömät lakat, ranskalainen manikyyri sekä yhtiön tavaramerkkihuulipunan sävyiset punaiset lakat.

Sademetsäkurssi osana koulutusta

Erikoinen lisäkoulutus löytyy esimerkiksi brasilialaiselta TAM-lentoyhtiöltä, joka vaatii matkustamohenkilökuntaa käymään rankan selviytymiskurssin Amazonin sademetsässä.

Vaatimuksen takana ovat järkisyyt: yli puolet Brasiliasta on sademetsäaluetta. Jos lentokone joutuisi tekemään hätälaskun, tulisi matkustamohenkilökunnan selviytyä haastavissa olosuhteissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lue lisää matkustamohenkilökunnan koulutuksesta

Lähde: Daily Mail

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentoemäntien tehtäviin kuuluu fyysisesti vahvojen matkustajien löytäminen

Lentoemännillä on hyvä syy silmäillä matkustajien vartaloita – sovitko sinä salaiseen koodiin ABP?

Viisi asiaa, joiden takia matkustaja voidaan poistaa lennolta

Lentoemäntä paljastaa 5 syytä, joiden takia matkustaja voidaan heittää ulos lennolta – yhteen et voi itse vaikuttaa

Alkoholijuomat lennolla

Lentoemännän 5 paljastusta: mitä alkoholia juovista matkustajista todella ajatellaan

Miksi lentoemännät inhoavat Coca Cola Lightia?

Lentoemäntä kertoo, minkä yllättävän juoman tarjoileminen on vastenmielisintä – tilaatko sinäkin aina tämän?

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja