Lentoemäntä voi saada potkut yllättävistäkin syistä – 5 asiaa, joita ei katsota läpi sormien
1. Univormu ja ulkoinen olemus
Jos astelet jonain päivänä tavalliseen toimistotyöhön hieman normaalia homssuisempana, ei esimiehesi todennäköisesti kommentoi asiaa millään lailla. Toisin on matkustamohenkilökunnalla. Lentoemäntien ja stuerttien työssä univormun on näytettävä virheettömältä ja ulkoisen olemuksen huolitellulta.
Pitkän uran lentoemäntänä tehneen ja alasta kirjan julkaisseen Heather Poolen mukaan univormun on näytettävä juuri samalta kuin lentoyhtiön ohjeistuksessa. Poole kertoo tietävänsä tapauksen, jossa aloitteleva lentoemäntä sai koeajalla potkut sidottuaan univormuun kuuluvan puseron vyötäisilleen.
Myös hiusten ja meikin on oltava siistit ja lentoyhtiön sääntöjen mukaiset. Tätä harjoitellaan jo koulutuksen aikana.
Lue myös: Miksi lentoemännät näyttävät aina niin hehkeiltä, kun me muut rähjäännymme reissussa?
2. Sairaana ei lennetä
Heather Poolen mukaan yksi matkustamohenkilökunnan erikoisimmista rangaistavista teoista on lentäminen sairaana. Lentoemännillä ja stuerteilla ei ole asiaa matkustamoon ollessaan kipeänä – ei edes matkustajan roolissa. Kun matkustamohenkilökunnan jäsen on ottanut sairaslomaa, ei tämä Poolen mukaan saa lentää myöskään toisen lentoyhtiön matkustajana.
3. Matkustamohenkilökunnalla ei ole varaa myöhästyä
Kaikki tietävät, että jokaisella työpaikalla on ainakin yksi krooninen myöhästelijä. Ilmailualalla myöhästelyyn ei ole varaa.
Lennot eivät saa myöhästyä aikataulusta siksi, että matkustamohenkilökunnan jäsen nukkuu pommiin tai saapuu paikalle myöhässä. Lentoyhtiöillä on olemassa päivystyssysteemi myöhästymisiä ja sairastapauksia varten, mutta jos sama työntekijä myöhästelee paljon, on edessä luonnollisesti seuraamuksia.
Kysymyspalvelu Quorassa annettujen vastausten perusteella lentoemäntien ja stuerttien potkujen taustalla on usein nimenomaan toistuva myöhästely.
4. Epäasiallinen somekäytös
Sosiaalisen median ja työpaikalta jaettujen kuvien yleistyttyä myös monet lentoyhtiöt ovat muuttaneet suhtautumistaan univormu päällä otettuja kuvia kohtaan. Lentoyhtiöt saattavat jopa rohkaista lentoemäntiä ja stuertteja jakamaan kuvia.
Ilmailualalla some-etikettiin tulee kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota. Kaikkien kuvien, joissa vilahtaa lentoyhtiön logo tai univormu, on oltava asiallisia ja hyvän maun mukaisia. Esimerkiksi liian rohkeat kuvat, rasistiset kommentit tai matkustajien halventaminen julkisesti ovat ehdottomalla kieltolistalla. Kuvat eivät myöskään saa antaa vaikutelmaa siitä, että matkustamohenkilökunta laiminlöisi tehtäviään keskittyessään ottamaan selfieitä.
Jos työnantaja joutuu työntekijän somekäyttäytymisen takia huonoon valoon, ovat potkut lähes varmat.
5. Sääntörikkomukset ja turvallisuusriskit
Ilmailualalla sääntöjen noudattaminen on erityisen tärkeää turvallisuussyistä. On sanomattakin selvää, ettei matkustamohenkilökunnan jäsen saa kovin montaa uutta mahdollisuutta tehtyään pahan matkustajien turvallisuuteen liittyvän mokan. Sama koskee lentoyhtiön pelisääntöjen noudattamista.
Heather Poolen mukaan aloittelevilla lentoemännillä ja stuerteilla on usein puolen vuoden koeaika, jonka aikana selvitetään käytännön soveltuvuus työhön. Suomessa työnantajat käyttävät perinteisesti neljän kuukauden koeaikaa.
Lue myös: Haaveiletko lentoemännän työstä? Tällaista on arki matkailualan seksikkäimmässä ammatissa
Lähde: Mental Floss, Mashable, Quora
Kuva: Istockphoto
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää