Lentoemäntä paljastaa: näin toimin ikävien matkustajien varalta
Tilanteiden ennakointi on ykkösasia
Finnairilla lentoemäntänä työskennellyt Minna Ruolanto on joutunut usein tilanteisiin, joissa on ollut riski kehittyä painiotteluksi kesken lentomatkan. Painimaan hän ei ole kuitenkaan koskaan joutunut, sillä matkustamohenkilökunta pyrkii ennakoimaan ikävät tilanteet ja hoitamaan ne jo ennen koneen nousua.
– Lentoemännille opetetaan itsepuolustustaidoista muutamia perusasioita, esimerkiksi miten päästä irti kuristusotteesta ja muita sen tyyppisiä liikkeitä siltä varalta, että joku matkustaja käy päälle. Sitä sattuu aina välillä, Ruolanto paljastaa.
Lentohenkilökunta pyrkii lähtökohtaisesti ennakoimaan mahdolliset väkivaltatilanteet esimerkiksi poistamalla häiritsevän humalaisia matkustajia koneesta jo ennen lähtöä. Lentoemännät ja stuertit käyvätkin matkustajat läpi ennen koneen nousua laskiessaan matkustajien määrää, ja kiinnittävät samalla huomiota paitsi mahdollisiin häirikkömatkustajiin myös potentiaalisiin auttajiin.
– Yleensä häiriköivät matkustajat ovat humalassa, joten nukkumatti tulee yleensä apuun jossain vaiheessa. Unien jälkeen matkustajat ovatkin aivan eri tuulella kuin aikaisemmin, eikä heistä ole enää häiriötä, Ruolanto kertoo.
Teksti: Inka Khanji
Kuva: Finnair