Hyppää sisältöön

Kymmenen ärsyttävintä tapaa lennolla – kuinka monta näistä tunnistat?

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 04.11.2019
Muiden matkustajien raivostuttavat tavat saavat helposti hermot kireälle lennolla. Tässä kymmenen ärsyttävintä tapaa, joista useimpiin törmää valitettavasti lähes jokaisella lennolla. Oletko sinäkin syyllistynyt näihin?

1. Ryysis lähtöportilla – ota rauhassa!

Koneeseennousun alkamiseen on vielä vartti aikaa, mutta lähtöportilla on jo pitkä jono tai epämääräinen kasa matkustajia, jotka miettivät kuinka päästä nousemaan koneeseen ensimmäisten joukossa. Tämä on tuttu näky lähes jokaisella lähtöportilla, eikä siinä yleensä ole mitään järkeä.

Osa lentoyhtiöistä käyttää koneeseennousun sujuvoittamisen avuksi ryhmiä, joihin matkustajat jaetaan. Kun koneeseennousukortissa on mainittu ryhmä numeron tai kirjaimen mukaan, tarkoittaa se sitä että matkustajan kannattaa nousta koneeseen vasta, kun on oman ryhmän aika. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos koneeseennousukortissa on merkitty ryhmä C, ei matkustajan kannata yrittää koneeseennousua esimerkiksi A-ryhmän vuorolla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ryhmien toiminta perustuu siihen, että perällä olevat matkustajat suuntaavat koneeseen ensimmäisenä, jolloin he eivät aiheuta ruuhkaa ja hidasta tämän vuoksi koneen keski- tai etuosassa istuvien matkustajien nousua koneeseen.

2. Hidastelu lentokoneen käytävällä – toimi ripeästi!

Tämäkin on tuttu näky: matkustajien muodostama pitkä jono ulottuu lentokoneesta aina matkustajasillan puoliväliin saakka, sillä yksi matkustaja hidastelee koneessa. Hidastelu johtuu käytännössä aina siitä, että matkatavaroita nostetaan istuinten yläpuolella oleviin hyllyihin tahdittoman hitaasti.

ShutterstockLentokoneen matkustamo
Ruuhka käytävällä on tuttu näky lentokoneessa.

Oikea tapa toimia tässä tilanteessa on sujahtaa omalle istumapaikalleen ja poistua käytävältä mahdollisimman nopeasti. Matkatavarat saa nostettua hyllylle nopeasti pitämällä hyllylle meneviä tavaroita valmiina jo koneeseennoustessa tai vaihtoehtoisesti nostamalla ne käytäväpaikalta käsin.

3. Väärällä paikalla istuminen – ole tarkkana, tai edes kohtelias!

Tämä on täysin ymmärrettävä inhimillinen virhe: jokainen voi joskus istua väärällä paikalla. Eri asia on ryhtyä väittelemään siitä, onko oikeasti väärällä paikalla vai ei. Vilkaisu omaan koneeseennousukorttiin ja istumapaikan penkkirivin numeroon kertoo nopeasti, oletko oikealla paikalla. Myönnä tappiosi nopeasti ja siirry, jotta muutkin pääsevät koneeseen etkä ole tien tukkona keskellä käytävää.

4. Matkatavarat jaloissa väärässä paikassa – kuuntele ohjeita!

Useimmille matkustajille on selvää, että virallisten turvallisuusohjeiden mukaisesti laukkuja tai reppuja ei saa säilyttää muualla kuin edessä olevan istuimen alla tai matkatavarahyllyllä. Tämä aiheuttaa erikoisiakin tilanteita silloin, kun istumapaikka sijaitsee kaikkien himoitsemalla exit-paikalla tai eturivissä, missä ei ole edessä olevaa istuinta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

On valitettavan yleistä, että näillä himotuilla paikoilla olevat matkustajat viis veisaavat ohjeista ja nostavat omaisuutensa varsin vastahakoisesti hyllylle vasta matkustamohenkilökunnan tiukan kehotuksen jälkeen. Matkustajat voivat myös yrittää piilotella laukkujaan matkustamohenkilökunnan katseilta, jotta niitä ei tarvitsisi nostaa hyllylle. Tämä toiminta hidastaa lentokoneen nousua, kun matkustamohenkilökunta joutuu käyttämään aikaansa matkustajien paimentamiseen sen sijaan, että he keskittyisivät lähdön valmisteluun.

5. Nouseminen istumapaikalta nousun aikana – pysy aloillasi!

Turvavyön merkkivalon palaessa matkustajien tulisi pysyä paikoillaan turvavyö kiinnitettynä, mutta näin ei kuitenkaan aina ole. Tavallisesti lennoilla on aina se yksi matkustaja, joka päättää nousta juuri lentokoneen noustessa kaivamaan matkatavarahyllyllä olevaa laukkuaan. Matkustamohenkilökunta puuttuu tilanteeseen nopeasti, sillä turvavyön merkkivalon palaessa liikkuminen koneessa on ehdottoman kiellettyä.

6. Istuimen selkänojan kallistaminen väärään aikaan – pyydä lupaa!

Matkailualan kovimpiin kiistakapuloihin kuuluu matkustajien välinen kamppailu istuimen selkänojan kallistamisesta. Pieni takanoja tuo mukavasti lisätilaa, mutta samalla vähentää merkittävästi istuintilaa takana olevalta matkustajalta puhumattakaan siitä, että istuimen kallistaminen on kiellettyä nousun ja laskun aikana.

ShutterstockLentokoneen matkustamo
Lentokoneessa kohteliaisuus on kaiken a ja o. Kun haluat kallistaa istuimen selkänojaa, pyydä siihen lupaa takana istuvalta matkustajalta.

Mikä sitten on oikea tapa kallistaa istuimen selkänojaa? Paras tapa olla kohtelias on tietysti kysyä takana olevalta matkustajalta, sopiiko kallistaminen hänelle. Näin hän voi valmistautua esimerkiksi siirtämällä tietokoneensa pois kallistuvan selkänojan alta tai ilmoittaa olevansa juuri syömässä, jolloin istuimen kallistaminen on yleensä pahin painajainen.

7. Aplodit koneen laskeuduttua – unohda!

Tässä tapa, joka herättää runsaasti myötähäpeän tunteita monissa matkustajissa. Aplodien antaminen lentokoneen laskeuduttua on onneksi enää hyvin harvinainen ilmiö reittilennoilla, mutta on edelleen hyvin yleistä lomalennoilla.

Myöskään lentäjät eivät arvosta matkustajien aplodeja, sillä he arvioivat mieluummin itse suorituksensa sen sijaan, että yrittäisivät lentää mahdollisimman hyvin matkustajien aplodien toivossa.

8. Nouseminen liian aikaisin – älä hötkyile!

Suomalaismatkustajat noudattavat lentokoneen turvallisuusohjeita tavallisesti melko hyvin, mistä syystä kansainvälisillä lennoilla nähty tapa voi herättää ihmetystä. Vaikka lentokone on laskeutumisen jälkeen vielä kaukana portista, saattavat matkustajat avata turvavyön, nousta paikaltaan ja lähteä noutamaan laukkuaan matkatavarahyllystä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tavallisesti tässä vaiheessa matkustamohenkilökunta joutuu kuuluttamaan erikseen tiukkasävyisesti ja pyytämään matkustajia istuutumaan omalle paikalleen ja sulkemaan turvavyön, mutta tällaiset pyynnöt jäävät helposti huomiotta – matkustajilla on niin kova kiire kotiin.

9. Käytävän tukkiminen kiireellä – anna tilaa muille!

Kiirehtiminen koneesta ulos on ymmärrettävää silloin, jos olet myöhästymässä jatkolennolta. Tämä ei kuitenkaan taida olla tilanne lähes aina ja lähes jokaisen matkustajan kohdalla. Siitä huolimatta koneen laskeuduttua ja turvavyön merkkivalon sammuttua useimmat matkustajat kiirehtivät nopeasti tukkimaan käytävän päästäkseen koneen etuosaan mahdollisimman hyvälle paikalla.

Lentomatkustamisen kirjoittamaton sääntö on poistua koneessa istumapaikan mukaisessa järjestyksessä: jos edessä olevan penkkirivin matkustaja on noussut seisomaan ja odottaa vuoroaan päästä käytävälle ja poistumaan koneesta, ei takaa tulevan ole soveliasta kiirehtiä etuilemaan.

10. Näkökentän peittäminen matkatavarahihnalla – älä ole edessä!

Tämä on surullisen yleinen näky matkatavarahihnalla niin Suomessa kuin muuallakin maailmalla: muutama matkustaja on tukkinut näkymän matkalaukkuhihnalle seisomalla aivan kiinni hihnassa, pahimmassa tapauksessa näkymän lopullisesti peittävän kärryn kanssa.

ShutterstockMatkalaukkuhihna
Luuletko, että matkatavarahihnassa kiinni seisovien matkustajien takaa pystyy näkemään, olisiko oma laukku tulossa hihnalla?

Oikea tapa on odotella matkalaukkua muutaman metrin päässä laukkuhihnasta – näin kaikki pystyvät näkemään hihnalla kiertävät laukut ja käymään nopeasti nappaamassa omansa. Joillakin lentokentillä, muun muassa useimmilla kotimaan kentillä, laukkujen odotusalue on rajattu viivalla. Matkustajien oletetaan odottelevan laukkujaan viivan ulkopuolella, ei sisäpuolella.

>> Lue myös: Älä hidastele turvatarkastuksessa! Näillä ohjeilla selviät tarkastuksen läpi nopeasti

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Teksti: Inka Khanji
Kuvat: Shutterstock

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää