Näin selviät pitkästä lennosta

Näin selviät pitkästä lennosta – 8 helppoa vinkkiä kaukomatkailijoille

Kaukomatkailu houkuttaa monia, mutta elämyksellisten reissujen vastapainona ovat usein puuduttavan pitkät lentomatkat. Pienellä valmistautumisella saat ajan kulumaan pidemmilläkin lennoilla.

1. Valitse sopiva lento huolella

Lennoissa on eroja – se on selvä. Ennen matkan varaamista kannattaakin käyttää tovi aikaa erilaisten lentojen vertailuun sopivan vaihtoehdon löytämiseksi.

Halvin vaihtoehto ei aina välttämättä ole paras, sillä mikäli matkaa pitää taittaa parikin vuorokautta, ehtii reitin varrella tuhlaantua jo sekä aikaa että rahaa.

Kaukomatkoilla on makuasia, lentääkö mieluummin pitkän lennon yhdellä kertaa vai pysähtyykö mieluummin matkan varrella. Suoria kaukolentoja Suomesta löytyy eniten Finnairin valikoimasta.

Vertaile lennot kätevästi Rantapallon lentohaun avulla

2. Pukeudu mukaviin vaatteisiin

Mukavuus on pitkillä lentomatkoilla ensisijaisen tärkeää. Sopivan väljä vaatetus edesauttaa asiaa. Kymmenen tunnin lentomatka tiukkaakin tiukemmissa housuissa lähentelee painajaista.

Kerrospukeutumisella selviää lennon aikana tapahtuvista lämpötilan muutoksista, eikä villasukkiakaan kannata unohtaa. Varsinkin herkkäihoiset kärsivät lentokoneen kuivasta ilmasta, joten matkakokoiset huuli- ja käsirasvat kannattaa pakata käsimatkatavaroihin.

3. Mieti mitä syöt

Pitkällä lennolla vatsa voi ärsyyntyä helposti. Tähän kannattaa valmistautua jo kotona välttämällä raskaita ja tulisia aterioita ennen matkaa. Jos pakkaat mukaan omia välipaloja, valitse terveellisiä vaihtoehtoja.

Kaukolennoilla matkan hintaan kuuluu yleensä juomatarjoilu, mutta alkoholijuomia kannattaa nauttia harkiten. Jos juot viiniä ruoan kanssa, kannattaa kylkeen tilata myös lasillinen vettä, sillä yläilmoissa elimistö kuivuu nopeasti.

4. Kauniita unia

Paras tapa kuluttaa aikaa pitkällä lentomatkalla on nukkuminen. Useamman aikavyöhykkeen yli matkustaminen on uuvuttavaa, mutta jos olet nukkunut lennon aikana hyvin, on matkasta toipuminen paljon helpompaa.

Jos olet herkkäuninen, lentomatkaa varten kannattaa varata mukaan korvatulpat. Ne sulkevat mukavasti pois ylimääräisen melun ja voit keskittyä lepäämiseen häiriöttä.

Pitkillä lennoilla matkustajat varustetaan tyynyllä ja peitolla – poikkeuksena ainoastaan halpalentoyhtiöt, joiden kaukolennoilla kaikki ylimääräinen on karsittu. Mukaan kannattaa pakata myös puhallettava niskatyyny, sillä sen avulla säästyt huonon nukkuma-asennon aiheuttamilta niskakivuilta.

Aikaeroon kannattaa valmistautua jo lennolla. Jos saavut määränpäähäsi aikaisin aamulla, yritä saada lennon aikana riittävästi lepoa. Näin jaksat matkakohteessasi valvoa iltaan saakka ja unirytmi normalisoituu mahdollisimman pian.

5. Viihdettä yläilmoissa

Useimmilla lentoyhtiöillä on käytössä matkustajakohtainen viihdejärjestelmä, jonka ansiosta voit itse päättää mitä katsot ja milloin. Tarjonta on varsin monipuolista, joten voit rauhassa katsoa niin monta romanttista komediaa tai toimintaleffaa kuin haluat ja lennon aikana ehdit. Lennolla jaettavat kuulokkeet ajavat asiansa, mutta jos vaadit kuulokkeilta myös mukavuutta, niin kannattaa ottaa omat mukaan.

Elokuvien lisäksi viihdejärjestelmä voi tarjota myös musiikkia, televisio-ohjelmia ja pelejä. Useimpien lentoyhtiöiden verkkosivuilla on tarkempaa tietoa siitä, mitä viihdetarjontaa milläkin lennolla on saatavilla.

Joskus kaukolennolla voi olla mahdollista käyttää myös langatonta verkkoyhteyttä, vaikka se onkin yleisempää lyhyillä lennoilla. Wifistä peritään usein lisämaksu, eikä yhteys välttämättä ole kovin nopea.

6. Liikettä niveliin

Pitkä paikallaan istuminen on puuduttavaa, muttei pakollista. Ajankulun lisäksi pieni kävely koneen käytävillä edistää myös terveyttäsi. Pitkä liikkumattomuus saattaa aiheuttaa lihasjännitystä, selkäsärkyä sekä uupumuksen tunnetta ja kasvattaa lisäksi veritulppariskiä.

Tee koneessa liikkumisesta itsellesi pieni ohjelmanumero. Pieni venytyssarja ja lyhyt kävely käytävällä muutaman tunnin välein rikkoo mukavasti ikuisuudelta tuntuvan lentomatkan. Toinen vaihtoehto on lisätä liikuntaa vedenjuonnin avulla. Nesteytys on lennon aikana tärkeää ja jos juot riittävän usein, luonto huolehtii siitä että saat tarpeeksi liikettä wc:ssä käydessäsi.

Pitkällä lennolla kannattaa käyttää myös lentosukkia, jotka tehostavat verenkiertoa ja ehkäisevät veritulpan syntymistä. Lentosukkia myydään esimerkiksi apteekeissa ja tavarataloissa.

Lue myös: Helpot jumppavinkit pitkälle lennolle – katso video

7. Ajankulua perheen pienimmille

Jos pitkä lentomatka tuntuu aikuisesta puuduttavalta, lapselle se on ikuisuus. Pienten matkaajien viihtyvyyttä voi helpottaa ottamalla reissuun mukaan esimerkiksi puuha- ja satukirjoja, piirustuspaperia, värikyniä ja pientä naposteltavaa. Monet lentoyhtiöt myös jakavat lapsimatkustajille ajanvietemateriaalia ennen koneen lähtöä.

Koneen viihdejärjestelmä tarjoaa yleensä sopivaa viihdettä myös perheen pienimmille, mutta suomenkielisiä leffoja kaipaavan kannattaa varautua esimerkiksi omalle tabletille ladatuilla suosikkielokuvilla. Muista tarkistaa ennen lähtöä, että kyseisen laitteen käyttö on sallittua lennon aikana.

8. Matkusta kiireettä

Pitkällä lentomatkalla on hyvä tehdä myös sellaisia asioita, jotka arjen kiireissä jäävät vähemmälle huomiolle. Rentoudu, keskustele matkakumppanisi kanssa ja jos matkustat yksin, uskaltaudu aloittamaan keskustelu vierustoverisi kanssa.

Jos et arkena ehdi lukea, ota lennolle mukaan hyvä kirja. Anna ajatustesi vaeltaa ja nauti siitä, että joku muu tuo ruoan eteesi ja tarjoilee sinulle juotavaa.

Siirry tästä lentohakuun ja vertaile hinnat >>

Teksti: Johanna Nelson, Maria Hietala
Kuva: Finnair

Päivitetty: 27.12.2016

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (27 votes, average: 3.81 out of 5)

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *