Finnair sai uuden jättikoneen – tältä näyttää Euroopan ensimmäinen Airbus A350
A350:lla tärkeä rooli kasvustrategiassa
Finnair on saanut ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä käyttöönsä Airbus A350 XWB -koneen. Lentokone esiteltiin tällä viikolla Ranskan Toulousessa pidetyssä vastaanottotilaisuudesta, josta se jatkoi edelleen Helsinki-Vantaalle.
Finnair aikoo kaksinkertaistaa Aasian-liikenteensä vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta, ja A350-laivasto muodostaa kasvustrategian selkärangan. Yhteensä 19 uuden A350-koneen tilaaminen on lentoyhtiön historian suurin investointi.
– Airbus A350 XWB-koneiden myötä saamme laivaston, jonka strategiamme ansaitsee ja tarvitsee. Voimme aloittaa kasvun rakentamisen, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.
Ensimmäisten neljän koneen odotetaan saapuvan vuoden 2015 aikana. Vuosina 2016 ja 2017 yhtiö saa seitsemän konetta vuodessa, ja loput koneet vuoteen 2023 mennessä.
Uudet koneet vaikuttavat myös rahtikapasiteettiin kasvattamalla sitä jopa 50 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.
A350-koneen ensimmäiset kaupalliset lennot tehtiin Helsingistä Amsterdamiin ja Osloon lokakuun 9. päivänä osana lentävän henkilökunnan perehdytyslento-ohjelmaa. Ensimmäinen kaukolento liikennöidään 21. marraskuuta Shanghaihin.
Matkustamo entistä tilavampi
Konetyypin nimen lyhenne XWB tulee sanoista Extra Wide Body. Koneen laajan rungon ansiosta matkustajilla on entistä enemmän istuintilaa. Yhteensä istuinpaikkoja on 297 kappaletta.
Vertti Kivi & Co:n suunnittelema matkustamon sisustus on palkittu kansainvälisellä designpalkinnolla.
Dynaamisen LED-valaistuksen avulla matkustamon tunnelma muuttuu lennon vaiheiden mukaisesti. Valaistusohjelmissa on otettu huomioon vuorokaudenaika, ja yhtiön mukaan sen tarkoituksena on auttaa asiakkaita rentoutumaan ja nauttimaan matkasta.
Valikoimassa on 24 erilaista skenaariota – kuten esimerkiksi revontulet – ja yli 16 miljoonaa erilaista värivaihtoehtoa. Panoraamaikkunoiden tarkoituksena on tuoda matkustamoon luonnonvaloa.
Business-luokan istuimet liukuvat täysin makuuasentoon. Turistiluokan etuosan Economy Comfort -istuimissa on puolestaan kymmenen senttiä enemmän jalkatilaa.
Finnairin Business-luokan A350-nimikkomenun on suunnitellut ravintola Savoyn keittiöpäällikkö Kari Aihinen. Tarjolla on esimerkiksi muikunmätimoussea, lämminsavustettua nieriää ja poron entrecôtea. Myös Economy-luokassa tarjoillaan uudistettuja aterioita sekä aperitiivi ja suolapaloja.
A350-nimikkodrinkki Blue Sky sisältää ranskalaista samppanjaa ja suomalaista mustikkalikööriä – viittauksena Suomen luontoon ja Ranskan Toulouseen, jossa Airbus valmistaa A350-koneet. Koneissa on Marimekon suunnittelemat tekstiilit ja astiat.
Business-luokan naismatkustajia varten koneessa on oma naistenhuone, josta löytyy kosmetiikkaa ja hygieniatarvikkeita.
Langaton verkko käytössä
Koneesta löytyy uusi Nordic Sky -viihdejärjestelmä, joka toimii turistiluokassa 11-tuumaisella ja business-luojassa 16-tuumaisella näytöllä. Järjestelmä kertoo asiakkaalle lentomatkan päävaiheet lähtöhetkestä matkan loppuun saakka.
Koneessa on ilmainen langaton verkkoyhteys Business-luokan matkustajille, Finnair Plus Gold- ja Platina-asiakkaille sekä Oneworld-allianssin Sapphire- ja Emerald-tasojäsenille. Turistiluokassa matkustajat joutuvat maksamaan nettiyhteydestä: kustannukset ovat 5 euroa tunnilta tai 15 euroa koko lennolta.
Muihin A350-koneen tuomiin uudistuksiin kuuluu esimerkiksi ilmansuodatusjärjestelmä, jonka ansiosta matkustamon ilma vaihtuu kokonaan 2–3 minuutin välein. Finnair kertoo koneen tarjoavan vedottoman ilmastoinnin, säädettävät lämpötila-alueet ja aiempaa korkeamman matkustamon ilmanpaineen.
A350-koneessa lennon lupaillaan olevan myös entistä hiljaisempi. Rolls Roycen Airbusille suunnittelemat uudet moottorit alentavat meluastetta koneen sisä- ja ulkopuolella.
Lähde ja kuvat: Finnair