Hyppää sisältöön

Finnair sai uuden jättikoneen – tältä näyttää Euroopan ensimmäinen Airbus A350

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 10.10.2015
Finnairin uusi konetyyppi on otettu käyttöön.

A350:lla tärkeä rooli kasvustrategiassa

Finnair on saanut ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä käyttöönsä Airbus A350 XWB -koneen. Lentokone esiteltiin tällä viikolla Ranskan Toulousessa pidetyssä vastaanottotilaisuudesta, josta se jatkoi edelleen Helsinki-Vantaalle.

Finnair aikoo kaksinkertaistaa Aasian-liikenteensä vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta, ja A350-laivasto muodostaa kasvustrategian selkärangan. Yhteensä 19 uuden A350-koneen tilaaminen on lentoyhtiön historian suurin investointi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Airbus A350 XWB-koneiden myötä saamme laivaston, jonka strategiamme ansaitsee ja tarvitsee. Voimme aloittaa kasvun rakentamisen, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

Ensimmäisten neljän koneen odotetaan saapuvan vuoden 2015 aikana. Vuosina 2016 ja 2017 yhtiö saa seitsemän konetta vuodessa, ja loput koneet vuoteen 2023 mennessä.

Uudet koneet vaikuttavat myös rahtikapasiteettiin kasvattamalla sitä jopa 50 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

A350:n ominaispiirre on kaarevat siivet
A350 XWB -koneessa on kaartuvat siivet.
A350 XWB on Finnairin uusi konetyyppi
Finnairin ensimmäinen A350-kone saapui Helsinki-Vantaalle tällä viikolla.

A350-koneen ensimmäiset kaupalliset lennot tehtiin Helsingistä Amsterdamiin ja Osloon lokakuun 9. päivänä osana lentävän henkilökunnan perehdytyslento-ohjelmaa. Ensimmäinen kaukolento liikennöidään 21. marraskuuta Shanghaihin.

Matkustamo entistä tilavampi

Konetyypin nimen lyhenne XWB tulee sanoista Extra Wide Body. Koneen laajan rungon ansiosta matkustajilla on entistä enemmän istuintilaa. Yhteensä istuinpaikkoja on 297 kappaletta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vertti Kivi & Co:n suunnittelema matkustamon sisustus on palkittu kansainvälisellä designpalkinnolla.

Finnairin A350:n turistiluokka
A350-koneen Economy-luokassa on kolme kolmen istuimen riviä rinnakkain.
Economy-luokka Finnairin A350-koneessa
Laajarunkoisen A350:n matkustamo on entistä tilavampi.
Turistiluokan matkustamo A350-koneessa
Economy-luokan istuimet A350-koneessa.

Dynaamisen LED-valaistuksen avulla matkustamon tunnelma muuttuu lennon vaiheiden mukaisesti. Valaistusohjelmissa on otettu huomioon vuorokaudenaika, ja yhtiön mukaan sen tarkoituksena on auttaa asiakkaita rentoutumaan ja nauttimaan matkasta.

Valikoimassa on 24 erilaista skenaariota – kuten esimerkiksi revontulet – ja yli 16 miljoonaa erilaista värivaihtoehtoa. Panoraamaikkunoiden tarkoituksena on tuoda matkustamoon luonnonvaloa.

A350-konetyypin valaistusjärjestelmä
Koneen valaistus muuttuu lennon vaiheiden mukaan.

Business-luokan istuimet liukuvat täysin makuuasentoon. Turistiluokan etuosan Economy Comfort -istuimissa on puolestaan kymmenen senttiä enemmän jalkatilaa.

Finnairin Business-luokka
Business-luokan kaikilta istuimilta on suora kulku käytävälle.
Tältä näyttää A350:n Business-luokka
Business-luokan matkustamo A350-koneessa.
Finnairin Business-luokka A350-koneessa.
Business-luokan istuimet saa tarvittaessa liukumaan kokonaan makuuasentoon.
A350-konetyypin vessa Business-luokassa
Business-luokan wc-tilat A350-koneessa.

Finnairin Business-luokan A350-nimikkomenun on suunnitellut ravintola Savoyn keittiöpäällikkö Kari Aihinen. Tarjolla on esimerkiksi muikunmätimoussea, lämminsavustettua nieriää ja poron entrecôtea. Myös Economy-luokassa tarjoillaan uudistettuja aterioita sekä aperitiivi ja suolapaloja.

A350-nimikkodrinkki Blue Sky sisältää ranskalaista samppanjaa ja suomalaista mustikkalikööriä – viittauksena Suomen luontoon ja Ranskan Toulouseen, jossa Airbus valmistaa A350-koneet. Koneissa on Marimekon suunnittelemat tekstiilit ja astiat.

Business-luokan naismatkustajia varten koneessa on oma naistenhuone, josta löytyy kosmetiikkaa ja hygieniatarvikkeita.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Langaton verkko käytössä

Koneesta löytyy uusi Nordic Sky -viihdejärjestelmä, joka toimii turistiluokassa 11-tuumaisella ja business-luojassa 16-tuumaisella näytöllä. Järjestelmä kertoo asiakkaalle lentomatkan päävaiheet lähtöhetkestä matkan loppuun saakka.

Viihdejärjestelmä ja langaton verkkoyhteys ovat A350:n uutuuksia
Koneessa on käytössä langaton verkkoyhteys.

Koneessa on ilmainen langaton verkkoyhteys Business-luokan matkustajille, Finnair Plus Gold- ja Platina-asiakkaille sekä Oneworld-allianssin Sapphire- ja Emerald-tasojäsenille. Turistiluokassa matkustajat joutuvat maksamaan nettiyhteydestä: kustannukset ovat 5 euroa tunnilta tai 15 euroa koko lennolta.

Muihin A350-koneen tuomiin uudistuksiin kuuluu esimerkiksi ilmansuodatusjärjestelmä, jonka ansiosta matkustamon ilma vaihtuu kokonaan 2–3 minuutin välein. Finnair kertoo koneen tarjoavan vedottoman ilmastoinnin, säädettävät lämpötila-alueet ja aiempaa korkeamman matkustamon ilmanpaineen.

A350-koneessa lennon lupaillaan olevan myös entistä hiljaisempi. Rolls Roycen Airbusille suunnittelemat uudet moottorit alentavat meluastetta koneen sisä- ja ulkopuolella.

Lähde ja kuvat: Finnair

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja