Hyppää sisältöön

Eu-tuomioistuimen päätös: lentoyhtiöiden lakko ei estä korvausten saamista – voi hakea jopa kolme vuotta takautuvasti

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 20.04.2018
Euroopan Unionin tuomioistuimen tuore linjaus takaa, että lentomatkustajat saavat asianmukaiset korvaukset jatkossa myös lakkotapausten yhteydessä. Korvaussumma voi nousta jopa 600 euroon.

Korvauksia voi hakea takautuvasti

Lentoyhtiön sisäinen lakko ei jatkossa enää ole este matkustajalle saada korvauksia, linjaa Euroopan Unionin tuomioistuin. Luxemburgissa torstaina 19. huhtikuuta 2018 tehty päätös takaa lentomatkustajille rahallisen korvauksen tilanteessa, jossa lento myöhästyy tai peruuntuu lentoyhtiön sisäisen lakon vuoksi. Aiemmin lentoyhtiöt ovat voineet kieltäytyä maksamasta korvauksia poikkeusolosuhteisiin vedoten.

– Tähän asti kaikenlaiset lakot on luettu poikkeusolosuhteiksi, eivätkä niistä johtuvat myöhästymiset tai peruutukset ole olleet korvausvelvoitteen alaisia. Tuomioistuimen päätöksen nojalla pelisäännöt tarkentuvat: edes odottamattomia lakkoja ei enää lueta poikkeusolosuhteiksi, sanoo AirHelpin lakiasioista vastaava Christian Nielsen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Vastedes lentoyhtiöt ovat velvoitettuja tapauksesta riippuen jopa 600 euron matkustajakohtaisiin korvauksiin, jos lennot myöhästyvät tai peruuntuvat lentoyhtiön henkilökunnan lakkoilun takia. Päätös vahvistaa Euroopassa matkustavien henkilöiden kuluttajansuojaa merkittävästi, Nielsen lisää.

Matkustajalle maksettava korvaus on enintään 600 euroa. Korvaus maksetaan, jos lento myöhästyy lentoyhtiön virheen vuoksi yli kolme tuntia, jos lennon peruuntuminen aiheuttaa yli kahden tunnin myöhästymisen kohteeseen tai jos matkustajaa ei päästetä lennolle ylibuukkauksen vuoksi ja saapuminen lopulliseen kohteeseen myöhästyy yli kolme tuntia.

Korvauksia voi hakea takautuvasti

Lentoyhtiö ei ole velvoitettu korvaukseen, jos myöhästymisen syynä ovat poikkeusolosuhteet eli tilanne on niinkutsuttu force majeure. Poikkeusolosuhteita ovat muun muassa huonot sääolosuhteet tai terveyteen liittyvät hätätilanteet – mutta eivät enää edes odottamattomat lakkotapaukset.

Jotta lentoyhtiöiden henkilökunnan lakosta aiheutuvista myöhästymisistä maksetaan matkustajalle korvaus, tulee lähtölentokentän olla EU-alueella tai lentoyhtiön olla perustettu EU-alueella. Korvausvelvoite on voimassa kolme vuotta lennon jälkeen, joten matkustajat voivat nyt hakea korvauksia lakkotapauksiin edellisen kolmen vuoden ajalta.

Lentomatkustajien korvauksia käsittelevä AirHelp-palvelun edustajat uskovatkin, että lentoyhtiöitä odottaa nyt korvausvaatimusten aalto.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Tämä on valtavan iso askel oikeudenmukaisempaan suuntaan. Vuosien ajan lentoyhtiöt ovat yrittäneet vähätellä korvausvelvoitettaan vetoamalla siihen, että niiden omasta toiminnastaan johtuvia häiriöitä tulisi käsitellä poikkeusolosuhteiden vallitessa tapahtuneiksi. Päätös puhaltaa uusia tuulia koko alalle, sanoo AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo.

>> Lue myös: Onko lentosi myöhässä? Katso tästä, oletko oikeutettu korvauksiin

Lähde: AirHelp
Kuva: Shutterstock

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lennon myöhästyminen

Onko lentosi myöhässä? Katso tästä, oletko oikeutettu korvauksiin

Tee näin jos lentosi peruuntui

Peruuntuiko lentosi? Toimi näin!

Matkatavarat

Myöhästyivätkö matkatavarasi? Katso, missä tilanteessa saat korvauksia

Lentomatkustajan oikeudet

Näin haet korvauksia lentoyhtiöltä – katso helpot vinkit

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja