Hyppää sisältöön

”Ei tarvitse olla iso tai pelottava” – 5 asiaa, joita et tiennyt turvatarkastajan työstä

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 29.06.2018
Lentoasemien turvatarkastuksessa työskentelevät henkilöt takaavat turvallisuuden paitsi lentokentällä myös lentokoneissa. Heiltä vaaditaan monia ominaisuuksia, jotka voivat tulla matkustajalle yllätyksenä. Tiesitkö nämä kaikki?

Työstä näkyy matkustajalle vain pieni osa

Lentoaseman turvatarkastus jännittää erityisesti ensikertalaisia matkustajia, sillä tiukat säännöt muun muassa nesteiden ja kannettavien tietokoneiden suhteen voivat aiheuttaa hämmennystä. Kiperässä tilanteessa ystävällinen ja ammattitaitoinen turvatarkastushenkilökunta voi kuitenkin tehdä kokemuksesta mukavan, vaikka matkustajaa kuinka jännittäisi.

Matkatavaroiden läpivalaisu ja matkustajien tarkastaminen tarvittaessa ovat asioita, joita tavalliset matkustajat näkevät turvatarkastajan työssä. Sen lisäksi turvatarkastajan työhön kuuluu kuitenkin paljon sellaista, mikä ei tavalliselle matkustajalle näy.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Yksi seikka, josta aloittelevat turvatarkastajat saattavat yllättyä, on katseilta piilossa oleva työ, kuten ruumaan menevien matkatavaroiden tarkastaminen, joka tapahtuu matkatavaran käsittelyhallissa, sanoo Airpron rekrytointikoordinaattori Roope Koskinen.

Tämän lisäksi turvatarkastajan työssä on paljon muutakin, mitä tavalliset matkustajat eivät välttämättä tiedä. Lue, mitä kaikkea työ turvatarkastuksessa edellyttää!

1. Ei vaatimusta vastaavasta työkokemuksesta

Turvatarkastajan työn voisi hyvin kuvitella edellyttävän vartijan koulutusta tai edes järjestyksenvalvojakorttia, mutta tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Myöskään hakijan fyysisiä ominaisuuksia ei ole määritelty.

– Ei tarvitse olla isokokoinen tai pelottavan oloinen, jotta voisi olla turvatarkastaja. Tarvittaessa tulee kyetä olemaan jämpti ja jämäkkä, mutta ennen kaikkea on oltava ihmisläheinen. Esimerkiksi jos on asiakaspalvelutausta vaikkapa kaupan kassalta, voi menestyä työssä oikein hyvin, Roope Koskinen vakuuttaa.

2. Koulutus kestää noin kuukauden

Lentoaseman turvatarkastukseen työllistyvien henkilöiden taustat selvitetään ennakkoon. Työsuhteen aloituspäivästä sovitaan vasta turvallisuusselvityksen tekemisen ja kulkulupakortin myöntämisen jälkeen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

–Sen jälkeen kokelas ilmoitetaan Airpron järjestämälle turvatarkastajien peruskurssille, johon kuuluu viisi päivää koulutusta luokkahuoneympäristössä. Tämä koulutus antaa minimivalmiudet turvatarkastajan työhön. Kurssilla suoritetaan myös kirjallisia kokeita, jotka tulee läpäistä ennen kuin työsuhde astuu voimaan.

Noin viikon mittaisten teoriaopintojen jälkeen edessä on vielä kolmen viikon mittainen perehdytysjakso, jonka aikana käydään kaikki työtehtävät ja -pisteet läpi.

3. Nuori työyhteisö

Valtaosa turvatarkastushenkilökunnasta on nuoria, mikä näkyy silmiinpistävästi myös matkustajille. Työhön ei kuitenkaan ole yläikärajaa, ja työyhteisön nuori keski-ikä onkin pääosin sattumaa.

– Turvatarkastajiemme keski-ikä on noin 26 vuotta. Isoin massa on 19–28-vuotiaita. Nuoret löytävät helposti yhteistä jutun juurta, ja työporukka hitsautuu siksi hyvin yhteen. Vanhempiakin turvatarkastajia löytyy, mutta huomattavasti vähemmän, Koskinen sanoo ja lisää myös varttuneempien turvatarkastajien olevan lämpimästi tervetulleita.

4. Hyvät asiakaspalvelutaidot ovat avainasemassa

Turvatarkastushenkilökunnan työ on pohjimmiltaan asiakaspalvelua, mistä syystä työntekijöiltä edellytetään hyviä asiakaspalvelutaitoja.

– Keskeistä ovat positiivinen asenne ja persoonallisuustekijät. Hyvä turvatarkastaja on reipas, kielitaitoinen, asiakaspalveluhenkinen ja työtä pelkäämätön. Työtä tehdään hyvin sosiaalisessa ympäristössä: samassa vuorossa kohtaa kymmeniä kollegoita ja satoja tai jopa tuhansia matkustajia. Edellytämme kaikilta työntekijöiltä sitoutumista hyvään asiakaspalveluun, sanoo Koskinen.

5. Fyysinen kunto ja hyvä vuorotyönsietokyky tärkeitä

Turvatarkastuksessa työskentelevän on pystyttävä tekemään työnsä mihin vuorokaudenaikaan tahansa, sillä lennolle lähteviä matkustajia saapuu kentälle paitsi päivällä myös yöllä. Vuorotyö voikin olla useimmille liikaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Koska työ on vuoro- ja seisomatyötä, vaihtelevina työaikoina, turvatarkastajilla tulee olla hyvä fyysinen ja psyykkinen työkyky. Vuoro voi kestää neljästä kahteentoista tuntiin. Aamuvuoro alkaa jo neljän ja viiden välillä, mikä tuottaa joillekin vaikeuksia, Koskinen sanoo.

>> Lue myös: Älä hidastele turvatarkastuksessa! Näillä ohjeilla selviät tarkastuksen läpi nopeasti

Lähde ja kuva: Finavia

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokoneen jättöpyörre

Näkymätön vaara säikäyttää kokeneenkin lentäjän – jättöpyörre voi kääntää lentokoneen ympäri

Lentokne lentoasemalla

Matkailija, varo näitä lentoyhtiöitä – mustalla listalla yli 120 nimeä

Huono lentosää

Mitä tapahtuu, jos lentokoneeseen iskee salama?

Lentokoneen siipi

Voiko lentokoneen siipi katketa? Moni säikähtää ikkunasta aukeavaa näkyä tuulessa ja turbulenssissa

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja