Aikaerorasitus

Ei enää jet lagia! Lue lentoemännän helpot vinkit aikaerorasituksen välttämiseen

Jet lag eli aikaerorasitus vaivaa erityisesti silloin, kun ylitetään nopeasti useita aikavyöhykkeitä. Lue lentoemännän vinkit jet lagin torjumiseen.

1. Noudata kohdemaan aikaa jo koneessa

– Käännä kello kohdemaan aikaan jo ennen lentokoneen nousua ja huijaa aivot uskomaan sinun jo olevan siinä ajassa syömällä ja nukkumalla kohdemaan ajan mukaisesti, neuvoo Finnairilla lentoemäntänä työskentelevä Karoliina Åman-Yildiz.

Paikallisen ajan noudattaminen kannattaa pitää yllä paitsi lennolla myös kohteessa. Jos lento esimerkiksi laskeutuu perille paikallista aikaa aamulla mutta kotimaassa on yö, kannattaa Åman-Yildizin mukaan ottaa pienet nokkaunet ja viettää päivä ulkona, jotta uni tulisi kohdemaan, ei kotimaan yön aikaan.

2. Juo vettä

Jo lentomatkan aikana kannattaa juoda runsaasti vettä päänsäryn helpottamiseksi. Aikaerorasitus voi tuntua entistä pahemmalta päänsäryn kanssa, joten tällä helpolla niksillä et ainakaan pahenna jet lagin oireita.

– Lentokoneessa kannattaa juoda vähintään desilitra tunnissa, sanoo Karoliina Åman-Yildiz.

3. Jaloittele lennon aikana

Liikunta auttaa pysyttelemään hereillä ja vastaavasti tehostaa unta, joten lennon aikana kannattaa välillä käydä jaloittelemassa. Kevyt liikunta oikein ajastettuna helpottaa myös paikalliseen aikaan tottumista.

– Heti kohdemaahan saavuttua kannattaa lähteä kävelylle ja olla mahdollisimman paljon liikkeessä ulkona, jotta pysyy virkeänä iltaan saakka, sanoo Åman-Yildiz.

>> Lue lisää lentoemännän työstä Karoliina Åman-Yildizin From Karoliina -blogista!

Teksti: Inka Khanji
Kuva: Finnair

Päivitetty: 1.2.2017

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (2 votes, average: 3,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia