Yleinen

Lentoyhtiökokemus: konkurssikypsä Air Berlin

keskiviikko, syyskuu 6, 2017

Lentoyhtiökokemus: Air Berlin

Air Berlin on yksi eniten käyttämistäni lentoyhtiöistä. Arvannette täten pettyneen reaktioni, kun uutiset lentoyhtiön maksukyvyttömyydestä valtasivat uutiset noin kuukausi sitten.

Vaikka Air Berlin ei aina kerää niitä kaikista positiivisimpiä kommentteja, meillä kaikki on lähes aina pelannut oikein hyvin. Lennot eivät ole olleet juurikaan myöhässä, ja tavarat ovat tulleet niinkuin niiden pitääkin. Air Berlin on ainoa lentoyhtiö, joka lentää Düsseldorfin ja Firenzen väliä, joten sen mahdollinen menetys harmittaa todella. Toki Air Berlin on aina ollut hinnoiltaankin kilpailukykyinen, ja kaiken lisäksi lennoilla on Finnairin AY-koodi, joten Finnair Plus lentopisteet kertyvät myös näiden lentojen osalta.

(EDIT: tämä juttu oli luonnoksissa odottamassa julkaisua, ja olen kirjoittanut tätä vähitellen. Kaiken todennäköisyyden valossa tekevälle sattuu, ja viime lauantaina Air Berlin sitten teki temput Firenzessä. Tästä saagasta lisää ihan erillisessä artikkelissa lähiaikoina.)

Kun sain tietää lentoyhtiön vaikeuksista, omien lentojen kohtalo luonnollisesti mietitytti. Aikaa omiin lentoihimme uutisen tultua julki oli pari viikkoa, ja myöhempien uutisten mukaan Saksan valtion myöntämän lainan turvin lentoyhtiön toiminta jatkuisi muutaman kuukauden ajan. Tämähän ei ole koskaan kiveen kirjoitettua eikä mikään ole niin varmaa kuin epävarmuus, mutta ajattelin että pääsemme ehkä kuitenkin matkaan. Ja niin me pääsimme.

Lento: AB 8880 DUS – FLR

Konetyyppi: Bombardier Dash 8 (Q400)

Düsseldorfin ja Firenzen väliä operoi Dash 8-konetyyppi, joka ei millään muotoa ole suosikkikoneeni. Se saa aikaan minussa joka kerta pelon, vaikka tälle ei mitään järkevää syytä löydykään. Vauvan syntymän jälkeen olen ensi kertaa kokenut lentopelon oireita, ja se nousee eteenkin tässä verrattain pienessä potkurikoneessa, vaikka viimeisen vuoden aikana lentoja on kertynyt konetyypillä kymmeniä. En usko että olen ainoa joka kärsii lentopelon oireista vauvan syntymän jälkeen, joten palaan asiaan myöhemmin kunhan saan ajatuksiani kasaan aiheen tiimoilta.

Pelkoani ei helpottanut varsinaisesti se, että eräänä toukokuisena päivänä kevätmyrskyssä Firenzestä Düsseldorfiin palatessamme turbulenssi oli sitä luokkaa, että puristin penkkiä rystyset valkoisina. Samana päivänä, samassa myrskyssä Amsterdamin Schipolissa, murtui Flyben samaisen konetyypin koneesta laskuteline laskeutumisen aikana. Tämäkään ei varsinaisesti auttaunut pelkotilaani.

Vauvojen pretzeleitä sopii nauttia Alppien yllä

Air Berlinin palvelu oli oikein hyvää

Yleisesti ottaen, Air Berlinillä on ollut aina kiva palvelu. Ei mitään luksusta tai maata mullistavan erikoista, mutta ihan hyvää kuitenkin. Tämä toistui myös viimeisimmilla Air Berlinillä lentämilläni lennoilla, vaikka henkilökunnalla on varmasti iso huoli työpaikkojensa säilyvyydestä. Siinä rinnalla oma huoli lennon toteutumisesta on aika pieni.

Mieleen on jäänyt eräs mainio stuertti, jonka lennolle olemme osuneet pariin otteeseen. Hän ottaa meidän pikkuisen joka kerta niin kivasti huomioon, että oma fiilis kohenee heti. Juttelee eri kielillä, vilkuttelee, ja tuo jotain viihdykettä, antaa äidille joskus pari ekstrasuklaata koneesta poistuttaessa (Air Berlin jakaa lentojen päätyttyä punaisia sydänsuklaita). Pienet asiat saavat aikaan todella hyvän mielen.

Kuten yllä jo mainitsin, Air Berlin ei välttämättä nauti kaikista ystävällisimmän lentoyhtiön maineesta. Muutamassa englanninkielisessä Saksassa asuvien expatien ryhmässä kuuluu aika hurjiakin kokemuksia – mutta onneksi ne eivät ole osuneet suuressa mittakaavassa omalle kohdalle. Eli jos lentoyhtiön tilanne ei olisi taloudellisesti mikä olisi, niin omiin kokemuksiin perustuen uskailtaisin suositella.

Laukut maksavat Air Berlinillä erikseen. Me olemme matkustaneet käsimatkatavaran turvin, ja muutaman kerran viime tipassa laukkua maksaessa kallis hinta on hieman harmittanut (olisiko ollut jopa 65€ per laukku per suunta). Joten jos yhtiö jatkaa toimintaansa ja tarvitsen laukkuja, ostan ne heti lippuja varatessa.

Tarjoilu lennolla

Tarjoilu Air Berlinin lyhyillä lennoilla on maksullista, emmekä ole tätä palvelua juurikaan tuolla muutaman tunnin lennolla hyödyntäneet.  Kerran taisimme tilata kahvit, ja panin merkille että pahvimukeihin ei ollut saatavilla kansia – turbulenssissa tämä aiheutti hieman haastetta. Toisaalta, ei niitä taida monella muullakaan lentoyhtiöllä olla. Vauva toisessa kädessä ja kahvi toisessa on hieman haastava yhtälö!

Toivotaan parasta

Toivokaamme Air Berlinille parasta, että toiminta pystyy edes jollain lailla jatkumaan. Uudessa omistuksessa, tai miten tilanne nyt sitten ratkeaakaan. Oma lehmä toki ojassa, sillä nautin niin näistä suorista lennoista anopin luo, konetyypistä huolimatta. Ryanair 100km päästä Weezestä Pisaan, josta on vielä matkaa perille, ei houkuta. Eikä koneiden vaihdot Münchenissä tai Frankfurtissa. Joten pidetään peukut pystyssä!

Palaan asiaan lähiaikoina – sen jutun muodossa, kun kaikki ei mennytkään niinkuin piti.

Oletko sinä lentänyt Air Berlinillä?

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply Noora maanantai, syyskuu 11, 2017 at 17:00

    Ihmettelin tuota kun sanoit että matkatavarat maksavat, joka kerta kun olen Air Berlinillä lentänyt hintaa on kuulunut 15kg ruumaan menevä laukku. Omat kokemukset olivat alkuun ihan hyviä, ei mitään valittamista eikä myöskään mitään erityistä kehuttavaa. No asiat muuttui n. vuosi sitten jolloin jokaisella heidän lennollaan millä olin oli jotain ongelmia, nekään ei olisi haitannut niin paljo MUTTA heidän suurin ongelma oli olematon tiedotus tai huono tiedonkulku, siinä vaiheessa paloi pinna. Viimeisin kokemus on viime vuoden marraskuulta jolloin piti lentää Praha-Berliini-Budapest, ensin lähtöä lykättiin kokoajan 2-3minuutilla, jossain vaiheessa minä ja muutama muu kysyttiin että mitenkä jatkolento Berliinistä, no vastaus oli että ei mitään tietoa kyllä joku Berliinissä osaa auttaa (välihuomautus että nämä työntekijät olivat pukeutuneet Air Berlinin vaatteisiin eli oletan heidän olevan lentoyhtiön omia työntekijöitä eikä lentokentän) . Lopulta kun lennon lähtöaikaa oli lykättiin melkeen 2 tunnilla lento peruttiin ja siitä se show vasta alkoikin kun he aloittivat uudelleen reitityksen, omat meni melko kivuttomasti (pääsinpä vielä premium luokassa matkustamaan seuraavat lennot) mutta esim perhe jossa oli 3 pientä lasta ja määränpää Espanjassa Berliinin kautta saivat aluksi lennot joihin tuli alkuperäisen yhden vaihdon lisäksi 2 muuta ja he eivät edes kerenneet tälle lennolle jonka jälkeen eivät meinanneet edes järjestää uusia lentoja heille vaikka lippujen tulostushetkellä olisi pitänyt työntekijöiden viimeistään tajuta ettei tule onnistumaan – lopulta saivat uudet lennot 3 välilaskulla ja perillä reilun vuorokauden aiottua myöhemmin. Tämän jälkeen olen vältellyt kyseistä yhtiötä ja jos toiminta jatkuu, välttelen jatkossakin. Omasta mielestä ehdottomasti isoin ongelma on olematon tiedotus niillä hetkillä ku jotain menee pieleen.

    • Reply lena keskiviikko, syyskuu 13, 2017 at 18:04

      Moikka Noora! Hauska kuulla ajatuksiasi Air Berlinistä. Aika samalla linjalla olen, ihan hyvin yhtiö toimii ja sen suuremmitta ongelmitta on aina päästy matkaan. Ei mitään valittamista ja hinnat on aika jees. Jännä juttu nuo matkalaukut muuten, me on aina jouduttu maksamaan. Oiskohan eri asia sit näillä tosi lyhyillä reiteillä, en tiedä.

      Meillä meni toissa lauantaian kaikki aivan pieleen kun lennettiin kotiin Firenzestä. Lento oli 7 tuntia myöhässä, ja Firenzen kentälle oli levinnyt kaksi kappaletta Air Berlinin koneita. Kolmas toi mukanaan mekaanikon ja matka voi alkaa. Oli aikamoista odotella sitä lähtöä… onneksi meidän pieni päätti nukkua kolmen tunnin päikkärit juuri oikeassa vaiheessa eli konetta odotellessa, ei tarvinnut häntä viihdyttää koko aikaa. Kirjoitan tästä saagasta vielä ihan oman artikkelin, oli sellainen reissu että 😀

  • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, syyskuu 11, 2017 at 16:31

    Kerran olen lentänyt, ja hyvin toimi kaikki. Ai nii, paluumatkalla oli kyllä useamman tunnin myöhässä, mutta sattuuhan noita. 😉 Tykkäsin silti!

    • Reply lena keskiviikko, syyskuu 13, 2017 at 17:51

      Mekin oltiin paluumatkalla rutkasti myöhässä viimeisimmällä kerralla, pitää avautua tästä saagasta ihan erikseen. 😀 Mutta all in all, oikein hyvin täällä on mennyt muuten AB:n kanssa!

  • Reply Jenni / Unelmatrippi torstai, syyskuu 7, 2017 at 11:38

    Olen lentänyt Air Berlinillä useamman kerran ja palvelussa tai missään muussakaan ei ole ollut valittamista. Minuakin harmittaa älyttömästi, että yhtiö on menossa nurin, koska sillä on ollut usein kaikkein parhaat hinnat Helsingistä Berliiniin ja suorat lennot tälle välille. Toivon, että toiminta jollain tavalla jatkuisi tai että esim. Norwegian toisi reitille suorat lennot.

    • Reply lena / london and beyond maanantai, syyskuu 11, 2017 at 14:17

      Samma här, kaikki sujunut suurimmaksi osaksi tosi hyvin. 🙂 Berliinin liikenteeseen tuo saattaa vaikuttaakin, vaikka tietysti Air Berlinin mahdollinen puuttuminen saattaa tuoda kiinnostusta reitille muilta lentoyhtiöiltä. Mielenkiinnolla odotan, ja peukut pystyssä!

  • Reply Noora | Kerran poistuin kotoa keskiviikko, syyskuu 6, 2017 at 18:29

    Pidetään peukkuja! Ehkä joku muu yhtiö näkee sitten tuossa markkinaraon, jos Air Berlin ei enää reittiä lennä. Mäkin olen kuullut paljon parjausta lentoyhtiöstä, mutta itse en ole koskaan mitään ihmeellistä moitittavaa huomannut. Kovin usein en ole niiden mukana lentänyt, mutta muutamia kertoja silti. Mua hieman kummastutti se, että hieman tuon konkurssiuutisen jälkeen sain Air Berlinin uutiskirjeen, jossa markkinoitiin tarjouslentoja kuin mitään ei olisi tapahtunut. En kyllä uskaltaisi tässä tilanteessa sieltä lentoja ostaa, jos tarvetta olisi. Mutta ehkä tuo on viimeinen epätoivoinen yritys saada lisää rahaa. Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mielenkiinnolla odottelen!

    • Reply lena / london and beyond maanantai, syyskuu 11, 2017 at 14:16

      Pidetaan todellakin peukkuja:) Ma niin toivon etta tama paattyy hyvin ja he saavat jatkaa toimintaansa. Suurin osa reissuista sujunut meillakin tosiaan oikein hyvin ja mitaan suurempaa ei ole osunut kohdalle (mitä nyt tosin tuo viimeisin, kerron siitä erikseen :D). Vieläkin oli lentoja myynnissä parin kuukauden päähän, en uskaltanut anopille enää suositella niiden varaamista..

    Leave a Reply