Matkailu Saksassa Saksa

Tyylillä Itämeren yli Saksasta Suomeen

17.1.2018
Viiden Saksassa asutun vuoden aikana reissasimme Saksan ja Suomen väliä niin ajamalla, laivalla kuin lentämälläkin.

Ihan ekana kesänä ajoimme Travemündiin, josta matkustimme Finnlinesin laivalla Malmöön, Ruotsiin. Siitä jatkoimme ajomatkaa ja yövyimme hotellissa Tukholman laitakaupungilla. Seuraavana aamuna suuntasimme silloin uudelle Viking Grace -risteilijälle Suomeen pääsemistä varten. Kotimatkalla ajoimme Tukholmasta koko matkan Ruotsin ja Tanskan läpi kotiin asti. Tämä reitti sisälsi meidän makuun aivan liikaa ajamista, etenkin kolmen intensiivisen lomaviikon jälkeen eivät voimat tahtoneet ajamiseen riittää.

Seuraavana kesänä otimme kokeiluun Finnlinesin yhteyden Travemündista Helsinkiin. Noin 28 tuntia vanhassa laivassa, jossa ei juuri tekemistä ollut, oli aika tylsä. Kesälomakaudella hinnat ovat todella kovat ja ahtaasta, surkeasta hytistäkin sai maksaa maltaita. Siitä huolimatta toistimme tämän reitin vielä sitä seuraavanakin kesänä. Parempi kuitenkin laivalla kuin koko matka autossa.

Neljäntenä ja viidentenä kesänä saimme laina-auton käyttöömme Suomen loman ajaksi, joten matkustusmuoto oli helppo valita: lennot ovat edullisempia ja etenkin nopeita laivamatkaan verrattuna! Ja jaksaa paremmin ajelle Suomessa ympäriinsä sukuloimassa, kun ei ole tarvinnut ajaa Saksasta asti.

Vaikka suosimme lentämistä Saksan ja Suomen väliä matkustaessa, on välillä oma auto saatava mukaan. Autoloma Euroopassa on myös suosittu lomailumuoto, jota mekin varmasti tulevaisuudessa tulemme hyödyntämään myös Suomesta käsin.

Paluumuuttoa suunnitellessa oli selvää, että ainakin miehen täytyisi tulla auton kanssa laivalla. Yhdensuuntaiset lennot ovat kalliita ja päädyimme harkitsemaan koko perheen laivamatkaa. Muistissa oli vielä hyvin nuhruiset ja ahtaat hytit, surkea ellei jopa olematon leikkipaikka, toimimaton poreallas ja kallis hinta. Siksipä yllätyimmekin positiivisesti, kun Finnlinesin sivuilla huomasimme talven matkojen olevan huomattavasti edullisempia kuin kesän lomakauden matkojen. Kun vielä bongasin luksushytin, johon mahtuisimme koko viiden hengen perhe vaivattomasti, alkoi laivamatka Saksasta Suomeen vaikuttaakin houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Varasimme mukavaan tarjoushintaan laivan toiseksi parhaan hytin, ikkunallisen Jurior sviitin, jossa on tilaa 32 neliötä ja kaksi parivuodetta. Hytin hintaan sisältyy kaikki ruokailut (ateriapaketit) ja lisäksi minibaarin sisältö, tervetulodrinkit ja pullo kuohuviiniä. Hintaa luksushytille, 5 hengelle ja autolle tuli noin 780€, josta ruokailujen osuus on itse asiassa aika suuri.

Lue Finnlinesin sivuilta lisää laivan eri hyteistä.

Uusittu Finnstar oli ilmeeltään tyylikäs.

Olin myös lukenut netistä laivoille tehdyistä uudistuksista. Ehkä tästä laivamatkasta tulisi parempi kuin taannoisista kesien matkoista. Saisimmeko rahalle vastinetta? Viihtyisimmekö uusitulla laivalla paremmin?

Hytti ylitti odotukset. Olimme todella väsyneitä intensiivisten viimeisten viikkojen jäjiltä. Hytissä oli runsaasti tilaa ja siellä oli mukava levätä ja viettää aikaa. Vuoteet olivat leveät, joten toiseen sänkyyn mahtui helposti kolme lasta nukkumaan. Tai vaihtoehtoisesti yksi lapsi olisi mahtunut vanhempien keskelle. Junior sviitti sijaitsee kulmassa, joten hytistä on ikkunoita kahteen suuntaan ja suurien ikkunoiden ansiosta hytti on valoisa.

Hytin ikkunasta sai ihailla auringonnousua Itämerellä.

Hytin wc- ja suihkutiloja ei kyllä oltu remontoitu, vaan ne olivat aika ankeat ja kulahtaneet. Sama kulahtaneisuus koski myös laivan saunaosastoa. Poreammeen vesi oli lisäksi niin viileää, etten tarjennut mennä siihen ollenkaan. Kaksi nuorempaa lasta kyllä pulikoi siinä innolla, eivätkä valittaneet veden kylmyydestäkään. En tiedä koskeeko tämä Finnlinesin kaikkia laivoja, sillä meidän kokemukset rajoittuvat Finnstar -alukseen, jolla nyt matkasimme. Toivoisin kyllä, että myös hyttien ja laivan wc:t ja pesutilat kokisivat siistiytymisen ja kohennuksen. Ehkäpä remonttia niihinkin on lähiaikoina tulossa?

Laivan leikkitilat olivat kokeneet suuren muutoksen ja se todellakin oli muutos parempaan päin. Ennen leikkitila oli surkea pieni koppi, mutta nyt leikkihuone oli huomattavasti isompi ja siellä oli pallomeri liukumäkineen. Leikitilan yhteydessä oli myös puoli nuorisolle. Nyt voin hyvillä mielin sanoa lasten viihtyneen laivan leikkitiloissa eli Finnlinesin laivayhteys sopii entistä paremmin myös lapsiperheille.

Pesutiloja lukuunottamatta laivan muut tilat oli uudistettu eli sisustettu todella kivasti. Laivalla oli rauhalinen tunnelma ja tilat olivat viihtyisiä. Näin joulun alla ihastutti joulukoristeet.

Ruokapaketti laivalla on aika arvokas, mutta meillä se kuului hytin hintaan.

Travemünd-Helsinki välillä ateriapakettiin kuuluvat brunssi, superior -illallinen ja saapumisaamuna aamupala. Näistä on pakko sanoa, että brunssi oli itselle pettymys. Valikoima oli huonohko ja minua ärsytti esimerkiksi kasvisten vähyys ja huonohko laatu. Tarjolla olevat kurkut olivat kuivahtaneita. Illallinen sen sijaan oli oikein maukas, laadukas ja monipuolinen. Samoin pidin seuraavan aamun aamupalasta. Kokonaisuutena siis ateriat olivat hyvät ja selvästi paremmat kuin ennen.

Superior-illallinen yllätti laadullaan ja valikoimallaan. Erityisesti alkupalat saavat kiitosta ja veden kielelle.

Aamupala Finnstarilla oli yksinkertaisen hyvä.

Miinusta tälle laivamatkalle tuli kyllä siitä, että laiva oli 6 tuntia myöhässä.

Asiakaspalvelusta soitettiin meille lauantaina aamupäivällä ja kerrotiin laivan saapuvan sataan vasta yöllä kolmen maissa ja check-innin olevan klo 01-02. Normaalisti laivaan pääsee henkilöautoilla jo klo 23-24 välillä. Me ajoimme kuitenkin satamaan alkuperäisen suunnitelman mukaan mieluummin iltapäivällä lähtemällä kuin yön läpi. Jouduimme siis odottelemaan satamassa todella kauan. Aluksi olimme Satamarakennuksessa, kävimme ostoksilla kaupassa ja söimme omia eväitä odotustiloissa. Siellä ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta nukkua ja runsaasti humaltuneet kanssaodottajat häiritsivät hieman. Päädyimme siirtymään autoon ja odottelemaan laivaan pääsyä omassa autossa. Check-innistä saimme kahvit, lapsille pillimehut ja muutaman suklaapatukan korvaukseksi viivästymisestä.

Lopulta pääsimme ajamaan laivaan vasta reilusti neljän jälkeen ja nukkumaan hyttiin päästessämme kello oli jo viisi aamulla. Tässä vaiheessa kiitimme hyttivalintaamme ja uni maistukin hyvussä sängyissä ja tilavassa hytissä mainiosti.

Laiva saapui lopulta Helsinkiin noin 7 tuntia myöhässä (eli jäi vielä tunnin lisää aikataulusta jälkeen) ja me jouduimme tämän takia selvittelemään muuttokuormamme purkamisaikataulua useampaan otteeseen. Lopulta saavuimme itse paikalla vasta tunti muuttokuorman saapumisen jälkeen, mutta onneksi isäni ja siskoni olivat ottamassa vastaan omaisuuttamme.

Tiesitkö, että olet oikeutettu hakemaan korvausta myös myöhässä olevasta laivayhteydestä, jos syynä on laivayhtiöstä johtuva viivästys?

Me teimme korvaushakemuksen laivayhtiölle ja saimme hyvitystä myöhästymisestä. Laivan henkilökunta ja Finnlinesin asiaspalvelu oli myös erittäin ystävällistä ja tiedotus hyvää. Ylipäätään kokemus uusitusta laivasta oli oikein hyvä. Tässähän voi jo ruveta harkitsemaan kelkan kääntämistä ja jopa suunnitella autolomaa Saksaan Finnlinesin kyydillä. On siis erittäin kannattavaa ja suositeltavaa päivittää välillä mielipiteensä.

Facebooktwitter

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Viherjuuria 17.1.2018 at 11:44

    En ole laivanmatkojen ystävä, koska aina vähän hirvittää enkä yleensä nuku laivassa hyvin. Parhaimmat yöt olenkin nukkunut juuri rahtilaivoilla ja tällaisissa tilavissa hytiessä! Aika hurjan hintainen tämä kokonaisuus kyllä on, varsinkin jos ruuista jää vielä vähän valittamista. Mutta kuulostaa siltä, että viivästymisestä huolimatta matka onnistui ja pääsitte perille =)

    • Reply Jonna 17.1.2018 at 13:59

      Rahtilaivoilla on kyllä tasainen kyyti ja rauhallinen meininki. Ainoastaan siellä sataman odotustiloissa oli humaltuneita möykkääjiä. Kieltämättä aika kallista lystiä tämä on, tarjoushinnoista huolimatta! Toisaalta ateriapaketin osuus meidän matkasta oli hurja 129€, joten se kompensoi hytin hintaa mukavasti alaspäin.

  • Reply Annemaria/Samppanjaa muovimukista 17.1.2018 at 13:23

    Harmillista toi myöhästyminen, mutta onneksi itse laivamatka meni hyvin. Itse testailin joulun alla risteilyä Finnlinesin laivoilla. Kokemuksena oikein myönteinen. Arjen hektisyyden keskellä välillä on mukavaa olla tilassa, jossa voi hyvällä omallatunnolla vaan olla. Mulle sopii muutenkin parhaiten tällaiset ”ihmisen kokoiset” oikeat laivat, joilta puuttuu Tallinnan laivojen ärsyttävä öykkäröinti-meininki. Joulun alla laivalla oli menossa Italia-viikot ja yllätyin ruokien hyvästä tasosta. Ainut valituksen aihe oli, että ruokaa oli liikaa 🙂 Tervetuloa vaan takaisin Suomeen.

    • Reply Jonna 17.1.2018 at 14:03

      En minäkään kaipaa tallinan laivojen öykkäröintiä, mutta voisihan noilla rahtilaivoillakin jotain ohjelmaa olla, jos meinaavat risteilymatkustajia houkutella. Nyt meille sopi oikein hyvin parin päivän pakkolepo raskaan muttoviikon jäjiltä ja tekeehön sellainen muutenkin hyvää. Etenkin, jos edessä on pitkä ajomatka satamaan saapumisen jälkeen. Laivan tilat olivat kyllä parantuneet huomattavasti muutaman vuoden takaisesta ja olivat oikein viihtyisät. Eikä ruuassakaan brunssia lukuunottamatta valittamista ollut. Kiitos tervetulotoivotuksista, kuukauden verran nyt eloa Suomessa takana 🙂 Ehkäpä nähdään huomenna matkamessuilla?

    Leave a Reply