Risteilyfanin kuolema

Kun neljä vuotta sitten kehitimme suunnitelmaa lähteä Floridan matkan yhteydessä Karibian risteilylle, en tuntenut ketään, joka olisi sellaisella käynyt. Suunnitelmamme aiheutti tuttavapiirissä paljon hämmennystä, sillä Yhdysvallat ei muutenkaan ollut kovin monen matkasuunnitelmissa. Hoidin itse kaikki matkajärjestelyt ja varasin risteilyn Carnivalin puhelinpalvelusta. Itse risteily oli enemmän kuin positiivinen kokemus: laivalla kaikki toimi hyvin, ja rento tunnelma oli hyvin kaukana tutuista Tukholman risteilyistä, jotka olivat alkaneet ahdistaa.

Tuosta ihanasta merimatkasta syttyi pieni kipinä lähteä risteilylle toisenkin kerran. Suunnitelma konkretisoitui vihdoin tänä syksynä, kun päätimme lähteä viettämään marraskuun pimeimpiä päiviä Välimerelle ja nimenomaan risteillä siellä. Sillä tavalla pääsisimme käymään useammassa kohteessa ja etsimään aurinkoa ja valoa, jota ei kaikkialta välttämättä löytyisi.

Lokakuun Meidän perhe -lehdessä toimittaja antoi meille määreen ”risteilyfanit”, johon itse suhtauduin jo silloin vähän varauksella. Kuten otsikosta saattaa päätellä, taisivat ne pienet sisäiset risteilyfanit poistua meistä tämän kokemuksen perusteella. Tässä postauksessa on siis kyse siitä, mikä Välimeren risteilyllä ei ihan toiminut.

Kotimme viikon ajan

MSC Splendida

Kelluvaksi kodiksemme valikoitui MSC Cruises -varustamon laiva MSC Splendida. Se on Ranskassa vuonna 2009 valmistunut 333 metriä pitkä laiva, jossa on 3959 matkustajapaikkaa ja 1313 miehistön jäsentä. Varustamon kuvauksen mukaan se edustaa tyylikästä luksusta, joka jo itsessään on kaunis matkakohde.

Laiva olikin tyylikäs ja kiiltävä, eikä pinnoista puuttunut säihkettä. Ravintoloita ja baareja oli niin monta, etten ehtinyt käydä niistä monessakaan.

MSC Splendida

Tunnelma laivalla ei kuitenkaan ollut kovin kotoisa. Henkilökunta oli näennäisesti ystävällistä, mutta ne oikeasti ystävälliset miehistön jäsenet (jotka lähes poikkeuksetta olivat kotoisin Kaakkois-Aasiasta) olivat henkilökunnan arvoasteikossa hyvin alhaalla. Oli jokseenkin häiritsevää nähdä itä- ja eteläeurooppalaisten päällysmiesten kyykyttävän ahkeria työntekijöitä samalla, kun itse nyrpistelivät nenäänsä matkustajille. Olisin oikein mielelläni nähnyt näiden ystävällisten miehistön jäsenten saavan parempaa kohtelua osakseen.

MSC Splendida

Myös matkustajia löytyi kahta kastia: olivat hienot Yacht Club -jäsenet, joille oli jopa omat hissit, ja sitten olimme me tavalliset kuolevaiset. Klubin jäseniä saateltiin paikasta toiseen ja he saivat ohittaa muut joka paikassa. Minä jopa yritin kerran päästä typerän ahtaasta käytävästä eteenpäin lapsi sylissä, kun takanani oleva miehistön jäsen pahoitteli saattelemalleen klubin jäsenelle edessä olevaa hidastelijaa.

Carnival Victorylla en aikoinaan tällaista jakoa tuntenut. Siellä koko henkilökunta päällystöä myöten tuntui olevan samalla asialla. Kapteeniakin sai tiettynä iltana mennä tervehtimään vapaasti ja kapteeni vaihtoi epämuodollisesti kuulumisia. MSC Splendidalla kapteenin näki vain jonottamalla kapeaa käytävää pitkin yhteiskuvaan. Minä yritin näyttää kapteenin nopeasti lapsille ilman pitkää jonottamista, mutta meidät ajettiin pois vilkuilemasta.

MSC Splendida

Aamiaisella turkkilaisessa basaarissa

Tai no, turkkilaisessa basaarissakin ihmiset ovat kohteliaita ja iloisia, ja ostokset saa tehtyä.

MSC Splendida oli lastattu täyteen risteilyturisteja Etelä-Euroopasta sekä Aasiasta. Mihinkään ei ollut tapana jonottaa, vaan joka paikassa vahvimmat veivät pannukakut. Kyynärpäät olivat ylhäällä ja kädet tunkivat kylkiä pitkin kohti leipäkoreja ja hedelmäkulhoja. Lasten kanssa oli turha yrittää katsoa, mitä kukakin haluaisi, vaan vahvimmat ja röyhkeimmät meistä kävivät hakemassa ison lastin syötävää, josta kaikki sitten ottivat osansa.

MSC Splendida

Samanlainen ruuhka oli kaikkialla muuallakin, eivätkä ohjeet olleet koskaan selkeitä: laivasta ulos lähtiessä vaelsimme rattaiden kanssa kannelta toiselle vain kuullaksemme, että meidän pitäisi olla menossa aivan eri kannelta. Kerran jo kieltäydyin lähtemästä enää mihinkään, kun olimme henkilökunnan epämääräisten ohjeiden perusteella kiivenneet jo kolmelle eri kannelle.

Takaisin laivaan tullessa jonotimme taas turvatarkastukseen ja sen jälkeiseen turvatarkastukseen ja vielä johonkin tarkastukseen, jossa sitten selvisi, ettei linkkuveistä missään nimessä saisi viedä laivaan, vaikka se oli ollut mukana jo päiväkausia, ja kulkenut aina mukanamme laivasta ulos ja sinne takaisin. Tämä linkkuveitsi muuten jäi lopulta Palermoon, jossa turvatarkastaja otti ylös hytin numeron ja sanoi meidän saavan veitsen takaisin risteilyn lopussa. Barcelonassapa meille sanottiin, ettei veitsi ole missään laivan mukana, jos se kerran Palermossa otettiin pois.

Siellä Palermossa nyt joku tyytyväinen turvallisuustyöntekijä leikkaa pastramiaan veitsellä, jossa lukee kauniisti kaiverrettuna Katja ja Janne 2005.

MSC Splendida

Ainoa paikka, missä ruuhkaa ei ollut, olivat laivan lukuisat baarit, joissa jokaisessa soitti trubaduuri tai humppaorkesteri. Tai soitti kaikissa muissa paitsi yhdessä, jonka bändiä yritimme mennä katsomaan monena iltana. Ehdimme nähdä bändistä vilauksen kahteen kertaan, jolloin molemmilla kerroilla he virittelivät Every Breath You Take -biisin alkusäkeitä, kunnes lähtivät tauolle, jolta eivät palanneet ainakaan meidän hereillä olomme aikana. Koskaan meille ei selvinnyt, kuuluiko heidän ohjelmistoonsa jotain muutakin.

Ehkä kaikkein hämmentävintä laivalla oli kuitenkin juomapakettien kanssa sählääminen. Emme ostaneet mitään kaiken kattavia paketteja, koska ne olisivat maksaneet useamman kympin joka päivä – meiltä jokaiselta. Sen sijaan ostimme paketteja, joilla sai esimerkiksi seitsemän pulloa viiniä. Aikoinaan Carnival Victorylla totesimme tämän käteväksi, koska silloin saimme aina pullon viiniä illallisen kanssa. MSC Splendidalla vain selvisi (vähän liian myöhään), ettei viinejä voikaan valita itse, vaan jokaisella lipukkeella saa eri pullon. Vannoutuneina punaviinin juojina emme sitten olleet kovin innoissamme valkoviineistä tai kuohuviinistä.

MSC Splendida

Lisäksi ostimme vesipaketin, jota markkinoitiin viinipaketin kylkeen. Sillä saisimme aina illallisella myös pullollisen vettä. Yllätys olikin suuri, kun viinipaketistakin löytyi läjä vesilipukkeita. Risteilyn lopussa meillä olikin sitten tuliaisena monta isoa pullollista vettä.

Olihan siellä ihanaakin!

MSC Splendida

Vaikka nyt kerroin aika laveasti niistä epäkohdista, jotka risteilyn aikana häiritsivät, oli siellä mukavaakin. Onhan se aina kolmen lapsen kanssa luksusta, kun ruokaa voi hakea milloin tahansa. Kieltämättä Carnival Victorylla moni asia oli hoidettu hieman kätevämmin, kun esimerkiksi vesipisteitä oli ympäri laivaa. MSC Splendidalla vettäkin piti jonottaa aina samoista ruuhkaisista automaateista peräosan buffet-ravintolassa. Mutta ainakin sitä sai!

MSC Splendida

MSC Splendida

Laiva oli kätevä tukikohta, johon oli helppo levittää tavarat, ja josta kaikki saattoivat käydä uimassa ja syömässä ja ulkoilemassa kannella ilman, että koko ryhmän tarvitsee liikkua ja kantaa kaikkia tavaroita mukana. Hytit olivat myös käteviä, kun osa seurueestamme alkoi sairastamaan, sillä sinne pääsi aina lepäämään. Nämä hytit tosin taisivat myös aiheuttaa sairastelun, sillä viikko erittäin ankarassa ilmastoinnissa sai meille nuhat ja kurkkukivut, jotka aina maissa helpottivat ihmeesti.

MSC Splendida

Tämän kokemuksen perusteella en siis usko, että ihan lähitulevaisuuden matkasuunnitelmiimme kuuluu risteily. Toki oli ihanaa käydä viidessä eri kohteessa, mutta eihän mitään paikkaa voi nähdä yhdessä päivässä. Ajatelkaa nyt: mitä Roomasta ehtii nähdä yhden päivän aikana.

Toisaalta aloin jo hiljaa mielessäni helliä ajatusta Karibian saarista ja niiden rannoista, joihin voisi rantautua myös suurella risteilijällä. Ainakin Carnival Victorylla saarilta tuttu rento elämä jatkui laivallakin, jossa kenelläkään ei ollut kiire mihinkään. Ehkä myös monien kehuma Royal Caribbean pitäisi kokeilla. Ei siis koskaan kannata sanoa ei koskaan.

MSC Splendida

Jos kuitenkin päätät lähteä testaamaan risteilyjä itse, suosittelen lämpimästi Risteilykeskusta, jonka kanssa tein yhteistyötä. He järjestivät meille juuri sellaisen risteilyn, kuin olimme tilanneet, ja Henna jaksoi vastata kysymyksiini loputtomiin. Vaikkei MSC Cruises ollut aivan meidän paikkamme, kehotan kaikkia kokeilemaan itse. Paljon siitä kuulee myös kehuja.

Ja jos haluat lukea katsauksen siitä, millaisissa kohteissa risteilyn aikana kävimme, kannattaa pysyä kuulolla, sillä lyhyt kohdeopas on luvassa seuraavaksi.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

25 Comments

  • Reply Kati / Lähinnä Kauempana 13.12.2016 at 20:51

    Voi ei, onpa harmi että teillä meni moni asia risteilyllä vähän rosoisesti. 🙁

    Samalla pintaan iski pieni tuskanhiki, sillä me varattiin seuraava Karibian risteilymme juuri MSC Cruiselta, MSC Divinalta. Kamalalta kuulosti tuo Yacht Clubin suosiminen, toivottavasti Divinalla se ei ole yhtä räikeää. Jospa Karibian rytmit jatkuu laivalla kuten meidänkin aiemmalla Carnival (Glory) risteilyllämme… Ja päätin nyt ajatella niin, että jos odotukset ei ole aivan tapissa, niin voidaan vaikka yllättyä iloisesti. Pidetään peukkuja!

    • Reply lahtoselvitetty 14.12.2016 at 20:19

      Kyllähän kokemus kuitenkin oli ihan positiivisen puolella, vaikka negatiivisia asioita nyt nostinkin esiin. Meillä saattoivat odotukset olla vähän turhan korkealla, kun edellisellä kerralla yllätyttiin niin positiivisesti. Toivottavasti teillä tosiaan tuo karibialainen letkeys laskeutuisi laivalle asti, tosin alempaa selviää, ettei MSC ole kuuluisa hyvästä palvelusta… Aasialaisia turistiryhmiä ei Karibialla ehkä kuitenkaan niin paljon ole – Etelä-Euroopassa he kulkevat nähtävyyksien perässä. Onpa mielenkiintoista kuulla, miten teillä menee!

      • Reply Kati / Lähinnä Kauempana 15.12.2016 at 08:08

        Mä olen noita samoja kommentteja lukenut MSC:stä että Karibialla amerikkalaiset valittavat liian eurooppalaisesta ilmapiiristä. Olen lukenut paljon Cruisecriticin ja Shipmaten palautteita ja on siellä todella paljon ylistäviäkin kommentteja – ei risteilyt kaikilla ole mennyt pieleen eikä kaikki valita huonosta palvelusta . On varmasti paljon omastakin asenteesta kiinni – ja myös huonosta/hyvästä tuurista.
        No, mä otan tän haasteena ja huhtikuussa tulee raporttia MSC:n onnistumisesta tai epäonnistumisesta. 🙂
        ´
        Ja tuolta alempaa luin myös Carnival-keskustelua: meillä ei myöskään ollut mitään havaintoa Carnivalin bilettämisestä! Joskus oli kannella jotkut allasbileet, mutta minusta nekin oli vain hauskaa seurattavaa eikä mitenkään häirinnyt meidän perheristeilyä. Yöelämästä ei niin mitään hajua.

        Hyvä silti nostaa myös näitä parannettavia seikkoja tietoisuuteen, vaikka loma kaiken kaikkiaan onnistunut olisikin. Ei tule ainakaan yllätyksenä ja jospa palaute joskus menisi varustamolla ihan perille asti. Aasialaisryhmille tietty ei voi mitään, missään. 😀

        • Reply lahtoselvitetty 15.12.2016 at 19:58

          Voi myös olla, että meininki tosiaan on rennompaa Karibialla. Siellä ollaan seilaamassa saarelta ja rannalta toiselle, kun taas Euroopassa mennään niiden kuuluisien kaupunkien ja nähtävyyksien perässä. Kaikilla on enemmän veren maku suussa, eikä kukaan halua jäädä aamiaisjonon hännille.
          Toivottavasti teillä on mahtava risteily!

  • Reply Jerry / Pako Arjesta 14.12.2016 at 09:41

    En ole itse ollut yhdelläkään oikealla risteilyllä, mutta viime vuosina ne ovat kiehtoneet kovasti. Vaikka onkin valitettavaa, että teillä oli näin paljon negatiivisia kokemuksia, on niistäkin tietysti hyvä kuulla, ettei se ole aina pelkkää hehkutusta. Näin ihmiset osaavat varautua paremmin ja miettiä tarkkaan, mikä risteily on heille se kaikkein sopivin.

    Itse asiassa asiaa tutkittuani olen päätynyt siihen, että on aika harvoja varustamoita, joita voisin kuvitella käyttäväni, kun joskus menen risteilylle, koska jokaisella tuntuu olevan tietty teema, joka on suunnattu tietynlaisille ihmisille. En voisi esimerkiksi kuvitellakaan meneväni jollekin bilettäjille tarkoitetulle risteyilylle, vaikka nuori olenkin :P.

    • Reply lahtoselvitetty 14.12.2016 at 20:25

      On aivan totta, että varustamoissa on paljon eroja. Itse tosin kuulin vasta jälkikäteen, että aiemmin käyttämämme Carnival on tunnettu bilelaivoistaan. Me vietimme silloin koko risteilyn takakannen uima-altaalla, jossa tilasimme pitsaa kioskista ja ostimme juomia naistarjoilijalta, jolla oli sama lempinimi kuin isälläni. Kaikki oli erittäin rauhallista ja rentoa. Juhlinta oli ilmeisesti keskittynyt laivan keskiosan altaille, joten me pysyimme täysin tietämättöminä siitä.
      Tuntuu, että risteilyt ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan. Minusta ihmisten onkin hyvä tarkastella, millaiset laivat sopivat juuri heille, ja ovatko he risteilyihmisiä ylipäätään. Tämänkertainen kokemuksemme meni vähän liian lähelle Tukholman laivoja, joihin lapsiperheellisenä olen päässyt kyllästymään totaalisesti. Takana on kuitenkin myös monta hyvää risteilykokemusta.

      • Reply Jerry / Pako Arjesta 15.12.2016 at 07:33

        No hyvä, että teillä oli silloin tuuria, kun ette kohdanneet örveltäjiä risteilyllänne :). Itse olen katsonut SeaDream Yacht Clubia, Silverseasia ja NCL:n Havenia omiksi vaihtoehdoiksi, koska ne kuulostavat sellaiselta omaan matkustustyyliin sopivilta. Hintaa vain on aikamoisesti, joten niihin ei lähdetä ihan äkkilähdöillä. Mutta tavoitteita pitää olla :).

        • Reply lahtoselvitetty 15.12.2016 at 20:00

          Nuo vaihtoehdot varmasti maksavatkin jo jonkin verran. Me valitsimme aikoinaan Carnivalin juuri edullisen hinnan takia, mutta se ei tuottanut pettymystä. Tosin rima ei ehkä myöskään ollut kovin korkealla.

  • Reply Kthetraveller 14.12.2016 at 12:51

    Tuota noin. Lesson number one. EI MSC:tä, ja sen tietää pitkän linjan karibianristeilyfanit. Anteeksi kun lämpötila nousi ja ihmettelen vieläkin, kuka tuolla yhtiöllä reissaa.

    Lesson number two. Ne kalliitkaan varustamot ei välttämättä ole kalliin hinnan väärti ja se selviää tarkalla tutkimisella. Ajat ovat muuttuneet, eli homma on menossa varustamoilla jos toisellakin melkoiseksi hullunmyllyksi ja ruoassa ja sen laadussa säästetään. Vaikeaa on siis meilläkin risteilyfaneilla.

    Jos ja kun pitää itse maksaa reissunsa tai pystyy sen maksamaan, niin kyllä mä ehkä tuon Celebrityn, Royal Caribbeanin tai NCL:n Havenin suuntaan olisin itse rahojeni kanssa menossa, koska kaipaa paljon erilaista ohjelmaa laivalle ja kaiken ikäisille. Tuotahan laajaa ohjelmistoa ei fiineimmillä vanhan asiakaskunnan aluksilla ole. Celebrity tai NCL:n Haven siis itse maksavalle kahdelle aikuiselle, harkinnalla HAL, ja sitten NCL Haven tai RCCL koko perheelle. Edullisiakin lähtöjä löytyy, jos ja kun jaksaa tutkia. Paljon on siis viimeisinä vuosina tapahtunut, joten muista lähteä uudella asenteella uudelle risteilyllesi sitten joskus, Carnivalillekin mentäessä.

    Hyvä kun laitoit tämän postauksen tänne. Toimii oivana varoitteena muille. MSC:lle ei kannata mennä pahoittamaan mieltään, tai sitten lähtee sillä asenteella, että palvelu on epätasaista ja risteilyhinnan mukaista. Laivat on kyllä nättejä.

  • Reply lahtoselvitetty 14.12.2016 at 20:39

    Huh, olisinpa tiennyt tämän etukäteen! Risteilykeskukselta sanottiin, että negatiivista palautetta on tullut, mutta suurin osa on amerikkalaisten palautetta laivojen ”eurooppalaisuudesta”. Ajattelin, että kyllähän minä eurooppalaisena kestän ”eurooppalaisuudet”, mutta näköjään en. Tuli ikävä Carnivalin ”amerikkalaisuuksia” eli yltiöpäistä kohteliaisuutta ja kilttiä jonottamista.

    Itse en risteilyllä niinkään kaipaa ohjelmaa, vaan haluan vain, että hommat toimii ja meininki on rentoa. Yksi parhaista risteilyistämme onkin ollut muutaman vuoden takainen Hurtigruten, jolle päädyttiin yhdellä varustamon pienimmistä laivoista. Vaikka laivalla ei ollut juuri mitään tekemistä, sen pieni koko ja lämmin tunnelma olivat ihania. Joka päivä söimme ateriamme samassa seurassa ja vertasimme amerikkalaistätien kanssa vierailtuja kaupunkeja. Horst oli salakuljettanut tädeille maista viiniä, jotta nämä kestivät kalaruoat joka päivä. Iltaisin haimme kahvilasta teet, jotka terästimme omasta rommipullosta. Missään ei ollut ruuhkaa tai jonoja.

    • Reply Kthetraveller 14.12.2016 at 21:30

      Tuo Hurtigruten on pikkuisen kiinnostanut, mutta emmin sitä niin paljon juuri tuon laivan pienuuden, ohjelmattomuuden ja palvelun takia. Nautin kyllä suunnattomasti niistä maisemista, joten se olisi se syy, miksi sinne suuntaan lähtisin. Norjan eteläisemmillä vuonoilla risteilin Serenade of the Seasilla viime vuonna, joten into tehdä hiukkasen pohjoisempi reitti kasvoi. Ehkä joku päivä 🙂

      • Reply lahtoselvitetty 14.12.2016 at 21:58

        Mun käsityksen mukaan siellä on myös paljon isompia laivoja kuin Vestrerålen, jolla me oltiin. Meidänkin piti mennä paljon isommalla, mutta kun sopivia lentoja ei ollut saatavilla niin harhauduin päivistä ja päädyttiin vähän vahingossa pienelle laivalle. Ja ainakin silloin joka päivä oli kaupunkikohteita, joten laivalla tuli vietettyä todella vähän aikaa. Lähinnä ne pimeät illat, jolloin oli kivaa juoda rommiteetä ja käydä kannella katsomassa revontulia.

  • Reply Kohteena maailma / Rami 15.12.2016 at 07:03

    Tuo viinipakettitouhu olisi sellainen, että itseltä repeisi peliverkkarit. Kaiken kaikkiaan olisi ollut muuten suorastaan loistava postaus, jos olisi loppunut uudelleen järjestettynä sanoihin ”Siellä Palermossa nyt joku tyytyväinen turvallisuustyöntekijä leikkaa pastramiaan veitsellä, jossa lukee kauniisti kaiverrettuna Katja ja Janne 2005.” 😀

    Vaikka risteilyllä oli kivaakin, niin jättäähän tuollainen ikävän sivumaun lomaan. Olen myös jossain hotelleissa maailmalla ollut, missä on ”tuo parempien osasto”. Jos ei itse ole tässä ”parempien osastossa”, niin kannattaa kiertää paikat kaukaa. Vaikuttaa varmasti negatiivisesti lomafiilikseen, kun tietyt alueet ja palvelut on vain osalle.

    Kthetravellerin tipsit oli kommenttiosuuden parasta antia 🙂 Itsellä ei ole kokemusta kuin yhdestä Royal Caribbeanin risteilystä, mutta se oli ainakin varsin onnistunut. Eli itse kyllä mielelläni risteilylle uudestaan ja hyvin todennäköisesti samalla varustamolla.

    • Reply lahtoselvitetty 15.12.2016 at 19:54

      Joo, en viitsinyt jättää ikävää pastramin makua suuhun, vaan piti sitä nyt jotain positiivistakin sanoa. Kokemus kuitenkin oli kaikkinensa positiivisen puolella. Ehkä täytyy jonain päivänä vielä testata tuo Royal Caribbean, kun siitä ei juuri negatiivista ole kuullut.

  • Reply Kikka 16.2.2017 at 23:07

    Parasta risteilyssä on mielestämme ollut mennä aamuisin suoraan sängystä parvekkeelle rauhassa syömään hyttiin tilattua hyvää aamiaista samalla kun laiva lipuu jonkin saaren rantaan Karibialla. Näitä aamiaisia olemme nauttineet Royal Caribbeanin, Celebrity Cruisesin ja Norwegian Cruisesin laivoilla. Costa Cruisesin laivalla tällainen ei onnistunut, koska halusivat pestä parvekkeita aamiaisen aikaan ja kastelivat meidät vesisuihkulla vaikka pyysimme saada syödä aamiaisemme rauhassa. Palasimme pari viikkoa sitten Royal Caribbean/ Anthem of the seas risteilyltä, joka oli pettymys aamiaisen suhteen. Hyttiin sai tilattua vain pelkkää hiilidydraattia sisältävän aamiaisen (siis pullaa, ei pekonia, munakasta ym.) Jouduimme menemään Windjammeriin, jossa ei ollut vapaita pöytiä ja kaikkea piti jonottaa. Olimme pettyneitä. Eikö Royalkaan enää tarjoa tasokasta risteilyä?
    Nyt suunnittelimme kesäksi Välimeren risteilyä MSC:n laivalla. Luettuani ylläolevat tekstit tuli mieleen, että kannattaako italialaisella laivalla lähteä ollenkaan? Muistissa on Costa Cruisesin risteily ja tyly kohtelu laivalla. Entä aamiaiset MSC laivoilla; saako hyttiin tilattua kunnon aamiset? Jonottaminen ei luo hyvää lomatunnelmaa.

    • Reply lahtoselvitetty 18.2.2017 at 23:22

      Kiitos Kikka kommentista! Kieltämättä minullekin tuli pieni epäilys italialaisia varustamoja kohtaan, mutta toisaalta MSC:n hinnat ovat paljon sopivammat meidän kukkarolle. Toisaalta, jos olet tottunut Royal Caribbeanin laatuun, saattaa MSC tuottaa pettymyksen.

      Minun muistikuvani mukaan myös MSC:llä hyttiin tilattu aamiainen sisälsi vain hiilihydraatteja ja jotain jogurttia ehkä. Käytin mahdollisuutta vain kerran ja silloin minulle oli tärkeintä saada kahvia. Onpa kurjaa, että parvekkeet piti muka pestä juuri silloin, kun te olitte aamiaisella. Minusta MSC:llä aamiainen oli aina aikamoinen kaaos – tottakai, kun kaikki halusivat samaan aikaan maihin.

      • Reply Kikka 24.2.2017 at 12:43

        Emme halua sitä MSC:n ”aamiaiskaaosta”. Varasimme Princess Cruisesin (Royal Prinsess) risteilyn ensi kesällä Välimerellä. Saattaahan sielläkin se olla odottamassa, mutta laiva ainakin näytti hienolta. Saa sitten nähdä…

        • Reply lahtoselvitetty 26.2.2017 at 23:41

          Aamiainen ei tosiaan ollut minun lempihetkeni MSC Splendidalla. Olisi kiva sitten kuulla kokemuksia Princess Cruisesista, se on minulle täysin vieras varustamo. Toivottavasti teille tulee mahtava risteily!

        • Reply Sanna 5.4.2017 at 20:29

          Royal Princess on kooltaan Splendidaa vastaava mut design on hillitympi.. matkustajiakin vahemman, et tilasta ei siella tule puute. Ainakin viime Elokuussa taynna Jenkkeja ja muutamat Britit, seka jonkin verran muita maita. Ehdottomasti rauhallisempi meno, kuin Royal Caribbeanilla tai MSClla. Ehka Holland Americaa tai Cunardia vastaava hengeltaan, Celebrity myos, mita he ovat stailimpia/nuorempia. Lapsia ei ollut Elokuun reissulla nimekskaan… perheelliset kayttavat muita varustamoja 🙂

          • lahtoselvitetty 8.4.2017 at 23:48

            Ymmärrän kyllä, miksi perheelliset käyttävät yleensä muita varustamoja. Princessin hintataulukkoa kun katsoo, niin täytyy itsekin ryhtyä yleensä katsomaan muita vaihtoehtoja. Me emme niinkään edes kaipaa lapsille ylimääräistä ohjelmaa tai kerhoja ja muuta, mutta ison perheen täytyy kuitenkin päästä kohtuuhintaan matkaan.

  • Reply Sanna 5.4.2017 at 20:26

    No johan oli teilla ihan eri kokemus kun mulla. Vastaavia varoituksia on taalla Briteissakin ollut MSCn reissuista ja etelaeurooppalaisten kaytoksesta jne. No, meidan kokeilureissu oli tuolla samalla Splendidalla Hampurista LeHavren kautta Southamptoniin ja ihan eri meno. Oliko syyna sitten se, etta laiva oli taynna Britteja ja Saksalaisia, seka syyskuun alku jolloin ainakin Italialaiset perheet olivat muualla. Palvelu oli aina hyvaa ja se hymyileva Vololoniaina sattui olemaan myos meidan hyttiemanta (tuollaista nimea ei helposti unohda). Mitaan lipukeviinipaketteja ei meille myyty, vaan x euroa per nena per paiva – oli ihan riittoisa, viinivalikoima oli vain talon viinit mutta cocktaileja sentaan oli iso lista. Tilastakaan ei ollut puutetta mutta saa syyskuussa taas sen verran tuulikas, ettei aurinkotuoleista tarvinnut taistella tai buffassa olla kasiryysyssa.

    Ylla mainittiin Princess ja nehan on jo ihan eri luokkaa hinnaltaan. Tosin palvelu ei siella hurjasti eronnut, mutta ruoka oli parempaa ja enemman jenkkityyliin. Olimme Royal Princessilla elokuussa 2016 ja MSC oli Syyskuu 2017. Jalkimmaisesta olen blogannutkin, Princessin valimeri taytyis blogata erikseen..

    • Reply lahtoselvitetty 8.4.2017 at 23:43

      Kiitos Sanna kommentista! Epäilen, että iso tekijä kokemusten erossa on juuri tuossa kanssamatkustajien kansallisuudessa. Meidän risteilyllämme harvat saksalaiset (samoin kuin amerikkalaiset) tuntuivat mukavilta kanssamatkustajilta, kun taas erityisesti italialaisten kanssa tapamme menivät täysin ristiin. Itse matkustan mielelläni Italiassa ja pidän maasta ja sen ihmisistä, mutta tuolla laivalla heidän tapansa eivät edesauttaneet minun viihtymistäni. Ruuhkaan Risteilykeskuksen Petri Sirén antoi yhdeksi vaihtoehdoksi sen, että marraskuussa tosiaan on jo Välimerellä viileämpää. Ihmiset siis hakeutuvat sisätiloihin, jotka ruuhkautuvat, kun taas lämpimämpinä aikoina matkustajat jakautuvat tasaisemmin sisä- ja ulkotiloihin.

      Uskomatonta, että Vololoniaina oli teidänkin hyttiemäntänne! Hän oli yksi meidän risteilymme ehdottomia valopilkkuja! Ja Princess tosiaan on ihan eri hintaluokassa. Meidän täytyy katsoa hintalappuja sen verran tarkkaan, että monet varustamot ovat tuntuneet aika saavuttamattomilta.

  • Reply Kikka 4.9.2017 at 15:59

    Olimme kesällä Princess Cruisesin (Royal Princess) risteilyllä Välimerellä. Olimme varanneet hytin isolla parvekeella laivan perästä. Järkytyimme kuin näimme parvekkeemme. Se oli niin ”likainen”, että siellä ei voinut olla. Valitimme tietysti asiasta hyttisiivoojalle, joka lupasi siivota sen päivittäin, mutta kertoi, että Princess Cruisesilla on kaksi laivaa, joiden savupiipuista tulee nokea laivan takaparvekkeille. Sivooja pesi parvekkeen joka aamupäivä ja parveke pysyikin siistinä monta tuntia jolloin me usein olimme maissa. Iltaisin se oli jo likainen ja aamulla aivan kauhean nokinen. Valitettiin vielä laivan infossakin ja saimme 200 dollaria hyttitilille, mutta ei se korvannut pettymystä.

    Laivassa oli kolme uima-allasta. Yleisellä puolella lapset valloittivat altaat hyppimällä jatkuvasti altaisiin (vaikka se oli kelletty-kukaan ei välittänyt). Toinen allas oli syvä ja toisessakin oli vettä yli metrin. Siis vain uimataitoisille lapsille. Aikuisten puolen allas oli liian syvä (160-220) ainakin minulle (165 ), joten siellä voi olla vain uimalla koko ajan. Reunoille ei päässyt roikkumaan, koska ne olivat täynnä muita ihmisiä. Ei kiva. Tämä laiva on tehty Italiassa, joten ymmärtäähän sen, että laiva ei voi olla täydellinen.
    Hintaan kuuluvia ruokavahtoehtoja oli vähemmän kuin millään aikaisemmalla risteilyllä millä olemme olleet.

    Positiivistakin oli. Henkilökunta oli ystävällistä ja sitä oli riittävästi. Buffetissa sai sai juoman tilattua helposti. Meillä oli juomapaketit ja tarjonta niissä oli erinomainen.

    Totesimme tällä risteilyllä pari päivää ennen sen loppua, että joutaahan tämä jo loppua. Aina aikaisemmin on harmittanut risteilyn loppuminen, vaikka olemme olleet esim. 12 yön risteilyllä. Emme suosittele tätä laivaa kenellekkään.

    Seuraavaksi risteilyksi olimme maaliskuussa varanneet ensi vuoden tammikuulle viikon risteilyn Fort Lauderdalesta Allure-laivalla, mutta Royal Caribbean ilmoitti pari viikkoa sitten, että Allure menee huoltoon juuri siksi viikkoksi kun me olisimme siellä. Neuvottelut Royalin kanssa korvaavasta matkasta ovat olleet tosi työläät. Euroopan pisteen palvelu on tosi huonoa ja USA ohjaa puhelut Euroopan pisteseen. Jatkossa taidamme varata risteilyt jonkin matkanjärjestäjän kautta.

    • Reply Katja / Lähtöselvitetty 4.9.2017 at 22:48

      Harmi, että teille on sattunut noin huonoja kokemuksia! Uima-altaat saattavat tosiaan olla aikamoista sirkusta: siellä kelluvat samassa liemessä uimataidottomat ja pikauimarit, ja kaikki vain törmäilevät toisiinsa. Muutama vuosi sitten Carnival Victorylla kaiken huippu olivat yhdysvaltalaiset miehet, joiden käsitys uimahousuista olivat pitkät cargo-shortsit, joissa vielä oli kalsarit alla. Pohdimme, mahtoiko heillä olla lompakotkin vielä taskussa. Jotenkin ei siis tullut olo, että haluaisi heidän jälkeensä mennä kuumaan porealtaaseen kellumaan.

      Suomalaiset matkanjärjestäjät ovat hyviä vaihtoehtoja, vaikka itse onnistuin Karibian risteilymme varaamaan ihan suoraan Carnivalilta. Ehkä suomalaisesta järjestäjästä kuitenkin on enemmän hyötyä tuollaisessa riitatilanteessa, kun kyse saattaa olla yhden asiakassuhteen sijaan pitkäaikaisesta kumppanuudesta. Toivottavasti saavutatte neuvotteluissa hyvän lopputuloksen ja pääsette ihanalle risteilylle!

  • Reply Karibian risteily - kokemuksia ja vinkkejä eri varustamoista - Matkablogi Vaihda vapaalle 15.1.2018 at 20:02

    […] jopa millä hissillä voit matkustaa. Tälläinen erittely ei välttämättä tunnu kivalta, kuten Lähtöselvitetty -blogista voit […]

  • Leave a Reply