Kalastajien saari Cheung Chau

Hongkong tuo helposti mieleen pilvenpiirtäjien välissä kiirehtivät ihmisjoukot, mutta se tarjoaa paljon muutakin. Lyhyiden lauttayhteyksien päässä odottaa saaria, joilla eletään aivan toisenlaista elämää. Yksi näistä saarista on Cheung Chau.

Varoitussummeri soi pahaenteisesti juuri, kun olemme ehtimässä laiturille Hongkongin keskustassa. Kun portti kolahtaa nenän edestä kiinni, voi vain kysellä onko Cheung Chaulle mänijöitä? Lautta män justiisa! Onneksi Cheung Chaulle kulkee lauttoja useammin kuin junia Mikkeliin. Harmitus vaihtuu lopulta tyytyväisyydeksi, sillä vaikka missasimme nopean lautan, on puolta tuntia myöhemmin lähtevä hitaampi alus oikeastaan mukavampi vaihtoehto.

Matkalla Cheung Chaulle

Koska olemme nyt ensimmäisinä paikalla, ehdimme lautan takaosassa sijaitseville parhaille paikoille, joilla istuen voi nauttia niin ulkoilmasta, maisemista kuin paahtavalta auringolta suojaavasta varjostakin. Tämä hitaampi lautta kuljettaa perille vajaassa tunnissa, kun taas pika-alus olisi parikymmentä minuuttia nopeampi.

Katselemme loittonevia pilvenpiirtäjiä ja seurailemme vilkasta meriliikennettä, jossa pienemmät veneet sukkuloivat rahtilaivojen ja katamaraanien seassa. Cheung Chaulla meitä odottaa itsellemme aivan uudenlainen Hongkong. Vanhojen kalastusalusten täyttämä värikäs satama ja matalat rakennukset edustavat vanhoja kiinalaisia perinteitä. Puiset veneet muodostavat kirjavan kokonaisuuden, joiden välistä laivamme löytää tiensä laituriin.

Sataman ympäristö on vilkas. Ihmisiä kulkee eri suuntiin ja ruuhkan keskellä luovii muutama polkupyöräkin. Tavallisia autoja saaren kapeille teille ei mahdu, mutta muutamat erikoisvalmisteiset miniajoneuvot hoitavat esimerkiksi paloauton ja ambulanssin virkaa.

Käännymme laiturilta vasemmalle ja huomaamme, että meno muuttuu rauhallisemmaksi jo sadan metrin kävelyn jälkeen. Eräässä kojussa mainostetaan Cheung Chaun kuuluisia mangotäytteisiä mocheja, joten ostamme maistiaiset saman tien nautittaviksi. Mochi on pullaa muistuttava riisikakku, jonka taikinamainen rakenne tekee siitä hieman hankalasti nieltävän. Uutisten mukaan useampi japanilainen vanhus tukehtuu vuosittain kuoliaaksi mochia syödessään. En tosin pysty varmasti sanomaan, kuinka paljon japanilaiset mochit eroavat näistä syömistämme. Saamme omat mochimme joka tapauksessa kunnialla alas ja erityisesti mangotäyte tekee leivonnaisesta hyvänmakuisen. Tarjolla olisi myös muita makuja, kuten banaania ja pähkinää.

Cheung Chau tunnetaan tuoreista meren herkuistaan, joten päädymme rantakadun varrella sijaitsevaan Chiu Fat -ravintolaan. Kuluneilla punaisilla muovituoleilla istuessa tuntuu, että voisimme hyvinkin olla jollain thaimaalaisella lomasaarella. Pressumainen katos suojaa sopivasti auringonpaisteelta. Tuoreet merenelävät maistuvat erinomaisesti koko perheelle. Valkosipulilla höystetyt katkaravut uppoavat lapsille hämmästyttävän hyvin ja nautin itse muun muassa sopivan tulisesti maustetuista simpukoista. Lähes parin viikon mittainen matkamme ei toki ollut mikään fine dining -reissu, mutta tämä ateria on ehdottomasti yksi Hongkongin-matkamme parhaista.

Käännymme rantakadulta hieman ränsistyneille kujille, jotka suorastaan kutsuvat tutkimusretkelle. Paikallistunnelma on parhaimmillaan, kun miesjoukko istuu muovituoleilla mahjong-peliinsä uppoutuneena. Pyykit roikkuvat talojen seinustoilla ja ilmapiiri on hyvällä tavalla pysähtynyt. Valkeat rakennukset tuovat mieleeni Etelä-Italian, vaikka kiinalaiset kirjoitusmerkit ja bambusta kyhätyt rakennustelineet muistuttavatkin tehokkaasti todellisesta sijainnistamme.

Löydämme Pak Tai -temppelin koripallokentän laidalta. Tämä saaren kuuluisin uskonnollinen rakennus tunnetaan vuosittaisen pullafestivaalin tapahtumakeskuksena. Nyt paikalla on hiljaista. Haistelemme hetken suitsukkeiden tuoksua ja ihailemme katolle taiteiltuja pieniä ihmishahmoja.

Cheung Chaun kujilla voisi viihtyä kauemminkin. Ohitamme erään B&B -majoituksen ja alan miettiä, millaista saarella yöpyminen olisi. Päiväretkeläisten lähdettyä olisi varmasti entistä hiljaisempaa.

Saari on keskustaajaman kohdalta vain parisataa metriä leveä. Lauttasataman vastakkaiselta puolelta löytyy Tung Wan -niminen uimaranta. Päästämme lapset tekemään hiekkakakkuja ja katselemme kaukaisuudessa häämöttävää suurkaupunkia. Täällä aallot lyövät hiljalleen haiverkon suojaamalle uimarannalle, eikä kenelläkään ole kiirettä minnekään. Uitan varpaitani rantavedessä ja nautin viimeisistä saaren tälle laidalle yltävistä auringonsäteistä. Rantaelämän ystävät viihtyisivät täällä helposti koko päivän.

Muutama paikallinen polkee rämisevillä pyörillään kapeita katuja pitkin. Turisteille vuokrataan myös kolmipyöräisiä riksatyyppisiä kulkupelejä, mutta niillä tuskin kannattaa lähteä ahtaille kujille tai keskustan ulkopuolella odottaviin mäkiin.

Palaamme hiljalleen kohti satamaa ja katselemme muutamia kauppojen ja kahviloiden värittämiä katuja. Tarjolla olisi kaikkea mahdollista jäähilejuomista kuivattuihin kaloihin. Erääseen verkkoaitaan on kiinnitetty valtava määrä värikkäitä lukkoja ja hauskasti maalattuja puisia sydämiä.

Näemme lauttaan noustessamme viikon upeimman auringonlaskun. Ilmastoitu pika-alus on tehokas kulkuväline, mutta lentokonemaisesta matkustamosta ei pääse ulkoilmaan. Hitaampaan alukseen tulomatkalla päätyminen oli todellakin onnekas sattuma, sillä se tarjosi mahdollisuuden nauttia merimatkasta aivan erilaisella tavalla.

Cheung Chaulle kannattaa lähteä muun muassa leppoisan tunnelman, hiekkarantojen ja maittavaa ruokaa tarjoavien yksinkertaisten kalaravintoloiden vuoksi. Sataman ympäristössä on vilkasta, mutta meno hiljenee nopeasti vähänkään syrjemmälle siirryttäessä. Vaikka päiväretkeläisiä riittääkin, on Cheung Chaulla edelleen oma autenttinen ilmeensä. Emme edistyneet omalla vierailullamme kovin kauas satamasta, mutta saaren vehreässä luonnossa kulkevia polkuja pitkin voisi tehdä vaikka yli kymmenen kilometrin mittaisia lenkkejä. Cheung Chaun paras anti saattoi siis nyt jäädä jopa kokematta, mutta nautimme kiireettömästä retkestämme todella paljon.

Cheung Chaulle liikennöi New World First Ferry -yhtiö. Hongkongin saaren Centralin (laituri nro 5) lisäksi perille pääsee Lantaun Mui Wosta tai Chi Ma Wanista. Samaan retkeen voi yhdistää myös toisen pienen saaren Peng Chaun, joka on ilmeisesti vielä Cheung Chautakin rauhallisempi. Saarivierailut kannattaa ajoittaa arkipäiville, sillä saaret ovat hongkongilaisten viikonloppuretkeilijöiden suosiossa. Muun muassa Cheung Chausta ja Peng Chausta voit lukea lisää Mutkia matkassa -blogista.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Emma 13.11.2017 at 12:18

    Ah, ihana Cheung Chau! Tulin heti verestämään muistoja ja kiitos että olit vielä linkannut mun jutunkin tähän! <3 Seuraavalla Honkkarin retkellä aion omistaa vielä isomman osan ajasta näille ihanille saarille!

    • Reply Mika / Lähtöportti 13.11.2017 at 20:29

      Kiitos hyvistä Hongkong-jutuistasi! Niitä on ollut mukava lukea, mutta olen ollut laiska kommentoimaan. Nuo saaret on kyllä sellaisia, että kun joskus Hongkongiin vielä palaan, niin haluan itsekin varata niille useampia päiviä aikaa 🙂

    Leave a Reply