Paras meritie Ruotsiin: Testissä Finnlines ja Finnswan

*Kaupallinen yhteistyö Finnlines ja Rantapallo*

Nyt seuraa pieni tunnustus tältä laivatytöltä. 41 vuoden aikana on tullut seilattua hyvin monella Itämeren laivalla, mutta kokemuksia Finnlinesin aluksista ei ollut kertynyt yhtään ennen viime viikonloppuista bloggaajaristeilyä m/s Finnswanilla. Se on nimittäin niin, että sain muutaman muun Rantapallon bloggaajan kanssa kutsun saapua tutustumaan Naantali-Långnäs-Kapellskär -reitin uusimpaan tulokkaaseen, ja minähän olin heti innosta piukeana mukana.

Olihan siinä tosin yksi pikku juttu. Miten merimatka viihteettömällä matkustajarahtialuksella taittuisikaan naiselta, joka on tottunut risteilemään laivoilla joissa voi istuskella samppanjabaarissa, nauttia maittavia à la carte tasoisia annoksia, kuunnella livemusiikkia ja vaikkapa bilettää aamuyön tunneille. Eikä siinä vielä kaikki. Matkalle tulisi mukaan myös kännyssään kiinni oleva teini ja WiFikin pelittäisi laivalla vain yhdellä kannella. Näillä pohjatiedoilla, tuhoon tuomittu reissu m/s Finnswanilla vai ei?

Finnswanin aikataulu autoilijoille on erinomainen

Finnswan on ehta matkustajarahtialus. Naantali-Långnäs-Kapellskär -välillä jalkamatkustajien on turha yrittää laivalle lastausteknisistä syistä, ja alla on oltava vähintäänkin polkupyörä. Tavallisimmin laivalle tullaan kuitenkin jonkin sortin moottorikulkuneuvolla ja kiinnitinkin huomiota Helsingistä lähtiessämme laivan aikatauluun. Turun laivat lähtevät aikaisemmin, eikä aikainen aamuherätys nappaa ainakaan tätä pääkaupunkiseutulaista tai se, että maksaisi hotelliyöstä Turussa saadakseen nukkua hieman pidempään. Tukholman ruuhkat ja Turun sataman sijainti ajaessa laivalle tai sieltä pois ei myöskään houkuta ihan täysillä. Siihen saumaan Finnlinesin Finnswan iskee ja tämä nainen olikin myyty.

Finnswan starttaa Naantalista kohti Kapellskäriä aamulla kello 10.45. Ei kukonlaulun aikaisia aamuherätyksiä tai kalliita hotelliöitä, vaan hyvän yöunen saanut kuski ja tatiton otsa. Hyvästi Turun ja Tukholman liikennevalot ja ruuhkat, ja helouta vaan helpot ajot Naantalissa ja Kapellskärissä.  Itse merimatka Naantalin ja Kapellskärin välillä kestää 8,5 – 9 tuntia, joten kaikin puolin Finnlinesin Finnswan ja  Finnfellow vetävät pidemmän korren Viikkariin ja Siljaan nähden, jotka seilaavat Turun ja Tukholman välin 10,5 – 11 tunnissa.

Finnswanin hinta autoilijoille on myös erinomainen

Mieheni ei pystynyt toisen menon takia osallistumaan Finnswanin bloggaajamatkalle seuralaisenani, mutta keskustelimme Finnlinesin tarjonnasta kotona. Rakas aviomieheni, joka on varsinainen Sulo Vilén, hymisikin tyytyväisyyttään kuullessaan viikonlopun alkaen -hinnan Finnlinesille. 19.6 saakka ja 13.8.2018 alkaen max. 6 metriä pitkä ja 2,1 m korkea auto sekä kaksi aikuista matkaavat edullisimmillaan Naantalista tai Kapellskäristä lähtevällä aamulähdöllä hintaan 49 euroa suunta, ja tuo hinta sisältää kaksi buffetateriaa molemmalle matkustajalle matkan aikana. Siihen ei Turun-laivat pysty, joten pojot jälleen Finnlinesille.

No, millainen kokemus Finnswan oli?

Hurautimme pikkubussilla Naantaliin ja vältimme kaikenlaiset ruuhkat satamassakin, kiitos erinomaisen sijainnin. Autoja soljui Finnswanin sisuksiin kiitettävä määrä, mutta eipä se oikein missään näkynyt, sillä rahtikaistaa laivalla on keppoisasti yli 4 kilometriä. Eikä muuten nokka tuhissut pitkään, kun suuntasimme jo kohti omia hyttejämme. Finnswanin matkustajakapasiteetti (max 550 matkustajaa) ja julkisten tilojen sijoittelu oli erinomainen, joten laiva tuntui sopivan kompaktilta ja toimivalta. Iso plussa isoista ikkunoista, joista näki ulos.

Hyttinä minulla ja teinillä oli ikkunallinen LUX-hytti (L4), joka sijaitsi aluksen keulassa ja mikä parasta, kulmassa. Ikkunoita hytistä löytyi kaksi kappaletta, joista toisesta oli näkymät keulaan ja toisesta sivulle. Parisängyn lisäksi hytistä löytyi ruotsinlaivoilta tuttu sohvasänky ja yläsänky, joten hytissä oli vuodepaikat yhteensä neljälle hengelle. Kaiken kruunasi televisio, housuprässi, kirjoituspöytä, hyvät säilytystilat ja jääkaappi sekä suihkukaappi kylpyhuoneessa.

Kiinnostuitko hytistä? Nou hätä. Teen esittelypostauksen hytistä ja laivasta vielä erikseen ja laitan linkin tänne kyseisen postauksen valmistuttua.

Yleiset tilat

Kaikki palvelut infoa lukuun ottamatta löytyi kannelta 11, mikä tekikin laivalla oleskelun vaivattomaksi ja suorastaan leppoisaksi. Ravintolat/baarit sijaitsivat vierekkäin ja istuinpaikkoja oli kiitettävästi. Saunaa ja porealtaita en testannut, mutta miesten saunasta olisi kuulemma ollut hyvät näkymät ikkunasta ulos ja ulkokannellekin olisi päässyt löyhyttelemään.

Matkan hintaan kuuluvia buffetaterioita Naantali – Kapellskär välillä oli kaksi, brunssi ja päivällinen, sekä Kapellskär – Naantali välillä illallinen ja aamupala. Ruoka oli huoltamon noutopöytätasoa ja erikoisruokavalioisten kannattaakin varoitella etukäteen varustamoa tulostaan. Lakto-ovo- kasvissyöjän näkökulmasta päivällisellä oli tarjolla höyrytettyjä kasviksia, kermaperunoita ja riisi-kasvissekoitusta, edellä mainitut salaattipöydän vihannesten lisäksi. Maito ja vesi kuului aterian hintaan, ja muita juomia olisi ollut mahdollisuus ostaa erikseen. Aamupalalla oli veden, maidon, kahvin ja teen lisäksi mehuja maksuttomasti ja lapsille löytyi Nesquik -kaakaojauhetta. Ruotsinlaivojen tasoista buffetpöytää tai lasten pöytää Finnswanilta on siis turha odottaa löytävänsä, mutta aina täytyy muistaa se, ettei ruokailusta tarvitse maksaa mitään.

Yleiset tilat olivat siistit, eikä missään näkynyt ruotsinlaivoille viikonloppuna tyypillistä menoa edes avoinna olleen baarin luona. Hyttikäytävät olivat ihanan hiljaisia ja palvelu oli kaikkialla ystävällistä sekä rempseän mutkatonta.

Teini ja minä nautimme reissusta valtavasti. Teinin känny unohtui järjestään hyttiin tai taskuun ja aurinkoinen ulkokansi kutsui useaan otteeseen nauttimaan merimaisemista sekä pelkästä olemisesta. Minä en kaivannut pätkääkään samppanjabaariani tai livemusiikkia, pärjäsin ilman à la carte-ravintolan annoksia ja ennen kaikkea nautin lapseni kanssa siitä, ettei matkustajia ollut paljoa. Siellä helikopterikannella me olimme välillä kahdestaan maailman herroina ja nautimme suunnattomasti olostamme.

Voinko suositella lahden ylitykseen? Ehdottomasti. Matka-aika on miellyttävä ja laiva ihanan rauhallinen. Pienemmille lapsille löytyy se tarvittava pallomeri ja kaiken ikäisille komeat ikkunat maisemien ihailuun. Saunat ja poreammeet löytyy, Sailor’s Shopista saa shoppailtua juomia edulliseen hintaan, vink vink, ja kyllähän janoisillekin löytyy pari baaria. Varsinaista risteilyä Finnswanilla ei kuitenkaan voi vielä tehdä vaan varausjärjestelmä vaatii sen, että laivasta on poistuttava ja checkattava uudelleen sisään kulkuneuvonsa kanssa. Onneksi kääntöaika Kapellskärin päässä on kolmisen tuntia. 

Meidän perhe ei ole vielä reissannut Finnlinesin Helsinki – Travemünde -reitillä. Meillä vaan on ollut tapana lentää suoraan ”pelipaikalle” ja vuokrata sieltä auto. Minua on myös pelottanut se, etten viihtyisi laivalla jossa ei ole viihdettä tai hienoja ravintoloita. Vuorokauden reissu Finnswanilla todisti sen, että laivalla pärjää aivan hyvin ilman kaiken sortin viihdykettä ja merimatkastaan voi oikeasti nauttia matkustajarahtilaivallakin. Mikäpä parempi tapa aloittaa loma, kuin hyggeilelemällä laivalla.

Mitäpä jos ottaisikin lomaa lomasta? Finnlinesin laivoilla se onnistuu.

Psst, mites se tavaksi tullut silmänilopalkinto?

Sen saa koko Finnswanin 41 -päinen miehistö (ekstrapojo baarissa työskenneelle nuorelle miehelle) sekä itse laiva. Minä ihastuin valtavasti rouheaan Finnswaniin ja sen leppoisan rempseään, ystävälliseen miehistöön, joka näytti nauttivan työstään. Erityisesti mieleen jäi itse laivan kapteeni Jyrki Repo, jonka rempseät jutut tuntui sopivan laivalle kuin nenä päähän. Finnswanilla ei pönötetä. Ollaan kuin kotona ja tehdään työpaikasta mukava. Se näkyy ja tekee laivasta erityisen mukavan. Meille matkustajillekin.

Päästiin muuten komentosillalle käymään laivan ollessa merellä. Sen opin, että Finnswanin jarrutusmatka on 700 metriä, eikä sitä kannatakkaan jarruttaa jonkun tullessa eteen. Este pyritään aina väistämään, ja sitä nopeaa kääntymistä sanotaan lehmänkäännökseksi. Sen verran tiukasti sitä pystytään kääntymään, että sitten on kyllä tavarat sikin sokin laivalla.

Juu ja aina ei neljä raitaa merkitse kapteenia. Neljä raitaa löytyy myös muutaman muun päällystön jäsenen univormusta, joten jos menee arveluksi, yksi hyvä neuvo on. Metsästäkää tähteä. Siinä se kapteeni on.

Iso kiitos Finnlinesille tarjotusta merimatkasta. Ihastuin.

Kiinnostuitko? Muistathan, että edullisen merimatkan hintaan Naantali-Långnäs-Kapellskär -välillä kuuluu ruuatkin. Kaikkiin Finnlinesin laivamatkatarjouksiin pääset suoraan tästä. Siitä vaan suunnittelemaan omaa merimatkaasi.

 

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Marko tiistai, kesäkuu 12, 2018 at 18:32

    Aivan loistava, kun työkseen ajaa Ruotsin ja Suomen väliä. Ehtii hyvin nukkua laivassa ja on virkeänä jatkamaan matkaa jahka satamaan pääsee 🙂

    • Reply Kthetraveller tiistai, kesäkuu 12, 2018 at 18:40

      Hienoa kuulla, että olet tykännyt! Kyllä hyvät yöunet on tärkeitä erityisesti teidän ammatissa. Turvallisia ajoja ja hatunnosto. Hienoa työtä teette, kun liikutatte tavaraa tarvitseville.

    Leave a Reply