Kokemuksia risteilyn varaamisesta Risteilykeskuksen kautta

*Yhteistyössä Risteilykeskus

Se oli meille hyvin suuri kynnys lähteä varaamaan Välimeren risteilyä Risteilykeskuksen kautta. Emme me mitään negatiivisia kokemuksia olleet miehen kanssa kuulleet kyseisestä matkatoimistosta, mutta se oli vain ollut helppoa varata risteilyt suoraan risteilyvarustamojen omien sivujen kautta. Meillä oli Norwegian Cruise Linen ja Royal Caribbeanin kanta-asiakasnumerot, tunnukset heidän sivuilleen ja muutamalla klikillä oli varaukset aina tehty. Helppoa elämää ja jos jotain ongelmia tulisi, voisi mennä takuuseen, että asiat hoituu varustamon kanssa suoraan ilman välikäsiä.

Tästäkin huolimatta uskaltauduimme kääntyä viimeisimmän risteilyvarauksen kanssa kotimaisen Risteilykeskuksen puoleen ihan siitä syystä, että heidän tarjoamansa hinta omilla sivuillaan täysin samalle risteilylle oli useamman sata euroa halvempi. Muutama herkkäuninen yö sitä kuitenkin tuli nukuttua, sillä en todellakaan nauttinut ajatuksesta antaa minulle tärkeän risteilyvarauksen operoimista toisen välitahon käsiin. Nuo säästetyt sataset motivoivat kuitenkin muuttamaan asennetta. Mitä sitä voisi menettää? Kait sitä sentään voisi reklamoida suomen kielellä ja kenties jonkinlainen kuluttajan turvakin olisi täällä?

Risteilyn varaaminen

Viikonloppu ja Norwegian Cruise Linen huippuedut loppumassa sunnuntaina. Samat edut Risteilykeskuksen kautta ja Risteilykeskus kiinni. Ahdistushan siinä iski. Katselimme vapaana olevia hyttejä ja ei auttanut kuin tehdä varaus netin kautta sekä odotella vahvistusta maanantaina. Ne oli pitkät tunnit ne, mutta maanantaina saimme sähköpostitse alustavan varausvahvistuksen Risteilykeskuksen pirteältä Hennalta, jonka kanssa aloimmekin asioimaan risteilyvarauksemme kanssa. Kaikki keskustelut hoidimme sähköpostitse jo ihan siitäkin syystä, että minulle epävarmana varaajana jäisi mustaa valkoisella kaikesta sovitusta.

Alustavan varausvahvistuksen saamisen jälkeen meidän piti omassa tapauksessamme vahvistaa oma varauksemme viiden päivän sisällä maksamalla ennakkomaksu. Ennakkomaksun tuli näkyä Risteilykeskuksen tilillä saman viikon perjantaihin kello 10.00 mennessä. Maksun lisäksi meidän piti toimittaa tilisiirrosta vielä kuitti,  koska käytössämme oli muu kuin Nordean/Danske Bankin/Osuuspankin pankkitili.

Huomenta Kirsi,

Kiitos kuitista! Varauksenne on nyt vahvistettu ja pääsette muutaman päivän sisällä kirjautumaan varaustunnuksella varauksellenne.

Mukavaa päivää!

Melkoiset sulosanat varsinkin sen jälkeen, kun näin itse omin silmin varauksemme NCL:n omilla sivuilla ja kaikki oli niin kuin pitikin.

Muutokset varauksessamme

Me teimme tietoisen päätöksen poistaa risteilyn hinnassa näkyneet, kaupanpäällisenä tulleet henkilökunnan palvelumaksut (gratuityt), sillä matkan hintaan kuului 500 USD käyttörahaa laivalle. Tuolla summalla meillä oli tarkoitus lyhentää henkilökunnan palvelumaksuja. Henna hoitikin muutoksen ongelmitta, mutta lähestyi meitä maaliskuun loppupuolella ilmoittamalla, että Norwegian Cruise Line oli nostamassa palvelumaksujaan ja saisimme ne vielä vanhaan hintaan muuttamalla varaustamme. Palvelupiste ropisi sen siliän tien Risteilykeskukselle, sillä mieheni kanssa päädyimme Hennan ehdottamaan palvelumaksujen lisäämiseen varaukseen ja niiden maksamiseen ennen risteilyä. Tilisiirtoa ei sen kummemmin kuitenkaan tarvinnut tehdä maaliskuussa palvelumaksuistakaan, vaan ne hoidettiin sovittuun vanhaan hintaan risteilyn loppumaksun yhteydessä heinäkuussa.

Asiakkaan tiedottaminen, asiakkaan ongelmat

Norwegian Cruise Line muutti risteilymme yhden satamakohteen toiseksi, mistä saimme Risteilykeskukselta tiedon elokuun lopussa uuden reittisuunnitelman ja pahoittelujen kera. Tuntui oikeastaan ihan hyvälle saada jatkuvasti muutoksista tietoa suomen kielellä, vaikkakin englanti sujui mieheltä ja minulta hyvin. Olimme alkaneet tottua pikku hiljaa Risteilykeskuksen palveluun ja nauttia vapautuneina siitä, että asiat hoitui ”selkämme takana” ammattitaitoisesti.

Kuukausi ennen matkaa havahduimme siihen, ettemme olleet saaneet vieläkään tehtyä pakollista online check-iniä NCL:n sivuilla, vaikka olimme monasti hoitaneet kyseisen toimenpiteen jo parikin kuukautta ennen risteilyä. Käännyin jälleen Hennan puoleen, joka lupasi selvittää asiaa puolestani. Minä jatkoin rauhassa töitäni ja hymisin tyytävyyttäni saadessani antaa ongelman toisen ihmisen selviteltäväksi. Poissa oli englanninkieliset keskustelut ”jonkun virkailjan” kanssa, jonka kieli- ja ammattitaito oli pienoinen arvoitus ja erityisesti poissa oli se vaara, että keskustelun aikana tapahtuisi jokin väärinymmärrys josta olisin vastuussa. Hieman yli tunnin päästä Henna palasikin asiaan kertoen Norwegian Cruise Linen vastauksen asiassa, ja me saimme tehtyä online check-inin myöhemmin.

Viimeisen kerran Henna lähestyi meitä sähköpostitse viitisen päivää ennen risteilyämme, kun hän tiedotti Katalonian epävakaasta tilanteesta ja liitti meiliin vielä ulkoministeriön matkustustiedotteen asiasta. Samalla Henna mainitsi Risteilykeskuksen seuraavan tilannetta ja tiedottavan lisää, mikäli jotain tulisi. Me olimme miehen kanssa seuranneet tiivisti Katalonian tapahtumia ja olimme kyllä kaikesta tietoisia, mutta Risteilykeskuksen viesti tuntui lämmittävän omaa hieman kireähköä fiilistä. Äitinä nimittäin tuntui suorastaan kauhealta olla viemässä lapsia Barcelonan mellakkaherkkään tunnelmaan, mutta onneksi kaikki sujui kuitenkin niin Barcelonassa kuin risteilyllämme hyvin.

Miksi Risteilykeskus?

Nimensä mukaisesti Risteilykeskus on erikoistunut risteilyihin. Risteilykeskuksen tarkoituksena on, että heidän asiakaspalvelijansa tietävät risteilyistä enemmän kuin kunkin varustamon oma myyntihenkilökunta tietää omasta tuotteestaan. Siinä missä jonkun varustamon myynti on ulkoistettu alkihankintana call centerille toiseen maahan ja myyntivirkailijat vaihtuvat tiuhaan eivätkä ole välttämättä ikinä laivalla olleet, risteilee jokainen Risteilykeskuksen virkailija vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Edellä mainitun lisäksi Risteilykeskus myy risteilyt aina vähintään samaan hintaan kuin varustamolta suoraan ja monesti jopa edullisemmin, Palvelumaksuja ei peritä asiakkailta ja hintatakuukin löytyy vähän samaan tapaan kuin hotelleilla.

Mitäs mieltä olimme, voimmeko suositella?

Vaatii tosiaan hieman tottumista siihen, että Risteilykeskus on auki vain maanantaista perjantaihin klo 9.00 -17.00. Tuon ajan ulkopuolella joutuu itse hoitamaan netissä alustavan varauksen ja juuri tietyissä kampanjan loppumistilanteissa saattaa pientä kuumotusta varaajalle tulla. Hyvin nettivaraus näytti meillä kuitenkin sujuvan ja nautimme erityisesti ystävällisestä palvelusta sekä siitä, että asiat hoitui kotimaisella kielellä. Pikkasenhan se häiritsi, että luottokortilla maksettaessa olisi laskutettu 1 – 3 % matkan hinnasta, mutta me kiersimme sen hoitamalla maksun tavallisena tilisiirtona. Erityispointsit kuitenkin siitä, että varausta tehdessä pääsi käymään itse kansikarttoja läpi ja valitsemaan vapaana olevista hyteistä sen itseä miellyttävän. Kaikissa matkatoimistoissa kun hytin valitseminen ei heti onnistu, joten voimme suositella Risteilykeskusta.

Tulemmeko käyttämään kyseistä matkatoimistoa toistekin?

Ehdottomasti. Me olemme miehen kanssa risteilyjen suhteen hyvin hintatietoisia ja Risteilykeskuksen kautta risteilyjen hinnat näkyy samantien. Jos ja kun se edullisempi hinta löytyy toisaalta, ei muuta kuin hintatakuun turvin kyselemään samaa risteilyä Risteilykeskuksen kautta. Me osaamme hoitaa varaukset itsenäisesti muutoinkin, mutta on se vaan kiva antaa käytännön asiat ja selvittelyt suomenkielisen ammattilaisen tehtäväksi. Voi keskittyä rauhassa omiin tekemisiin, elämiseen.

Kiinnostuitko? Risteilykeskuksen sivuille pääset suoraan tästä.

P.S.: Olen Matkamessuilla keskustelemassa risteilyistä Rantapallo Stagella perjantaina 19.1. kello 17.30 – 18.00 ja sunnuntaina 21.1. kello 13.00 – 13.30. Siitä vaan lavan tienoille, jos risteilyt kiinnostaa.

Risteily tehtiin yhteistyössä Risteilykeskuksen kanssa, jolta sain alennusta bloginäkyvyyttä vastaan.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply Susanna tiistai, tammikuu 16, 2018 at 00:23

    Olen itse varannut kaksi risteilyä Italiassa matkatoimistoista, mutta helppoa se ei ollut! ensimmäisen varasin Veronassa kunnes matkatoimistossa sanottiin että varaukseen tarvitaan muka paikallinen italialainen veronumero. No eipä tarvittu toisessa toimistossa, jossa oltiin myös ystävällisiä. Toisen risteilyn varasin Genovassa ja kävin ainakin 3-5 toimistossa kunnes yhdestä onnistui varaaminen. Viime kesänäkin yritin varausta tehdä, mutta Riminin lähellä oli todella huono palvelu ja risteily jäi varaamatta. Yksi työntekijä sekosi niin että hän jopa alkoi soitella jollekin suomalaiselle oppaalle ja haukkui hänelle asiakkaitaan ettei asiakkaat puhu mitään kieltä ja kaikki risreilyt olivat muka aina loppuunmyyty. Se oli yksi uskomattomin tilanne johon olen törmännyt, niin ite kanssa nykyään mieluiten varaan netistä jatkossa risteilyt! myös esim. brittien ylläpitämissä matkatoimistoissa on asiallinen ja ystävällinen palvelu yleensä

    • Reply Kthetraveller tiistai, tammikuu 16, 2018 at 09:22

      Hui. Nuo sinun kokemuksesi ovat pelottavaa luettavaa. Ymmärrän todellakin, että mieluummin varaat netin kautta. Onneksi omalle kohdalle ei ole sattunut tuommoista, mutta olen kyllä yleensä hoitanut suoraan netistä nämä varaukset.

      Nyt on toinen varaus tehty Risteilykeskuksen kautta ja ainakin tähän mennessä kaikki on mennyt taas hyvin.

      Kiitti viestistä Susanna!

  • Reply traveldreamer17 maanantai, tammikuu 15, 2018 at 16:38

    Olen jotenkin vierastanut risteilyitä, enkä oikein tajunnutkaan miten monipuolisia risteilyitä on tarjolla. Olen viime aikoina kuitenkin lukenut useasta blogista risteilykokemuksista välimerellä ja Karibialla ja kummasti on alkanut risteily kiinnostaa. Olisihan se kätevää, että näkisi kerralla monta kohdetta ilman, että tarvitsee itse siirtyä tavaroineen kohteiden välillä.

    • Reply Kthetraveller maanantai, tammikuu 15, 2018 at 16:48

      No sehän on mukavaa, jos risteilyt ovat alkaneet kiinnostamaan. Ne ovat todellakin helppo tapa lomailla ja nähdä monta kohdetta samassa. Ei laukku- ja hotellinvaihtorumbaa ja ravintoloitakin joillain laivoilla niin paljon, että joka ilta voi aterioida eri paikassa. Siitä vaan kattelemaan omaa mieluisaa risteilyä!

  • Reply Arja sunnuntai, tammikuu 14, 2018 at 17:14

    Kiitos risteilykeskuksesta kertovasta jutusta! Palasimme juuri eilen Norwegian Escapen viikon risteilyltä ja mietimme jo seuraavaa 😂. Haven on ollut meille ”se juttu” ja sen takia laivayhtiön vaihtaminen ei tunnu mielekkäältä. Tähän asti olemme varanneet matkapaketin aina Helinmatkojen kautta ja siihen on sisältynyt niin lennot, hotellit kun risteilykin. Tykkäämme viettää aina muutaman päivän esim. Miamissa ennen ja jälkeen risteily joten tällainen valmis paketti on tuntunut helpolta ja mukavalta.
    Täytyykin pistää korvan taakse tuo risteilykeskus ja tutustua paremmin. Tekisi kovasti mieli testata Princess Cruisess jota meille tarjottiin Helinmatkojen kautta yhtenä vaihtoehtona. Lähtösatamana olisi ollut San Francisco, joka olisi myös upea kohde viettää muutama päivä. Haven on vaan sellainen vetonaula, ettei sitä ole helppo ohittaa.

    • Reply Kthetraveller sunnuntai, tammikuu 14, 2018 at 18:10

      Tuo Haven on kyllä tosiaankin huipputapa matkustaa. Saa pienen ja ison laivan edut samalla kertaa. Huomasin tuossa, että Risteilykeskuksen kauttakin on mahdollisuus rakentaa omanlaisensa paketti, mutta myöskin valmiita pakettimatkoja on. Siitä vain katselemaan, josko jokin mukava lähtö löytyisi Risteilykeskuksen valikoimasta.

      P.S.: San Franciscossa olen käynyt 90-luvun loppupuolella, ihan mukava paikka muutamaksi päiväksi.

    Leave a Reply