Turkish Airlines kokemuksia HEL-SEZ ja vaihdosta Istanbulissa

*Yhteistyössä Rantapallo ja Turkish Airlines

3 tuntia 25 minuuttia Helsingistä Istanbuliin ja 8 tuntia 15 minuuttia Istanbulista Seychelleille, siihen väliin 3 tunnin 15 minuutin mittainen pysähdys Istanbulissa. Perjantaisen työpäivän päätteeksi jätimme taaksemme pääkaupunkiseudun kökkökelit ja edessä odotti trooppisen kuuma, täydellinen paratiisi seuraavana aamupäivänä. Alle 15 tuntia matkustamista Helsingistä lemmenlomallemme Seychelleille yhden vaihdon kera ja Turkish Airlines vei varmasti perille, mutta millä tavalla?

Psst, muistathan pitää lentolipun viivakoodit ym. piilossa jakaessasi kivaa lomakuvaa lentolipustasi. Meikä otti varman päälle oman kuvansa kanssa.

Vaihto Istanbulin kentällä

Lento Helsingistä Istanbuliin sujui leppoisissa merkeissä (oma kokemuksemme lennosta ja lipun hintaan kuuluvista eduista voit lukea täältä) ja vaihto Istanbulissa sujui sinänsä hyvin. Tietoa portista jouduimme odottelemaan iltamyöhäsellä jonkin aikaa, mutta sen jälkeen pystyimme siirtymään oman porttimme läheisyyteen. Loungea emme mennessä käyttäneet, joten hieman yli tunti tuli maleksittua portin lähettyvillä. Porukka oli melkoisen unista, me mukaan lukien, ja ainoa minut hereillä pitänyt juttu oli oikeastaan pienesti elämäänsä kyllästyneen näköinen lentokentän siivooja, jonka touhuja tuli tovi katseltua. Ei kyllä käynyt naista kateeksi, sillä edelliset matkustajat olivat saaneet porttialueen melko sotkuiseen kuntoon eikä siivoojan imurikaan ollut ehkä siitä parhaimmasta päästä.

Täytyy kyllä sanoa, että Turkish Airlinesille ropisi mieheltä ja minulta pisteitä matkustajien siirtämisestä koneeseen. Matkustajat jaoteltiin omiin jonoihinsa lippuihin tulostetun kirjaimen mukaan ja niissä aitojen erottelemissa jonoissa odoteltiin sitten kiltisti omaa vuoroa. Siirtyminen koneeseen oli hallitumpaa ja sujui mielestämme hyvin.

Koneemme, A330-200


Turkish Airlines lensi pitkän välin A330 -koneella ja meille taisi sattua istuimiltaan hieman vanhemman sisustuksen kone. Minä katselin jo pienen kauhun vallassa istuimiamme siitäkin syystä, että varaustilanteessa näyttämän istuinkartan tyhjän tilan sijaan penkkiemme takana olikin wc. Mielikuvissa siinsi vessajonot ja vajaa selkänojan kallistus, joten yli kahdeksan tunnin lento alkoi tuntua ikuisuudelta jo ennen kuin edes olimme ehtineet nousta Istanbulista.

Että nuin. Siinä minä tönötin istua penkilläni pikkuinen herne nenussa ja päätin testata selkänojan kallistusta sen siliän tien. Penkkihän kallistui kunnolla ihan jo siitäkin syystä, että istuinosa liukui muutamia senttejä eteenpäin säästäen mahdollisesti takana istuvien jalkatilaa. Kun mukaan laskettiin jopa tällaiselle lyhyenlännälle naiselle kerrankin sopivasti pään kohdalle osuva säädettävä niskatuki sekä jännä jalkatuki/-pussukka edellisen istuimen alla tiesin, ettei turistiluokan lento tuntuisikaan niin pitkältä kuin alun perin luulin.

Pienet senttimetrit lentoyhtiölle, mutta suuret senttimetrit matkustajalle. Parhaimmillaan Turkish Airlinesin turistiluokassa penkki liukuu 3,5 cm eteenpäin, jotta selkänojaa kallistava matkustaja ei häiritse takanaolevaa ihan niin paljoa. Se on nääs niin, että kun tuohon lisätään 15 cm:n lepoasento selkänojalle, kallistuu selkänoja turistiluokassa yhteensä jopa 18,5 cm. Sen vaan sanoin, että kylläpä tuntui miellyttävälle sellainen lepoasento, varsinkin kun niskatuki osui kohdalleen myös tällä minimittaisella naisella. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.

Paikoillamme odottaneet tyynyt, kuulokkeet ja peitto saivat kavereikseen henkilökohtaiset virkistyspaketit lennon alussa. Minähän kattelin silmät ymmyrkäisenä komeasta satiinipussukasta ulos pulpahtavia tavaroita. Tossut, liukuestesukat, korvatulpat, huulirasva, hammasharja ja -tahna sekä silmälaput ilahdutti tätä naista sen verran, että olo oli kuin pikkulapsella karkkikaupassa. Tossut lipsahti heti jalkaan ja jalat tossuineen omaan jalkapussukkaan edessä olevan penkin alle. Ultimaattinen matkustusmukavuus verrattuna siihen, miten turistissa voi huonoimmillaan matkustaa.

Lämmin illallinen oli sama kuin Helsinki-Istanbul -välillä, mutta nähtävästi tuoreempaa Helsingin päästä tulleeseen verrattuna. Iloksemme huomasimme, että tälläkin välillä erikoisruoka-annoksista ei pidetty hirveää haloota ja ne tulivat aivan samaan aikaan kuin muidenkin annokset.  Myös tällä pitkällä lennolla alkoholilliset juomat olivat ilmaisia ja molemmat valkoviinit tulikin maistettua. Mies otti jälkkäriksi vielä drinkin, mutta sitten keskityimmekin monipuoliseen, hyvään viihteeseen ja nukkumiseen.

Paluulennon (SEZ-IST) lacto-ovo kasvissyöjän illallinen. Tiesikös muuten, että Turkish Airlinesilla on tarjota 19 erilaista vaihtoehtoa erikoisruokavalioisille ja nuokin ateriat ovat maksuttomia jopa Euroopan sisäisillä lennoilla? Myös vauvat on lasten lisäksi huomioitu annosvaihtoehdoissa, mikä on mielestäni hienoa. Listaa erikoisaterioista pääset katselemaan suoraan tästä.

Lacto-ovo kasvissyöjän aamupala.

Paluun pikku ongelmat ja kokemuksia Primeclass CIP Loungesta (Diners Club -lounge)

Mites paluu? Pienoista paniikkia kehkeytyi meille Seychellien päässä, kun emme saaneet tehtyä online check-iniä Seychellit-Istanbul välille ollenkaan. Ei auttanut kuin mennä kentälle ja toivoa parasta, mutta onneksi omat paikkamme oli jäljellä. Paluussa kone oli huomattavasti tyhjempi, joten nappasimme miehen kanssa yhden neljän penkin rivin ja nukkuessa molemmille omat neljän penkin rivit, jolloin saimme molemmat melkoisen makoisat yöunet paluussa. Lentohenkilökunta oli kerrasta oppinut paikkasiirtomme ja erikoisannoksemme tuli ongelmitta uusille paikoillemme.

Liekö online check-in ongelmat olleet syynä siihen, ettemme saaneet jatkolennon lippuja Seychellien päässä ja jouduimme menemään Istanbulissa transfer-tiskille hakemaan liput jatkolennollemme. Pidempi tovi tuli seisottua sen jälkeen turvatarkastujonossa, mutta yli neljän tunnin vaihdon takia suunnistimme miehen kanssa turvatarkastuksesta Primeclass CIP Loungeen notkumaan. Minä freesasin hieman itseäni parhaat päivänsä jo nähneissä virkistystiloissa (suihkukin olisi ollut), ja mies taas puolestaan otti pikkuiset puolipystyunet loungen pehmoisalla sohvalla. Tulihan sitä aamuyön tuntien aikana hieman nautittua evästä ja virvokkeitakin, joskaan buffetpöydässä olleet tuotteet eivät olleet ehkä ihan freeseimmästä päästä. Aamulla kokkejakin valui paikalle laittamaan seisovaa pöytää aamupalakuntoon ja tuoretta evästä alkoi tulla niihin aikoihin, kun me teimme lähtöä kohti porttia.

Siinäpä niitä kasvissyöjän tuoreempia eväksiä aamuyön tunteina Primeclass CIP Loungessa. Lounge löytyy lentokentän kansainväliseltä puolelta, Food Courtin alapuolelta. Loungen hinta Diners Club -asiakkaille on 24 euroa, alle 7-vuotiaat pääsevät loungeen ilmaiseksi ja pieni leikkitilakin sieltä löytyy.

Mitäs tykkäsimme pidemmästä lennostamme ja Turkish Airlinesista yleensä?

Vanhemman puoleisten penkkien takia mm. USB-latauspistoke puuttui mielestämme kokonaan (ei löytynyt etsittäessä penkin altakaan/välistä), mikä verotti arvosanaa. Monipuolinen viihde sai kiitosta ja minä (n. 160 cm nainen) tykkäsin valtavasti penkkien kallistuksesta ja pussukkamallisesta jalkatuesta. Isohko mieheni, yli 182 cm, ei kokenut hyötyvänsä jalkatuesta ja viihdepömpelikin tuntui hieman häiritsevän jalkatilassa. Ruoka- ja juomatarjoiluille kiitosta, mutta en kyllä huomannut, että takakeittiössä olisi ollut tarjolla mitään pikkupurtavaa yöllä aterioiden välillä. Palvelu oli lennoillamme hyvää sekä ystävällistä, ja olipa yhdellä stuertilla pilkettä silmäkulmassakin. Naisten (ja miksei miestenkin) iloksi koneessamme oli sekä menossa että paluussa useampikin stuertti, joten silmäniloa oli mukavasti tarjolla.

Veikkaan, että juuri Seychellit-Istanbul -välin online check-in ongelmien takia ei miehelle ole tullut vieläkään pisteitä kanta-asiakastilille kyseiseltä väliltä. Mies yritti hakea niitä netin kautta, mutta valitettavasti nettisivu ei tunnistanut edes koko lentoa. Turkish Airlinesille on nyt laitettu palautelomakkeen kautta pisteiden palautuspyyntö, joten mielenkiinnolla jäämme seuraamaan, miten asia THY:n päässä hoidetaan. Editoin tätä postausta, kun asia selviää.

Eipä tässä ensimmäistä kertaa olla elämässä kyselemässä pisteiden perään, koska sitä sattuu muissakin kanta-asiakasohjelmissa, joten eipä tuosta voi miinuksia antaa yleiselle mielipiteellemme Turkish Airlinesta. Mielestämme hinta-laatusuhde on Turkish Airlinesilla kohillaan ja lyömättömiä tarjouksia tulee sopivin väliajoin myös business-luokkaan. Turkish Airlines lentää useampaan maahan kuin mikään muu lentoyhtiö, joten kannattaa kurkata, josko täältä Suomen ”laatuluokan” talvesta ja kesästä pääsisi pakenemaan jonnekin lämpimään sopivaan hintaan. Turkish Airlinesin omille sivuille pääset suoraan tästä

Oma matkani oli Turkish Airlinesin mahdollistama yhteistyössä lentojen osalta, mies maksoi täyden hinnan omasta lennostaan.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply Ahmetti keskiviikko, helmikuu 7, 2018 at 02:29

    On se vaan kumma, kun nää kasvissyöjät on AINA kertomassa siitä kuin erikoisia ollaan ja pelastetaan maailma syömällä sitä lentokoneessa.

    Liha kaikessa muodosss rules siitä erikseen mainitsematta.

    Muuten mukava tarina.

    • Reply Kthetraveller keskiviikko, helmikuu 7, 2018 at 09:00

      No voi Ahmetti, millainen kommentti sinulta tuli.

      Minun on ihan pakko kyllä irtisanoutua tuosta sinun katsantokannastasi kasvissyöjiä kohtaan ja kertoa olevani ihan eri maata. Minä en ole mikään maailmanpelastaja todellakaan. Lentelen maailmalla ja risteilen laivoilla ilman omantunnon tuskia kulkuvälineideni päästellessä taivaan tuuliin siihen malliin tavaraa, että maailmanpelastajat saisivat otsasuonen tykytystä menoistani. Vaikuttaakin minun vastaukseni perusteella, ettei kasvissyöjiä passaa pistää samaan lokeroon.

      Minä en syö kasvisruokaa pelastaakseni maailmaa vaan ihan sen takia, etten pidä lihan mausta (ja välillä tekstuuristakaan). Voisi siis sanoa, että liharuoat kuuluvat ns. inhokkiruokiini, ihan niin kuin sinullakin varmasti joku tietty ruoka.

      Erikoinen ihminen en myöskään ole. Valitettavasti tuo kasvisruoka kuuluu tietyissä paikoissa ns. erikoisruokavalioon, mistä syystä kasvisruoka-annos on luokiteltu Turkish Airlinesilla erikoisateriaksi. Samalla tavalla kuin esim. diabeetikon, vauvojen, lasten tai vähemmän suolaista ateriaa kaipaavien annokset.

      Oikein hyvää keskiviikkoa, Ahmetti

  • Reply Seija Sariola torstai, tammikuu 11, 2018 at 04:43

    Jäin juuri eläkkeelle ja olen viettänyt melkein kuukauden Costa Ricassa. Täällä en ole törmännyt suomalaisiin mutta ehdottomasti voin suositella tätä eksoottista ja kaunista luontoa moninaisine eläimineen. Lapa Roja ja pesosa eli ihana punainen iso papukaija ja laiskiainen ovat suosikkini ja molemmat onnistuin näkemään. Tänään viimeinen ilta San Josessa ja mielessä jo seuraavat matkakokemukset. Opiskelen espanjaa joten joku espanjankielinen maa kiinnostaa. Brasilia tai Peru kiinnostavat kovasti ja jos niista vielä pitää valita niin Peru. Mukavia reissuja kaikille toivoen Seija. Matkamessuilla käyn ehdottomasti.

  • Reply ananas2go keskiviikko, tammikuu 10, 2018 at 11:39

    Kiintoisaa lukea! Turkish Airlinesia on tehnytmieli kokeilla, ja nyt katselen lentoja Georgiaan… Täytyy ehdottomasti Matkamessuilla käydä sen pisteessä.

    • Reply Kthetraveller keskiviikko, tammikuu 10, 2018 at 11:48

      Suosittelen todellakin. Oikein mukavia Matkamessuja!

    Leave a Reply