Erinomainen kombinaatio: St. Peter Line ja Pietari

Meille Itämeren laivojen ystäville St. Peter Line tarjoaa häivähdyksen vanhoja aikoja ja nostalgiaa, kun varustamo liikennöi Pietariin kahdella 80-luvulla rakennetulla aluksella. Princess Maria on entinen Silja Linen Finlandia, ja Princess Anastasia entinen Viking Linen Olympia. Alusten reitit poikkeavat toisistaan, sillä Princess Maria seilaa Helsingin ja Pietarin väliä, kun Princess Anastasia puolestaan tekee Itämeren Helmet kiertuetta Helsingin, Tukholman, Tallinnan ja Pietarin välillä. Meitä suomalaisia ilahduttaa varmasti se, ettei viisumia tarvita ollenkaan jos paluumatka tapahtuu 72 tunnin sisällä Pietariin saapumisesta. Tuossa ajassa muuten ehtii vaikka yöpymään muutaman yön Pietarissa, jolloin upeaan kaupunkiin pystyy tutustumaan paremmin.

Aikatauluongelmien johdosta päädyimme valitsemaan laivaksemme Princess Anastasian, jolla seilasimme Tallinnasta Pietariin päiväksi ja sieltä Helsinkiin. Siirtyminen Princess Anastasiaan oli erittäin helppoa, sillä Viking XPRS saapui samaan terminaaliin josta myös Princess Anastasia lähti. Myöskään odotusaikaa Tallinnan päässä ei ollut, sillä Princess Anastasiaan alkoi päästä sisälle Viking XPRS:n saapumisaikaan kello kahden maissa.

Vain 15 minuuttia ja uudessa laivassa!

Lähtöselvitys onnistui iloksemme suomen kielellä, eikä asiakaspalvelija säästellyt hymyjä. Saimme maihinnousukortit, ateriakupongit sekä viisumivapauden edellytyksenä olevat shuttle-bussikuljetusliput (2 kpl/hlö), ja pian kävelimmekin jo passintarkastuksen kautta kohti laivaa. Sisälle laivaan astuessa huomasi jo pienoisen eron meidän peruslaivoihin, sillä matkatavaramme läpivalaistiin sisäätulon yhteydessä. Laiva lähti vasta klo 19.00 maissa, joten meillä oli päivä aikaa tutustua hiljaiseen alukseen.

Hiljaista on! Veikkaan, että meillä olisi ollut mahdollisuus käydä tuomassa matkatavarat hyttiin kahden maissa ja lähteä vaeltelemaan Tallinnaan muutamaksi tunniksi, koska laiva lähti vasta iltaseitsemältä. Me jätimme kuitenkin tuon mahdollisuuden käyttämättä, sillä hiljainen laiva on meidän perheelle nautinto.

Illallisen nautimme ensimmäisenä iltana à la carte ravintola New York Cityssä. Palvelu oli erittäin hyvää ja ystävällistä, lapsillekin oli oma menunsa ja vaikka ruoka ei ihan supergourmeeta ollut, kävelimme tyytyväisinä ulos. Palvelu toimi tuon jälkeenkin kiitettävästi, mutta palailen asiaan erillisessä, laivaa arvioivassa postauksessa.

Saapuminen seuraavana aamuna Pietariin oli vaikuttava. Nautimme DeLuxe-aamiaisen (maksuton skumppa on sitten makeaa) rauhallisessa ympäristössä ihaillen rujoja teollisuusmaisemia. Romuttamoja, siiloja, valtavia rakennelmia ja nostureita silmänkantamattomiin. Moni olisi pitänyt kyseistä näkymää rumana, mutta minä näin siinä jotain hyvin kaunista ja maagista kirkkaana syysaamuna.

Mites Pietari? Euroopan unionin kansalaisena nautin lyhyemmästä passijonosta. Terminaalista poistuessa vastassa oli hellyyttävä vanhojen miesten orkesteri. Shuttlekuljetus ränsistyneen alueen läpi komeaakin komeampaan Pietarin keskustaan oli yhtä iso nähtävyys, kuin viimeisen päälle koristeelliset rakennuksetkin. Lasten takia Emeritaasin kierrokset sun muut upeat nähtävyydet eivät olleet nyt listallamme, vaan kävelimme ympäri kaunista kaupunkia ja nautimme näkemästämme. Suuresta koostaan huolimatta Pietari oli rauhallinen ja leppoisa, eikä turvallisuudesta tarvinnut olla huolissaan. Edullisen vesibussiristeilyn me olisimme kyllä voineet tehdä, mutta jostain kumman syystä sekin jäi tekemättä. Kun me sitten päivän kävelyistä voipuneina istuimme Solo Sokos Hotel Palace Bridgen tunnelmallisessa aulassa odottamassa Shuttle-bussikuljetusta, tuli meille miehen kanssa vain yksi asia mieleen. Pietarin visiittiin kannattaisi yhdistää yöpyminen.

Paluumatkalla aterioimme aluksen Seven Seas -buffetravintolassa. Saimme pöytäkartan suomea puhuvalta työntekijältä ja pöytämme oli sopivasti aluksen keulassa. Se oli suuri etu, sillä näkymät pöydästämme laivan lipuessa hiljalleen pitkin jokea olivat ikimuistoiset.

Pala historiaa.

Mitäkö tykkäsin? Matka oli positiivinen kokemus ja vaikka laiva oli vanha ja sieltä löytyi alkuperäistäkin, siisteys oli huippuunsa viety. Kuten mainitsin aiemmin tässä postauksessa, tulen esittelemään laivan ja tekemään tarkan arvioinnin matkasta erillisessä postauksessa myöhemmin. 

Niin juu, ja huhuu, kaikki naiset ja miehistä mieltyvät miehet! Paljon olen laivoja kiertänyt ja sen vain sanon, että Princess Anastasialla työskentelee yhtenä risteilypäällikkönä hyvin miellyttävän näköinen mies (Paljastettakoon vain etunimi, Aleksandr). Kannattaakin siis pitää silmät auki, kun olette Anastasialla. Tähän perään vielä sellainen silmäniskuhymiö, kun minä en sellaisia suosi blogipostauksessa kuvana.

Kiinnostuitko helposta tavasta reissata Pietariin taikka tehdä samantien Itämeren Helmet -kiertue? St. Peter Linella on tällä hetkellä mukavia tarjouksia ja matkaan pääsee edullisestikin, joten siitä vaan varustamon suomenkielisille sivuille katselemaan itselle sopivaa lähtöä.

Yhteistyössä St. Peter Line. Viestintätoimisto Tulus Oy toimi pikkuisena välikätenä.

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply miraorvokki perjantai, lokakuu 2, 2015 at 13:29

    Omasta laivareissusta Pietariin on jo viisi vuotta! Huh, aika mennyt nopeasti. Olen kyllä himoinnut uusintareissua jo pitkään. Oltiin tuolloin koko 72 tuntia maissa ja kierrettiin Eremitaasit ja muut nähtävyydet. Kaunis kaupunki ja vaivatonta kulkea laivalla… Josko pian taas uudelleen 🙂

    • Reply Kthetraveller perjantai, lokakuu 2, 2015 at 14:14

      Suosittelen! Ajat ovat varmasti muuttuneet laivallakin viidessä vuodessa, joten uusintakierros on paikallaan 🙂 Kitti viestistäsi miraorvokki!

    Leave a Reply