Esittelyssä suomalaisille sopiva Norwegian Cruise Line

Feel Free.

Tiedätteks mitä? Monen monta kertaa olen tämän postauksen aloittanut ja poistanut tekstin heti perästä. Miten esitellä varustamo, joka sopii rentoa ja monipuolista lomailutapaa hakevalle suomalaiselle? Miten avata tuo uniikki risteilykonsepti, mikä on se The Juttu? Kokemuksia minulla on nyt yhdeksästä Norwegian Cruise Linen risteilystä ja jonkin sortin varustamon tuntija taidan jo olla. Voisikin sanoa, että Norwegian Cruise Linen slogan ”Feel Free” kiteyttää kaiken just eikä melkein.

Cruise Like a Norwegian.

Juu, minä olen nähnyt useasti eri satamakohteissa niitä hämmästyneitä ja kateellisiakin ilmeitä, joita muun varustamon laivalla matkustavien kasvoilla on heidän nähdessään NCL:n laivalle suuntaavia ihmisiä. Siinä missä muilla varustamoilla astellaan hiljaiseen laivaan, pistää Norwegian Cruise Line laivalle palaamisen juhlaksi. Pitkä päivä satamakohteessa vaatii yleensä veronsa, joten laiturilla on vastassa iloista henkilökuntaa, musiikkia, juotavaa ja kylmiä pyyhkeitä. Mitäs sitä olemaan vakavia, kun lomalla kerran ollaan. Nautitaan olosta ilman aikatauluja, tehdään juuri sitä mitä halutaan ja milloin halutaan. Ollaan omassa porukassa tai hankitaan uusia ystäviä, mutta päätetään ihan itse asioista eikä eletä lomalla niiden aikataulujen/päätösten mukaan, joita varustamo on asettanut. Illallinen joka ilta tiettyyn aikaan tietyssä ravintolassa, varustamon määräämässä seurueessa? Ei kiitos. Vaatetus sen mukaan, mitä varustamo on risteilyohjelmaan kunakin iltana kirjoittanut? Ei kiitos. Ota kerrankin ihan vapaasti, elä niin kuin maan kamaralla olevalla all inclusive -lomallakin, mutta nauti siinä samassa vaihtuvista kohteista, koe vaikka uusi satama joka päivä ja saa samalla paljon enemmän kuin tavallisella lomalla. Juu, ja syö vaikka keskellä yötä. NCL:n laivoilla todellakin on ravintola, joka on auki 24/7. Cruise Like a Norwegian.

Laivasto

Norwegian Cruise Linella on tällä hetkellä 16 alusta aina ”pienistä” 2.000 matkustajan aluksista suuriin, yli 4.000 matkustajan risteilijöihin. Lisää on suunnitteilla, eikä varustamolla ole tarkoitusta luopua vanhemmista laivoistaan vaan kasvattaa reittiverkostoaan markkinoilla. Tällä hetkellä yksi aluksista, Norwegian Joy, onkin keskittynyt ainoastaan Aasian liikenteeseen ja otettu hyvin vastaan siellä. Viimeisin tulokas NCL:n perheeseen on huhtikuussa 2018 valmistunut Norwegian Bliss, jolla minäkin pääsin risteilemään muutama päivä sitten. Bliss suuntaa kesäkaudeksi Alaskaan ja onkin omiaan kyseiselle reitille upean näköalaloungen myötä. Kokemuksia Norwegian Bliss -aluksesta kirjoittelen myöhemmin ja laitan linkin tänne sen valmistuttua.

Kenelle Norwegian Cruise Line sopii?

Kaikille ja kaiken ikäisille, jotka haluavat itse päättää, mitä lomallaan tekevät ja millaisella aikataululla. Arvostavat helppoutta ja mutkattomuutta, eivätkä välitä pönötyksestä. Lapsiperheille erityisesti isoilla laivoilla on niin paljon tekemistä, ettei aika käy pitkäksi viikon risteilylläkään. Viihdettä ja tekemistä löytyy jokaiseen makuun ja ravintoloita niin paljon, ettei kaikkia edes ehdi lomallaan käymään läpi. Yksilöllisempää palvelua hakeva pitää varmasti The Haven -hyttiluokasta ja siihen kuuluvista eduista.

Helppoa ja huoletonta lomailua, kiitos Premium All Inclusiven

Tilin saldosta ei tarvitse huolehtia, sillä Norwegian Cruise Linen risteilyt ovat Premium All Inclusive -risteilyjä. Pääsääntöisesti et maksa edes erikoiskahveista, virvoitus- tai alkoholijuomista mitään, henkilökunnalle kuuluvat pakolliset palvelumaksut eli tipit kuuluvat hintaan ja nyt myös Wi-Fi on maksuton 60 minuuttiin saakka. Sinä voit keskittyä lomailuun ilman huolen häivää ja budjetti pysyy kurissa.

Matkustatko yksin? Kaipaatko luksusta? Hyttejä löytyy joka makuun

Yksin matkustava maksaa tavallisimmin hytistään kahden ihmisen hinnan, mutta Norwegian Cruise Line tarjoaa isoimmilla laivoillaan erityisen Studio -hyttiluokan, jossa matkustavan ei tarvitse maksaa hytistään tuplamaksua. Hyttiluokkaan kuuluu myös sisäänpääsy Studio Loungeen, jossa voi tavata muita yksin matkustavia ja nauttia pientä purtavaa sekä juotavaa. Muita hyttejä on aina edullisista sisähyteistä useamman tuhannen maksaviin The Haven -sviitteihin ja sen vaan sanon, että kannattaa testata tuo kyseinen hyttiluokka jos lompakko antaa myöten. Kokemuksiani The Haven hyttiluokasta voit lukea täältä.

Mitä viikon risteily maksaa?

Karibian ja Välimeren risteilyjen hinnat vaihtelevat varaustilanteen ja ajankohdan mukaan. Risteilyt lähtevät noin 700 eurosta per henkilö kahden hengen sisähytissä, mutta kyseinen hinta on todellakin All Inclusive, eikä mitään muita lisäkuluja tule niin halutessa. Siinä missä kilpailevat varustamot yleisimmin lisäävät laivalla palvelumaksut risteilyn hintaan, ja matkustaja maksaa juomansa tai juomapakettinsa erikseen, saattaa Norwegian Cruise Linen risteily lähteä edullisempaan hintaan kuin kilpailevan varustamon risteily. Erilaisia tarjouskampanjoita tulee tasaisin väliajoin ja hyvässä lykyssä risteilylle pääsee edullisemminkin, joten kannattaa seurata vaikka NCL:n omia sivuja.

Kiinnostuitko? Norwegian Cruise Linen omille sivuille pääset suoraan tästä ja risteilyvarauksen teet helposti esimerkiksi NCL:n sivuilta tai suomalaisen Risteilykeskuksen kautta, jolla on samat ja välillä edullisemmatkin hinnat kuin varustamolla. Mistään maksetusta mainoksesta ei ole kyse, vaan kokemusta on nyt kahdesta risteilyvarauksesta heidän kauttaan ja olen aidosti tykännyt Risteilykeskuksen palvelusta.

Onko NCL tuttu vai pohditko vasta ensimmäistä risteilyäsi ko. varustamolla? Paas heittäen kommenttia tai kysy vapaasti.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Woohoo! Ja ensi viikon matkakohde on…

Surprise! Eiköhän tässä uskalla jo pikkuisen hehkuttaa, kun lentoliput kilahti toissapäivänä sähköpostiin ja täällä ollaan melkein lähtökuopissa. Voitte nääs uskoa, että meikäläisen leuka loksahti lattian suuntaan pahemman kerran helmikuussa, kun sain pressimatkakutsun osallistua Norwegian Cruise Linen uusimman aluksen, Norwegian Blissin, ensiristeilylle. Siis sille, joka suuntaa ensi torstaina telakalta luovuttamisen jälkeen Saksan Bremerhavenista kohti Southamptonia ja josta alus suuntaa Atlantin yli matkustajat kyydissään New Yorkiin. 

Norwegian Escape lokakuussa 2016. Meikäläisen esittely laivasta täällä.

Norwegian Bliss on tosiaan Norwegian Cruise Linen uusin alus, joka kuuluu Breakaway Plus -luokkaan kuten mm. aiemmin risteilemäni Norwegian Escape. Vaikka laiva onkin melko samanmoinen kuin minulle tuttu Escape, on Blissille tuotu jotain uutta ja kiinnostavaa. Muutamaltakin NCL:n laivalta tuttu Ropes Course eli kiipeilyrata on korvattu ihka oikealla carting-radalla, joten saas nähdä, uskallanko auton rattiin risteilyllä ja ennen kaikkea, ehdinkö?

Anyway, mikään lomamatka tuo kahden yön risteily Norwegian Blissillä ei kuitenkaan ole, sillä noihin alle kahteen vuorokauteen, jonka laivalla faktisesti olemme, on tuupattu siihen malliin tekemistä, että minulla iskee tuskanhiki jo nyt. Ei auta muuta kuin ottaa asenteella reissu ja toisaalta mitäpäs tuosta, eiköhän tämä laivatyttö saa jostain energiapurkauksen viilettää paikasta toiseen vaikka toinen silmä ummessa. Matkan jälkeen voi sitten kerätä itseänsä hektisen työrupeaman jälkeen.

Alla vielä ihana fiilistelyfilmi uudesta tulokkaasta, eiks ookin messevä alus?

Nyt siis kannattaa pistää seurantaan Facebook ja Instagram, sillä pistän tulemaan kuvia matkan päältä. Pääsette mukavasti ensiristeilyn tunnelmaan ja näkemään, millaista Norwegian Blissillä oikeasti on.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Testissä Silja Symphony Commodore Balcony + Commodore Lounge

Tassu ylös, jos olet joskus kävellyt Siljan Helsingin laivoilla tietyissä kerroksissa ja katsellut hieman haaveillen/kaihoten hyttikäytävän lasista ovea, jossa lukee Commodore Class. Niin kuulkaas minäkin.

Commodore-luokassa matkustaminen ei ilman alennuksia taikka kanta-asiakashintoja ole ihan siitä edullisimmasta päästä. Commodore-hyttien hinnat lähtevät noin 500 eurosta ja vaikka hintaan kuuluukin erikoisaamupalat hytissä matkustaville, löytyy monelta luonnollisestikin 500 eurolle muuta käyttöä. Commodore-hyttejä saa kuitenkin myös edullisesti, jos osaa yhdistellä kanta-asiakaspisteitä ja erilaisia tarjouksia. Me saimmekin tuolla tavalla Commodore Balcony-hytistä sellaisen diilin, että matkaan kannatti lähteä. Oman reissumme hinta ja pikku vinkki kanta-asiakaspisteiden keräämiseen postauksen loppupuolella.

Miksi Commodore-luokka?

Minä olen vahvasti sitä mieltä, että Itämeren liikenteessäkin paremmissa hyteissä matkustaville pitäisi tulla jotain sellaista, minkä takia hytistä kannattaa maksaa ekstraa. Siljan Commodore-luokassa idea onkin ymmärretty, sillä jo satamassa Commodore-matkustajat saavat tehdä lähtöselvityksensä omalla tiskillä (joskin Club One Gold-asiakkaat saavat asioida samalla tiskillä) ja laivaankin pääsee 30 minuuttia muita matkustajia aiemmin. Commodore-hytit ovat omalla alueellaan ja kannella 10 sijaitsee Commodore Lounge, josta löytyy baarin palvelut sekä ilmaista pikkupurtavaa. Kahviautomaatista saa maksuitta erilaisia kahveja ja sen lisäksi teetä, kaakaota, mehua ja vettä on vapaasti otettavissa tiettyinä aikoina.

Commodore-matkustajien käytössä on loungen vieressä sijaitsevat naisten ja miesten saunat aamuisin ja iltapäivästä kello 20 saakka, mutta saunat ovat varattavissa omaan käyttöön tunnin ajaksi iltaisin kello 20-22 välisenä aikana. Yhteensä privaattisaunahetkiä siis on tarjolla 4 kpl/ilta, joten kannattaa olla nopeasti varaamassa se itseä kiinnostava vuoro ja esittää samalla toive saunavuorosta miesten puolella. Se on nimittäin niin, että miesten puolen saunatilat ovat hieman isommat kuin naisilla.

Hyttimme, Commodore Balcony #10306

Silja Symphonylle vuonna 2014 tehdyissä uudistuksissa Commodore-hytit ja Commodore Lounge saivat uuden ilmeen ja hyttien värimaailma on sisustusarkkitehti Maarit Nousiaisen käsialaa. Parvekkeelliset Commodore-hytit saivat pirteän sini-valko-punaisen värimaailman, kun ikkunalliset Commot saivat puolestaan harmomisen, vaalean värityksen. Itse olisin nauttinut ikkunallisen Common värityksestä, mutta parveke vei voiton jopa maaliskuussa, sillä parveke oli suojaisa parvekelasien takia.

Hyttimme sijaitsi toiveemme mukaisesti samalla kannella millä Commodore Loungekin sijaitsi. Tuon lisäksi saimme juuri sen puolen (perästä katsottuna laivan vasen puoli), jonne paistoi aurinko ja pääsimme myös ihailemaan vastaan tulevia laivoja parvekkeeltamme.

Parveke oli hyvän kokoinen, joskin metalliset kalusteet eivät paljoa lämmittäneet istumalihaksia talvisaikaan. Parvekkeella oli valo pimeitä iltoja varten ja parvekelasit pitivät sopivassa määrin tuulen ja tuiverruksen ulkona.

Hytissämme oli parivuode, jonka vuoteet sai erilleen. Sohva taipui lisävuoteeksi kahdelle lapsellemme ja oleskelualueen täydensi kaksi nojatuolia, sohvapöytä sekä taulu-TV, jonka kaveriksi olisi kuulemma ollut lainattavissa Blu-ray -soitin panttia vastaan. Varustamo tarjosi pienoisen hedelmäpussukan ja jääkaapin sisällön, josta löytyi kaksi olutta, virvoitusjuomia, kuohuviini (0,75 l) ja yhteensä kaksi pulloa vettä, kuplilla ja ilman.

Uudistuksessa valitettavasti kylpyhuoneille ei oltu tehty mitään, mikä alensikin hieman hytin pisteitä. Muutamasta ikkuna-Commosta ja kaikista parveke-Commoista löytyy myöskin kylpyamme, jota meidän perheessä tuli käytettyä jonkin verran. Kylpytakit ja -tossut (+ hygieniasetti) kuuluivat luonnollisesti hytin varustukseen, ja hytin hintaan kuului myöskin erikoisaamiainen Bon Vivantissa tai Tavolàtassa, taikka hyttiin toimitettava suppeampi mannermainen aamiainen.

Hytin kunto oli hyvä, joskin vanhanaikainen kylpyhuone soti kaikin tavoin hytin värimaailmaa ja olemusta vastaan. Säilytystilaa oli mielestämme hieman rajallisesti, mutta me pärjäsimme. Suurin ongelma oli oikeastaan huonekalujen sijoittelu, kun sohvasänky avattiin.  Nojatuoleille ja sohvapöydälle ei paljoa tilaa hytistä enää löytynyt ja kulku parvekkeelle hankaloitui huomattavasti sohvasängyn ollessa auki.

Psst. Näyttääkö ahtaalle? Commodore Balconyn sisämitat ovat 16 m² ja siihen päälle 4 m²:n parveke sekä kylpyhuone. Ikkunallisissa Commodore-hyteissä puolestaan on neliöitä 20 m² + kylpyhuone, eli lisätilaa hytissä on juuri tuon parvekkeen verran. Kulma- ja keulahyteissä saattaa neliöheittoja olla.

Jos ”asuinneliöillä” on merkitystä, suosittelen varaamaan ikkunallisen Commodore-hytin sivulta. Ikkunallisia Commodoreja löytyy muutama myös aluksen keulasta ja kannattaa esittää varustamolle toive sellaisesta ennakkoon, jos keulanäkymät kiinnostavat.

Commodore Lounge ja sen palvelut

Aluksen keulassa, kannella 10 sijaitseva Commodore Lounge oli miellyttävän oloinen olohuone, jossa oli baarin palvelut iltapäivästä iltakymmeneen. Iltapäiväkahvit oli tarjolla paikallista aikaa klo 14.00 eteenpäin ja alussa tarjonta oli laajempaa. Loungen henkilökunta oli ystävällistä ja puhui täydellisesti suomea, vaikka Ruotsin lipun alla seilaavaa Silja Symphonyä onkin ajoittain haukuttu suomea osaamattomasta henkilökunnasta.

Loungen henkilökunta olisi auttanut ravintolavarauksissa, mutta meillä oli jo kaikki hoidettuna. Heidän kautta oli kuitenkin varattavissa yksityissauna illalle ja me varasimmekin saunavuoron. Isommassa miesten saunassa oli mukavasti tilaa tarvittaessa isommallekin porukalle ja ikkunat oli niin sivulle kuin keulaankin. Saunatiloista löytyi iso pukeutumishuone meikkipöydän ja hiustenkuivaajan kera, pyyhkeitä, peflettejä, wc, kaksi suihkua ja sauna hyvillä löylyillä.

Commodore-hytteihin kuuluva aamupala

Me emme innostuneet tilaamaan aamupalaa hyttiin, sillä kaipasimme laajempaa valikoimaa. Ensimmäisenä aamuna suunnistimme Tavolàtaan ja tarkoituksena oli käydä syömässä toisena aamuna aamupala Bon Vivantissa, mutta kesäaikaan siirtyminen verotti aamun tunteja ja päädyimme pika-aamupalaan hyväksi havaitussa Tavolàtassa. Sen vaan sanon, että jos ja kun päädymme toistamiseen matkustamaan Commodore-luokassa, menee Bon Vivant varmasti testaukseen.

Eipä siitä kasvissyöjän aamupalasta kovin komiaa kuvaa saa aikaiseksi, mutta pankaas ihastellen Tavolàtassa nauttimamme illallisen kasvisalkupalaa. Jorma Uotisen sanoin, ei huano!

Commodore Balconyn hinta ja vinkkejä bonuspisteiden keräämiseen

No, paljonkos matkamme Commodore-hytissä maksoi? Perjantailähtö kustansi meiltä 88 000 Club One -pistettä ja 90 euroa, joskin arkena olisi päässyt vielä vähemmillä pisteillä. Kyseinen hinta sisälsi tosiaan erikoisaamupalat koko perheellemme, ja nuo aamupalat olisi erikseen ennakkoon ostettuna maksanut meiltä 110 euroa. Loungesta saadut pikkupurtavat pitivät pikkunälän poissa ja juomissa tuli säästöä, kun hytissä odotti maksuton iso skumppa ja muita virvokkeita. Mukavasti jääkaappi täytettiin skumppaa lukuunottamatta myös Tukholman päässä, joten tuo minun suloinen Sulo Vilén hymisi tyytyväisyyttään syntyneestä säästöstä. Kyllä kannatti säästellä Club One pisteitä, jotta sai paremman hytin suotuisaan hintaan.

Ja mites niitä pisteitä kerryttää hiukkasen nopeammin/enemmän? Osta laivarahaa satamassa ja maksa ateriat ennakkoon, sillä ennakkoon ostetut laivamatkat ja palvelut kerryttävät bonuspisteitä enemmän kuin laivalla maksetut ateriat ja ostokset. Jos ja kun tietää tuhlaavansa vaikka 100 euroa laivalla, miksei enemmänkin, on laivaraha viisas ratkaisu tilanteeseen. Sillä voi maksaa ostoksensa niin myymälässä, baareissa kuin ravintoloissakin ja pisteitä kertyy kuten ennakkoon ostetuissa laivamatkoissa ja palveluissa.

Lyhyesti ja ytimekkäästi, ennakkoon ostettu 100 euroa laivarahaa kerryttää pisteitä seuraavasti: Gold-asiakkaille 4 000 bonuspistettä, Silver-asiakkaille 3 500 ja Bronze-asiakkaille 3 000 bonuspistettä. Jos ja kun maksaa samat asiat käteisellä/kortilla vasta laivalla, kertyy bonuspisteitä pienempi määrä: Gold-asiakkaat tienaavat 2 900 bonuspistettä, Silverit 2 500 ja Bronze-tason asiakkaat 2 100. Edellä mainitun kun muistaa kaikilla matkoilla, kertyy pisteitä siihen malliin, että hieman useammin risteilevä pääsee varmasti Commodore-luokan hytteihin kiinni edulliseen hintaan.

Edellä mainitun vinkin opin muuten aikoinaan aivan mahtavalta Silja Linen laivojen tietopankilta Sami Koskelta, joka pyörittää Valkeat Laivat sivustoa. Häneltä sain myöskin hieman lisätietoa Commodore-hytteihin liittyen. Kannattaakin käydä kurkkaamassa herran sivut, jos vaikkapa Silja Linen historia ja matkustaminen valkeilla laivoilla kiinnostaa. Valkeat Laivat -sivulle pääset suoraan tästä.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Hotellisuositus Bangkokiin: Emporium Suites by Chatrium

Me olemme tykästyneitä miehen kanssa Bangkokiin senkin takia, että sinne on helppo päästä suoralla lennolla ja tasokkaat hotellit ovat kohtuuhintaisia. Me halusimme paeta Suomen talvea jonnekin takuuvarmasti lämpimään kohteeseen, joten Bangkok nousi heti listan kärkisijoille. Tarvitsimme hyvän hotellin lapsille ja meille aikuisille, ja tällä kertaa me halusimme hotellin täyttävän seuraavat kriteerit:

    • Tasokas hotelli (4,5 – 5 tähteä)
    • Hyvät arvostelut useammalla sivustolla
    • Hyvä sijainti (ostosmahdollisuudet)
    • Hyvät kulkuyhteydet (Skytrain-asema lähellä)
    • Miellyttävä uima-allasalue, jonne paistaa aurinko
    • Kaksi makuuhuonetta ja muutenkin tilava, silmää miellyttävä huone. Oma keittiö plussaa
    • Parveke
    • Kattava aamupala
    • Aamupalallinen hinta koko perheeltä max. 300 euroa/yö
    • Hotellilla on tarjota oma kuljetus

Melko tuskaisen etsinnän jälkeen löysimme juuri edellä mainitut kriteerit täyttävän hotellin, joka sijaitsi hienojen asuntojen ja ravintoloiden Sukhumvitissa. Aivan vieressä hotelliamme oli Skytrain-asema sekä muutama kauppakeskus ja mikä parasta, hinta oli ihan kohtuullinen 135 m²:n huoneelle. Aikaisempia kokemuksia Chatrium-ketjun hotelleista meillä ei ollut.

Saavuimme matkasta ryytyneinä hotellille ja meidän otettiin vastaan tervetulojuoman kera. Sisääncheckkaus sujui nopeasti ja iloksemme saimmekin huoneen heti aamulla, eikä meidän tarvinnut odotella aulan pehmeillä sohvilla.

Huoneemme, Two Bedroom Deluxe Suite with city view #3908

Nyt seuraa tunnustus. Minun on vaikea sanoa, saimmeko upgraden alkuperäisestä huoneestamme (135 m²:n Two Bedroom Suite City View) hieman isompaan kaupunkinäkymien Two Bedroom Grand Deluxe Suiteen, jonka koko oli 160 m².  Olin tutkinut tarkasti huoneiden kuvia varausta tehdessäni, joten jos hotellin sivut näyttävät paikkansa, huoneemme oli tuo viimeksi mainittu, upea 160 m²:n huoneisto hotellin 39. kerroksessa. Monta hotellihuonetta olen elämässäni nähnyt, mutta nyt huone osui ja upposi meikäläiseen ihan täysillä eikä muutkaan perheemme jäsenet valittaneet kohtaloaan. Huoneisto oli juuri sopiva rauhalliseen perhelomailuun ja rentoutumiseen, kaveriporukalle tai kahdelle aikuiselle, jotka hakevat tasokasta ja huoletonta majoitusta.

Niin että mitäpä sanoa? Skandinaaviseen silmään miellyttävä sisustus. Iso olohuone, ruokailutila, kompakti keittiö ja kaksi makuuhuonetta. Koko komeuden kruunasi lapsiperheelle (ja miksei pariskunnallekin) sopivat kaksi kylpyhuonetta ja parveke, jonne oli pääsy niin olohuoneesta kuin isommasta makuuhuoneestakin.

Huoneistossa oli kolme televisiota. Yksi olohuoneessa ja yhdet molemmissa makuuhuoneissa. Wi-Fi toimi hyvin ja sen lisäksi talo tarjosi käyttöön puhelimen, jonka pystyi ottamaan vaikka kaupungille ja surffata netissä/soittaa paikallispuheluita maksuitta. Puhelut olisi ollut maksuttomia myös joihinkin ulkomaannumeroihin. Ilmastointi pelasi kiitettävästi, joskin välillä ehkä jopa hieman liian tehokkaasti varsinkin päämakuuhuoneen puolella.

Ns. kakkosmakuuhuone oli tilava ja valoa sinne toi lattiasta kattoon ulottuva ikkuna. Säilytystilaa oli erittäin hyvin, tangollisen vaatekaapin lisäksi löytyi laatikostoja ja kaappitilaa kirjoituspöydän luota. Sängyn koko oli 160 cm x 200 cm, eikä patjoja saanut erilleen.

Päämakuuhuoneessa oli ruhtinaallisesti tilaa, työntekoon löytyi kirjoituspöytä ja ikkunat oli kahteen suuntaan. Huoneesta oli myös pääsy isolle parvekkeelle. 180 cm x 200 cm kokoinen sänky oli erinomainen niin kevyelle kuin painavallekin nukkujalle. Tyynyjä oli kahta erilaista ja jos niistä ei olisi jostain kumman syystä löytynyt sopivaa, olisi tyynymenusta sellainen varmasti löytynyt.

Säilytystilaa oli jälleen kiitettävä määrä ja päämakuuhuoneesta löytyi myös turvakaappi. Päämakuuhuoneen yhteydessä oli kylpyhuone erillisen suihkun ja kylpyammeen kera. Huoneiston varustukseen kuului mm. hiustenkuivaaja, henkilövaaka  ja kylpytakit ja -tossut kaikille asukkaille. Hygieniatuotteita lisäiltiin jatkuvasti ja lapset saivat oman hygieniatuotepussukkansa, joskin tuotteet oli suunnattu huomattavasti nuoremmille.

Parvekkeen koko oli oikein miellyttävä ja naapurin parvekkeelle oli matkaa useampikin metri. Yksityisyyttä toi molempiin päihin sijoitetut viherkasvit. Aurinko paistoi parvekkeelle kuumottavasti heti aamusta, mutta siirtyi talon taakse puolen päivän jälkeen. Täten parvekkeella oleilu ei ollut liian tuskaista muina aikoina.

Psst, kuvat ei anna oikeutta upealle huoneelle, joten käys kurkkaamassa huoneesta tekemäni video:

Hotellin muut palvelut

Emporium Suites by Chatrium tarjosi kaikki hotellille tutut palvelut. Oli lobby lounge, conciergen palvelut, ravintola, 24-h huonepalvelu, turn down service, pieni spa, kuntosali, saunat ja kunnon uima-allasalue baarin kera.

Uima-allasalueelta löytyi baari, erilaisia aurinkopetejä ja iso uima-allas, jonka syvyys vaihteli 1,27 m- 1,38 m:n väliltä. Tuon lisäksi löytyi pieni lastenallas ja poreallas uima-altaan yhdestä osasta, joskaan se ei ollut toiminnassa aikanamme.

Lähiympäristö

Hotellin yhteydessä oli Emporium-kauppakeskus, josta löytyi huippuliikkeitä kuten Louis Vuitton, mutta myös oikein tasokas ruokakauppa. Kuumaa ja painostavaa ilmaa karttava suomalainen nauttikin suunnattomasti siitä. ettei ruokaostoksille tarvinnut kävellä ulkoilmassa, vaan ruokakauppaan pääsi suoraan sisäkautta. Kauppakeskuksen vieressä oli BTS Phrompong Skytrain-asema ja sen vieressä suurempi kauppakeskus, josta löytyi lisää ravintoloita ja tasokkaita liikkeitä. Iltaisin kyseissä kauppakeskuksessa oli tarjolla myös musiikkia ja bileitä. Puistoja rakastaville ja lapsiperheille hotellin läheltä löytyi Benjasiri Park, jossa me emme valitettavasti ehtineet käydä.

No, mitä  mieltä olimme?

Hotellin sijainti oli huippu, oli sitten kyseessä millainen matkaseurue tahansa. Palvelu oli hyvää ja uima-allasalue hyvä niin lapsiperheille kuin muillekin. Vaikka hotelli sijaitsikin talojen keskellä, oli uima-allasalueelle saatu paljon vehreyttä pienellä puutarhalla. Huoneemme pohjaratkaisu oli huippu, emmekä jääneet kaipaamaan mitään. Kunto oli hyvä, joskin kuluneisuutta oli havaittavissa. Keittiö oli hyvin varusteltu, vettä tuotiin maksuitta muutama pullollinen/päivä, siivous toimi ja jopa astiamme tiskattiin päivittäin. Jopa pesukone löytyi huoneistosta, joten pidempikin asuminen olisi sujunut ongelmitta hotellissa. Yksi haitta huoneemme sijainnissa kuitenkin oli. Huoneemme sijaitsi kauppakeskusta päin, jossa soi viikonloppuna bilemusiikki ulkoterassilla puoleen yöhön saakka. Tuo musiikki kuului makuuhuoneeseemme parvekkeen oven kautta, mutta lapsemme ei kokenut haittaa, koska heidän huoneensa ikkuna oli toiseen suuntaan. Kannattaa siis pyytää huoneensa toisesta suunnasta tai ottaa huone puistonäkymin, jos bilemusiikki ei ole se oma juttu. Me pärjäsimme ja arki-iltoina ulkona soitettu musiikki myös loppui aiemmin.

Hotellin aamupala oli kattava. Ei mikään ylenpalttinen, mutta sillä pärjäsi ihan hyvin. Lämpimiä ruokia oli tarjolla myös kasvissyöjille (esim. kevätkääryleitä tilauksesta paistettavien omelettien lisäksi) ja kylmien kasvisten valikoima vaihtui jonkin verran aamuisin. Tee ja kahvi tarjoiltiin pöytään, palvelu pelasi ja tyhjät lautaset hävisi hyvin nopeasti pöydästä. Samanlaiseen tehokkuuteen emme ole törmänneet koskaan aiemmin missään hotellissa.

Huoneemme hinta aamupaloin neljälle aikuiselle (lapset ovat sen verran vanhoja, että heidät laskettiin aikuisina) 268,38 euroa/yö. Tuohon päälle tuli lentokenttäkuljetukset 2400 BHT/suunta, eli yhteensä noin 138 euroa.

Voimmeko suositella? Ehdottomasti. Hotellin sivuille pääset suoraan tästä.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Kuulumisia

No moikka! Blogin puolella on ollut hieman hiljaiseloa, mutta siihen on ollut syynsä. Oltiin tosiaan pikalomalla Bangkokissa ja kotiuduttiin sieltä kiertokautta viime viikon keskiviikkoaamuna. Kone oli Suomessa about klo 04.15, joten ei muuta kuin lentokentältä suoraan töihin Helsinkiin ja kokonainen työpäivä siihen päälle. Ei ollut ihan viisaimmasta päästä se ratkaisu, mutta minkäs teet, kun lomapäivät alkaapi olla tapissa.

Meillä oli Comfort-luokan paikat Finskin koneessa, mikä auttoi hieman nukkumisen kanssa, mutta meikäläinen ei saa hyviä yöunia edes busineksen puolella lentäessä. Jotenkin lentokoneen paineistus vaikuttaa aina meikäläiseen sillä tavalla, että koko kropassa kihelmöi jännästi pidemmillä lennoilla ja se aiheuttaa omanlaista ”epämiellyttävää” oloa matkustusluokkaan katsomatta. Yöunet olivat siis melko vähäiset ja pienoisen jet lagin takia sitä oli sekaisin seuraavat muutamat päivät.

Perjantaina me suunnistimme sitten ruotsiristeilylle ja ensi kertaa testissä oli Commodore-luokka Silja Symphonyllä. Matka oli oikein levollinen ja nautimme paljon hyttimme parvekkeesta, mutta liian nopeasti Bangkokin reissun jälkeen koittanut risteily meni vähän penkin alle sen takia, että iltaisin olimme tosi väsyneitä ja vetäydyimme keskiyön shown jälkeen hyttiin. Olisihan se ollut kiva nauttia aluksen viihteestä enemmänkin, mutta näillä mentiin tällä kertaa.

Eikä siinä vielä kaikki, niin kun Tvinsissä tupataan sanomaan. Tänä viikonloppuna suunnistamme Itä-Suomeen rakkaiden ihmisten luokse, joten emme me paljoa paikoillamme pysy. Liekö tämä jatkuva meneminen aiheuttanut sen, että ilkeää nuhaflunssaa meinaa pukkaa päälle. Nenä on niistämisestä turvonnut ja terävä tuulenhalkojani on muuttunut punaiseksi, pyöreäksi perunaksi. Kurkussa on kaktus ja suussa afta, joka kinnaa hampaaseen niin, että vääntelen välillä naamaani kuin Billy Idol. Turha tässä on teidän iloksenne mitään selfietä ottaa. Sitä kuvaa en kestä itsekään.

Anyway, tänä aamuna olin jo vahvasti sitä mieltä, ettei minusta ole lähtemään töihin. Ajattelinkin ilmoittaa jääväni kotio mutta ymmärsin, että minua mahdollisesti sijaistamaan hälytettävä kollega saisi melkoisen epämieluisan tehtävän. Muutama asia oli oikeastaan ainoastaan minun tiedossani, joten briiffauksesta ja selvitystyöstä sijaista varten olisi tullut minulle sellainen projekti, että katsoin parhaimmaksi rahtautua töihin hoitamaan asian pariksi tunniksi ja palata korvat luimussa kotio. Ei muuta kuin Makulan maittava vuohenjuustosalaatti kaupasta kouraan ja kotio päikkäreille. Kyllä maittoi unet ja toivon, että tämä yhden päivän lepo auttaa, sillä kynnys jäädä kotiin makaamaan on korkea.

Mitäs muuta? Meikä hermostui Samsung Galaxy J5 -puhelimeensa ja vaihtoi tuossa pari päivää sitten Honor 9:sään. Muistin pitäisi uudessa puhelimessa riittää ja se on juuri se juttu, minkä takia puhelinkin meni vaihtoon. Samsung ei pystynyt enää edes päivittämään itseään, kun muistikapasiteettia ei vaan ollut. Pari päivää on mennyt totutellessa ja hermo meinasi mennä senkin kanssa. Pikkuhiljaa olen alkanut rakastua tuohon uuteen luurin, mutta liikaa erikoisuuksia siinä on ja pintakin niin liukas, että yhden kerran luuri on jo päätynyt lattialle. Melkoisen poikkeavan näköiset suojakuoret meikä meni tilaamaan, joten saas nähdä miten pitkään jaksan katsella niitä.

Että tämmöttis tänne. Kiirusta pitää. Liikaakin. Esittely ja arvostelu upeasta Bangkokin majapaikastamme tulossa jossain vaiheessa, kuten myös esittely ja arvostelu Commodore-luokasta hinnan kera. Kallista vai ei, se selviää postauksesta aikanaan.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa, Blogit.fi -sivustolla ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.