Esittelyssä: Viking XPRS:n uudistus

Yhteistyössä Viking Line

No nyt se on täällä, uudistunut Viking XPRS! Aivan ekojen joukossa en laivalle kirmannut katselemaan tuunattuja paikkoja vaan päätin odottaa siihen saakka, kunnes uusi yökerho Club X avattaisiin. Viime viikonloppuna meikä astelikin laivan sisään innosta piukeana muutaman muun laivaharrastajan kanssa. Sen verran käytin laivatytön silmänräpsytystekniikkaa, että tilasin minulle ja laivaharrastajaryhmälle pienoisen esittelykierroksen uusituissa tiloissa.

Kaksi viikkoa Landskronassa, mutta miksi siellä saakka?

Viking XPRS oli uudistettavana tammikuussa 2017 parin viikon ajan Landskronan telakalla, jolloin Viking XPRS:n tuuraajalla, m/s Rosellalla, matkasi yhteensä 43 000 matkustajaa. Jotkut saattoivat kritisoida Viking Lineä siitä, ettei tuunaustyötä tehty Suomessa, mutta saimme kuulla ymmärrettävän syyn sille. Landskronan telakka sijaitsee 700 kilometriä etelämpänä, joten ilmastokin on tähän vuodenaikaan suotuisampi mm. maalaustöille. Monet laivaharrastajat varmaan muistavat surullisen kuuluisat, Tallinnassa vuonna 2015 pakkasten aikaan maalatut aaltoviivat Rosellan kyljessä. Uusiksihan nekin meni myöhemmin, joten tarvinneeko tuota Viking Linen päätöstä enää sen enempää mietiskellä.

Suomenlahden suosituin laiva

Tallinna24.ee -matkailusivusto julisti viime vuonna Viking XPRS:n suosituimmaksi laivaksi Suomenlahden ylitykseen ja vuodesta 2008 Helsingin ja Tallinnan väliä sahannut laiva ottikin 15:nnen miljoonansa matkustajansa kyytiin 15.11.2016. Monia kokemuksia kyseisestä aluksesta siis on ihmisille kertynyt, mutta hyvin moni yhtynee samaan näkemykseen siitä, että alus on melkoisen pieni kyseiselle reitille. Takkeja ja nyssäköitä penkkejä varaamassa ja tuskaisia matkustajia metsästämässä omaa paikkaansa, huonossa tapauksessa tarjottimen kera. Uudistuksen myötä laivalle tulikin mukavat 150 istumapaikkaa lisää, joten mielenkiinnolla kävin kurkkaamassa, oliko tehdyt muutokset onnistuneita. Onneksi menomatkalla oli mukana pirteä Helsinki-Tallinna -reitin linjapäällikkö Jaakko Ahti, joka piti meille pienen tietoiskun laivan saapuessa Tallinnaan. Intendentin johdattamana pääsimme vielä kiertämään laivan tiloja rauhalliseen aikaan, joten ei pöllömpi päivä.

Ympäristöystävällisempi alus

Isoin muutos tehtiin pinnan alle, kun laivaan asennettiin uudet Rolls-Roycen potkurit. Niiden myötä Tallinnan ja Helsingin väliä voidaan huristella kolmen pääkoneen sijasta kahdella pääkoneella, joka tietysti vähentää polttoaineen kulutusta ja kuormittaa ympäristöä vähemmän.

Bistro Bella ja Robert’s Coffee

Tassu ylös, jos olet seisonut joskus Bistro Bellan buffajonossa tuskaisena ja päivitellyt pitkiä jonoja. Minä myönnän ihan suoraan, että melkoisen lämpimänä olen monasti jonossa käynyt, juuri buffetlinjastojen huonon toimivuuden takia. Vihdoin ja viimein  meidän matkustajien ja XPRS:n työntekijöiden toiveita on kuultu, sillä buffetlinjasto pistettiin uuteen uskoon uudistuksessa. Harmi sinänsä, etten itse ehtinyt testaamaan linjaston toimivuutta käytännössä, sillä näppärän Blue Delin antimet sopivat minulle aikataulullisesti paremmin.

Viking XPRS Bistro Bella kasvismenuViking XPRS Bistro Bella jalkiruokapoyta

Saanen esitellä jälkiruokapöydän. Nyt henkilökunta saa asetella ja lisätä jälkiruokia rauhassa häiritsemättä asiakkaita.

Viking XPRS Bistro Bella uudistus

Ja siinä puolestaan uusittu ruokalinjasto. Lisää pöytätilaa tarkoittaa sitä, että me nälkäiset matkustajat saamme enemmän vaihtoehtoja. Kasvisruokavaihtoehtoja esimerkiksi on lisätty entisestään ja meikätyttöhän kiittää.

Bistro Buffetin vieressä sijaitsevan, erikoiskahveja tarjoavan Robert’s Coffeen istumapaikkoja lisättiin uudistuksessa ja ulkoasuakin päivitettiin. Nyt linjasto on paremmin aseteltu ns. buffetin luukulta, joten ajoittainen ryysis pitäisi olla paremmin hallittu.

Viking XPRS Robert Coffee 2Viking XPRS Roberts Coffee

Hei hei Dance Pavillion, tervetuloa Club X ja ihana kesäterassi!

Tassu taasen ylös, jos Viking XPRS:n yökerho Dance Pavillion tuntui auttamattoman pienelle. Pimeä peräbaari, jossa porukka vaelteli määrätietoisesti takakannelle juuri meidän tanssilattialle tuijottavien edestä. Nyt se on historiaa. Tiloja kasvatettiin kolmanneksella ottamalla perän ulkokannelta lisää tilaa. Samassa kattoakin korotettiin hieman, jotta saatiin parannettua valaistusta ja äänimaailmaa. Viking Gracesta tuttu kaareva takaikkuna ilmestyi meidän matkustajien iloksi (harmi vaan, peräaallot jää vieläkin näkemättä), esiintymislavaa kasvatettiin ja tanssilattiaa sijoiteltiin hieman uuteen uskoon. Tupakkatilaa parannettiin ja uloskäynti ulkokannelle pistettiin menemään tupakkatilan ja vessojen välistä, joten kulkuliikenne ei haittaa esiintyjien katsojia ollenkaan. Niin juu, ja mikä parasta kaikkia janoisia ajatellen, baaritiskiä kasvatettiin entisestään, joten tiskille pääsee nopeammin. Testattu on, ja lauantain täydellä lähdöllä meikäläinenkin sai melkoisen nopeasti juomaa baarimestarin hymyn kera.

Viking XPRS Club XViking XPRS Club X lisäpaikatViking XPRS Club X viihde

Isomman lavan myötä laivalle saadaan houkuteltua enemmän tähtiartisteja, joten seuratanssin ystäviä hemmotellaan keskiviikon ja torstain tanssilähdöillä. Mikäs sen mukavampaa, kuin viettää mukava ilta tanssien iskelmämusiikin tahtiin ja köllähtää pehmoiseen petiin pienen kävelymatkan päässä. Ei taksijonoja tai julkisten aikataulujen kyttäämistä, vaan majoitus kohtuulliseen hintaan ja merimyymälän ostokset kotiinviemisiksi siinä samassa.

Viking XPRS aurinkokansi

Mutta eipä ne jatkotilat jääneet ainoastaan uuden yökerhon puolelle. Jatkettu yökerho vaati jatketun katon, joten ulkokannella viihtyviä hemmotellaan laajennetulla aurinkokannella. Kesäkaudella kannella 8 voidaan nauttia ulkokansigrillin ja -baarin tuotteista mukavilla sohvaryhmillä istuen ja kannelle 10 tulee vielä ulkobaari.

Ah, ne Itämeren pehmeimmät sängyt!

Kyllä, neljä niitä vain on, mutta keulassa sijaitsevat LYX Seaside Premium -hytit saivat uudistuksessa Helsingin laivoilta tutut ihanan muhkeat Comfort-luokan sängyt. Samassa LYX- hyttien matot vaihdettiin ilmaa puhdistaviin Desso Air-mattoihin, joten kyseiset minibaarilliset hytit ovat mukava pikku luksus merimatkalle. Muista hyteistä osa sai toisenlaiset matot jo Landskronassa, mutta loppujen hyttien matot vaihdetaan muutamien viikkojen sisällä aluksen ollessa normaalisti liikenteessä. Kokemattomien kannattaa harjoitella ahkerasti vessapaprun vetoa maissa sijaitsevissa yleisövessoissa, sillä säästöä tuovat ”yhden paperin vetoautomaatit” ovat saapuneet Viking XPRS:n hyttien vessoihin. Vinkkejä pitkään vessapaperipötköön voi tiedustella vaikka meikäläiseltä.

Uusittu Shopping World

Myymälän peränurkasta poistettiin varasto, jolloin merimyymälään saatiin muutamia lisäneliöitä. Uusi ilme on vaalea ja moderni, mutta hyllyjen asettelu sisääntulon kohdalla saattaa hämätä sisääntulijaa. Kulku alkoholien puolelle tapahtuu kosmetiikkaosaston päästä hyllyjen välistä, joten ihmiset voivat luulla erehdyksissä myymälää pelkäksi kosmetiikkamyymäläksi. Muutaman näinkin kääntyvän kannoillaan, joten jonkinlainen opastus (esim. Ikeasta tuttu pohjapiirros ovella) voisi auttaa asiaa.

Viking XPRS Taxfree

Nou hätä, ei tämä käytävä jää tällaiseksi. Seinille tulee vielä mainoksia.

Jalkamatkustajien ennakkotilaus, mikä oiva keksintö!

Vaikka Shopping World onkin tuunattu uuteen uskoon ja saanut lisäneliöitä uudistuksessa, aina ei vain innosta palloilla hyllyjen välissä ja jonotella. Viking Line tarjoaa ennakkotilausmahdollisuutta myös jalkamatkustajille, jos ostosten yhteissumma täyttää vähintään 250 euroa. Tilatut tuotteet voi noutaa valmiiksi ostoskärryihin pakattuina ja mikäli ostoksia on isompikin määrä, pakataan tuotteet rullakkoon. Eikä siinä vielä kaikki, niin kuin ostos-tv:ssä tupataan sanomaan. Viking Linella on diili Kovasen kanssa, joten kuljetuskin hoituu tarvittaessa sinne, minne asiakas haluaa ostoksineen mennä. Taksimatka on luonnollisesti maksettava itse.

Hip hei matkoja varaamaan ja laivalla tuhlaamaan. Viking Club uudistuu ja nyt päästään keräämään bonuspisteitä!

Matkustajien toiveita on vihdoin ja viimein kuultu, sillä me kanta-asiakkaat pääsemme keräämään bonuspisteitä, taikka tarkemmin sanottuna Veneitä 17.2.2017 lukien. Odotettu uutuus takuuvarmasti, joten viimeistään nyt kannattaa liittyä Viking Line Clubin jäseneksi. Lisätietoja uudesta kanta-asiakasjärjestelmästä voit lukea täältä.

No, mikäs on laivatytön mielipide?

Laiva on edelleen liian pieni silloin, kun matkustajia on paljon liikkeellä, joten suosittelen varaamaan hytin päivämatkallekin. Yökerho on huomattavasti parempi kuin ennen, joskin pienihän se on ns. risteilylautan yökerhoksi. Täytyy kuitenkin muistaa aina, että kyseessä on ylimenoon tarkoitettu pika-alus, eikä Viking XPRS:ää ja esim. saman varustamon Gabriellaa tai Mariellaa, saatikka Gracea passaa verrata toisiinsa. Sillä tuunausajalla ja niillä ”palstametreillä” ja tiloilla, joita laivalla on annettavana, on uudistus mielestäni onnistunut. Lyx-hytin Comfort sängyt on erinomainen uutuus, mutta mielelläni olisin toivonut muutaman AD2 Seaside Comfort tai BD2 Inside Comfort -hytin siinä samassa. Buffet jäi testaamatta, joten linjaston toimivuus on minulle yksi iso kysymysmerkki. Siitä kuitenkin iso plussa, että meitä kasvissyöjiä on ajateltu uudistuksessa ja pakko kehuskella tähän väliin vielä, että Blue Delissä tarjottu punajuuri-vuohenjuusto hampurilainen oli kerrassaan syntisen hyvä. Vuohenjuustoa oli kerrankin kunnon köntsä, josta syystä suosittelen hampparia lämpimästi erityisesti vuohenjuuston ystäville.

Erityiskiitokset annan laivan henkilökunnalle. 98 % henkilökunnasta on virolaisia, mutta suomen kielellä tulin toimeen kaikkialla asioidessani. Kaiken kukkuraksi palvelu pelasi ja hymyjä tuli kiitettävästi, mikä loi laivalle mukavan tunnelman.

Ja sitten se klassinen ”silmänilo- ja voisiko sanoa tässä tapauksessa kuulemisilopalkinto”:

Tällä kertaa sen saa Helsinki-Tallinna välin linjapäällikkö Jaakko Ahti, joka esiintyi varmoin ottein ja pitkän herran karismaattinen olemus täytti koko kokoustilan. Pikkupojo leukakuopasta aluksen päällikkö Frank B:lle, joka esitteli meille maakravuille aluksen komentosiltaa ja tämä komentosiltatyttö oli taas täpinöissään. Niin monta nappulaa ja vieläkin totaalinen ymmärtämättömyys sille, miten helpolta kapteenit saavat työnsä kuulostamaan. Enää puuttuu Sandstorm poppivehkeistä ja luu ulos jostain ikkunasta satamaan pakitettaessa. Hatunnosto siis senttimetrin tarkalle parkkeeraamiselle satamassa ja minä jätän nuo hommat suosiolla ammattilaisille.

Yhteistyössä Viking Line. Tarjotusta merimatkasta ja hytistä huolimatta mielipiteet ihka omia ja lahjomattomia.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

 

Matkailijaminä kriisissä

Voi äitee tätä elämää! Minä en voinut koskaan kuvitellakaan, miten sekaisin ja tuskaiseksikin saisin itseni mitä tulee minuun matkailijana, mutta tässä sitä paasataan blogin puolella. Jos ei nirppanokat kiinnosta, niin kannattaa jättää tämä postaus lukematta.

Mikä mättää?

Voisi oikeastaan sanoa, että viimeisimmästä Karibian risteilystämme jäi meikäläiselle sen verran ”paha” maku suuhun, että jäljelle jäi vain sekalaiset tunteet. Kyllästys ja risteilyväsymys. Minulle, joka on aina mainostanut Karibian risteilyjen erinomaisuutta.

Norwegian Escape Pool deck

Kattokaa tuota ihmismäärää Norwegian Escapella lokakuussa 2016… Huoh.

Ei Norwegian Escapella ollut huonoa palvelua, mutta se ”being nobody” häiritsi minua valtavasti. NCL on tarjonnut jo pidemmän aikaa drinkkipaketteja ”kaupanpäällisenä”, joten veikkaan, että kyseinen paketti löytyi lähes kaikilta laivan täysi-ikäisiltä matkustajilta. Se näkyvin henkilöstö laivalla, eli tarjoiluhenkilöstö, oli melkoisen sidottu juomien anniskelemiseen isolle matkustajamäärälle, joten henkilökunnalla ei ollut aikaa keskittyä henkilökohtaiseen palveluun. Eipä Norwegian Escapen palvelu siten eronnut Ruotsinlaivojen palvelusta, joten höh, sanon minä. Kannattaako siis maksaa tuhansia euroja perusmatkasta, kun ei saa kaipaamaansa spessupalvelua? Mielestäni ei.

Norwegian Jewel Forward Penthouse suite

Forward Penthouse Suite Norwegian Jewel -aluksella helmikuussa 2016. Laiva on ”vain” 294 metriä pitkä ja ottaa sisäänsä n. 2 400 matkustajaa, joten risteily oli miellyttävän rauhallinen. Sviittimme isolla parvekkeella pääsimme nauttimaan aivan omasta rauhasta ja butler piti huolen, ettei tarvinnut lähteä metsästämään ruokaa. Oma butler takasi henkilökohtaisen palvelun, eikä ovesta poukannut mikään ainaisesti vaihtuva room servicen ihminen. Parhautta.

6 tonnia. Iso raha?

Toisaalta, kannattaako maksaa tuhansia euroja myöskään siitä, että saa perushytin toiselta, hieman henkilökohtaisempaa palvelua tarjoavalta varustamolta? Siinäpä pulma. Pelkkä isompi parvekehytti perheelle tiettynä ajankohtana kustantaa huonossa tapauksessa lähes 6 000 euroa viikolta, kun toinen varustamo tarjoaa hulppeaa kaksikerroksista sviittiä lounge-eduin ja juomapaketilla. Tuo hulppeaa sviittiä tarjoava varustamo kuuluu inhokkeihini monestakin syystä ja se on mahdollista, että palvelu olisi huonossa tapauksessa jopa närkästyttävää, joten miksi maksaa 6 000 euroa siitä? Ei kiitos.

Mutta kuinka voin olla niin epätoivoinen, että edes ajattelen hylkääväni matkustajaminän tiukat periaatteet päästäkseni lounge-eduin varustettuun hyttiin?

Norwegian Getaway The Haven perks

Norwegian Getaway, The Haven -sviittiluokka lokakuussa 2014. Isolla laivalla ei tarvinnut välttämättä eksyä ”tavallisen kansan pariin”, sillä Norwegian Getawayn The Haven -alueelta löytyi mm. oma aurinkokansi, uima-allas, porealtaat, ravintola, baari, kuntosali ja sauna. Siinä vaiheessa kun laiva vaihtoi hurrikaanin takia reittiä ja kaikki satamat meni uusiksi, tuli kiire ruveta pohtimaan uusia retkiä maihin. Nou hätä, sviittimatkustajat pääsivät varaamaan parhaat päältä ennen muita matkustajia. Parhautta.

Palvelua prinsessalle, kiitos!

Pyhät hyssykät, kun minä kaipaan palvelua! Henkilökunnan pitää pystyä painamaan kasvot ja nimi mieleen, aistia rivien välistä mahdolliset toiveet ja reagoida niihin. Yllättääkin. Minua on alkanut häiritsemään valtavasti se, että olen kasvoton palveltava suuressa palveluketjussa. Haluan loungeja, pienempiä hotelleita, vähemmän kanssamatkustajia, mukavia keskusteluhetkiä palveluhenkilöstön kanssa. Haluan olla THE ASIAKAS ja tarvittaessa olen valmis maksamaankin siitä. Mutta. Se vaan olisi tiedettävä etukäteen, saako rahoilleen vastinetta. Viiden tähden Hilton Sharjah tyri aikoinaan melkoisen komeasti visiittimme aikana ja vaikka he korjasivat virheensä, paha maku jäi silti suuhun. Conrad Dubai, viisi tähteä, yski muutamassa kohtaa myös, eikä 400 euron vuorokausihinta antanut immuniteettiä virheille/ajattelemattomuudelle. Millennium Hilton Bangkok ei paljoa Tripadvisorin parhaimmistossa paistattele, enkä sinne enää jaksaisi mennä, mutta Grand Hotel Kronenhof Sveitsissä puolestaan ylitti odotukset ja palvelu oli kerrassaan upeaa. Viisi tähteä ei kuitenkaan ole mikään tae siitä, että homma toimisi moitteettomasti ja henkilökunta olisi oikeasti keskittynyt asiakkaaseen ketjuhotelleissa. Olen poikki. Mitä uskaltaisin varata, mihin viitsisin laittaa useamman satasen yöltä? First world problems, indeed.

Vercana Italy

Residence Le Azalee, Italian Vercanassa heinäkuussa 2014. Kakkosluokan kansalainen, tässä terve! Komiat oli maisemat parvekkeelta/terassilta jota EI ollut, koska hulppea netissä luvattu huoneisto oli jotain ihan muuta. Harvoinpa sitä joutuu ”kellariin” majoittumaan. Sanomattakin selvää, että tämä prinsessa oli tyytymätön.

Sonnenhotel Zaubek

Sonnenhotel Zaubek Itävallassa heinäkuussa 2014. Komiat oli taas maisemat. Ei meidän siisti neljän tähden hotelli nyt mikään kummoinen ollut, mutta hotelli järjesti seurueellemme mukavan illallisen ravintolan aukioloaikojen ulkopuolella. Meillä oli koko ravintola itsellämme ja tarjoilijan huomio tietysti taattu. Parhautta.

Villa Nicolli Romantic Dinner

Villa Nicolli Romantic Resort, Italian Gardajärvi heinäkuussa 2016. Neljän tähden hotelli yllätti henkilökohtaisella ja mutkattomalla palvelullaan. Löytyipä hotellista romanttinen pieni (max 4 pöydän) ravintola, jonka saa parhaassa tapauksessa kokonaan itselleen muutamaksi tunniksi. Hovimestari tarjoilemassa, baarimestari suosittelemassa viinit. Täydellinen keskittyminen asiakkaisiin, mutta silti ihana rauha romantiikan nälkäisille. Parhautta.

Oops, ne lapset…

Oma lisäongelmansa on tiettyyn ikään ehtineet lapset.  Matkustaminen on jo hieman ”hotellihaastavampaa” tai hintavampaa, sillä monissa paikoissa sviitteihinkään ei välttämättä oteta neljää ihmistä. Kaksi vierekkäistä peruskokoista huonetta väliovella? Ei kiitos. Hulppea sviitti tasokkaasta hotellista aikuisille ja väliovellinen perushuone vierestä lapsille? Ah sitä korkeaa hintaa.

Kroppa huutaa matkoja. Kalenteri on reissuista tyhjä, vaikka viritelmiä ja suunnitelmia on. Ajatukset karkaavat matkoihin, plaraan hotelleja kohteesta X ja nyrpistelen nenääni. Kelpaako minulle mikään? Yksi huippuhotelli on liian iso (liikaa ihmisiä), toinen on mielestäni terroristien tähtäimessä, kolmannen parvekkeet ja sen näkymät ei miellytä, neljäs on liian uusi. Viidennen hotellin sviitti on kaksikerroksinen ja sen molemmissa kerroksissa on käynti ulos. Ei kelpaa, sillä haluan lasten nukkuvan samassa kerroksessa meidän kanssa. Kuudes hotelli on täysi unelma, mutta yön hinta on yli 600 euroa. Seitsemäs hotelli sitten on melkoisen onnistunut, mutta huoneen desing ei ihan täysillä miellytä.

Hyi minua.

Matkailijaminä on kriisissä. Nenä pystyssä. Helekutan iso prinsessa.

Arvatkaa, tuntuuko kivalta olla minä? Ei.

Niin juu, ja mikä laiva ja millainen hytti minut pisti sekaisin?

Hytti kohdassa 3:42. Ihan täysi napakymppi se ei ole, mutta käy paremman puutteessa.

Näillä mietteillä siis tänään. Elämä on. Ja elämästä puheenollen, minun oli pakko lopettaa Snapchat, sillä kyseinen sovellus vei kohtuuttomasti tilaa kännystä. Päivittäminen sinne oli minulta melkoisen vähäistä, sillä koti/työ/kauppa/koti -ympyrät ovat kerrassaan niin tylsiä ja täyttä toistoa, ettei katsojat saa niistä paljoa irti. Facessa siis pääsee parhaiten meikäläisen kohdalla kärryille siitä, missä mennään ja mitä tunnetaan, joten paas pistäen seuraten joku alla olevista kanavista, jos kiinnostaa.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Karibian risteily Vlogi, päivät 5 & 6: Noroa pukkaa!

Tadaah, hyvää risteilypössistä taas tiedossa uuden vlogin myötä! Yhdeksän risteilyä Karibian risteilijöillä on nyt takana, ja ensimmäisen kerran törmäsimme norovirusongelmaan laivalla. Kyllä siinä kuulkaattes oltiin muutama hetki kauhuissaan, kuinka meidän käy. Sehän on niin, että laivayhtiö pistää sairastuneet matkustajat omien hyttiensä (tai laivan sairaalan) vangiksi tietyksi aikaa, ja se jos mikä on vähemmän mukava juttu. Siitäkin syystä on mukava, että hytistä löytyy parveke jos karanteeniin käsketään.

Anyway. Täytyy myöntää, että laivayhtiö tarttui ongelmaan todella rankalla kädellä ja hyvä niin, vaikka välillä tuntui siltä, kuin olisi ollut taudinkantaja. Henkilökunta katsoi tiukalla silmällä ja mihinkään ei saanut ruokaravintoloissa koskea. Henkilökuntaa ohittaessa olo oli samanlainen kun tullin ohi kävellessä, vaikkei laukussa olekaan mitään ylimääräistä tai kiellettyä. Tietänette tunteen?

Anyway, nauhalla siis nähtävissä ja kuultavissa, miten Norwegian Cruise Line hoiti ongelman ja hyvin muuten hoitikin, sillä sairastuneiden määrä jäi pieneksi, eikä norovirus ns. levinnyt käsiin.

Täydet kymmenenen pistetä ja papukaijamerkki, vaikka tämä prinsessa oli ripska-paniikkia kärsimässä ja olokin tuntui kuin kakkosluokan kansalaiselta. Kyllä siinä oli kuulkaattes Karibian risteilyn romantiikka ja glamour kaukana, kun tilasi ruoan nenän eteen tuodulta paperilappuselta ja juomalasit oli peitetty ruokapöydässä liinoilla.

Että semmottis. Risteilypössistä ajat 0:00 – 3:00 ja 7:20 – 11.28, siinä välissä noro-viruspölinää ja meikkis filmillä taas niin au  naturel, ettäh.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee.

Eilen lausuin kirosanan: Pakettimatka!

Huoh. Minä olen poikki. Minä olen niin poikki tähän ihanaan Suomen keliin ja siihen, että lomaa ei ole kuin kämäset neljä päivää ja miehen työkuviot pitää meidät koto-Suomessa maaliskuun loppupuolelle saakka. Minä sanoin jo viime lokakuussa, että haluan jonnekin lämpimään talvikuukausina ja mitkäs kuukaudet ne nyt onkaan meneillään?

Kthetraveller
Mazatlán, Meksiko, helmikuu 2016.

Esikoisen lomakysely herätti meidät katsomaan kalenteria tarkemmin, nyt kun koulu- ja työkuviot ovat tarkentuneet, joten avasimme koneet ja rupesimme katsomaan sopivia lentoja tiettyihin kohteisiin. Kuis kävi?

Magens Bay Beach 2

Magens Bay, St. Thomas, lokakuu 2016.

Minulla oli haaveena Bangkok ihan siitä syystä, että siinä kaupungissa yhdistyisi minun toivomani asiat. Isot, kahden makuuhuoneen sviitit 5 tähden hotelleissa kohtuuhintaan, suorat lennot ja lämpö. Olin käyttänyt jo ennen matkapäiväpäätöstä The hotellin valitsemiseen ison ajan ja kaiken piti olla niin kuin varausta vaille valmis, mutta mites kävi? Valitsemaamme ajankohtaan ei onnistu kuin menolento suorana ja paluuta tarjoutuu vain mutkan kautta. Siinä vaiheessa kun lomaa ei ole käytettävissä paljoakaan, tuntuu kerrassaan hölmöltä kuluttaa lomapäiviä matkustamiseen.

54

Bangkok, Thaimaa, heinäkuu 2011.

Siinä se mies sitten rupesi myös laskeskelemaan, että sillä rahalla, joka menisi muutaman päivän visiittiin Bangkokissa, voisi tehdä vaikka risteilyn jossain vaiheessa ja meikäläinen veti otsan kurttuun sen siliän tien. Sitä samaa. Taas. On totta, että risteily on kaikkinensa nappeli tapa lomailla, mutta meikäläiselle Karibian risteilytkin alkaa olla peruskauraa. Vaellellaan päivät ruokaravintoloiden, uima-altaan ja hytin väliä, katsastellaan illalla aluksen ohjelmistoa ja ei kun hytin parvekkeelle meri-ilmaa nuuskuttelemaan ja nukkumaan, kun laiva kyntää merta. Been there, done that yhdeksän kertaa eri kokoisilla laivoilla ja nyt on vain sellainen tunne, että maissakin olisi kiva lomailla välillä.

Cabo San Lucas Lovers Beach

Cabo San Lucas, Meksiko, helmikuu 2016.

No, Bangkok oli siis poissa kuvioista, mutta niin tuntui olevan näköjään Dubaikin suorien lentojen (ei ole) ja hotellien hintojen takia, kun huoneen piti olla iso tai sviitti. Kanariansaaret sun muut oli haussa nou nou, joten Malagaa katsoimme helpon matkan takia. Maaliskuussa emme saisi kuitenkaan hakemiamme asioita kuten lämpöä (lue: kuumuutta) ja uima-altaita, joten mies sitten meni ehdottamaan jotain sellaista, että meikäläiseltä paloi käämit. ”Mitäs, jos siirrettäisiin lomaa huhtikuulle?”

Miraflores Beach & Country Club

Mijas, Espanja, heinäkuu 2016.

Whattaah! Mikä talvikuukausi huhtikuu on? Eikös idea ollut nimenomaan lähteä tätä kylmää ilmaa ja lunta/loskaa pakoon? Meikäläinen yritti ottaa hernettä ulos nenästä, mutta se tuntui kaivautuvan isommin nenään ja sitten minä pamautin sellaiset sanat, että mieheltä meni vichy melkein väärään kurkkuun ja silmät levähti isosti auki.

Tulipa esikoinenkin kauhuissaan yläkerrasta alas ja katsoi meitä epäuskoisena.

”Se on saakeli semmoinen juttu nyt, että jos tää tämmöiseksi säätämiseksi menee aina, niin ensi vuonna varaamme sitten pakettimatkan! Loppuu tää touhu.”

Tiesin itsekin, ettei perheemme kykene, eikä pysty sitten millään taipumaan pakettimatkaan, joten tuo lausahdus oli pahinta ever, mitä pystyin heittämään suutuspäissäni ilmoille.

Miehen oli ihan pakko tarkistaa, olinko tosissani ja tilanne rauhoittui, kun vakuuttelin, ettei perheemme päätyisi pakettimatkalle. Koskaan.

Finnair Airbus A321

Joku kone, jossain ja joskus.

Tässä sitä sitten ollaan. Saas nähdä, päädymmekö minnekään lämpimään tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Pahalle näyttää. Voi pieni ihminen kuulkaas olla voipunut, sillä lomien metsästäminen on rankkaa.

On se vaan niin väärin, että työt ja koulu määrittelevät, milloin voi matkustaa. Taidan pistää muutaman lottorivin vetämään.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee. Niin juu, ja aivan tavismenoa löytyy Snapchatistä nimimerkillä Kthetraveller. Omalla vastuulla sitten. 

Nyt se on täällä, m/s Megastar! Kokemuksia neitsytristeilyltä.

TS_Ship_Megastar_Maiden_Voyage (47)

Kuva: Tallink Silja.

Siinä hän nyt on, Itämeren uusin tulokas ja järjestyksessään ”meidän” toinen LNG-alus. Veikkaan, ettei Tallink Siljan puolella ehditty edes kahvikuppia käydä hakemassa, kun pistin paluuviestinä ilmoittautuen Megastarin neitsytmatkalle. Sen verran harvinaista herkkua nämä uudet alukset meidän vesillä on.

M/s Megastar on laiva, jossa matkustajien toiveet on otettu erityisesti huomioon. Voin kyllä yhtyä siihen, että nyt tuohon lyhyeen lahden ylitykseen on tullut kerrassaan helppo ja miellyttävä laiva. Ainakin minulla menee otsa kurtulle Tallinnan reitillä siinä vaiheessa, kun joudun rynnimään laivaan metsästääkseni istumapaikkaa ja ryysistä on joka puolella. Kapsakkejä, kärryjä ja ihmisiä varaamassa kokonaisia pöytiä tuttavilleen, jotka tulevat paikalle ehkä joskus. Ei kiitos. Megastarilla juuri tuohon ongelmaan on puututtu, sillä istumapaikkoja laivalla on 2 800 eli melkein juuri sen verran, kuin laiva ottaa matkustajiakin. Vielä kun erilaiset matkustajatkin on otettu istumapaikoissa huomioon, ei voi muuta sanoa kuin että ei pöllömpi juttu!

No, mites se meidän neitsytmatka meni?

Kaikki laivalle menevät matkustajat kuvattiin, ja heille annettiin kuvan lisäksi muistoksi kaulapussukka sekä drinkkikuponki. Me Tallink Siljan kutsuvieraat suuntasimme kaulapussukoinemme Megastarin keulassa sijaitsevaan Comfort Loungeen nauttimaan lasilliset kuohuvaa ja kuuntelemaan dSingn Vertti Kivi & Co:n toimistosta tulleen Megastarin pääsuunnittelija Samuli Hintikan ja Vertti Kiven näkemyksiä laivasta. Visit Tallinnan Mall Oja kertoi vielä tulevat Tallinnan kuulumiset, jonka jälkeen suuntasimme Sea Pubiin katsomaan Miss Divet-shown, katsastimme yhden aluksen hyteistä ja pääsimmepä vielä tutustumaan aluksen komentosiltaan. Täytyypi myöntää, että olin jälleen haltioitunut komentosiltavisiitistä ja erityisesti 212 -metrisestä laivasta järjestelmällisesti ulos purkautuvat autot oli melkoisen komeaa katseltavaa ylhäältä.

Miss Divet 1

Viihdyttävä Miss Divet vauhdissa…

Megastar A-hytti

Hyteissä on ihanan pirteä väritys.

… ja alla kuvia komentosillalta. Melkoinen kuhina siellä kävi kun me kutsuvieraat ilmestyimme ihmettelemään paikkoja.

Megastar komentosilta bloggaajat Megastar komentosilta 2 Megastar komentosilta 1 Megastar komentosilta Tallinnan satama

Business Lounge, kansi 8

Rauhaa ja pikkuluksusta rakastavia sekä työmatkalaisia hemmotellaan keulassa sijaitsevalla, miellyttävällä Business Loungella. Aivan ilmaista lystiä Business Lounge ei ole, sillä normaalin matkalipun päälle lätkäistävä hinta on 65 euroa/hlö/suunta. Tuo hinta sisältää rauhallisen loungen lisäksi hyvät työskentelymahdollisuuden (paljon latauspistokkeita, päivän sanomalehdet, Premium WiFi) ja vapaamuotoisempaan oleskeluun kylmät ja lämpimät ruoat juomineen, myös alkoholeineen. Loungesta löytyy televisio sekä pieni Lounge Shop, jossa myydään mm. alkoholeja ja tuoksuja.

Psst, onko tarvetta kokoustaa Business Loungessa? Loungesta löytyy erillinen Vip Room -kokoustila korkeintaan 10 hengen ryhmälle erilliseen hintaan.

Comfort Lounge, kansi 8

Jos 65 euron hinta tuntuu liian rankalle, mutta haluaa silti nauttia Loungen rauhasta ja syödä jotain pientä, löytyy laivalta edullisempi Comfort Lounge. Loungen hinta on 20 euroa /hlö/suunta ja siihen kuuluu välipalavalikoima, alkoholittomat juomat sekä päivän sanomalehdet. Loungesta löytyy baari, TV, WiFi ja sähkölaitteiden latauspistokkeita, joten siellä saa aikansa varmasti miellyttävästi kulumaan. Business Loungen tapaan myös Comfort Loungessa on Lounge Shop.

Megastar Comfort Lounge 2 Megastar Comfort Lounge 1Megastar Comfort Lounge latauspistoke Megastar Comfort Lounge ryhmätyötila

Taas yksi psst. Comfort Loungessa on myös mahdollista kokoustaa tai nauttia muutoin rauhasta erillisessä ryhmätilassa. Maksulliset 22- tai 32- paikkaiset ryhmätilat on varattavissa vähintään 10 ihmiselle.

Star-kansipaikkalaisten Sitting Lounge, kansi 9

Star-kansipaikkalaisille on tarjolla aivan uudenlainen rauhallisempi tila, Sitting Lounge. Siellä pystyy istumaan pehmoisissa penkeissä ja osassa paikoista löytyy myös latauspitokkeet. Sitting Lounge on täysin ilmainen ja varmasti suosittu, mutta nou hätä, jos et ehdi saada omaa paikkaasi. Laivalla on tietysti hyttejä, ammattikuljettajille löytyy oma alueensa (Driver’s Club) ja kaikille matkustajille ravintoloita moneen makuun.

Coffee & Co., kansi 8

mm. Silja Europalta tuttu Coffee & Co tarjoaa laatukahveja, muita juomia sekä pientä makeaa ja suolaista.

Burger King, kansi 9

Mitäpä tuohon lisäämään, kyseinen hampurilaisketju lienee kaikille tuttu. Take away-palvelun ansiosta annoksen voi viedä minne huvittaa ja nauttia se halutussa paikassa. ClubOne -pisteitä ravintolasta ei saa, vaikka ravintola sijaitseekin Tallinkin laivalla.

Fast Lane, kansi 9

Helpon ruoan ystäville Megastarilta löytyy Europaltakin tuttu Fast Lane. Kävin itse syömässä paluumatkalla Fast Lanessa ja pienoisiahan ongelmia esiintyi tilausta tehdessä. Tämä kasvisruokailija sai nenänsä eteen hot dogin, jonka täytteenä oli paksu makkara. Ei mennyt ihan niinkuin Strömsössä se tilauskeikka, mutta homma korjattiin nopeasti.

marekmetslaid__MMP9536

Kuva: Tallink Silja.

Megastar Fast Lane kasvis hot dog

Delight Buffet, kansi 9

Tottahan toki Megastarilta löytyy suomalaisten suosikki, buffet-ravintola. Hintaan kuuluu tuttuun tapaan ruoan lisäksi ruokajuomat ja kaupan päälle tulee messevät maisemat ikkunoista. Aamiainen tarjoillaan myös Delight Buffetissa ja lapsiperheiden iloksi buffetin lähettyviltä löytyy leikkihuone.

Megastar Delight Buffet Megastar Delight Buffet 3 Megastar Delight Buffet 2

Huomaattekos tuon alaspäin kaartuvan ikkunan?. Mielestäni kerrassaan oiva jatkumo yllä sijaitsevalle komentosillalle ja ”talon paras paikka” komentosillan jälkeen.

Megastar Delight Buffet valaisin

Ja ai että näitä vinkeitä buffan lamppuja!

The Chef’s Kitchen, kansi 9

Eikö buffan eväkset innosta? Astetta fiinimmistä anoksista voi nauttia á la carte –ravintola The Chef’s Kitchenissä, joka sijaitsee buffetin vieressä. Pöytä kannattaa varata ennakkoon, sillä ravintolassa on melko vähän paikkoja.

Megastar Chefs Kitchen

Victory Bar, kansi 9

Sporttisessa baarissa on PAFin peliautomaatteja ja suuret televisioruudut vaikkapa urheilun seuraamiseen. Tarjolla on kylmiä ja kuumia juomia sekä välipaloja pieneen nälkään. Ehdoton vetonaula lienee kuitenkin komea ja iso hevoslamppu, joka saattaapi vielä joutua kärsimään. Eiköhän useampi ilojuomaa nauttinut rohkelikko innostu kiipeämään hevosen selkään ja jokunen saattaa myös tulla sieltä ryminällä alas. Että tsemppiä vaan hepalle.

marekmetslaid__MMP9556

Kuva: Tallink Silja.

Sea Pub, kansi 9

Sea Pub tarjoilee välipaloja, juomia ja musiikkia trubaduurin kera ihanan tunnelmallisessa ravintolassa. Pubista on käynti katetulle ulkoterassille, mutta ainakin näin talvella se taitaa olla hiukkasen liian vilpoisa paikka oleskella. Sieltä tuntui myös pölähtävän vilpoista ilmaa oven avauksen mukana pubin puolelle, joten ei muuta kuin toivomaan lämpimämpiä kelejä Itämerelle.

marekmetslaid__MMP9570

Kuva: Tallink Silja.

Shoppailijan unelma, Traveller Superstore, kannet 7 – 8

Megastar Traveller Superstore portaikko

No niin, mitäpä merimatka olisi ilman kunnon merimyymälää? Megastarin ehdoton kunkku tai kuningatar on kahteen kerrokseen rakennettu ostoskeskus, jonka katseenvangitsijana on ihana portaikko. Ylemmästä kerroksesta löytyy mm. kosmetiikkaa, hajusteita, muotia, makeisia sekä osa alkoholeista, ja alakerrasta löytyy vielä enemmän mm. alkoholeja. Meitä ostoskärryn kanssa liikkuvia on muistettu mukavasti kerrosten välillä kulkevalla hissillä ja mikä parasta, Traveller Superstoren alemmasta kerroksesta on pääsy autokannen tiettyyn osaan, Autotalliin, jossa sijaitseville autoille on pääsy myös matkan aikana. Mikäs sen näppärämpää kuin käydä viemässä ostokset saman tien autolle ja lähteä sen jälkeen kiertelemään laivaa tyhjin käsin. Parhautta, sanon minä.

Megastar kastesamppanja

Laivan kastesamppanjaa. Pakkohan tuota oli ostaa yksi pullo.

Megastar Traveller Superstore samppanja

Megastarille on tullut ostamista helpottava Q-Shopping -palvelu. Siinä asiakas skannaa valitsemansa tuotteet sille tarkoitetulla laitteella ostosten edessä, ja maksutapahtuma onnistuu nopeasti. Kyseinen Q-Shopping -palvelu ei ollut lähdöllämme käytössä, mutta tuohon skannauslaitteelle tarkoitettuun telineeseenhän se meikäläisenkin känny helposti sujahti.

No, mikäs on laivatytön tuomio?

Alkukankeuksia oli ymmärrettävästi (mikäpä uusi hotelli/laiva ja sen henkilökunta toimisi saman tien ongelmitta) ja asiointi oli ajoittain helpompaa englannin kielellä. Laivan sisustus oli todella kaunis, rauhallisen raikas ja itse ihastuin erityisesti valaisimiin. Menomatkalla olimme kiireisiä meille järjestetyn ohjelman takia, joten lyhyen vapaa-ajan johdosta en ehtinyt testata laivan palveluita tai sitä, toimiko laivan yleiset tilat käytännössä. Paljon jäi siis kokematta ja harmittaa valtavasti, joten laivalle on varmasti mentävä uudestaan. Meitä kaukaa tulevia lohduttaa varmasti se tieto, että Megastarin ensimmäinen lähtö Helsingistä on mukavasti kello 10.30. Aivan kukonlaulun aikaan ei siis tarvitse olla liikkeellä. 

Tallink on todellakin tuonut Helsinki-Tallinna- välille laivan, joka vie shuttlella matkustamisen aivan uudelle tasolle. Enää kahden tunnin ylitys ei ole välttämätön paha, sillä uusi laiva innostaa vaeltelemaan ja testailemaan eri palveluja, tekemään ”pikaristeilyn” kahden tunnin merimatkalla. Se minua vain harmittaa, että kaksi tuntia on aivan liian lyhyt aika tutustua kaikkeen siihen, mitä aluksella on tarjota.

Ja tähän loppuun tapani mukaan vielä se, kröhöm, silmänilo -palkinto:

Tällä kertaa sen saa Megastarin kapteeni Vahur Sõstra, jolla on kerrassaan valloittava hymy!

Megastar kapteeni 2 Megastar kapteeni

P.S.: Parahin kapteeni, voisitko ajella puolta hitaammin, jotta me matkustajat ehtisimme nauttimaan laivasta enemmän. Kahden tunnin merimatka ei riitä sitten mihinkään.

Yhteistyössä Tallink Silja Oy. Tarjotusta matkasta, eväksistä ja juomista huolimatta ihka oikeita mielipiteitä.

Blogiani voit seurata myös Facebookissa, Bloglovinissa ja Instagramissa. Facebookiin päivitän myös blogin ulkopuolisia kuulumisia, joten sieltä näet ajankohtaisemmin missä meikäläinen milloinkin menee. Niin juu, ja aivan tavismenoa löytyy Snapchatistä nimimerkillä Kthetraveller. Omalla vastuulla sitten.