matkailu

Miten päästä lomatunnelmaan viikonloppumatkalla?

perjantai, huhtikuu 20, 2018

Ah, vihdoin. Töitä on paiskittu monta viikkoa putkeen ja viikonloput ovat lähinnä menneet viikosta toipuessa. Ja taas olisi maanantai. Mutta tällä kertaa viikon lopussa odottaa palkinto, hartaasti suunniteltu ja odotettu pitkä viikonloppu. Matka veisi kylpylään tai eurooppalaiseen kaupunkiin ja vihdoin olisi aikaa itselle, parisuhteelle tai perheelle. Vihdoin saisi luvan kanssa huoahtaa ja palata seuraavalla viikolla lepoa uhkuen töihin ja arkeen. Kohteena on jälleen oikein mehevä kaupunki, sellainen, jonka asukkaatkaan eivät tiedä kaikkia sen salaisuuksia. Löytyy vuosisatoja vanhoja must-see -kohteita, trendikkäitä ravintoloita ja niitä näköalapaikkoja, joita et voi missata. Etkä aiokaan, sillä osana rentoutumissuunnitelmaasi olet laatinut aikataulun reissulle, mikä kattaa varmasti kaiken näkemisen arvoisen. Viimeiselle illalle jätit slotin vapaaksi, tilaa spontaanille ravintolaillalliselle ja jollekin nousussa olevalle kulttuuriesitykselle.

Vaikka kohteita on jonkin verran, ei se tuota ongelmaa, sillä reitti on valikoitu siten, että kohteiden välillä on selvä jatkumo, ja metroreitti. Motivoit reissuporukkaasi muistuttamalla hyvistä kävelykengistä ja seikkailumielestä. Pääsette koluamaan kaupungin museot, kirkot, torit, marketit, kukkulat, viihde-esitykset ja muut pakolliset kohteet, omaat puhelimen täydeltä täykkyä instamateriaalia ja huomaat, että olet aivan poikki. Reissuporukan hermoja saattaa ehkä kiristää, kun jalkoja särkee ja vielä pitäisi kiertää yksi museo ennen ennalta sovittua lounaspaikkaa, jonne on enää 1,5 km matka. Kotiin päästyäsi nukut vuorokauden ja aamulla pääset kertomaan töissä tai koulussa, kuinka upea kaupunki Lontoo tai Berliini tai Pariisi onkaan ja kuinka paljon siellä olisi nähtävää! Että viisi päivää ei riittänyt millään kaupungin tutkimiseen. Vaikka kuinka yritit.

Kuinka moni on ollut tässä tilanteessa?

Voin myöntää, että itse olen ollut ainakin kahdesti lähihistoriassa juuri tuollaisessa tilanteessa. Muutaman vuoden takaisella Budapestin reissullamme kävelimme joka päivä yli 20 km ja pyöräilimme siihen päälle vielä joitain kilometrejä. Söimme monessa ravintolassa, joita ei tule missata Budapestin reissulla, kävimme useassa museossa, kiipesimme linnaan ja kukkulalle, kävimme kylpylässä, rauniobaarissa yksillä, näimme Budapestin kauneimman kadun, kuuntelimme klassista konserttia, pidimme piknikkiä puistossa ja saunoimme hotellilla. Olin iltaisin niin väsynyt, että en jaksanut edes helliä Tommin kanssa, vaan nukahdin saman tien.

Lontoon reissulle olin kirjaimellisesti tehnyt aikataulun, en vain mieleeni, vaan ihan Excel-taulukon siitä, mitä tehdään ja milloin. Taulukkoon oli suunniteltu aamulle, iltapäivälle ja illalle oma tekemisensä tai kohteensa, joita tunnollisesti kierrettiin. 45 minuuttia jonotettiin erääseen supertrendikkääseen underground brunssipaikkaan, jolla ei ollut edes nettisivuja ja jossa saatiin sitten odottaa 45 minuuttia ruokia, loistavia sellaisia onneksi. Kuuteen päivään mahtui tietysti myös London Eye, the Dungeon, Natural History Museum, British Museum, Harry Potter Studiot, musikaali, Stomp-esitys, illallinen kaukaisten sukulaisten kanssa, shoppailua, pubeja, marketteja ja lukuisia Tripadvisorin ruokasuosituksia.

Me ollaan Tommin kanssa hyvin meneväisiä arjessa ja eri harrastukset, kaverit ja meidän yhteinen aika onkin arjen suola. Siksi on helppo lomalla jäädä tähän moodiin, jossa vilistetään tukka putkella ympäri kaupunkia, koska ei malttaisi jättää mitään näkemättä tai kokematta. Varsinkin näillä lyhyillä viikonloppupyrähdyksillä tulee syyllistyttyä tähän, sillä aikaa ei ole hukattavaksi. Tämän seurauksena voi olla, että vaikka onkin upeita kohteita takana, niin se ei tuntunut lomalta. Älkää käsittäkö mua väärin, oon nauttinut hurjasti meidän reissuista ja aina ollut niin kivaa, mutta samalla olisin kaivannut toisen loman edellisen perään. Sellaisen, jossa olisi saanut vain olla. Miten olisi sitten mahdollista saada enemmän rauhaa ja lomailun tunnelmaa myös näihin lyhyempiin reissuihin?

Aloita lomailu jo ennen kohteeseen saapumista

Saavu lentokentälle hyvissä ajoin ja fiilistele lähdön tunnelmaa. Nappaa kokispullo ja istahda penkille, seuraa ihmisvirtaa ja sen hälinää. Seuraa, kuinka eri kulttuureista tulevat ihmiset reagoivat eri tavalla eri tilanteisiin. Mieti itse tai keskustele matkakumppanisi kanssa, mitä haluat tältä reissulta. Mitkä ovat sellaisia asioita, joita et missään nimessä halua missata, mitä olisi kiva löytää, mitä ruokia odotat ja millaistakohan paikan päällä on.

Tee vain muutama suunnitelma valmiiksi

Jos oot niin ku mä, tää on se vaikea osuus. Miten voit olla suunnittelematta, kun koko reissu innostaa niin paljon ja haluat vaan selvittää, että mitä kaikkea kohteella on sulle tarjota. Väljät päivät tarjoaa sulle kuitenkin mahdollisuuden kohdata jotain uutta ja jännittävää, jotain sellaista, mistä saat tietää vasta paikan päällä ja jossa on mahdollisuus tavata vaikkapa paikallisia turistimassojen sijaan.

Lomalla ei ole kiire

Kun herätyskello soi 07.30 ja aamupala hotkaistaan kiiressä, niin että ehtii töihin kiiruhtavien bisnesmiesten ja -naisten kanssa samaan aamumetroon, voi tahtia vähän höllentää. Mitä jos kävelisit ihan rauhassa, valitset jonkun mukavan kahvilan etkä aloittaisi aamuasi joukkoliikenteen aikatalua tutkimalla. Gdanskissa ollessamme päätettiin lähteä viereiseen Sopotin rantakylään tutustumaan, otettiin sinne Uber aamulla ja maailman suurimman molon jälkeen mietittiin, että mitäs sitten. Lähdettiin kävelemään paikalliselle asuinalueelle, löydettiin autiotalo ja päädyttiin jälleen rantaan. Mulla oli ollut pirun kylmä jo aamusta asti ja aivan sattumalta käveltiin rantasaunan pihaan. 15 minuuttia myöhemmin istuttiin parin puolalaisen miehen kanssa saunan lauteilla ja ihailtiin Itämerta ja sen rantaa isoista maisemaikkunoista. Tämä täysin suunnittelematon iltapäivä oli molempien mielestä koko reissun kohokohta!

Et ole lomastasi kenellekään vastuussa

Ihmiset haluavat kokea ja nähdä lomillaan eri asioita, joten on ihan ok olla menemättä siihen upeaan kalaravintolaan, jota ystäväsi suositteli, jos et tykkää kalasta. Mä voisin ihan hyvin matkustaa Singaporeen ja olla juomatta Singapore Slingiä pilvenpiirtäjässä sijaitsevassa baarissa, koska en juuri välitä alkoholista. Myöskin ”kai näit sen ja sen ja kävithän varmasti täällä ja siellä” -kommentit voi jättää huoletta huomiotta tai napata siitä hyvät vinkit seuraavalle reissulle.

Nauti siitä, mitä teet

Jos olet päättänyt mennä syömään hienosti ja ottaa vaikka vähän viiniä siihen kylkeen, niin nauti tuosta hetkestä. Satsaa vähän enemmän ja syö pitkän kaavan kautta. Jatka iltaasi niin kauan kuin haluat äläkä huolehdi siitä, että seuraavana aamuna on aikainen herätys. Et saa potkuja lomailusta, vaikka nukkuisitkin pommiin.

Joka hetki ei tarvitse olla tekemistä

Meillä käy monesti niin, että jos jokin kohde onkin nopeammin käyty, niin pitää miettiä, että mitä tehdä luppoajalla. Helposti sitä lähtee kiertelemään kaupunkia tai ottaa siihen kohtaan sellaisen kohteen, joka ei olisi mahtunut muuten aikatauluun. Joskus rentouttavimman kokemuksen saa, kun parkkeeraa pehvansa johonkin kahvilaan hiukan turistialueiden ulkopuolella, nappaa jonkun ihanan kakun ja seuraa, kuinka paikalliset tekevät töitä, tapaavat ystäviään  tai nauttivat aamupalaa. Meillä oli kerran Köpiksessä muutaman tunnin vaihto eikä kukaan nyt tietenkään jää lentokentälle lorvimaan siksi aikaa. Napattiin juna hirveessä kiireessä, käytiin syömässä brunssi jossain Kööpenhaminan trendikahvilassa ja kiirehdittiin äkkiä junalla takaisin. Hauska, mutta hiukan stressaava muisto männävuosilta, kun ei osannut olla aloillaan, vaan kaikesta ajasta oli otettava täysi hyöty irti.

Mitä vinkkejä sulla on lomatunnelmaan pääsemiseksi? Meillä on Tansanian reissun päätteeksi yksi viikko sellaista aikaa, johon ei olla tehty mitään suunnitelmia. Jätettiin se tarkoituksella tyhjäksi, jotta voidaan paikan päällä sitten kuulla parhaat vinkit ja neuvot ja suunnistaa niiden mukaisesti. Tuota viikkoa edeltää luultavasti aika raskas urakka, sillä kolme viikkoa sairaalla ovat varmasti niin henkisesti kuin fyysisestikin rankkoja ja viikon mittainen safari telttamajoituksella tämän jälkeen voi myös kaikesta upeudestaan huolimatta vaatia veronsa. Yritetään siis jättää mahdollisimman paljon aikaa ihan vaan lomailulle, maisemista ja toisistamme nauttimiselle!

Mitäs pidit tällaisesta katsauksesta lomailuun? Blogissa aion tulevaisuudessakin keskittyä enemmän siihen hyvään elämään, sellaiseen, josta ei lähtökohtaisesti tarvitse ottaa lomaa, mutta joka on täysin sallittua. Nappaa siis blogi seurantaan täällä, Facebookissa, Instagramissa ja Bloglovinissa! 😘

Pikainen kaupunkiopas Gdanskiin

maanantai, huhtikuu 16, 2018

Heittelin tässä vähän uusia ideoita ilmoille ja mietin, että minkälaisia reissupostauksia itse tykkään lukea. Matkaa suunnitellessa on kiva löytää sellaista sisältöä, joka tarjoaa jotain fiilisteltävää, mutta myös jotain kättä pidempää suunnittelun avuksi.

Kävimme ystäväni kanssa tammikuussa viettämässä pitkää viikonloppua Puolan Gdanskissa ja ihastuimme kaupunkiin ikihyviksi! Huonosti suunniteltu loma tarjosi hauskoja yllätyksiä ja vei meitä tutustumaan kohteisiin, joista kuulimme vasta paikan päällä. Nappaa tästä siis itsellesi vinkit niin syömiseen, yöpymiseen, näkemiseen kuin kokemiseenkin!

Uber kuljettaa Gdanskissakin

Kuljimme kaikki pidemmät matkat Gdanskissa Uberilla lukuun ottamatta ensimmäisen illan taksimatkaa lentokentältä kaupunkiin. Uberointi oli superkätevää ja todella halpaa. Uber-kuskimme veivät meidät turvallisesti ainakin erääseen ostoskeskukseen, viereiseen rantakaupunkiin ja takaisin lentokentälle. Sovellus oli helppokäyttöinen, sillä ainakin meikän Telian liittymään kuului ilmainen netti koko reissun ajan. Alkuun fiilistelimme innokkaasti yksityiskyytien halpoja hintoja, mutta kotimatkalla todellisuus iski vasten kasvoja ja päädyimme miettimään, että jääkö kuskeille oikeasti mitään käteen noista kyydeistä. Sinänsä siis suositus palvelulle, mutta kehotan miettimään myös tuota moraalista puolta.

Yöpaikka vanhastakaupungista

Gdanskin vanhakaupunki rajautuu jokeen toiselta laidaltaan ja tarjoaa keskeisen sijainnin tukikohtaa varten. Me vuokrasimme AirBnB-kämpän ihan vanhankaupungin keskustasta ja Mariackan kirkon vierestä. Tammikuussa isolle kaksiolle tuli hintaa noin 40 euroa/yö. Tänne olisi mahtunut isommallakin porukalla. Kämppä oli kuten todettua täydellisellä sijainnilla ja sinne oli helppo pistäytyä esimerkiksi vessakäynnille kesken kaupungin tutkimisen. Vanhastakaupungista löytyy myös runsaasti hotelleja moneen eri budjettiin. Minä päädyin kuolaamaan joen varrella sijaitsevaa Hiltonia, josta löytyisi spa ylimmästä kerroksesta.

Kakkua ja gelatoa

Älä missaa kaupungin eloisaa kahvilakulttuuria, johon kuuluu tiiviisti myös vaaaaltavat jälkkäriannokset! Emma ei useampaan otteeseen jaksanut syödä tilaamaansa jälkkäriä ja erään pienen ranskalaisen kahvilan kaakao uuvutti meidät molemmat sen uskomattoman paksulla koostumuksella. Mariackan kadulla sijaitsee yksi kaupungin parhaista kahviloista, Drukarnia, ja voimme myös hyvällä omallatunnolla suositella kotikatumme Chlebnickan gelateriaa.

Päiväretki maailman pisimmälle mololle

Sopotin kuuluisa molo kirvoittaa vieläkin hauskoja vitsejä ja ikävää ulkopuolisuuden tunnetta heille, jotka eivät moloa vielä tunne. Sopotin molo on maailman pisin puinen laituri (molo) ja sen seurauksena yksi alueen nähtävyyksistä. Matka Gdanskista Sopotiin kestää alle puolisen tuntia uberoiden ja maksaa tällä kulkupelillä alle 10 euroa. Sopotiin kulkee myös paikallisbussi. Molo itsessään oli ”ihan kiva”, mutta mikä todella teki vaikutuksen oli muu Sopot. Ihania vanhoja pytinkejä, puistokatuja ja upea hiekkaranta! Tämä olisi kesällä varmasti kunnon rantalomakohde. Ja miksi ei tammikuussakin. Yllättäen rannalta nimittäin paljastui Saun Spot -niminen paikka, jossa 15 eurolla pääsi nauttimaan ihan kunnollisista löylyistä. Saunoissa oli suuret ikkunat merelle päin ja päiväsaunassa oli hauska seurata paikallista elämänmenoa rannalla.

Toisesta maailmansodasta kommunismin tuhoon

Gdansk tarjoaa ainakin kaksi maailmanluokan museota, jotka sopivat niin historian- kuin kulttuurinnälkäisillekin maailmanmatkaajille. Toisen maailmansodan museo valottaa Euroopan rankkaa historiaa, kertoo tarinoita rajan molemmilta puolin sekä muistuttaa meitä arkisesta elämästä sodan keskellä. Museo on koskettava ja mielenkiintoinen ja kuuluu ehdottomasti Gdanskin vierailijan päiväohjelmaan. European Solidarity Center nimenä ei kerro monelle kommunismin historiaan perehtymättömälle juuri mitään, mutta voin paljastaa, että museo kertoo kommunismin tuhosta Itä-Euroopassa ja viittaa Gdanskissa perustettuun  Solidarnosc-puolueeseen. Molemmat museot sopivat mielestäni myös lapsiperheille, sillä niissä on runsaasti interaktiivista sisältöä. Osittain väkivaltaisen sisältönsä takia on kuitenkin hyvä valikoida osastoja lasten iän mukaan. Museoissa kyllä varoitetaan graafisesta sisällöstä asianmukaisesti.

Katsaus kaupunkiin kirkontornista

Mariackan kirkko on yksi kaupungin kuuluisimpia nähtävyyksiä, eikä vähiten sen tornista aukeavien näköalojen vuoksi. Kirkko sijaitsi aivan majapaikkamme vieressä ja oli siten luonnollinen valinta, kun halusimme nähdä kaupungin lintuperspektiivistä. Linnan kapea torni jyrkkine rappusineen ei ollut helpoin reitti, varsinkaan, kun jalat olivat jo muutenkin kuolleet korkojen käytöstä. Upeat maisemat huipulta olivat kuitenkin kapuamisen arvoiset ja voimmekin hyvillä mielin suositella tätä parin euron panostusta. Huhkimisen jälkeen palkitsimmekin itsemme shoppailukierroksella…

Ostoskeskuksessa kaupungin ulkopuolella

Jälleen halvan uber-matkan päässä löytyi monista turistioppaista suositeltu outlet-ostoskeskus, mistä löytyi monia kansainvälisiä ja paikallisia merkkiliikkeitä. Designer Outlet Gdansk oli parinkymmenen minuutin automatkan päässä kaupungin keskustasta. Tuntui, että keskus oli erityisen paneutunut urheilu- ja ulkoiluvälineputiikkeihin, joten mukaan tarttuivat Addulta tiimikengät ja yhdet ruusukultaiset tennarit Reebokilta. Lisäksi keskuksesta olisi löytynyt merkkivermettä niin vaeltamiseen kuin lasketteluunkin, jos sellainen kiinnostaa.

Paikallista tunnelmaa kauppahallissa

Keskustassa sijaitsevassa kauppahallissa voi syödä aamupalaa tai lounasta ja seurata samalla paikallista elämänmenoa. Lauantaina kauppahallissa vieraillessamme ihmiset olivat selvästi valmistautumassa fiinimpään ruokailuun ja ostivat paisteja ja juustoja kotiin. Me päädyimme maistelemaan erilaisia leivonnaisia aamupalaksi. Kauppahallin löydät täältä!

Gdansk Poland Puola

Hyviä (ja halpoja) ruokapaikkoja löytyi kaupungista vaikka millä mitalla, joten ajattelin tehdä niistä vielä oman katsauksensa. Toivottavasti tämä auttaa matkaa suunnittelevia tai kaupunkia fiilisteleviä. Palaute on, kuten aina, hyvin tervetullutta! Keskustelua aiheesta voi jatkaa täällä, Facebookissa tai instagramissa. Blogia löytyy myös Bloglovinista!

Filippiinit: 7 vinkkiä Busuangan saarelle

lauantai, huhtikuu 7, 2018

Follow my blog with Bloglovin
Busuanga on pieni saari Palawanin paratiisisaaren pohjoispuolella. Tänne ihmiset tulevat metsästämään Filippiinien kauneimpia maisemia, missä jyrkät, vihreät kalliosaaret kohtaavat häkellyttävän turkoosin meren sekä sukeltamaan toisen maailmansodan aikaisten hylkyjen seassa. Busuangalta tiedetään lähinnä Coron ja minäkin alkuun kuvittelin sen olevan koko saaren nimi, kunnes asiaan tarkemmin perehdyin.

Coron Town on oikeastaan saaren pääkaupunki, pienestä kalastajakylästä kasvanut turismin solmukohta pienellä, ja monin kohdin yhä hyvin kehittymättömällä, saarella. Ja sellaiselle, joka tulee saarelle etsimään pientä palaa henkilökohtaista paratiisia, suuri pettymys. Ehkä, jos olisin lukenut Lonely Planetia hiukan tarkemmin, olisin osannut varautua liian moneen ihmiseen, kulkukoiraan, kissaan, mopoon, riksaan ja minivaniin näillä pienillä ja tuskaisen kuumilla kaduilla. Mutta koska en lukenut, luulin saapuvani rauhaisaan rantaparatiisiin ja jouduin karvaasti pettymään. Näillä vinkeillä sinä selviät pettymyksettä ja saat eniten irti lomastasi Busuangalla!

1. Varaa päiviä riittävästi

Tulit ehkä Busuangalle ja Coronille nimenomaan sukeltamaan ja siihenhän täällä riittää mahdollisuuksia. Sukellusten lisäksi lähialueelta löytyy paljon koluttavaa niin mereltä kuin maaltakin, joten suosittelen sukelluspäivien lisäksi ainakin muutamaa ekstrapäivää saaren ja lähiympäristön tutkimiseen.

1. Sukeltajat saavat -10 % huonehinnasta Sea Dive Resortissa

Sen lisäksi, että tämä hotelli on Coron Townin parhaalla paikalla pölyn ja melun ulottumattomissa meren yllä, on heillä myös tunnustettu ja turvallinen diveshop. Ja sen lisäksi otsikon lause pitää paikkansa. Kun sen lisäksi ilmastoinnilla ja merinäköalalla varustettu huone maksaa 1600 pesoa (= 32 €), ei meillä oikeastaan ollut mitään syytä valita toisin. Koko konkkaronkan mielestä tämä oli erinomainen päätös. Me sukelsimme kaksi päivää eli kuusi sukellusta täällä yhteensä ja hinta oli 3300 pesoa (= 65 €) per päivä sisältäen venekyydit, kaikki varusteet, lämpimän ruuan ja snackseja sekä vettä, kokista ja olutta sukellusten jälkeen.

1. Nappaa itsellesi yksityisvene lähisaarten tutkimiseen

Bangka-satamasta löydät itsellesi ja seurueellesi kapteenin ja bangka-veneen päiväksi. Vuokraamalla veneen vain omaan käyttöön saatte edetä rauhassa omaan tahtiin ja vierailla niissä lähialueiden kohteissa, joissa haluatte. Kannattaa kuitenkin keskustella tarkasti kapteenin ja oppaan kanssa omista toiveista, sillä meidän kahdesta kokemuksesta toinen oli loistava ja toinen ikävä. Lisäksi kannattaa muistaa, että veneiden oppaat harvoin tietävät täysin salaisia rantoja, joissa kukaan muu ei ole koskaan lounaspiknikkiä viettänyt. Mutta pari yksityisvenettä on parempi kuin laivastollinen ryhmämatkailijoita. Maksoimme koko päivän venevuokrasta muistaakseni 2700 pesoa (reilu 50 €) ja saimme kipparin ja veneen lisäksi myös oppaan, kokin ja yleensä myös pari apupoikaa. Omakustanteisesti kävimme oppaan kanssa paikallisella torilla hankkimassa kalaa, riisiä ja hedelmiä lounaaksi, minkä saimme nauttia lähes autiolla rannalla.

Coron, Busuanga, Philippines

1. Kanootilla snorklaamaan

Siete picados on Coron Townin ympäristön kuuluisin snorklauspaikka, jonne monet ryhmämatkatkin pysähtyvät. Alue on kuitenkin saavutettavissa myös omin voimin vaikkapa meloen. Merenkäynti voi olla raskasta, joten suosittelen kiertämään rantoja myöten ja ehdottomasti ottamaan retkueelle pelastusliivit päälle. Matkan varrella voi keräillä ympärillä lilluvaa muoviroskaa kyytiin. Muista napata 100 pesoa per pää luonnonpuistomaksuja varten. Meidän käydessä siete picadosilla oli merenkäynti hyvin voimakasta ja samoin virtaukset riutan ympäristössä. Kuitenkin onnistuimme bongaamaan useita kilppareita, ihan hyväkuntoista korallia sekä paljon vihaisia pikkukaloja, jotka äityivät näykkimään pahaa aavistamatonta turistia.

1. Matkusta pois Coron Townista

Ympäri saarta löytyy pieniä rantakyliä, joista löytyy usein pari tai muutama resortia. Me valitsimme omaksi hermolomakohteeksemme Conceptionin 45 kilometrin ja puolentoista tunnin ajomatkan päästä. Joulupäivänä lähdimme Coronissa etsimään kyytiä ja ennen kuin ehdimme napata jälleen trisiklekyytiä, löysimme pikkubussifirman, jonka ystävällinen omistaja suostui jättämään joululounaansa hetkeksi ja kyyditsemään meidät 2000 pesoa (vajaa 50 €) vastaan Conceptioniin. Kylän kaikki kolme majataloa olivat saapumisemme hetkellä täyteen buukatut, mutta onneksi eräästä resortista löytyi meille pari epävirallista huonetta. Huoneet olivat perussiistejä ja niissä oli omat kylpyhuoneet, mutta toisessa oli niin pieni sänky, että ystäväpariskuntamme vaihtoi yhden yön jälkeen huonetta. Epävirallisuudesta johtuen köyhdyimme yhdestä huoneesta vain 500 pesoa (reilu 10 €) yöltä.

1. Vietä yö autiolla rannalla

Conceptionin majatalomme isäntä omisti myös rannan 45 minuutin bangkamatkan päästä, joten kun tarjoutui mahdollisuus nukkua tähtien alla emme epäröineet hetkeäkään. Reilut 24 tunnin aikana nautimme autiosta paratiisirannasta, tutustuimme Singaporessa asuvaan jenkkiperheeseen, pelasimme koripalloa kaatosateessa, surffasimme kajakilla päätyen tuttuun pesukoneeseen, luimme rauhassa, söimme, joimme ja nukuimme. Reissun miinuksena mainittakoon yllättävän korkea hinta, isäntämme vahva humalatila, jota jatkui monta päivää sekä ruuan vähäinen määrä.

1. Jos olisin saanut tehdä toisin (ja olisi ollut enemmän rahaa): purjehdi Coronista El Nidoon

Muutamat firmat tarjoavat näitä uskomattomia kokemuksia, joissa matkaat samanmielisten ihmisten kanssa muutaman päivän ajan Coronista El Nidoon, Palawanille, tai päinvastoin, yövyt autioilla saarilla, tutustut syrjäisiin kalastajakyliin ja kuulopuheiden mukaan saat yhden elämäsi hienoimmista kokemuksista. Näiden reissujen hinnat pyörivät suhteellisen korkealla (5 vrk 555 €), mutta tsekkaapa vaikka taoexpeditions.com ja kerro sitten, ettei olisi hintansa väärti!

Toivottavasti tässä oli infoa Busuangalle ja Filppulaan matkaaville tai alueesta muuten kiinnostuneille. Tätä muistellessa ja kirjoittaessa tuli kova kaipuu Filippiinien auringon alle, on se vaan yksi upeimpia maita, joissa olen käynyt. Kerro, mitä pidit tai jäit kaipaamaan kommenttikenttään! Jos sulla on omia kokemuksia täältä, niin jaa ne myös ihmeessä, on kiva lukea, keskustella ja vertailla kokemuksia muiden kanssa. Ja tämän hetkiset kuulumiset löytää parhaiten instasta (@kotirantaan), tällä hetkellä se on pullollaan ihanan lumista Suomea.

Filippiinit: Boholin saarikierros mopoilla

keskiviikko, huhtikuu 4, 2018

Majapaikkaamme Panglaolla kuului mopo, joka helpotti päivittäistä liikkumista (oikeastaan mahdollisti) sekä innoitti pieneen tutkimusretkeen viereisellä Boholin saarella. Yleensä Boholille mennään suklaakukkuloiden ja kummituseläimien takia, joita molempia pääsee ihailemaan päiväretkillä Panglaosta. Me halusimme kuitenkin edetä jälleen oman aikataulun mukaisesti ja päätimme lähteä koluamaan pientä osaa saaresta omilla mopoillamme. Kuten Lonely Planetkin mainostaa, ovat tiet Boholissa suhteellisen hyvässä kunnossa ja liikennettä on vähän, joten ajaminen on suhteellisen turvallista.

Halusimme käydä toki katsomassa suklaakukkulat, mutta matka sinne olisi ollut niin pitkä (yli 70 km), että pelkäsimme tähän menevän vähintään koko päivän mopedeillamme. Tyydyimme siis kulkemaan hiukan lyhyemmän lenkin, joka veisi meidän katsomaan kummituseläimiä, vihertäviä kukkula-alueita sekä riisiviljelyksien täplittämää maaseutua.

Tämä erilainen päivä oli ehdottomasti yksi loman kohokohdista, vaikka se sisälsikin puolen tunnin mittaisen sadekuuron, joka pakotti meidät hakemaan suojaa pienestä tienvarsikatoksesta, sillä kuskit tunsivat olevansa ihan mustelmilla isojen pisaroiden moukaroidessa heitä. Sää rauhoittui huomattavasti kukkuloilta palatessamme ja lisääntyi jälleen ylöspäin noustaessa, joten päättelimme korkealla olevan aina vähän sateista.

Kummituseläinten kohtaamispaikaksi valitsimme Philippine Tarsier Sanctuaryn, joka oli noin tunnin ajomatkan päässä majapaikastamme, Corellassa. Täällä eläimet saavat olla täysin vapaina ja kahdeksalle eläimelle oli tilaa kahdeksan hehtaarin verran. Kummituseläimet kuuluvat kädellisiin eläimiin ja ovat uhanalainen laji. Ne ovat yöaktiivisia, kämmenen kokoisia, pieniä palleroita, joiden sikiön koko suhteessa äitiin on yksi maailman suurimpia. Päivällä ne nukkuvat lehväkatosten alla ja häiriintyvät yllättävän vähän niitä katsomaan tulleista muukalaisista, kunhan muistaa olla hiljaa.

Oppaat käyvät joka aamu kiertämässä visitor centerin lähialueet ja bongaavat nukkuvat kummituseläimet. Näin he osaavat johdattaa vierailijat eläinten luo ja niitä voi hyvinkin nähdä useamman vierailun aikana, vaikka ne ovat täysin luonnontilassa eikä niitä ruokita tai houkutella millään tavoin. Me taisimme bongata viisi tai kuusi nukkumasta oksaan tiukasti kiinnittyneinä. Puistossa eläimet tulevat etusijalla, salaman käyttö ja äänekäs oleskelu ovat kiellettyjä ja tätä painotetaankin niin monissa kylteissä kuin oppaankin puheessa. Tämä on ehdottomasti suositeltavampi paikka ihailla näitä harvinaisia eläimiä kuin suklaakukkuloiden lähettyvillä oleva Loboc Tarsier Sancuary, joka ei noudata salamakieltoa, ruokkii eläimiä ja joiden hoitajat siirtävät eläimiä käsin helpommin nähtäville. Täällä ei ole myöskään kattoa vierailijamäärälle ja suositun nähtävyyden kyljessä ne keräävätkin satoja vierailijoita päivässä. Matkailijoina meillä on kuitenkin eettinen vastuu miettiä, minne dollarimme kärräämme.

Reittimme jatkui Corellasta Lobocin kukkuloille, jossa Tommi kävi riippumassa zip linen varassa (400 pesoa = 7 euroa). Korkean paikan kammoisena minut saa joskus houkuteltua ylittämään pelkoni, mutta nyt ei ollut se päivä. Syötyämme jäätelöt ja katsottuamme Tommin liitämistä, jatkoimme matkaamme Loboc Riveriä pitkin Lobocin kylään, jossa söimme lounaan tapaisen. Paikallisissa ruokaloissa saa kurkkia patoihin ja pannuihin ja sitten osoitella mieleisensä sapuskat. Liharuuat voivat olla länsimaalaiseen makuun epäilyttäviä jänteen ja luiden palasineen, mutta (kuulemma) miellyttäviäkin poikkeuksia löytää kokeilemalla. Itse jätän lihat niistä enemmän nauttiville ja muodostin nopeasti lempikomboni tällaisissa ruokaloissa: kasviskeitto ja leivitetty kala. Toimi joka kerta.

Lobocista jatkoimme matkaamme upeiden riisipeltojen läpi jälleen rantatielle ja sieltä kaasuttelimme ennen pimeän tuloa kotisaarellemme. Riisipellot iltapäivän auringossa olivat yksi loman kauneimpia hetkiä. Vaikka koneitakin on kehitetty riisin viljelyksen avuksi, pääasiassa hevosvoimana toimivat voimakkaat härät. Boholin keskiosat ovat todella vierailemisen arvoisia vehreine metsineen, peltoineen ja komeine kukkuloineen.

Jos mopo ei kuulu huoneesi vakivarusteluun, saa niitä vuokrattua Alona Beachilta helposti. Mopon päivävuokra on noin 500-800 pesoa. Mikäli mielit nähdä muutakin kuin turistien kyllästämää päärantaa, on mopo ehdottomasti tarpeellinen. Kypärän saa pyytäessä, mutta suurin osa huristelee ilman. Parista potilascasesta tietoisena me huristelimme pienetkin matkat kypärät visusti päässä ja solki kiinni. Silti pelotti paljaiden jalkojen puolesta, jos joudumme äkkinäiseen tilanteeseen koiran tai lapsen juostessa alle. Näitä ei onneksi kuitenkaan tapahtunut, Tommi oppi nopeasti paikallisen tööttäyskulttuurin ja niin lapset kuin koiratkin osasivat hyvin väistää tiellä liikkuvia moottoroitua ajoneuvoja.

Konkkaronkka oli tyytyväinen järjestelyyn ja suosittelee muillekin! Jaa ihmeessä omat mopoilureissusi tai kerro, jos olet suunnittelemassa matkaa Filppulaan, jaan kokemuksia ja neuvoja mielelläni! Tämän hetken kuulumiset ja talviset kuvat löydät instasta (@kotirantaan), kantsii ottaa myös se seurantaan.