Bussimatka Varnasta Sofiaan

Bussilla matkustaminen on useimmiten melkoista takapuolen kidutusta, mutta voiko matka olla itsessään myös mielenkiintoinen kokemus? Ulkomailla linjurissa istuminen voi olla yllättävän kivaa puuhaa, koska bussista käsin maata näkee ihan eri vinkkelistä.  Kesälomalla matkustimme kaverin kanssa bussilla Bulgarian halki Varnasta Sofiaan. Matkaa oli 440 km ja aikaa meni lähes 6 tuntia. Toisena vaihtoehtona olisi ollut lentäminen, mutta bussilla matkustaminen oli huomattavasti edullisempaa (16 euroa/lippu).  Matkan aikana näimme Bulgarialaista maalaismaisemaa, komeita vuoristoja sekä hieman paikallista elämää eri puolilla maata. Voisin sanoa, että sain Bulgariasta kaikkein eniten irti tuon kuuden tunnin aikana.

Bussiliput ostimme etukäteen BusExpressin kautta . Lippuja olisi varmasti saanut ostettua myös paikan päältä, mutta halusimme pelata varman päälle ja päätimme ostaa liput ennakkoon. Varauksen teon jälkeen, liput ilmestyivät nopeasti sähköpostiin. Emme luonnollisestikaan tarkastaneet lippuja sen tarkemmin, vaan hautasimme ne nopeasti muiden varausten joukkoon. Liput olisi kuitenkin kannattanut lukea läpi, jotta olisimme välttyneet harmailta hiuksilta Varnan linja-autoasemalla. Sähköpostiin ilmestyneet liput, eivät olleetkaan vielä oikeat matkaliput, vaan oikeat liput piti käydä hakemassa bussiyhtiön (Biomet) toimistosta. Asemalla harva puhui englantia, joten siellä sitten ihmettelimme kuljettajien kanssa paperilappujamme. Vasta autoon noustessa meille selvisi tilanne ja lipuntarkastaja osasi ohjata meidät toimistoon. Siitä sitten kiireen vilkkaa juoksimme Biometin toimistoon hakemaan lippuja. Onneksi liput olivat valmiina odottamassa meitä, joten tässä operaatiossa ei kauaa mennyt. Ehdimme vielä hyvin kyytiin.

Olin positiivisesti yllättynyt Biometin busseista. Olin varautunut siihen, että auto olisi vähintäänkin vuodelta miekka ja kirves, mutta asemalta löytyikin punainen uudehko Scania. Toimiva ilmastointi takasi oikein mukavan matkan ja penkeissäkään ei ollut mitään valittamista. Bussissa oli myös televisio, mutta siitä ei ollut meille juurikaan iloa kielen vuoksi. Yksi asia kannattaa huomioida, jos satutte matkustamaan pidempää matkaa Biometin kyydissä. Busseissa ei ole nimittäin vessaa! Matkan aikana oli ainoastaan yksi pidempi pysähdys Veliko Tarnovossa, joka on noin puolessa välissä matkaa. Kannattaa myös varata mukaan levoja kolikoina, koska vessa on maksullinen.

Rakastuin Bulgarian maaseudussa lumoavan kauniisiin auringonkukkapeltoihin, joita oli matkan varrella todella paljon. Liikkuvasta autosta oli harmillisen vaikea yrittää saada lähikuvia auringonkukista, mutta ylimmässä kuvassa on kokonainen pelto keltaisena auringonkukista. Maanviljely on tärkeä elinkeino Bulgariassa, joka näkyi maisemissa. Alkumatka oli suurimmaksi osaksi alankoa ja mitä lähemmäksi Sofiaa mentiin, sitä enemmän vuoristoisemmaksi seutu muuttui. Reitin varrella oli myös useita pieniä kyliä, joissa olot näyttivät melko karuilta.

Kaiken kaikkiaan matka oli todella mielenkiintoinen ja kuusi tuntia bussissa ei ollut ollenkaan ajanhukkaa. Matka sujui mukavasti naama kiinni ikkunassa maisemia ihastellessa. Varna ja Sofia eivät tehneet minuun juuri vaikutusta, mutta Bulgarian luonnosta tykkäsin. Varnassa ja Sofiassa tulee tuskin enää koskaan käytyä, mutta Bulgarian halki voisin mennä toistekin autolla. En ole juurikaan autoillut ulkomailla, mutta tästä matkasta innostuneena vuokra-autoilua voisi ehdottomasti enemmänkin harkita matkoilla. Kuvasin matkan varrelta myös hieman videomateriaalia, joita voi käydä katsomassa blogin facebook-sivuilla.

Hotel Detelina – Varnan kultahietikko

Yleensä panostan matkoilla majoitukseen, mutta viime reissulla ei paljoa nirsoiltu, vaan valitsimme hotellit katto pään päälle- periaatteella. Olen taas viime aikoina tuhlannut ihan liikaa rahaa matkustamiseen, joten jostain täytyy välillä tinkiä. Toisaalta, kun odotukset eivät ole kovin korkealla, niin ei petykkään niin helposti.

Matkamme alkoi Varnan Kultahietikolta, jossa majoituimme Hotel Detelinassa. Kolme yötä meni Detelinassa oikein mukavasti hotellin tasosta huolimatta. Aika moni asia oli pielessä, mutta Detelinasta on myös hyvääkin sanottavaa. Maksoimme hotellista näin sesonkiaikaan 52 €/yöltä ja hintaan kuului myös aamiainen.

Huone (kahden hengen huone)

Olimme varanneet tavallisen kahden hengen huoneen. Tilaa oli mukavasti ja omalta parvekkeelta oli kiva näkymä altaalle. Jos huoneemme olisi ollut hieman korkeammalla, niin parvekkeelta olisi ollut komeat merinäkymät. Huone oli muuten ihan siedettävä, mutta kylpyhuone oli päästetty melkoisen huonoon kuntoon. Saumat olivat suihkun ympäriltä homeessa ja home haisi myös voimakkaasti kylppärissä. Kuvassa näkyvä lattiakaivo sai vainoharhani liikkelle ja olin varma, että yöllä sieltä nousee ylös torakoita tai jotain muuta kamalaa. Päätin sitten peittää lattiakaivon roskapöntöllä, kaiken varalta.

Huoneen ilmastointi toimi hyvin, joten lämpötilan puolesta sain nukuttua hyvin. Sänky oli hieman liian kova minun makuuni. Käytävän äänet kantautuivat huoneeseen melko hyvin, mutta ei häiriöksi asti. Viimeisenä yönä naapurihuoneesta kuulunut vauvan itku oli herättänyt kaverini, mutta minä olin autuaan tietämätön koko asiasta.

Huoneen sähkön käyttöä oli rajoitettu minun vähän liikaa. Sähköt kytkettiin avaimella, kuten monissa muissakin hotelleissa, mutta sähkön käyttö ei rajoittunut pelkästään valoihin. Pistorasiat olivat poissa käytössä, kun olimme poissa huoneesta. Olisi ollut mukavaa jättää virtapankkeja latautumaan siksi aikaa, kun olimme muualla.

Aamiainen

Hotellin aamiaisesta minulla ei ole juurikaan hyvää sanottavaa. Tarjontaa oli paljon, mutta ruuan laadussa ja maussa ei ollut kehumista. Suurin osa tarjottavista oli joko kuivaa tai raakaa, joten ruokahalu katosi hyvin nopeasti. Yleensä hotellien aamupalalta löytää aina jotain hyvää, mutta valitettavasti syöminen oli hieman väkinäistä Detelinan aamiaisella. Aamiaispöytä oli myös todella sekava, koska kahvi- ja mehukoneiden päälle oli laitettu All-Inclusive laput. Jos ymmärsimme oikein, niin mehut ja kahvit oli rajattu All Inclusive- asiakkaille ja muille asiakkaille tarjoiltiin vain vettä? Meidän majoitukseen ei All Inclusivea kuulunut, mutta otimme rohkeasti mehua ja kahvia näistä koneista. Kahvi oli melkoista litkua, mutta mehut olivat maukkaita.

Uima-allas

Hotellin uima-altaalla kävimme kumpanakin päivänä vähän aikaa. Uima-allas oli hyvän kokoinen ja piha-alue oli mukavan siisti. Valitettavasti aurinkotuoleihin oli todella kova tunku, joten hyvällä säällä ne olivat kaikki vallattuja. Uima-altaan viereinen allasbaari oli rajattu vain All Inclusive asiakkaille, joten me jouduimme ostamaan juomamme sisältä. Emme tätä aluksi tienneet, joten tilasimme drinkit allasbaarista. Paljastuimme hyvin nopeasti normaali asiakkaiksi, koska yritin maksaa juomat. Baarimikko oli kuitenkin ystävällinen ja hän antoi meille ilmaiseksi drinkit.

Sijainti

Hotel Detelina sijaitsee hyvin rauhallisella Chaikan alueella 4 kilometriä Kultahietikon ytimestä. Ympäristö oli todella rauhallinen ja hotellin läheisyydessä on siisti ranta. Hotellin läheisyydessä oli paljon pieniä kauppoja sekä muutama ravintola. Läheiseltä bussipysäkiltä pääsi Varnan keskustaan 15 minuutin välein (bussi 409), joten täysin eristyksissä ei suinkaan tarvinnut olla. Kultahietikolle oli myös bussiyhteys, mutta emme sitä käyttäneet.

Arvostelu  (1 – 5 )

Siisteys                                2

Aamiainen                          1

Loppuarvosana          2,6

Hotel Detelina ei ole tasokas hotelli, mutta edullista majoitusta etsivälle ei lainkaan huono vaihtoehto. Kultahietikolla meno oli meidän makuun turhan äänekästä, joten Detelinan syrjäinen sijainti sopi meille todella hyvin. Hotellin ympäristössä oli enimmäkseen hiljaista ja rauhallista. Päivällä musiikki soi välillä aika isolla, mutta illalla alue hiljeni ennen nukkumaan menoa. Ranta oli myös mukavan rauhallinen ja hiljainen. Väkeä ei ollut paljoa, joten aurinkoa sai ottaa kaikessa rauhassa. Kylpyhuoneremonttilla ja hieman aamiaiseen panostamalla Detelinan taso hotellina nousisi huomattavasti nykyisestä. Joka tapauksessa hotelli vastasi meidän odotuksia ja tarpeita oikein hyvin, joten siltä osin valintamme oli onnistunut. Katto löytyi pään päältä, eikä niitä torakoitakaan näkynyt.

Matkakertomus: Bulgaria

Olen ollut aikeissa matkustaa Bulgariaan kauan aikaa sitten ja kerran minulla oli jo matkakin varattuna, mutta lentoyhtiön konkurssin vuoksi matkakohde vaihtuikin Istanbuliin. Olen iloinen siitä, että näin tapahtui ja menin Bulgariaan vasta myöhemmin. Aiemmin olisimme viettäneet koko loman vain Varnan Kultahietikolla, mutta nyt teimme kaverini kanssa huomattavasti mielenkiintoisemman reissun. Olimme Bulgariassa yhteensä 3 päivää, josta 2 päivää vietimme Varnassa ja yhden päivän maan pääkaupungissa Sofiassa. Bulgaria on kiinnostanut minua maana jo pidemmän aikaa ja olen halunnut käydä siellä ihan vain uteliaisuuttani. Bulgaria on yksi Euroopan köyhimmistä maista, mutta se vetää vuosi toisensa jälkeen turisteja puoleensa. Onko syy edullisessa hintatasossa vai löytyykö Bulgariasta muutakin mielenkiintoista? Sitä lähdin selvittämään.

Varnassa majoituimme Kultahietikon lähistöllä Hotel Detelinassa. Varnan kaupungista on matkaa Kultahietikolle n. 20 km. Hotellin sijainti oli aika syrjäinen, mutta tämä oli loppujen lopuksi ihan hyvä asia. Kultahietikon ytimessä kävimme vain kerran ja se riitti meille. Kultahietikolla ei ollut meille oikeastaan mitään. Näin kolmenkympin kynnyksellä biletys ja piraattituotteet eivät juurikaan kiinnosta. Hotel Detelina sijaitsee rauhallisella paikalla hieman lähempänä Varnan kaupunkia. Hotellin lähistöltä löytyy myös hyvä ranta, joten siltäkin osin majapaikkamme sijainti oli onnistunut.

Lensimme Norwegianilla Helsingistä Varnaan ja lentomme saapui perille myöhään illalla, joten ensimmäisenä iltana kävimme ainoastaan syömässä hotellin lähistöllä. Aamulla lähdimme heti tutustumaan Varnan kaupunkiin. Varna on Bulgarian kolmanneksi suurin kaupunki ja se on yksi Euroopan vanhimpia kaupunkeja. Varnan ensimmäisiä asukkaita ovat olleet traakialaiset, jotka ovat asuttaneet kaupungin 6000 vuotta sitten. Bulgaria on myös yksi itäblokin maista, joka näkyi myös erittäin vahvasti katukuvassa. Yllätyin hieman siitä, kuinka rähjäinen kaupunki oli loppujen lopuksi. Selailin paljon kuvia kaupungista ennen matkaa ja niiden perusteella kuvittelin kaupungin hieman erilaiseksi. Varnassa on kuitenkin shoppailun nälkäiselle hyvät ostosmahdollisuudet. Me kävimme ainoastaan Grand Mallissa ja Varna Mallissa, mutta näihin kahteen ostoskeskukseen meillä tuhlaantui melkein koko päivä. Grand Mallista lähdettiin jo kassit pullollaan, joten Varna Mallissa riitti hyvin pieni kierros. Nämä ostoskeskukset sijaitsevat kävelyetäisyyden päässä toisistaan. Grand Mallista löytyy myös Retro museo, jossa kävimme myös pyörähtämässä. Museossa oli enimmäkseen vanhoja itäblokin autoja ja retroesineitä oli museossa harmillisen vähän.

Toisena päivänä sää sattui olemaan erinomainen auringon ottamiselle, joten aamupäivän vietimme hotellin viereisellä rannalla. Ranta oli todella siisti ja rauhallinen, joten se sopi meille ”ikälopuille” erinomaisesti. Pari tuntia aurinkoa riitti meille oikein hyvin ja tämän jälkeen lähdimme käymään vielä Sea Gardenissa Varnassa. Sea Garden on puistoalue rannan tuntumassa. Alueella sijaitsevat myös Varnan eläintarha sekä akvaario. Puistossa oli ihan kiva käydä kävelemässä ja kuvia ottamassa, mutta en oikein saanut kokonaista käsitystä puistosta. Alue oli todella laaja, eikä alueella ollut juurikaan karttoja, joista olisi saanut paremman käsityksen paikasta.

Seuraavana aamuna jätimme Varnan taaksemme ja lähdimme bussilla kohti Sofiaa. Matka kesti melkein 6 tuntia, joten suurin osa päivästä kului matkustamiseen. Käytännössä matkustimme melkein koko maan läpi, joten Bulgaria tuli nähtyä ihan eri vinkkelistä. Matka kului mukavasti maisemia ihaillessa. Välillä oli tasankoa ja välillä kukkuloita, mutta matkasta erityisesti mieleen jäivät kauniit auringonkukkaviljelmät. Bussilla matkustaminen oli niin mielenkiintoista, että tulen tekemään siitä vielä oman postauksen jossain vaiheessa.

Sofiaan saavuimme illalla kuuden maissa, joten ehdimme tutustua kaupunkiin hyvin pikaisesti. Meillä lähti aamulla lento Budapestiin hyvin aikaisin, joten meillä oli vain ilta aikaa Sofiassa. Olimme varanneet huoneen Hotel Lionista, joka on aika keskustan tuntumassa. Sofia oli mielestäni huomattavasti siistimpi kaupunki kuin Varna ja kaupunki muistutti jonkin verran Pietaria. Jos joku olisi minut tupsauttanut kaupunkiin silmät sidottuina ja kertonut minun olevan Venäjällä, olisin kyllä ostanut jutun ihan täysin. Sofiassa on paljon kirkkoja, mutta hirveästi muita nähtävyyksiä ei kaupungissa juurikaan ole. Valitettavasti meidän aikamme oli todella rajallinen, joten aika riitti ainoastaan kävelylenkkiin keskustassa. Jotenkin pidin Sofiasta enemmän kuin Varnasta. En oikein osaa sanoa miksi, mutta Sofiasta minulle jäi positiivisempi fiilis.

Bulgariaa tuli nähtyä kolmen päivän aikana aika monelta kantilta. Bulgariassa oli todella mielenkiintoista käydä, mutta voi olla että Bulgaria tulee kuulumaan minulla niihin maihin, joihin en ihan heti palaa takaisin. Muutama päivä Bulgariassa riitti minulle oikein hyvin ja uskon, että pidemmällä matkalla olisin saattanut pitkästyä. Eli mihin tulokseen päädyin tutkimusmatkallani Bulgariaan. Löytyykö Bulgariasta muutakin mielenkiintoista kuin edullinen hintataso? Voisin sanoa, että kyllä ja ei. Varnassa ja Kultahietikolla oli mukava käydä pari päivää, mutta siellä ei ollut minulle kovinkaan paljon mielenkiinnon kohteita. Kultahietikolla rannat olivat todella siistit verrattuna esimerkiksi Balin rantoihin, joten rantoja rakastaville auringonpalvojille Kultahietikko on ihan hyvä lomakohde. Itse olen niin levoton sielu, etten jaksa makoilla rannalla kovinkaan pitkään, vaan haluan nähdä ja kokea lomallani mahdollisimman paljon. Olen ehkä vähän outo, mutta minusta siisteintä Bulgariassa oli viettää päivä bussissa ja kulkea koko maan halki. Bulgarian luonto oli kaunista katseltavaa ja tämän matkan aikana näin todella paljon aitoa Bulgariaa. Istuin siis bussissa melkein kuusi tuntia naama kiinni ikkunassa. Jos Bulgariaan matkustaa, niin kannattaa ehdottomasti käydä rantakohteiden ulkopuolella. Bussissa istuminen voi olla yllättävänkin mielenkiintoista hupia 😉

Day 5 Budapest kuvina

Viimeinen päivä Budapestissa sujui oikein kivasti hieman nähtävyyksiä kierrellen. Päivän aikana kävimme Central Market Hall kauppahallissa, Széchenyin ketjusillalla Budan puolella linnavuorella sekä viimeiset shoppailuhimot poltettiin West End kauppakeskuksessa ja Vaci Utcan kävelykadulla.

Tykästyin Budapestiin yllättävän paljon. Kaupunki yllätti minut todella positiivisesti. Kaksi päivää kaupungissa oli liian lyhyt aika, joten ehdimme nähdä kaupungista vain murto-osan.

Mutta nyt minun täytyy lähteä hetkeksi kotiin lepäämään ennen uusia matkahaaveita. Kesälomamatkat on nyt tältä erää tehty, joten on hyvä pysyä hetki kotosalla ja keräillä taas matkakassaa uusien reissujen toteuttamiseksi. Blogimatskuakin on niin paljon, että täytyy purkaa hieman sumaa ennen uusia reissuja. Saas nähdä kuinka kauan maltan olla varaamatta uutta matkaa 😄