Maailman ympäri Suunnitelmat

Maailman ympäri – miten suunnitella maailmanympärimatka?

9.11.2017

Mun tuleva maailmanympärimatkani, sekä siihen liittyvät valmistelut ovat tuntuneet kiinnostavan monia, joten jatketaan taas aiheen parissa. Tällä kertaa ajattelin kirjoitella siitä, miten suunnitella itselleen sopiva maailmanympärimatka ja mitä ottaa huomioon sen suunnittelussa.

Vinkkini ovat suunnattu ensisijaisesti sellaisille henkilöille, jotka oikeasti haluavat suunnitella reissuaan etukäteen, eikä vain mennä sinne minne nenä näyttää ja silloin kuin siltä tuntuu. Tässä asioita, joita olen pyöritellyt mielessäni, paperilla sekä Googlen haussa:

Minne kaikkialle haluan matkustaa?

Oma, lopullinen reittisuunnitelmani, näyttää tältä

Kun aloin vuosi sitten keväällä haaveilla vakavasti maailmanympärimatkasta, tämä oli ensimmäinen kysymys mielen päällä. Mahdollisuuksia on valtavasti – maailmasta löytyy lähes 200 itsenäistä valtiota, sekä sen päälle vielä vaikka mitä muuta. Pääsääntöisesti halusin päästä käymään itselleni uusissa kohteissa ja maissa, joista muodostuisi järkevähkö matkareitti.

Ensimmäisenä aloin listailla paperille kaikkia mahdollisia potentiaalisia kohteita. Niitä tuli vaikka kuinka paljon alkaen Nepalista ja Tyynenmeren saarista päättyen Karibialle. Löysin jonkin aikaa sitten paperin, johon olin kerännyt potentiaalisia reissukohteita, sekä parhaita aikoja niissä käymiseen. Listalla olivat mukana Argentiina, Australia, erikseen nostettuna myös Tasmania, Bolivia, Chile, Ecuador, Havaiji, Falklandinsaaret, Mikronesia, Ranskan Polynesia, St. Lucia sekä Uusi-Seelanti.

Tässä vaiheessa selkeästi jonkunlainen suunnitelma oli jo muodostunut ja kohteita karsittu. Kun vertaa lopulliseen reissukohdesuunitelmaani, jonka reitti on Australia – Uusi-Seelanti – Chile – Argentiina (=Patagonia) – Pääsiäissaari – Ecuador – USA – Portugali, huomaa, että runko löytyy, oksia on karsittu. Olisin toisaalta halunnut kiertää enemmän saaria, varsinkin Havaiji sekä Falklandinsaaret olisin halunnut mahduttaa mukaan suunnitelmaani, mutta kaikkea ei voinut saada. Kaikkien tärkeimmät kohteet sain kuitenkin reittiin mukaan, mistä olen mielissäni.

kuva: pixabay.com

Maita mukaan poimiessaan kannattaa muistaa, että vähemmän on enemmän. Itse en halunnut, että matkani tulee olemaan maasta toiseen juoksemista ilman hengähdystaukoa. Kuukausia kestävä reissu on jo paperilla pitkä rupeama, joten siihen pitää sisällyttää myös lepotaukoja ja joustovaraa. Kolmekin viikkoa yhdessä maassa on varmasti loppupeleissä yhtäkkiä ohi hujahtava aika, vaikka se ennakkoon tuntuisikin pitkältä.

Lyhyimmät piipahdukset teen Australiaan (2 viikkoa) sekä Portugaliin (1 viikko). Portugali on sen verran lähellä, että sinne on helppo mennä uudestaankin, joten vain viikko siellä ei haittaa. Pääsiäissaarella tulen viettämään viisi päivää, mutta se on varmasti aivan sopiva aika niin pienelle saarelle. Pisimmät ajat olen varannut Chilelle (plus Argentiinalle, mutta näillä näkymin aion käydä Argentiinassa vain Patagonian osalta) sekä Uudelle-Seelannille, reilu neljä viikkoa kummallekin.

4,5 kuukauden matkaani mahtuu yhteensä seitsemän maata, joista Chileen sisältyy vielä Pääsiäissaarella käynti ja Ecuadoriin Galapagossaarten risteily. Siinä on mielestäni aivan tarpeeksi kohteita tuon pituiseen reissuun.

Kuinka kauan haluan olla maailmanympärimatkalla?

kuva: pixabay.com

Jotkut haluavat lähteä kiertämään maailmaa pelkkä menolippu taskussa, mutta itse halusin tietää jo etukäteen myös paluupäivän. Se ehkä syö hieman spontaaniutta, mutta koska reissaan puolet matkastani yksin, niin mietin, että en ehkä määräänsä enempää viihdy kerralla reissun päällä. Tai ehkä viihdynkin, en tiedä. Mutta ainakin etukäteen ajateltuna 4,5 kuukautta, joista vajaa puolet tiedän reissaavani seurassa, tuntuu varsin hyvältä matkan kestolta.

Toinen syy, miksi halusin etukäteen tietää, kuinka kauan matkaa tulen taittamaan, on se, että osaan arvioida helpommin matkabudjettiani. Rahojen riittävyys on mulle helpompi arvioida, kun voin jo etukäteen arvioida summittaisia kuukausikulutuksia ja maiden hintatasoa.

Kolma syy liittyy elämääni Suomessa. Vuokra-asuntoni tulen reissun ajaksi vuokraamaan eteenpäin ja töistäkin piti saada tietyn pituinen pätkä vapaaksi. Näiden takia oli hyvä tietää, koska lähtisin, kauanko olisin ja milloin palaisin. Toisille sopii heittää hyvästit asunnolle ja töille ennen pitkälle reissulle lähtöä, mutta mulle tämä vaihtoehto oli ainakin tällä kertaa sopivin.

Minkälainen on reissubudjettini?

kuva: pixabay.com

Tämä kulkee ainakin itselläni varsin paljon käsi kädessä edellisen kohdan kanssa. Mulla ei ole ainakaan tällä hetkellä suunnitelmissa työskennellä tien päällä ollessani ja tahkota rahaa sitä mukaan kun reissu etenee, joten halusin jo etukäteen olla tietoinen siitä, paljonko rahaa tulisin tarvitsemaan matkaani varten.

Luin paljon maailmanympärimatkoja tehneiden ihmisten postauksia reissujensa budjetista, joiden avulla osasin hahmotella ennakkoon mielestäni varsin hyvin paljonko maailmanympärilennot tulisivat maksamaan ja minkälainen tulevien kohteiden hintataso olisi. Lisäksi kalleimmat retket, eli Patagonian vaelluksen sekä Galapagossaarten risteilyn olen varannut jo etukäteen, jotta niiden osa matkabudjettiani on tiedossa jo nyt.

Toki budjettiin tulee aina jättää pelivaraa, ja mielestäni olenkin ennakkoon ylibudjetoinut reissuani, ainakin paperilla. Säästämistä aloittaessani laskeskelin, että lentoni maksaisivat luultavasti noin 4 000 euroa, minkä lisäksi varasin jokaiselle kuukaudelle noin 2 000 euron käyttöbudjetin (ehkä hieman ylimitoitettua, mutta toisaalta en ole menossa kaikista edullisimpiin kohteisiin). Kuukausittaisen käyttöbudjetin lisäksi summaan tulee päälle vielä campervanin vuokra Uudessa-Seelannissa sekä Patagonian ja Galapagosin retket, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että budjettisuunnitteluni on pitänyt varsin hyvin kutinsa ja rahaa alkaa olla kasassa juuri sen verran kuin olen suunnitellut.

Koska kannattaa matkustaa haluamiinsa kohteisiin?

kuva: pixabay.com

Euroopassa matkustaessa on niin helppoa, koska lähes koska tahansa voi mennä minne tahansa. Toki joissain paikoissa voi olla kesällä todella kuuma (ja paljon turisteja) ja talvisin taas jossain on kamalan kylmä. Mutta täällä harvoin tarvitsee ottaa huomioon sen suurempia luonnonvoimia.

Kauemmaksi lähdettäessä kannattaa kuitenkin tutustua haluamiinsa kohteisiin ja siihen, milloin niihin kannattaa matkustaa. Kuka haluaisi Karibialle hurrikaanikauden aikana, tai vaikka Aasiaan pahimman sadekauden aikaan, jos muitakin vaihtoehtoja on?

Mulla on ainakin paperilla jokaisen maan kanssa tiedossa varsin hyvä ajankohta. Australiassa voi olla tammikuussa todella kuuma, mutta itse viihdyn mieluummin lämpimässä kuin kylmässä. Helmikuussa Uudessa-Seelannissa on varmasti paljon muitakin turisteja kuin me, mutta sään pitäisi olla hyvä. Maaliskuun loppupuolella Patagoniassa alkaa olla syksyistä, mutta monessa lähteessä  sanotaan maaliskuun olevan juuri parasta aikaa siellä käymiseen. Ei enää niin paljon turisteja, mutta kuljetukset ja majoituspalvelut toimivat edelleen. Huhtikuu on taas vielä oikein mainiota aikaa Galapagossaarille.

Lisäksi kannattaa myös miettiä, kumpaan suuntaan maapallon haluaa kiertää. Haluatko mennä idästä länteen vai lännestä itään. Jos tuntuu, että haluamasi kiertosuunta on ajankohtien kannalta huono maissa vierailun suhteen, koeta kiepauttaa reitti toisin päin ja katso, jos osuisitkin sillä keinolla kohteisiisi parempana ajankohtana.

Mielestäni tässä on varsin hyvä paketti, jonka avulla alkaa suunnitella matkaansa. Voisin erikseen vielä kirjoitella postauksen siitä, miten olen aikatauluttanut reissuni suunnittelun, koska olen alkanut varata lentoja, missä järjestyksessä olen hoitanut muita siihen liittyviä suunnitelmia ja niin edelleen.

Jos sulla on aiheeseen liittyvää kysyttävää, vastailen mielelläni!

Kaikki maailmanympärimatkaani liittyvät postaukset pääset lukemaan tästä.


Piditkö lukemastasi? Seuraa blogiani myös täällä:

FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER |  BLOGIT.FI | BLOGIPOLKU

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply VEERAPIRITA / AURINKORASVAA & ALOE VEERAA 12.11.2017 at 09:07

    Täällä on hetki sitten avattu säästötili pidempää yhteistä reissua varten, jossa maailmanympärimatka on vaihtoehtona. Näitä sun juttuja aiheesta on ollut todella kivaa lukea ja oonkin saanut monta uutta vinkkiä / näkökulmaa, jota ei oo vielä itse tajunnut tai tarvinnut ajatella. En malta oottaa, että sun reissu starttaa niin pääsee virtuaalimatkalle sun mukaan maailmanympäri!

    • Reply Noora | Kerran poistuin kotoa 12.11.2017 at 19:55

      Jes, säästötilistä se alkaa! Tulettepa tekemään sitten maailmanympärimatkan tai muun pitkän reissun, niin jo ajatus siitä, että jotain ihanaa on tiedossa, on mahtava. Kiva kuulla, että näistä postauksista on oikeasti iloa. Mä tykkään lukea matkavalmisteluista, joten ajattelin, että miksen dokumentoisi omiani. Jo sitäkin varten, jos teen samantapaisen reissun joskus uudestaan. Monet tuntuvat perustavan matkablogin vasta kun ovat juuri lähdössä reissuun tai jo lähteneet, jolloin nämä monia kiinnostavat jutut saattavat jäädä kokonaan paitsioon. Ei tässä ole enää kuin reipas kaksi kuukautta, niin reissu alkaa! Huh.

  • Reply Ilkka 14.11.2017 at 21:23

    Kuulostaa hyvältä reissusuunnitelmalta! Olemme just samanlaisen 4,5 kk reissun puolivälissä Uudessa-Seelannissa, meillä on tosin matkassa mukana neljä lasta ja kierrämme maapalloa toiseen suuntaan. En lukenut ihan kaikkia blogejasi, joten ehkä tiedätkin nämä: Perusmatkavakuutus ei ole voimassa kuin 90 päivää, eli pidemmille reissuille tarvitsee sen lisäosan ja kannattaa tsekata mitä se ei kata. Me otimme peruutuskelvottomat lentoliput ja ne oli reititetty keskenään (emme ymmärtäneet tätä silloin matkatoimistossa). Alkuperäisestä suunnitelmastamme poiketen halusimme jättää Filippiinit väliin siellä olevien levottomuuksien takia, mutta koska lennot oli niputettu yhteen, niin meidän on pakko pysähtyä Filippiineillä. Jos olisimme jättäneet Cebu-Hongkong -lennon väliin ja ostaneet suoraan uudet lennot Singaporesta Hongkongiin, niin Hongkongista eteenpäin olevat lennot olisivat myös peruuntuneet. Uudessa-Seelannissa camper on hyvä, mutta jos mahdollista kannattaa vuokrata sellainen pienempi camper, koska osa teistä on kapeita ja todella mutkaisia. Lisäksi kannattaa ottaa selvää autovakuutuksen omavastuuosuuden alentamisesta (tuo vähän lisähintaa, mutta jos sitä ei ole, niin omavastuu voi olla todella iso, Aviksella melkein 4000 NZD). Eteläsaarella päätie ei ole vieläkään käytössä vuosi sitten tapahtuneen maanjäristyksen jäljiltä, enkä tiedä kuinka pitkään korjaustyöt kestävät. Meillä on kaikki blogit aivan jäljessä, koska emme myöskään ottaneet niistä mitään stressiä ja lisäksi kaikkialla ei ole ilmaisia nettiyhteyksiä. Uudessa-Seelanissa kirjastoista löytyy hyvät nettiyhteydet. Niin ja tosiaan kannattaa laittaa kaikki mahdolliset laskut e-laskuiksi, mutta silti jonkun on hyvä käydä availemassa postia. Luottokorteilla pärjää reissussa hyvin, mutta niitä on hyvä olla mukana parilta eri yhtiöltä. Visa toimii yleisesti aika hyvin ja Mastercard on toinen hyvä, Amex ei toimi kaikkialla. Amex Goldiin voi liittää jäsenyyden, jolla pääsee neljä kertaa vuoden aikana lentokenttä-loungeen. Visan osalta luottoraja kannattaa nostaa ennen reissua. Tästä huolimatta kannattaa pitää mukana käteistä ainakin pienemmillä saarilla ja ottaa mukaan euroja, joita voi vaihtaa, koska esim. Cookinsaarilla oli puhelinyhteydet kolme päivää alhaalla, eivätkä mitkään kortit toimineet tuona aikana. Sinulle on tulossa ikimuistoinen reissu!

    • Reply Noora | Kerran poistuin kotoa 16.11.2017 at 22:30

      Kiitos todella pitkästä ja asiantuntevasta kommentista! Juuri tällaiset ovat blogien parasta antia – jaetaan kokemuksia ja saadaan ja annetaan loistavia vinkkejä. Teillä on varsin samankuuloinen reissu menossa, hatunnosto siitä, että mukana on noin monta lasta.

      Vakuutusjutut ovat tällä hetkellä mietinnässä, tämänhetkiset vakuutukset menevät kohta vaihtoon. Pitää muistaa olla tarkkana vakuutusten ehtojen kanssa, eikä sortua pelkästään edulliseen hintaan.

      Vuokraamamme campervan on aika pieni, matalampi ja muistaakseni vähän lyhyempi kuin esimerkiksi Jucyn omat. Luinkin jostain, että mitä korkeampi auto, sitä helpommin tuuli ottaa siihen kiinni. Ja toki pienempää tuntuu jo ajatuksen tasolla mukavammalta ajaa. Vakuutuksiin olemme panostaneet, ja olemme ottaneet autoon vähän kaiken mahdollisen tarjolla olevan. Ihan siksi, että koskaan ei tiedä mitä tapahtuu.

      Pari Visaa löytyy tällä hetkellä plakkarista ja hankinnassa olisi vielä mahdollisesti jonkunlainen Mastercard, ehkä prepaid-mallinen. Rahapolitiikka on yksi niistä asioista, jotka pohdituttavat ennakkoon eniten. Lähinnä siksi, että reissaan välillä yksin ja jos raha-asioiden kanssa tulee hankaluuksia, eivät kaverit ole auttamassa. Mutta eiköhän hyvällä ennakkovalmistelulla pysty jonkin verran varautumaan tulevaan.

      Kiitos! Ikimuistoista itsekin reissusta uumoilen. Mahtavaa reissun jatkoa teille :)

    Leave a Reply