• Matkatarjoukset:
Valikko

Kiiltomatoja, ihania aaltoja ja putouksia

Kia ora! (On Maoreiden tervehdys :) )

Heti alkuun täytyy sanoa, että tulee vähän pidempi postaus, sillä ollaan ”vähän” jäljessä näissä jutuissa..

Jatkoimme Spaceship:llämme matkaa kohti Waitomoa, jossa siis sijaitsi mm. glow worm cavesit, eli siis limestone luolia, jossa asustelee kiiltomatoja.
Oltiin luettu niistä, että ne on aika vaikuttavan näköisiä, kun pimeeseen luolaan mennään veneellä ja ympäri luolaa on pienen pieniä valoja, jotka ovat siis näitä kiiltomatoja.

Tämäkään lysti ei tietenkään ole ilmaista, vaan maksoi euroissa 28/nenä. Alkuun mentiin itse luolaan, jossa ei vielä ollut vettä ja meillä oli erittäin hauska vetäjä, joka tosiaan tiesi mistä puhui. Kertoi kaikenlaista faktaa ja historiaa. Se oli yllättynyt, että ollaan Suomesta asti :). Sanoi aina kuvitelleensa, että jos Uudesta-Seelannista kaivaisi suoraan kuopan, niin se menisi Suomeen, mutta ei..Se menee kuulemma Espanjaan :) Pöhh!
Niin ja sellaista hän kertoi, että jos Uudessa-Seelannissa omistaa tontin ja sieltä sattuu lyötymään vaikka tälläinen makee luola, niin hän saa pitää sen. Ai että..Aikamoinen rahasampo löytyi tältä tontilta (miksei meidän Suomen tontilta ei ole löytynyt mitään ;) ).. Siellä on joka päivä ihan älyttömästi ihmisiä, sinne tuli bussilasteittain ihmisiä. Ja tämä 28e oli halvin vaihtoehto näistä :)

No alkukierroksen jälkeen luolassa me menimme pitkään veneeseen ja lähdimme vettä pitkin menemään eteenpäin. Ihan mielettömän makeeta… Siellä ei saanut puhua tai ottaa kuvia, joten minäpä nappasin sitten googlen-kuvahausta yhden kuvan tähän näytille. Yhteensä tämä kaikki kesti varmaankin tunnin, ehkä vähän yli.
 Tämäkään kuva ei ole niin hieno kun se oli :) Ei uskoisi, että tämä kaikki valoloisto johtuu inhottavan näköisistä kiiltomadoista, jotka roikkuvat ylhäältä ja olivat tehneet jonkinmoisen seitin, koska pyydystelevät jotakin hyönteisiä. Yak!
Tuolta luolasta sitten tupsahdettiin

Veneajelun jälkeen ajateltiin lähteä vähän kävelemään maastoon. Hetken käveltyämme törmättiin sonneihin. Kyllä me vähän mietittiin, että saakohan täällä olla ja voiko nämä sonnit olla vaarallisia, kun ei oikein näistä kokemusta ole :D. Paulia vähän pelotti enempikin, mutta sain puhuttua sen kävelemään tyynesti niiden ohi ja hengissä selvittiin ;)

Tässä yksi meidän reitillä, eipä suostunut väistämään, katseli vain vihaisesti :D

Kivat oli maisemat. Istuskeltiin huipulla ja ihailtiin maisemia :)

No kun kävelyt oli kävelty niin hypättiin jälleen alukseemme ja matkamme jatkui kohti Raglania. Raglanissa sijaitsee tunnettu surffibeachi. Siellä vissiin pidetään isompiakin surffikilpailuja.
Raglan muuten oli pieni kaupunki, mutta kyllä sieltä ruokakauppa löytyi. Haettiin syötävää ja suunnattiin yhteen Lodgeen, joka oltiin myös bongattu meidän spaceships kansiosta. Sinne sai auton parkkiin ja siinä oli joku sähköpiste autolle, mutta ei siitä meille apua ollut. Siellä sijaitsi myös yleinen keittiö, jota emme kuitenkaan käyttäneet. Kokkailimme meidän ihanalla kaasukeittiöllämme :D
No oltiin tietenkin valittu tämä paikka sen mukaan, että täällä sijaitsi myös SAUNA!! SAUNA!! :D Joten pakkohan meidän oli mennä sitä testaamaan. Oli muuten tosi hyvä, eikä edes paljon eronnut Suomen saunoista. Siellä istuskeltiin sitten ja monet tuli ja meni :D

Jutskailtiin siellä sitten kaikkien kanssa ja ne kyselivät mistä päin ollaan ja kun kerrottiin, että Suomesta, niin ne oli kaikki heti, että oispahan pitänyt arvata löylyn määrän vuoksi :D Sitten meidän kanssa istuskeli yksi surffari joka oli erään bussifirman kuski. Kun kyseltiin, että onko se käynyt surffaamassa näissä Raglanin aalloissa niin se meni johonkin transsiin kun alkoi puhumaan niistä aalloista :D Eli kyllä ne ihan hyvät taitavat olla, tuli sellainen puhe että ohhoh  :D
Joku kyseli ollaanko tulossa tämän illan bileisiin.. ne olivat superman-teemalla. Alkuun aateltiin, että ei jaksa mennä, mutta tultiin toisiin aatoksiin (tosin meillä ei ollut mitään superman aiheista vaatetta). No sitten päädyttiin sellaiseen isoon halliin missä bileet pidettiin ja johan oli huippumeininki käynnissä. Yksi homma vähän vaivasi, kaikilla oli omat juomat, eli siellä ei myyty juotavaa ja toiseksi kaikki oli sellaisissa superman-tällingeissä, että päätettiin lähteä sittenkin takaisin autolle katsomaan leffoja :D No tulipahan nähtyä..

Aamulla herättiin ja suunnattiin heti rantsuun.. Katseltiin surffareita ja niitä ihania aaltoja.
Pohdittiin siinä pitkät tovit mennäänkö surffaamaan vaan ei… Se olisi maksanut vain sellaiset 20 euroa wetsuitin kanssa, mutta jostakin kumman syystä passattiin kokonaan se.. Kun lähdettiin pois ajelemaan niin mietittiin et miksi hitossa ei menty surffaamaan?!?! höh..
Katsokaa nyt noita aaltoja, niin tasasia kun vaan voi olla… Helppoja alottelijoille! Byron bayssä tuli sellasia ristiaaltoja, että en ihmettele yhtään ettei oikein sujunut :D
Meidän oli tarkoitus mennä Hamiltoniin, mutta siellä saunassa se bussikuski oli sanonut, ettei sinne kannata mennä, siellä ei kuulemma ollut ”mitään”.. No passattiin se sitten kerta paikallinen niin sanoi. Meidän seuraava etappi oli sitten Waipu, joka on siis Aucklandista ylöspäin. Eli pohjoissaaren pohjoispuolella :) Mutta matkalla tänne käytiin katsomassa sellasia makeita putouksia, joka oli 53 metriä korkea. Käveltiin alas katsomaan myös tätä putousta, sinne johti meidät 236 rappusta ja samat sitten ylös.. Huh! Kylläpä sitä on rapakunnossa. Mutta nätti oli putous :)

Tässä ollaan menossa juuri Aucklandin ohi ja sen kuuluisan sillan :)
No ajettiin Waipuun ja käytiin hakemassa sapuskaa kaupasta ja mentiin sinne taas yhdelle kaupungin leirintäalueelle (5e/nenä/yö). Tehtiin ruokaa ja illemmalla käytiin kävelemässä rannalla jne.
Pauli innostui hyppelemään ;)
Pelailtiin auton vieressä vielä korttia ja illasta ennen nukkumaan menoa leffa :)

Rotorua ja Taupo

Hellurei!

Aamusta herättiin sieltä leirintäalueelta ja oltiin jo suunniteltu edellisenä päivänä, että mentäisiin katsomaan Lady Knoxia, joka on siis Geysir (on suht lähellä tätä muta-allasta.).  Jos halusi mennä katsomaan Lady Knoxia, niin samalla lipulla pääsi sitten sellaiseen paikkaan kuin Wai-O-Tapu, joka oli iso vulkaarinen alue, jossa on vaikka ja mitä kraatereista shampange pooleihin. (Hinta oli n.20e)

No joka tapauksessa, mentiin ensin hakemaan liput Wai-O-Tapusta, jonka jälkeen ajettiin autolla itse geysirin luokse. Se purkautuu vain kerran päivässä ja kellonaika taisi olla muistaakseni klo.9.00. Ihmeteltiin, että miten ihmeessä se joka päivä samaan aikaan purkautuu, no selkisi siellä sitten, että tämä purkaus on avitettu juttu. Geysirin sisään kaadettiin saippuaa ja meni ehkä minuutti ja paine kasvoi siellä sisällä ja johan suihkusi :) Vaikka se ei olut ns. aito, niin vaikuttava silti.

Tämän jälkeen mentiin sinne Wai-O-Tapuun. Siellä se kävely-track oli 3,3 km ja siellä tosiaan oli luonnonmukaisia altaita (kaikissa eri väreissä), kraatereita, geysireitä, shampange pooleja jne.. Siellä meni pari tuntia. Todella hienoja, ei voi muuta sanoa :) Nämä siis sijaitsee Rotorualla, jossa järjestetään vaikka ja mitä extremeä, kuten bengiä, laskuvarjohyppyä jne. Tässä murto-osa kuvista :)

Sitten me suunnattiin kohti Taupoa. Matkalla Taupoon, käytiin vilkaisemassa Huka Fallsia, se on mahtava vesiputous. Siinä virtaa vettä 220 000 litraa vettä sekunnissa. Ohhoh :)
Meillä oli Taupolla tarkoitus lähteä tulivuorelle kävelemään, jota oltiin kovasti odotettu. No mentiin jälleen infopisteelle ja käytiin kyselemässä niitä reitteijä, niin he siellä kertoivat, koska on niin kova tuuli, niin sinne ei voi mennä kävelemään. Vähänkö meitä harmitti. No käytiin katsomassa sitten Taupo-järveä, joka on muodostunut joskus tulivuorenpurkauksesta ja taitaapi olla luokkansa suurin kraaterijärvi :)

Koska kävely meni ohi suun, niin katsottiin meidän vuokra-auton (Spaceship) kansiosta jotakin aktiviteettia kun siellä on aina kaikenlaisia alennuksia jonnekkin tiettyihin paikkoihin. Bongattiin sieltä sellainen Resort spa, jossa oli parit kaffet yhden hinnalla, juotiin ne naamariin siinä ja sen jälkeen vielä oli kaksi yhden hinnalla uimaan sellaiseen hot-spring spa:han, (jotka olivat kyllä ihan uima-altaita, mutta ne olivat mineraalivettä ja kuumia :)) Koska ilma oli vähän vilponen (+18+tuuli), niin altaassa lilluminen tuntui kivalta.
Pauli kävi vielä vähän liukamäessäkin :D
Päästiin siellä myös lämpöiseen suihkuun :D  Sen jälkeen alkoi huimaamaan kauheesti, mutta onneksi siellä myytiin LP:tä (en muista olenko siitä ennen maininnut), mutta se on aivan mahtavan makuista limpparia, joka on siis Uuden-Seelannin oma juoma…Miksei sitä saa Suomesta :(

Kun lillumiset oli lilluttu, käytiin hakemassa evästä kaupasta ja päätettiin lähteä ajamaan kohti Waitomoa. Matkalla Waitamoon bongattiin sellainen kiva leirintä-alue sattumalta, se oli järven rannalla ja siellä oli ihan uudet wc:t jne. Ihmeteltiin vaan miksei siellä ollut ketään muuta.. Kunnes meille selvisi kun luettiin sellainen kyltti. Siinä oli, että leiriytyminen omalla vastuulla, että varo kaatuvia puita. No me alkuun aateltiin, että pah, ei ne mihinkään kaadu (kovasta tuulesta huolimatta).Puut olivat erityisen pitkiä ja ohuita. Etittiin kuitenkin paikka niin, ettei ainakaan kovin moni puu kaatuisi päälle ..
Laitettiin siinä riisiä ja tonnikalakastiketta ja nautittiin ruoka.
Katseltiin yksi elokuva.. ja sitten alkoikin pelottamaan..”entä jos joku puu oikeesti kaatuu päälle”, ”entä jos järvi nousee ja joudutaan veden varaan”, ”entä jos joku hullu tulee tänne, koska täällä ei ole ketään muuta”.. Oli niin kova tuuli, että autokin heilui kun pötköteltiin autossa. Pitää kyllä sanoa, että ei oikein ollut parasta unta siellä, MUTTA hengissä selvittiin  =) Jeah!

Aamusta paistettiin kananmunat leivänpäälle ja eikun menoks ;)

Mutakylpyjä tällä kertaa ;)

hEIPPA heij!

Pahoittelut tauosta!!

Noniin, siis matkamma Hot Water Beachin holleilta jatkui kohti Wangamattaa, joka oli sellainen pikkuruinen kaupunki, missä ei tosiaan mitään ihmeellistä ollutkaan.. Jatkettiin siitä sitten matkaa Taurangaan, joka sekään ei mikään jättikaupunki ollut, mutta sentään vähän isompi :) Käytiin siellä kirjastossa tarkastamassa vähän jatkosuunnitelmia, sähköposteja yms.  Kun nämä ”välttämättömyydet” oli katsastettu, jatkoimme matkaa kohti Rotoruaan.
Pysähdyimme matkanvarrelle katsomaan yhtä solkenaan virtaavaa koskea, jossa oli paljon koskenlaskijoita. Olisi itsekkin vähän himoittanut päästä kokeilemaan.

Rotoruaan tiedettiin saapuneemme kun haju yllätti meidät :D Siellä siis haisi ihan kauhealle, sillä siellä on kaikenmaailman vulgaarisia-lähteitä jne jotka tekevät vähän sellaisen rikin hajun… No onneksi nenä aika nopeasti siihen tottui (ihme kyllä).
Uudessa-Seelannissa on rutkasti kauniita järviä ja juuri Rotoruan lähistöllä on yli kymmenen järveä, jotka ovat syntyneet vulkaarisen toiminnan seurauksena kauan kauan sitten, joten pakkohan niitä oli mennä katsomaan (vaikka ollaankin kotoisin tuhansien järvien maasta;) ).
Autolla ajettiin sellaiselle järvelle kuin Blue Lake (taisi olla maoreiden kielellä Lake TikiTapo), oltiin kuultu, että järven ympäri menee kivoja kävelypolkuja, joten lähdettiiin reippailemaan. Reitti jonka me kävelimme oli n.6 kilometriä.
Järvi oli kyllä tosi nätti, mutta koska aurinko ei koko ajan ihan täysiä paistanut, ei järven värit tulleet niin hyvin esiin.

Tässä paistoi arska, heti ihan eri näkönen.. :) WAU!

Metsässä tarpoessa ei tarvinnut pelätä myrkkyhämähäkkejä, pelottaviä käärmeitä jne.. ;) Sen sijaan näimme ihania lintuja.

No sitten olisi tehnyt mieli hikipäissään hypätä kirkkaaseen järveen, mutta päätimme kuitenkin hypätä veteen vasta vähän myöhemmin, sillä sitä ennen meillä oli vuorossa Mudpool, eli kiehuvat muta-altaat, luonnonmukaiset tietenkin. Olivat ihan makeen näköisiä kyllä.. Itse luulin alkuun, että sinne voi mennä lillumaan, mutta ehkä siinä olisi itsensä polttanut, joten se oli kiellettyä :D
Tässä yksi kuva altaasta, se kiehui niin, että sieltä lensi mutaa välillä ihan metrin korkeuteen.
Kuitenkin siinä suht lähellä muta-altaita oli sellainen ”Hot-cold”-joki tai vastaava. Se oli siis täysin luonnonmukainen myös. Hypättiin veteen ja ai että kun oli lämmintä. Välillä ihan liiankin kuumaa ja välillä tuli pieni kylmempi virta joukossa. Aika mahtavaa. Lilluttiin sielläkin yli tunti. Melkein kaikilla oli siellä oluet mukana (kieltämättä, koska tuli niin kuuma,  olisi meillekin maistunut). Yhdet tyypit oli ottanut muta-altaasta  kattilallisen mutaa mukaan ja tekivät itselleen vartalo-hoidot siitä, he myös tarjosivat mutaa meille ja tottakai mekin valelimme itsemme mutaan :D

Tuntui iho sen jälkeen hyvältä :) Aika siisti paikka! Suositellaan :)

No tämän jälkeen taidettiin käydä kaupassa ostamassa evästä ja oltiin taas meidän ”raamatusta”, eli tästä kaupungin leirintäalue-kirjasesta bongattu yksi kiva leirintäalue, johon ajoimme yöksi.
Siinä vaiheessa alkoi jo ilta painaa päälle, ei yhtään hassumman ikkunamaisemat :)
Leirintäalue taisi olla 6 NZD yö, mutta siellä ei ollut henkilökuntaa ja sellaiset lappuset mitä sinne piti täyttää olivat loppu, joten tuli jälleen ilmainen yö ;) Paikka oli tosi nätti, järven rannalla. Siinä illasta kokkaitiin sitten taas ruokaa. (Tällä kertaa riisiä ja kanaa ;) ). Ennen nukkumaanmenoa katseltiin vielä leffa :) Ihan nasta päivä!

Pauli aamulla todistettavasti tiskaamassa ;)

Kuumat kylvyt ;D

Terppa :)

Aamusta nautittiin vielä aamupala Coromandelin kauniissa maisemissa ja tämän päivän ohjelmana oli tarkoitus mennä melko lähellä olevalle Hot water beach:lle. Tämä Hot water beach on sellainen, että pystyt kaivamaan istellesi hiekkaan kuopan ja maan alta tulee kuumaa vettä kuoppaan, joten siinä saa mukavat spa:t :D

No ajettiin ensin Whitiangaan ja käytiin siellä info-pisteellä ja onneksi käytiinkin, sillä ei tosiaankaan tiedetty, että tämän ”oman spaan” voi kaivaa hiekkaan vain kaksi tuntia laskuveden jälkeen. Eli siis illalla vasta..Oltaisiin siis menty sinne päivällä ja olisi voinut tulla vähän kylmät kylvyt :D

Kuvia matkalta

No koska olimme niin lähellä Hot water beachia ja oli vasta päivä, niin kulutimme aikaamme käymällä kävelyllä rannalla ja ajelemalla ja katselemalla paikkoja. Käytiin myös ”Spaceship” asemalla vaihtamassa meidän auton elokuvat ja katseltiin siinä yksi. Käytiin kivalla paikalla tekemässä vähän pöperöä.. Tällä kertaa teimme tonnikalaa ja nuudelia ;) Hahah! Ei vielä kyllästytä….eipä..

Tässä Pauli oli tekemässä sapuskaa ja Jenna odottelee tyytyväisenä maisemia tuijotellen ;) Harmi vaan, että oli vähän synkkää..

Oltiin kuultu, että kannattaa ottaa Hot water beach:lle mukaan lapio, jota pystyi vuokraamaan läiheisistä kioskeista tai tms. Ajateltiin kuitenkin, että pah, ei makseta mitään lapiovuokraa, kaivetaan käsin :D (Vuokra olisi ollut ehkä sen pari dollaria) :D Noo..kun aika koitti, niin oli monta muutakin ihmistä tullut myös kaivamaan kylpykuoppaa. Tosiaan kuoppaa ei voi kaivaa ihan mihin kohtaan vaan, vaan ainoastaan tiettyyn kohtaan ja sitä voi olla vähän vaikea löytää. Ajateltiin tietenkin, että tehdään itselle oma allas, kun osa ihmisistä oli kaivanut isoja yhteisiä kuoppia. No siinä sitten pilkkopimeässä (ilma oli tosi kylmä, ehkä +10 astetta illasta+kylmä tuuli) kaivettiin käsin kuoppaa ja kirottiin miksei prkl voitu maksaa sitä lapiovuokraa :D Eli wink wink, kandee vuokrata se lapio ;) Aina kun oltiin saatu vähänkään suurempi kuoppa kaivettua, niin aalto tuli ja vei sen.. Oltiin ihan jäässä :D Ja itseasiassa vesi joku maan alta kuoppaamme tuli, ei ollut erityisen lämmintä :D.. Olin jo ihan vihanen, että mikä Hot water beach tämä nyt oikein on… Pauli sanoi, että mee nyt siihen kuoppaan makaamaan niin otan kuvan ja lähdetään (helvettiin) lämmittelemään :D Minä menin ja oli niin kylmä, sitten joku sanoi siinä, että siinä ei kyllä ole se kohta mistä sitä kuumaa vettä tulee… Jooo… eipä tietenkään :D No vihdoin löydettiin se oikea paikka ja ai että… Vesi oli kuumaa! Tuntui niiiiiin hyvältä makoilla siellä kun oli ollut ihan jäässä.. Ihan huippua..

Oltiin varmaan lillumassa siinä tunti.. Kannattaa käydä tsekkaamassa jos täällä päin pyörii :)

Siinä parkkipaikkojen vieressä on vielä suihku (kylmä suihku kyllä), jossa otettiin shampoo pesut :) Yöksi ajettiin rest-arealle, jossa sattui olemaan toinenkin Campervan…

Coromandelin Peninsula <3

Moi

Penrosesta auton vuokrattuamme lähdimme kohti Coromandelin Peninsulaa. Sinne me ajettiin varmaan 4h.. Voi, olla että nopeemmin pääsisi, mutta me taidettiin aika paljon pysähdellä.. Kilometrejä ei ollut ehkä kuin 200, mutta maasto oli paikoin erittäin hidasta ajaa.

Coromandelin Peninsula on aivan mielettömän kaunista seutua. Tie menee pitkään ihan meren vieressä ja matkalla on vaikka kuinka paljon kauniita rantoja ja asuntoja jne.

Ah..Siellä silmä tosiaan lepäsi. Jostain luettiin, että Coromandelin maisemat ovat henkeäsalpaavat ja ihan oikeassa olivat!!

Käytiin siinä jossakin infopisteellä hakemassa tapamme mukaan vähän karttaa, sillä emme ottaneet GPS-laitetta autoomme. Samalla saimme erittäin hyvän oppaan/kirjasen Uuden Seelannin kaupungin leirintäpaikoista, jotka ovat todella edullisia n.5 euroa yö, tai ainakin etelä-saarella :)

Maiseman huumaa <3

Tiesittekö, että Uudessa Seelannissa on enemmän lampaita kuin ihmisiä :) ?!

Katseltiin sieltä vaihtoehtoja ja päädyimme, että menemme yöksi ihan Coromandelin päähän, sellaiselle leirintäalueelle, joka sijaitsi ihan niemen päässä. Ennen sitä haimme evästä kaupasta, tsadaa: tonnikalaa ja nuudelia ;) ja tietty vähän herkkuja illan leffan kanssa. Matka tälle leirintäalueelle oli kyllä aika mieleenpainuva, sillä tie joka puikkoili siellä vuorilla oli erittäin kapea, eikä mitään aitoja ollut. Jos olisi tullut auto vastaan, niin en tiedä miten olisi mahtunut ohi :D Onneksi jouduttiin vain ”jossittelemaan”..

Katokaa nyt..huh.koko matka tollaista leirintäalueelle.

Kun päästiin perille leirinalueelle  sydämen sykkeen ollessa luokkaa 200, niin leirintäalueella työskentelevä nainen kyseli mistä ollaan kotoisin jne. Oli ihan ihmeissään kun kerrottiin, että ollaan Suomesta, että niin kaukaata tultu tänne. :) Kerrottiin sille, että ollaan ennen tätä oltu Ausseissa ja sitten hän kysyi, että kauan meinaatte sitten viettää Uudessa Seelannissa ja kun sanottiin, että kaksi viikkoa.. Niin hyvä ettei nainen saanut sydäriä :D Ihmetteli miksi Ausseissa niin pitkään ja Uudessa Seelannissa niin vähän :)

Leirintäalueen nimi oli Port Jackson ja täytyy sanoa, että vaikka matka alueelle oli pelottava, niin kyllä kannatti ajaa. Oli todella nättiä ja rauhallista. Leirintäalue sijaitsee ihan merenrannassa ja siellä on vessat, grillialueet ja suihku (joka tosin on kylmä suihku). Me laitettiin auton kaasuhellan kanssa ensimmäistä kertaa ruokaa ja ihan hyvinhän se sujui, eikö ;) ?!

Tuli sorsat moikkaamaan meitä :)

Käytiin siinä sitten ihan vaan iltakävelyllä

..ja rannalla..jos simpukoista tykkää, niin sieltä olisi voinut kereillä kampasimpukoita :) Minä innostuin keräämään, harmi etten tykkää simpukoista.

Illasta katseltiin elokuvaa ja uni maistui hyvin :)