Pikkutyttö ihmepuiden keskellä – Gardens by the Bay

Singaporen maisemia on vaikeaa kuvitella 90-luvulta. Uudet hankkeet laittoivat nimittäin tämän utopistisen puutarhavaltion rattaat pyörimään 2000-luvun alussa niin täydellä teholla, että muun muassa Gardens by the Bay sai alkunsa. Singaporen minivaltiossa tilanpuute sivuutettiin rakentamalla ja hyödyntämällä jättömaata ja suunnittelemalla tämä uskomaton 101 hehtaarin puisto alue. Samalla maa halusi saada itselleen kansallisen ikoninsa ja siinä on kyllä omasta mielestä onnistuttu loistavasti. Kyllä ainakin omissa mielikuvissa Gardens by the Bay ja sen superpuut on  tämän päivän Singaporen kliseisin paikka

No mitens paikka vakuutti sitten ihan livenä? Ensimmäinen mielikuva oli, että kaikki on ehdottomasti rakennettu toimivasti ja jokainen yksityiskohta on hiottu viimeisen päälle kuntoon. Saavutettavuudestakaan paikkaa ei voi moittia, sillä ihmepuut saavuttaa kahdellakin eri metrolinjalla. Upea silta avasi maisemat korkealle kohottavia värikkäitä feikkipuita kohti ja fiilis oli enemmän fantasiamaailmoissa kuin ihan oikeassa elämässä. Täytyy myöntää, että ajattelin kaiken olevan jopa liian feikkiä tällaiselle metsien välissä syntyneelle pohjoisen pienelle tytölle. Niin vain kävellessä kuitenkin mieli alkoi muuttua ja illan hämärtyessä olin jo ihan otettu paikasta.

Gardens by the Bay ei ole pelkkiä feikkipuita. Aluueelle kannattaa varata ihan kunnolla aikaa ja antaa sen viedä mennessään. Superpuiden lisäksi kannattaa käydä katsastamassa lasisena hehkuvat kasvihuoneet Flower Dome ja Cloud Forest. Näihin olisi päässyt tutustumaan 28 sgd:n hintaan (19 eur), mutta koska ilmainen upea kasvitieteellinen puisto oli jo nähty, tästä tuntui vähän turhalle maksaa.

Sen sijaan korkeiden paikkojen parhaan fanittajan oli ihan pakko päästä OCBC SKYWAYlle eli sinne superpuiden päälle rakennetulle näköalatasanteelle. Tästäkin sai maksaa ihan mukavasti (8sgd = 5 eur), mutta näkymät oli ihan joka dollarin arvoiset! Täältä puut näki aivan uudesta näkökulmasta unohtamatta klassisen ikonista Marine Bay Sands hotellia ja edellä mainittuja kasvihuoneita.

Näiden kolmen kovan nähtävyyden lisäksi alueelta löytyy perinteistä puistoa, ilmaisia puutarhoja ja kauniita vesialtaita, jotka jokainen ovat kiertämisen arvoisia.

Iltaa Gardens by the Baylla ei kannata myöskään unohtaa! Itse asiassa hämärtyvä kaupunki ja puihin syttyvät valot oli se hetki kun turhanpäiväinen feikkiys muuttui omassa mielessä ihan uskomattoman upeaksi ja kekseliääksi kokonaisuudeksi. Joka ilta puut alkavat tanssia musiikin tahtiin klo 19:45 ja 20:45. Ensimmäisellä kellon lyömällä paikkaa oltiinkin metsästämässä jo hyvissä ajoin ja se kannattaa muuten tehdäkin, sillä ei oltu muuten ainoita! Tähän esitykseen irtosikin erinomainen penkkipaikka ja esitys oli aivan joka sanalla sanottuna upea. Niin upea, että otettiin tunnin päästä uudelleen hieman kauemmasta perspektiivistä suihkulähteiden ääreltä.

Loppujen lopuksi koko Gardens by the Bay kokemus oli todella uniikki. Näin kaupunkisuunnittelun kursseja käyneenä ja matkailun opiskelijana on aina mielenkiintoista nähdä kuinka maailmalla osataan tehdä suunnittelmista todellisuutta ja saada ne vielä näin hienosti toimimaan! Tämä myös muistuttaa siitä, kuinka yhä enemmän mielikuvitusta tarvitaan, eikä ole väärin luoda jotain aivan uutta ja värikästä. Tästä paikasta ei ole turhaa syntynyt Singaporen ikonisin paikka.

Mikä? Gardens by the Bay
Missä? Singaporessa alun perin jättömaana olleella rannikolla
Mitä? Superpuita, puutarhoja, ulkopuistoja ja iltavaloshow
Miten? Metrolla: Sininen ja keltainen linja: Bayfront
Paljonko maksaa? Alue itsessään on ilmainen. Flower Dome ja Cloud Forest kasvihuoneet 28sgd ja OCBC SKYWAY 8sgd.

Marokko, Saharan aavikko ja unelmien yö tähtitaivaan alla

Jos jotain odotin eniten Marokon reissulta etukäteen, oli se ehdottomasti yö Saharan autiomaalla. Oon pihdannut tätä postausta jo lähes vuoden, joten eiköhän ole jo aika mennä siihen Marokon ikimuistoisimpaan kokemukseen ja sukeltaa Saharan hiekkaan.

Tässä vaiheessa oltiin siis ylitetty jo kiertomatkan puoliväli. Väsymys ja edellisen illan ärsytys hajonneesta reissupakusta muuttui takaisin innoksi, kun reissun neljäs päivä starttasi Dades Gorgesin kanjonimaisemista ja jatkui 4 tunnin bussimatkalla Algerian rajamaisemiin Saharan aavikolle. Idemmäs mentäessä maisema muuttui kuivemmaksi ja köyhemmäksi. Tie muuttui pikku poluksi ja erämaafiilikset alkoivat tulla todeksi kun kaverit alkoivat valittaa pätkivästä nettiyhteydestä.

Saharan aavikko on täynnä erämaaresortteja aavikon laidalla. Yhteen tällaiseen mekin bussillamme ajaa hurautimme. Huonot ei olleet puitteet resortissa, sillä tarjoiltu lounas oli herkullinen ja meillä oli pienen siestan verran aikaa hengata uima-altaalla. Tämän jälkeen pakkasimmekin välttämättömän, jakauduimme ryhmiin ja otimme suunnaksemme seuraavan yön majapaikan ja telttamajoituksen Saharan autiomaassa!

Noustessamme kameleiden kyytiin aurinko alkoi laskea pikkuhiljaa horisonttiin. Kameleita en olisi välttämättä aavikon saavuttamiseen kaivannut, mutta oli kait tämäkin yhdenlainen kokemus. Kameleiden kuntoa katsomalla teki kuitenkin pahaa ja jos olisi ollut mahdollista, olisin ehkö kuitenkin valinnut jeepin kumpaankin suuntaan. Pikkuhiljaa resortti alkoi jäädä hiekkadyynien taakse ja maisemaa väritti pelkkä oranssina hohtava hiekka. Näitä elämän unohtumattomia hetkiä ehdottomasti.

Leiriltä löytyi kaikki tarvittava. Muutama teltta-alue sänkyineen, ravintola- ja hengailumökki, kaksi wc:tä, sekä nuotioalue. Ympärillä kohosivat korkeat hiekkadyynit ja tätä varten oltiin varauduttu sandboardeilla ja jalkapallolla. Jätin hiekkalautailut muille, sillä halusin suunnata kauemmaksi hälystä ihailemaan auringonlaskua. Kauniimmaksihan näkymä ei tästä voisi muuttua.

Auringon laskettua ympäröivä maisema muuttui pilkkopimeäksi. Meille tarjoiltiin illallinen ja vuorossa oli beduiiniesityksiä nuotion äärellä. Kun bileet starttasivat nuotiolla ja alkoholi alkoi virrata tein taas suomalaiset ja poistuin ihmisten seurasta omaan rauhaani muutaman dyynin taakse ihailemaan pimeyttä ja yllä loistavaa tähtitaivasta. Tällaisessa paikassa on ihmisen hyvä olla ja ajatella.

Juhlien ja musiikin vaimentuessa ja kellon ollessa jo yli puolen yön päätin palata katsomaan meininkejä ja muutamassa päivässä läheiseksi tulleet ystävät päättivät liittyä seuraani ja päätettiinkin yhdessä, että tänä yönä ei muuten mentäisi mökkeihin ollenkaan. Katselimme tähtitaivasta, kerroimme toinen toisillemme diippejä elämäntarinoita ja elimme hetkessä. Tämä taisi myös olla se kriittinen hetki todella lujien ystävyyssuhteiden syntymiselle.

Yö kävi melko viileäksi, mutta tuulta ja hiekkamyrskyä ei tänä yönä tarvinut pelätä. Torkuimme hiekalla, kunnes kuuden aikaan valmistauduimme auringonnousua varten. Pimeys vaihtui asteittain auringonloistoon ja hieno hiekka pääsi taas hohtamaan oranssina. Väsyneet silmät siristivät kirkkaassa valossa, mutta yön läpi valvominen tähtiä ihaillen ei kaduttanut yhtään. Aamu kahdeksalta tuli kuitenkin aika nousta jeeppien kyytiin ja suunnata takaisin resortille. Pöydät oli katettu aamupalalla ja samaisessa uima-altaassa oli ihanaa virkistää hiekan täyttämiä jalkoja.

Sahara oli kaikkea mitä osasin ennakkoon toivoa. Rauhaa, tähtitaivasta ja mielenkiintoisia keskusteluja. Yön yli valvominen oli rankka, mutta kaiken sen arvoista. Tämä jos joku oli siis itselleni niitä tähän astisen elämäni parhaita hetkiä ja yksi muistutus taas siitä kuinka paljon onnellisemmaksi tällaiset pienet asiat voivatkaan joskus tehdä verrattuna materiaan.

Kiinnostaisikin kuulla samalla teidän lukijoiden ikimuistoisimpia kokemuksia maailmalta ja niitä hetkiä, jotka ovat tehneet teidät onnelliseksi.

p.s. Saharan aavikolle järjestetään paljon erilaisia Safareja. Yhden yön yli kannattaa pakata paljon juotavaa, lämmintä vaatetta, sekä iso huivi suojaamaan kasvoja tuulisella säällä. Meidän pakettiimme kuului myös paikallinen illallinen, joten ruoasta ei tarvinut huolehtia. Sen sijaan kaikki turhat mukavuustuotteet kannattaa suosiolla jättää odottamaan parempia aikoja. Leiriltä löytyy ulkohuussit, mutta mistään suihkuista ei kannata edes haaveilla. Lähde nauttimaan pimeydestä, rauhasta ja tähtitaivaasta ja jätä suosiolla elektroniikka odottamaan parempia hetkiä.

Ensikertalaisen Singapore vinkit

Singapore tuo pieni ja utopistinen piste Malakan salmella valikoitui tämän talven Aasia-kohteeksi. Siisteydestään, tiukoista säännöistään ja uusista hankkeistaan tunnettu Singapore osoittautui toimivaksi lomakohteeksi ja tässäpäs joitain huomioita matkan varrelta. Jospas näistä olisi hyötyä myös tulevaisuuden reissareillekin!

Saapuminen

Me saavuimme Singaporeen ilmateitse Changin toimivalle uudelle lentokentälle Qatar Airwaysilla. Koska oli jo myöhä otimme taksin lentokentän lähellä olevalle hotellille ja jatkoimme samaa kaavaa noudattaen aamuvarhain taksilla Tanah Merahin lauttasatamaan ja kohti Bintania. Taksiliikenne on toimivaa ja suhteellisen halpaa.

Changin kansainväliseltä lentokentältä pääsee kuitenkin taksien lisäksi keskustaan myös siistillä ja toimivalla metron vihreällä linjalla Tanah Merahin asemalla vaihtamalla. Vihreän linjan keskustan pääpysäkkejä ovat muun muassa Bugis, City Hall ja Raffles Place. Kannattaa kuitenkin tarkistaa ajat etukäteen. Me pois lähtiessämme yritimme ottaa tätä metroa, mutta juuri tänä kyseisenä lauantaiaamuna homma oli laitettu puihin kello 9 asti korjauksien takia…

Toinen julkinen vaihtoehto ovat bussit. Busseja kulkee useampikin, mutta esimerkiksi linjat 24, 34 ja 36 vievät lentokentälle. Busseissa käy vain tasaraha, mikä kannattaa huomioida ennen näitä valitsemista! Maksaminen onnistuu myös Singaporen julkisenliikenteen kortilla.

Meriteitse Singaporeen pääsee kätevästi ainakin Indonesian puolen pääsaarilta. Singaporessa on parikin lauttasatamaa ja itse tosiaan tuli käytettyä Tanah Merahia. Tanah Merahilta kulkee lähimmälle juna-asemalle bussi 35, jossa voi vaihtaa helposti samaiseen lentokentällekin menevään vihreään linjaan.

Maanteitse Singaporen ja Malesian yhdistää silta. Tätä väliä en kuitenkaan itse surrannut, eli vinkkejä ei ole antaa. Sen kuitenkin paikallisista uutisista näin, että maiden välillä on käynnissä junahanke yhdistämään maat samaisesta kohdasta yhteen.

Liikkuminen kaupungissa

Singapore on aikalailla kävelijän paratiisi. Kaikki on yllättävän lähellä ja aika vähän loppujen lopuksi viikon aikana tarvikaan turvautua metroon. Muista kuitenkin, että Singaporessa on vasemmanpuoleinen liikenne ja, että on lainvastaista ylittää katu muualta kuin siihen merkityiltä paikoilta!

Jos kuitenkin ne jalkavoimat loppuvat kesken kannattaa turvautua siihen toimivaan metroverkostoon! MRT asemia on vähän joka puolella ja siisteys asemilla maan perii. Metroihin on myynnissä niin yksityislippuja, matkailijan päivä ja viikkopasseja, sekä ihan perinteistä korttia johon ladataan rahaa. Me päädyimme tähän EZ-Link korttiin, vaikka kuinka kaikkea muuta yritettiin kaupitella. Kortilla itsellään oli hintaa 5 SGD (3,5 eur) ja alkusaldona kortissa oli 7 SGD:a. Kortti ei ollut palautettava, mutta rahat kortin sisältä pystyi saamaan takaisin esimerkiksi Changin lentokentän pisteestä kotimatkalla. Matkat kortilla maksoivat yleisesti 0,8 – 2 dollaria. Halpaa lystiä siis. Ja homma toimi siis perinteisesti piippailemalla porteista sisään ja ulos elektroniikan hoitaessa veloituksen kortilta.

Liikennettä täydentämässä on bussiverkosto, sekä suhteellisen edullinen ja turvallinen taksiliikenne. Busseja ei tullut tällä lomalla käytettyä, mutta taksin muutaman kerran kokemuksella voin sanoa, että täällä jos jossain on taksikuskeilla käytöstavat hallussa! Takseissa on selkeät mittarit eikä kertaakaan hommissa ollut ongelmia. Näin pitäisi olla joka paikassa.

Ruoka 

Koska Singapore on melkoinen kulttuurien sulatusuuni myös ruokaa on tarjolla ihan jokaisesta maailmankolkasta. Suurkaupungissa ruokapaikkoja riittää Chinatownin katukeittiöistä ostoskeskusten foodcourteihin ja 5 tähden Michelin ravintoloihin. Samalla hintahaitari paikkojen suhteen on melkoisen suuri. Itse nautin ruokani sieltä halvimmasta päästä katukeittiöistä ja food courteista. Koko reissun kallein ateria taisi maksaa 7 Singaporen dollaria (hieman alle 5 euroa), joten täällä ei periaatteessa olisi edes haitannut vaikka joku hutiruoka olisikin sattunut kohdalle.

Mutta tälle nirsolle ei sattunut oikeastaan yhtään täyttä hutia reissun aikana ruokien suhteen! Toki monissa sopissa oli jotain epämääräisiä ituja, jotka jäivät syömättä, mutta esimerkiksi lihan laatu oli kyllä huomattavasti parempaa kuin missään aiemmassa Aasian kohteessa. Ei jäänyt tällä lomalla nälkä, eikä tarvinut kertaakaan turvautua länsimaalaisiin hintavahtavampiin ravintoloihin.

Hintataso

Singapore on huomattavasti lähinaapureitaan kalliimpi, mutta silti näin suomalaisen näkökulmasta hyvin edullinen. Kuten ylempänä tuli esille syömiseen ei saanut menemään rahaa oikeastaan ollenkaan. 20 kilometrin taksimatkalle tuli hintaa noin 20 dollaria (13 euroa) ja myös metron käyttäminen oli edullista.

Ostosten tekeminen ostoskeskuksissa oli kansainvälisellä tasolla hinnoissaan. Tosin kohdalle sattuessa alennukset olivat erittäin hyviä. Itse täydensin urheiluvaatevarastoani kolmen raidan paidalla, takilla ja housuilla ja näille jäi hintaa yhteensä sellainen 68 euroa. Ostoksia tehdessä kannattaa myös muistaa, että yli 100 dollaria ylittävistä ostoksista on mahdollisuus saada verot takaisin lentokentällä!

Hotellihinnat olivat myöskin aika yllättävänkin kohtuullisia tällaiseksi suurkaupungiksi. Dhoby Ghautin metroaseman kupeessa keskellä kaupunkia sijainnut YWCA uima-altaalla maksoi noin 85 euroa yöltä. Paljon halvemmallakin olisi päässyt, mutta tällä lomalla haluttiin ehdottomasti uima-allas ja keskeinen sijainti.

Sää

Ihanan kuuman kostea ilmasto on jotain, mitä Singaporeen saapuvan kannattaa odottaa. Lämpötila pysyttelee yötä päivää ja talvesta kesään yli 25 asteessa, joten tälle lomalle ei oikeastaan edes kannata pakata muuta kuin kesävaatteita. Näin talvella sataa enemmän ja tämä näkyikin nopeina hetkellisinä ukkoskuuroina lähes päivittäin. Mutta niin nopeaa kuin nämä sateet tulevat niin yhtä nopeaa ne myös kaikkoavat. Aurinkoa ei kuitenkaan kannata odottaa ainakaan kirkkaalta taivaalta. Itse en sitä nähnyt oikeastaan kertaakaan 2 viikon aikana.

Muuta huomioitavaa

Singapore on kuuluisa tiukoista laeistaan. Lait kannattaa ihan oikeasti ottaa vakavasti ja tutustua niihin ennen reissua. Aina on nimittäin parempi olla hyvin varautunut kuin löytää itsensä toiselta puolelta maailmaa betoniviidakon keskeltä mussuttamasta purkkaa ja saaden tästä hyvästä tuhansien dollarien sakot..

  • Ota lääkkeisiin reseptit ja alkuperäispakkaukset mukaan, joskus näistä voidaan olla erittäin tarkkoja
  • Tarkista kaikki elintarvikemääräykset
  • Jätä purkkapaketit kotiin
  • Älä ylitä teitä muualta kuin suojateiden kohdalta
  • Pidä eväspussukat ja juomat visusti laukun pohjalla metroasemilla, metroissa ja joissain yleisissä paikoissa

Näiden lisäksi kannattaa huomioida Singaporen tiukka nollapolitiikka huumeiden suhteen. Singaporessa on edelleen käytössä kuolemantuomio koskien huumerikoksia. Changin lentokentällä oli huumeskannerit ja tämä on jotain mistä ollaan erityisen tarkkoja.

Kovista rajatarkastuksista olen myös muutenkin kuullut, mutta omalla kohdallani rajavartija otti passini ja alkoi taivastella kuinka kaukaa ja kylmästä sitä on matkustettu… Kävimme keskustelun Suomen säästä ja lumesta ja siinäpä se sitten olikin. Kaikeen kannattaa kuitenkin varautua.

Lyhyesti Singaporen alueista 

Pieneen valtioon mahtuu paljon kaikkea rannoista luonnonsuojelualueisiin ja kiiltävistä pilvenpiirtäjistä perinteisiin asuinalueisiin. Kaikki on mahdollista nähdä pikaisesti päivässä tai vastaavasti hommaan saattaa mennä kunnolla sukeltaessa jopa yli viikko. Tässä lyhyesti pääalueista. (Linkit tulevat alle sitä mukaan kun saan kirjoitettua alueista tarkemmin.)

Orchard Road: Monta kilometriä pitkä ostoskatu, joka on täynnä toinen toistaan suurempia ja kiiltävämpiä ostoskeskuksia. Vaikka ostostenteko ei kiinnostaisikaan tänne kannattaa ihan vain suunnata ihmettelemään suurta maailmaa, ostosmaniaa ja tavaramäärää. Täällä jos jossain myös pääsee käsiksi tyylikkäisiin Singaporelaisiin ja heidän muotiinsa.

Gardens By The Bay: Vain kymmenisen vuotta sitten meren päälle rakennettu utopistinen alue välkkyvine feikkipuineen ja kasvihuoneineen. Tänne kannattaa suunnata illalla auringonlaskettua ihmettelemään Aasialaisen musiikin tahdittamia puita. Maisemia voi käydä ihailemassa puudekiltä tai Marina Bay Sands hotellin kattoterassilta.

Clarke Quay: Singaporen jokivarsi, jossa voi ihmetellä risteilylaivojen liikkeitä, värikkäitä taloja  ja hyvin teennäistä baarikatua. Paljon länsimaalaisia ravintoloita ja pubeja.

China Town ja Bugis: Toisenlaista krääsäpaljoutta löytyy China townin kujilta. Täällä kannattaa käveleskellä ruuhkan keskellä, hipistellä muovinpaloja, vierailla temppeleissä ja syödä katuruokaa. Bugis on samanmoinen krääsäkatu, josta saa kaikkea hedelmistä ruokaan ja feikkielektroniikkaan. Tunnelmaa täällä ei kuitenkaan puutu!

Little India: Pikku Intia on kuin toinen maa. Värikkäät talot, ostoskujat ja temppelit ovat itsessään se juttu. Täällä ei ole oikeastaan mitään nähtävää, mutta silti niin paljon aistittavaa.

Arab street: Muslimien asuinalueita ja seutua. Löytyy paljon Arabikauppoja, kaunis Masjid Sultanin moskeija ja Malajien perinne keskus.

Geylang: Iltaelämän ja tyttöbisneksen keskus. Aamulla alue oli rauhallinen, mutta yöllä naiset valtaavat kadut ja meno voi äityä villiksi.

Sentosa: Sentosan saarella pääsee helposti hyppäämään rantaelämään ja kauniille rannoille. Saarelta löytyy myös kaikki mahdolliset elämyspuistot ja lasten aktiviteetit. Päivä saarella kuluu rattoisasti rentoutuen.

Singapore on siis yhteenvedettynä toimiva, monipuolinen ja ihanan trooppinen kaupunkikohde. Se on helppo aloitus Aasian seikkailuille ja kätevä pysähdyskohde matkalla eteenpäin kohti Australiaa ja Uutta-Seelantia. Loma meni rattoisasti ja ilman ongelmia!

Esittelyssä Qatarin karjavaunu: Helsinki-Doha-Singapore

Qatar airways avasi viime vuonna erinomaisen reittiyhteyden Dohan kautta maailmalle. Reitin auettua tarjouksia on sadellut tasaiseen tahtiin sähköpostista toiseen.  Kun ajatus Singaporen reissusta syntyi ei mennyt kauaakaan kun sopiva tarjous löytyi (414 eur/hlö) ja liput olivat sähköpostissa. Qatar Airways ja Doha kauttakulkupaikkana sopiikin parhaiten reitille, kun kohde sijaitsee Aasiassa, Australiassa tai joissain Afrikan kohteissa. Tässä Singaporen tapauksessa yhteys oli niinkin hyvä, että liittymät Oulusta sai helposti samalle päivällle (kiitos iltalähdön ja ilta paluun) ja vaihtoaika molempiin suuntiin Dohassa oli vain 2 tuntia.

Tosin eipä se pitempikään vaihtoaika Dohassa olisi välttämättä pahitteeksi, sillä Dohan uusi lentokenttä on toimiva ja saanut 5 tähteä. Tämän lisäksi Qatarissa järjestetään erilaisia toureja pitkän vaihdon matkalaisille. Parhaimmillaan siis esimerkiksi 8 tunnin vaihdon aikana ehtisi tutustua ilmaiseksi Dohan kaupunkiinkin!

Mutta mitens tämä parhaimmaksi lentoyhtiöksikin valittu Qatar airways sitten pelasi. Mennäämpä asiaan ja tässä siis omat kokemukseni sieltä perältä halpalippujen karjaluokasta reitilta Helsinki-Doha-Singapore ja Singapore-Doha-Helsinki.

HEL-DOH & DOH-HEL A320

Helsinginstä Dohaan ja takaisin kuljettiin perinteisen Airbus A320:n kyydissä. Toisin kuin esimerkiksi kotimaisella tai länsinaapurilla myös näissä koneissa businessluokka oli eroteltu karjavaunusta kunnon kaatuvilla penkeillä ja skriineillä. Karjavaunu oli kuitenkin melko perinteinen ulospäin. Kummallakin puolella odotti 3 penkkiä tyynyineen ja peittoineen. Jokaisessa penkissä oli oma viihdejärjestelmä, mikä teki matkan kulusta heti jouhevampaa. Nettiä sai käyttää 15 min ilmaiseksi per lento ja tämän jälkeen lisäajan ostaminen olisi ollut mahdollista. Heti lennon alkuun jaettiin kuulokkeet, kosteuspyyhkeet, matkapussukat ja päivän menu. Matkapussukasta löytyi lentosukat, huulirasvaa, silmäsuojat ja hammastuotteita. Kyllä näissä puitteissa kelpasi matkustaa 6,5 tuntia!

Tämän 6,5 tunnin aikana tarjottiin siis kaksi ateriaa ja koko matkan sai ilmaista juotavaa. Myös väkevät juotavat kuuluivat hintaan. Menusta sai valita aterian kolmesta vaihtoehdosta. Perinteisesti kanan, kasvis ja punaisen lihan väliltä. Toinen välipala tarjottiin pari tuntia ennen laskeutumista. Tämä oli leipä ja jokin pieni leivonnainen kuten muffinssi. Myös tässä vaihtoehtoina oli perinteisesti joko kanatäyte taikka kasvis.

Voin sanoa, että aika kului tässä syömäruljansseissa aika jouhevasti. Mutta ei nämä pätkät pelkkää iloa ja nautintoa olleet. Vaikka tämän koneen penkit olivat mukavat ja väli suhteellisen suuri, penkit kaatuivat aivan liikaa taaksepäin. Kun esimerkiksi paluumatkalla edessä istuvat vetäisivät penkit ala-asentoon heti nousun jälkeen ja nostivat vasta laskeutuessa, tila pieneni heti ihan minimiin. Laukusta oli mahdotonta saada yhtään mitään, televisioruutua oli erittäin haastavaa katsoa kiitos 10cm välin naamataulusta ja se syöminen siinä tilassa… Onko näitä edes pakko pystyä tällaisilla lyhyillä lennoilla kaatamaan. Lienee ikuinen makukysymys.

Toisekseen ilmastointi ei pelannut yhtään karjavaunun etuosassa. Kummallakin lennolla istuin rivillä 8, niin että rivi 7 oli ensimmäinen karjavaunun puolelta. Jos vain suinkin voit, älä missään nimessä ota penkkiä tästä edestä, sillä ilmastointi ei vain toimi! En tiedä onko parempi kärsiä koneessa kylmyyttä vaiko tätä erittäin pahalaatuista lämmintä ilmaa, jossa hiki valuu vaikka vaatteet on heitetty jo ajat sitten lattialle. Ilma oli täysin erinlainen käytävällä jaloitellessa ja wc-käynneillä koneen takaosassa.

Noin muuten täytyy sanoa, että kokonaisuudessaan Qatar on kyllä saanut vietyä tämän palvelutason myös suht. lyhyillä lennoilla uskomattoman hyvälle tasolle. En kehtaa edes laskea kuinka monta kertaa otin santsikuppeja eri mehuja lentoemäntien kävellessä oikeastaan koko lentojen ajan käytävää tarjottimet kädessä.

DOH-SIN & SIN-DOH A350

Dohasta Singaporeen lennettiin astetta isommalla koneella Airbus 350:lla. Tämä 8 tunnin lento kului siis koneessa, jossa penkkijako karjavaunussa oli jaettu niin että kolmessa rivissä penkkejä oli jokaisessa aina kolme. Huono jako omasta mielestäni. Sitä kun normaalisti matkustaa aina itse kaksin jos ei yksin. Jako ei sovi myöskään ollenkaan 4 henkisille perheille.

Koneet olivat kuitenkin uuden kiiltäviä. Palvelut olivat juuri samat kuin aiemmalla lennolla. Peitot, tyynyt, pussukat, kuulokkeet, raikastimet ja ruokamenut noudattivat samaa kaavaa. Skriinit olivat suuremmat, mutta valikoima elokuvien ja muiden osalta vaikutti olevan sama. Näillä lennoilla uteliaisuudestani katsoin muutaman arabileffan ja yhden espanjalaisen. Valikoimaa siis löytyy joka maailman kolkasta.

Palvelutaso pysyi myös näillä lennoilla korkealla. Juotavaa jaettiin koko ajan lisää ja ystävällinen palvelu ei jättänyt mitään hampaan koloon. Suuressa koneessa matkustusmukavuus oli myös täysin eri luokkaa kuin aiemmassa pienessä rutkussa. Suuret välit ja suunnittelu niin ettei homma mennyt ihan niin ahdistavaksi vaikka edessä istuva kaatoikin penkin taaksepäin.

Entäs ne ruuat sitten? Näiden neljän lennon aikana tuli siis syötyä yhteensä 4 oikeaa ateriaa ja 4 välipalaleipää. Ja täytyy nyt myöntää, että vain Turkish Airlinesin kyydissä olen syönyt näin maukasta lentokone ruokaa. Näihin valintoihin kuului pestopasta, hot-sour beef, currykana ja bbq-kana. Kaikki ateriat nautittiin salaatin ja jälkiruoan kanssa ja syötiin metallisilla aterimilla. Voi kun aina se lentokone ruoka olisi tällaista! Täytetyissä leivissä oli melko mausteiset ja tuliset kanatäytteet. Monelle voi tulla näissä melko herkästi raja vastaan, mutta tälle nirsolle jopa nämäkin maistuivat enemmän kuin hyvin. Sitten kun tämän kaiken sai vielä huuhdella alas ultimaattisella suosikillani mangonektarilla en olisi voinut olla tyytyväisempi!

Turhaa Qatar airwaysia ei siis ole valittu maailmanluokan lentoyhtiöksi monena vuonna peräkkäin. Koneet ovat uusia ja palvelu pelaa erinomaisella tasolla. Harva lentoyhtiö on enää tänäpäivänä todella näin täyden palvelun lentoyhtiö. Karjavaunu tarjoaa hintaansa nähden melkoista laatua. En halua edes ajatella kuinka pitkälle palvelu ja mukavuus on viety siellä särmin paremmalla puolella.

Rohkeasti siis Qatarin siiville tarjouksien saattelemana! Tämän kokemuksen jälkeen itään matkustaessa ja tarjouksien tullessa vastaan aion ehdottomasti suosia Qatar airwaysia jatkossakin.

Lue tästä myös kokemukseni Sas:n Aasian lennoista karjavaunussa (kokemuksena taustalla Tokio ja Hongkong) klik. 

Rantalomalle Singaporesta – Bintan, Indonesia

Oletkos ajatellut lähteä kaupunkilomalle Singaporeen ja yhdistää lomaan vähän rantaelämää? Mulla on aina pakko pitää tasapaino ja saada vähän kumpaakin, jos vain mahdollista ja niin vain nyttenkin. Terveisiä siis Bintanin saarelta Indonesiasta!

Bintanin pieni saari on noin 45 minuutin lauttamatkan päässä ja valikoitui oikeastaan rantakohteeksi sijaintinsa ja helppoutensa takia. Lautat Singaporen ja pohjois-Bintanin välillä kulkevat muutamia kertoja päivissä ja resorttisatamasta lähtee ilmaiskyyditykset suurimpaan osaan resorteista. Bintan on sellainen Singaporelaisten oma Tallinna, johon tullaan levähtämään ja ostoksille, mutta enimmäkseen ottamaan pientä etäisyyttä vilkkaaseen kaupunkielämään. Viikonloppuisin täällä on kuulemma enemmän ruuhkaa, nyt viikolla täällä on saanut olla aika rauhassa.

Bintanin pohjoisranta (johon resorttilautat tulevat) on rakennettu hotelleja täyteen. Bookingista selatessa valikoimaa on yksityisistä villoista perinteisiin täyden palvelun resortteihin. Me haluttiin oma rantakaistale, hyvä hinta ja perus palvelut. Näinpä siis katselen ja kuuntelen tässä kirjoittaessani meren kuohuntaa 4. kerroksen parvekkeelta resortissa nimeltä Angsana Bintan.

Saapuminen Bintanille

Lautat Bintanin pohjois-osan asemalle lähtevät Tanah Merahin lauttasatamasta Singaporesta. Lauttoja kulkee muutamia päivässä ja ne tulee lunastaa pari tuntia aiemmin lauttasatamassa. Lauttamatka kestää 45 minuuttia, edessä on normaali passin tarkastus, jonka jälkeen voikin jo nostaa hattua ja toivottaa itsensä tervetulleeksi Indonesiaan. Resorttien ilmaiset kuljetukset odottavat aulassa ja sitten voineekin jo aloittaa täyden palvelun lomailun.

4* Angsana Bintan resort

 

Resorttivalintamme Angsana Bintan sijaitsi sellaisen pitkän metsätien ja noin vartin päässä lauttarannasta. Perille päästessä respahenkilökunta istutti alas, toi eteen kakkua ja mehua ja otti laukut vastaan. Avaimet saatiin kätösiin ja pikkupoika lähti saattamaan huoneelle. Erittäin palvelualtis ja ystävällinen vastaanotto sanoisinko.

Huone irtosi ylimmästä kerroksesta uima-allas ja rantanäkymillä. Kaksi erillistä sänkyä, oma parveke ja kylpyhuone ammeella ja hyvillä kylpytuotteilla on pitänyt varsin tyytyväisenä. Ei siis mitään pahaa sanottavaa.

Yhteisistä tiloista löytyy uima-allas, mutta ihan parasta on kuitenkin ollut oma yksityisranta. Harvassa paikassa on saanut enää olla näin rauhassa paratiisirannalla. Ainoaa seuraa on lähinnä ollut hotellin henkilökunta ja siistijät. Sitä mukaan kun rantaan ajautuu roskaa ja levää ne siivotaan pois.

Ei täällä ole nälkääkään tarvinnut nähdä. Aamupala on ollut kaikin sanoin kattava. Jokaisella kansallisuudelle ja uskontokunnalle jotakin. Aamupala onkin ollut ainoa ateria, joka on sisältynyt hintaan. Alueelta kuitenkin löytyy 5 eri ravintolaa, mutta voitte vain kuvitella, että hinnoittelu on enemmän Suomen kuin Indonesian tasoa. Mutta hyvin on pärjännyt aamulla mätätessä ja keskipäivällä yhden aterian nauttineena. Tämä on kyllä kuitenkin asia, johon tässä resortissa saa menemään rahaa jos haluaa.

Lisämaksusta saisi toki myös spa-palveluita ja erilaisia retkiä. Kauan haaveilin snorklausretkestä, mutta tulin siihen tulokseen että kyllä noin 30 euroa on vain liian kallista lystiä tunnin setistä.

Näin ollen tämä lomapätkä on siis lähinnä kattanut hitaita aamukävelyjä rannalla, makoilua aurinkotuolissa, aaltojen pauhun kuuntelua, uimista ja ylipäänsä ajan ottamista. Olen käynyt tsekkaamassa kuntosalin ja pelihuoneen ja istuskellut hotellin aulassa.

Nähtävää Bintanilla

Vaikka tämä saari on tunnettu lyhyiden aikojen löhölomina on tällä saarella myös elämää ja katsottavaa. Tämä kaikki jäi toki tällä kertaa itseltäni näkemättä, mutta ehkä ensi kerralla kävisin mangrove ajelulla, tutustumassa luonnonsuojeluun ja vierailulla saaren pääkaupungissa Tanjung Pinangissa.

Näin parille päivälle Bintan on ollut juuri sitä mitä tultiin hakemaan. Rauhaa, rantaa ja lämpöä. Voin siis suositella, jos yhtään rantajalka vipattaa ja kohteenasi on Singapore.