Matkailijoiden yleisimmät mokat hotellissa

Yleisimmät mokat hotellissa – 8 virhettä, joihin jokainen matkailija voi samaistua

Moni yleinen hotellimoka on helposti vältettävissä. Lue vinkit!

1. Unohda turha kainostelu

Joskus hotellivieras voi jäädä paljosta paitsi vain siksi, ettei uskaltaudu avaamaan suutaan. Jos tilanne tuntuu otolliselta, voi vastaanotossa kohteliasti kertoa toiveistaan. Voit kysyä olisiko saatavilla esimerkiksi parvekkeellista huonetta, merinäköalalla varustettua huonetta tai ylemmissä kerroksissa sijaitsevaa huonetta. Parhaassa tapauksessa toiveesi toteutuu ilman lisämaksua.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi huoneeseen, asiasta voi kertoa henkilökunnalle.

2. Tallelokeron käyttämättä jättäminen

Monet jättävät hyödyntämättä hotellihuoneesta löytyvää tallelokeroa. Syynä on usein kiire, laiskuus tai saamattomuus. Ja hotellihuoneen ovenhan saa lukkoon, vai mitä?

Turvalliselta tuntuvassa hotellissakin kannattaa aina säilöä arvotavarat tallelokeroon. Koskaan ei voi olla varma siitä, etteikö hotellin yleisavain joutuisi vääriin käsiin tai pitkäkyntiset löytäisi tietään huoneeseen.

3. Tutustu hätäuloskäyntireittiin

Jokaisesta hotellihuoneesta löytyy kartta, josta voi paikantaa reitin lähimmälle hätäuloskäynnille. Sinäkin olet todennäköisesti nähnyt sen, mutta kuinka monta kertaa olet todella pysähtynyt katsomaan sitä ajatuksella?

Uhraa muutama minuutti hotellin evakuointisuunnitelman tutkimiseen, ja säästät arvokasta aikaa mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

4. Ludetarkistuksen laiminlyöminen

Hotellihuoneeseen astuessaan yksikään matkailija ei halua ajatella luteita, mutta joskus ludetarkistus voi säästää monelta harmilta. Sänky kannattaa tarkistaa ainakin vaatimattomimmissa majapaikoissa, mutta muista, etteivät luksushotellitkaan ole immuuneja luteille.

5. Tietämättömyys palveluista

Onko sinullekin joskus käynyt niin, että olet hoksannut hotellivieraille tarkoitetun edun tai palvelun vasta lähtiessäsi? Isoissa hotelleissa kaikkea ei välttämättä tule huomanneeksi – varsinkaan silloin, jos hotelli on varattu viime hetkellä.

Käytä hetki aikaa tutustuaksesi hotellin verkkosivuihin, varaussivuston listaamiin tietoihin tai vastaanotossa mainostettuihin etuihin. Et varmaankaan halua missata esimerkiksi hotellivieraille tarkoitettua ilmaista aamiaista tai happy houria, toisella puolella hotellialuetta sijaitsevaa uima-allasta tai alennuskuponkeja lähialueen palveluihin?

6. Mieti kaksi kertaa minibaarin käyttöä

Juoman tai pienen välipalan nappaaminen hotellin minibaarista saattaa tuntua kaikkein helpoimmalta vaihtoehdolta, mutta tarkista ensin hinnat. Minibaareihin liittyy myös muita yllätyksiä kuten automaattisesti hotellivieraan tiliä veloittavia tunnistimia. Omien juomien tai ruokien säilyttäminen minibaarissa voi niin ikään tuoda yllättäviä lisämaksuja.

7. Älä pelkää pyytää sitä, mitä tarvitset

Huomasitko hotellihuoneessa unohtaneesi jotain kotiin? Jos kyse on arkipäiväisistä tavaroista, kysy rohkeasti hotellin vastaanotosta ennen kuin ryntäät ostamaan uutta tilalle. Hotelli saattaa voida tarjota asiakkaille kaikenlaista hammasharjoista höyliin, adaptereihin ja latureihin.

Lue myös: Tiesitkö, mitä kaikkea voit saada hotelleissa ilmaiseksi – jos vain hoksaat pyytää

8. Tavaroiden unohtaminen huoneeseen

Ennen kuin kirjaudut ulos hotellista, tee aina huolellinen tarkastus huoneessa. Kurkista sängyn alle, nosta peitot ja tyynyt ja tarkista vielä käyttämäsi pistorasiat. Vilkaise vaatekaappiin, tallelokeroon ja kylpyhuoneeseen. Hotelleihin unohtuu helposti esimerkiksi latureita, kauneudenhoitotuotteita ja vaatteita.

Tiesitkö, että jos unohdat tavaroitasi hotellihuoneeseen, hotelli ei ikinä soita ja kerro asiasta? Käytännön taustalla on halu suojella asiakkaiden yksityisyyttä.

Lue myös: Älä mokaa viiden tähden hotellissa – asiantuntijan 10 vinkkiä ensikertalaiselle

Lähde: Smarter Travel
Kuva: Inka Khanji

Päivitetty: 15.6.2018

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (9 votes, average: 1,89 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

2 kommenttia