Hyppää sisältöön

“Vain yksi huone jäljellä” – näihin varoituksiin sinäkin törmäät hotellia etsiessäsi, mutta voiko niihin luottaa?

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 26.04.2022
Varasitko sinäkin paniikissa hotellin, jossa oli "vain yksi huone jäljellä"?

Voiko hotellisivustojen varoituksiin luottaa?

Tilanne on tuttu monelle matkailijalle. Tutkit alustavasti majoitustarjontaa tulevalle lomalle hotellivaraussivuston kautta. Kohdalle osuu kiinnostava majapaikka, jonka huonetietojen vieressä vilkkuu hätäinen varoitus: vain 1 huone jäljellä!

Kuinka moni uskaltaa tässä vaiheessa jättää varauksen tekemättä? Tarkoituksena on tietysti nopeuttaa asiakkaan varauspäätöstä ja luoda tunne mahtavasta tarjouksesta, joka saattaa kadota hetkenä minä hyvänsä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Joskus sivustoille saatetaan merkitä myös viimeisen vuorokauden aikana tehtyjen varausten määrä tai parhaillaan hotellia tutkivien henkilöiden määrä.

Nyt tapaan on puuttunut brittiläinen kilpailuviranomainen CMA (Competition and Markets Authority), joka on suorittanut hotellivaraussivustoista kahdeksan kuukautta kestäneen tutkimuksen.

CMA kritisoi jäljellä olevien huoneiden määrän listaamisen painostavan asiakasta ostopäätökseen. Samaan aikaan matkailija ei voi olla varma siitä, että tieto pitää paikkansa.

Raportissa ei mainita nimeltä sivustoja, joita tutkittiin. Kyseessä on kuitenkin yleinen käytäntö, jonka voi bongata monelta eri hotellivaraussivustolta.

CMA on ilmoittanut lähestyneensä varaussivustoja asian tiimoilta ja korostanut tietojen oikeellisuuden tärkeyttä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Myös lisämaksut puhuttavat

Varaussivustoista löytyi muitakin ominaisuuksia, joihin tutkimuksessa ei oltu tyytyväisiä. Kyseenalaisina pidettiin esimerkiksi tapaa nostaa enemmän komissiota maksavat majapaikat korkeammalle hakutuloksissa.

Raportissa tuotiin esille myös lisämaksut, joita matkailijat eivät välttämättä tule edes ajatelleeksi nähdessään mainostetun edullisen hinnan. Lopullinen summa voi olla joskus paljon suurempi, mutta käydä ilmi vasta varauksen viimeisessä vaiheessa tai perillä kohteessa.

Tyypillisiä hotellien lisämaksuja ovat esimerkiksi erilaiset verot kaupunkiveroista ympäristöveroihin sekä erityisesti Yhdysvalloissa käytössä oleva resort fee, joka voi nostaa yökohtaista hintaa jopa yli 30 eurolla.

Euroopan kohteista esimerkiksi Kreikka ja Baleaarien saaret ovat ottaneet käyttöön jokaiselta hotelliyöltä perittävän veron, joka maksetaan perillä majapaikassa. Lisämaksut tunnetaan ympäristöverona tai majoitusverona.

Lisämaksuista kerrotaan hotellivaraussivustoilla, mutta pientä printtiä voi joutua etsimään. Kaikki eivät huomaa tietoa välttämättä ollenkaan.

Lähde: Travel + Leisure
Kuva: Inka Khanji

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Mikä Levin hotelli sopii sinulle? 8 vinkkiä erilaisille matkailijoille

Hotellin lounge

Mitä hotellien lounget oikein ovat? Tällaista on suljettujen ovien takana

Magical Pond -iglut Rukalla

Tältä näyttävät Rukan tyylikkäät lasi-iglut – sängystä näet revontulet ja valoisat kesäyöt

Pitääkö all inclusive -hotellissa antaa tippiä? Tätä sinäkin mietit ennen lomaa

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja