Istockphoto
Totuus hotellien minibaareista ja niiden laskuista

Tätä hotellit eivät halua sinun tietävän – näin helppoa on jättää minibaarin lasku maksamatta

Asiantuntijan mukaan monilta hotellivierailta jää minibaarien laskut maksamatta – koska se on helppoa.

Hotellityöntekijä paljastaa: minibaarilaskut on helppo sivuuttaa

Kuinka moni tunnustaa kurkistavansa ensimmäisenä hotellihuoneeseen astuessaan minibaariin? Sisältö kiinnostaa lähes kaikkia, vaikka korkeat hinnat rauhoittelevatkin usein ostohaluja.

Ajatus minibaarista napostelemisesta tai drinkkien sekoittamisesta miniatyyripulloista ja virvoitusjuomista on yhtä kaikki houkutteleva. Hintoihin kannattaa ainakin tutustua etukäteen, ettei uloskirjautumisen hetkellä tule ikäviä yllätyksiä – hotellit perivät arkisista tuotteista moninkertaisia hintoja.

Mutta entä jos laskun maksamisen pystyisikin sivuuttamaan kylmänviileästi?

Pitkään hotellien vastaanotoissa työskennellyt ja hotellialan salaisuuksista kirjan julkaissut Jacob Tomsky väittää, että minibaarilaskun maksamatta jättäminen on helppoa. Tomsky menee jopa niin pitkälle, että kehottaa kaikkia hotellivieraita kieltäytymään aina tuotteiden maksamisesta.

Tomskyn mukaan minibaareihin liittyy niin monia mahdollisia virheitä ja epäselvyyksiä, ettei asiakkaalla pitäisi olla mitään ongelmaa sivuuttaa laskua.

Minibaarin täyttämisessä saattaa olla viiveitä tai unohduksia. Joskus tuotteita eksyy minibaariin enemmän tai vähemmän kuin standardimäärä. Toisinaan on epäselvää, kuka tuotteet on käyttänyt – huoneen edellinen vai nykyinen asukas.

– Kun asiakas alkaa vastustella käyttäneensä minibaarin tuotteita, hän ei ehdi edes saada lausettaan loppuun ennen kuin olen poistanut kulut hänen laskultaan. Näin säästämme aikaa ja molemmat pääsevät jatkamaan elämäänsä. Tämän takia minibaari on käytännössä ilmainen, Tomsky sanoo.

Räväköitä mielipiteitään esittävän Tomskyn mukaan asiakas on aina oikeassa.

– Hotelli ei voi syyttää asiakasta valehtelemisesta. Luuletko, että kukaan säädyllinen hotellinpitäjä haluaa tutkia roskakorisi ja etsiä tyhjää karkkipussia?

Toki hotelliammattilaisen teoriassa on aukkoja – alkaen siitä, että jokaisessa hotellissa minibaareihin liittyy erilaisia käytäntöjä. Hotellista riippuen huijausyrityksiin saatetaan suhtautua hyvinkin vakavasti.

Yhdestä karkkipussista ei ehkä saada aikaiseksi väittelyä, mutta jos minibaari on puolityhjä, voi hotellivieras tehdä itsensä naurunalaiseksi väittäessään kirkkain silmin minibaarin olevan koskematon.

Lisäksi nykyään erityisesti tasokkaammat hotellit käyttävät usein tunnistimia, jotka paljastavat vieraan minibaarista nauttimat tuotteet. Jos nostat tuotteen ja pidät sitä kädessäsi liian pitkään, sensori kertoo hotellille sen tulleen käytetyksi.

Lähde: Traveller, Mental Floss
Kuva: Istockphoto

Päivitetty: 8.2.2018

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (28 votes, average: 1,50 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

8 kommenttia

Vähintäänkin arveluttava artikkeli! Ennenkuulumatonta että tällaista moraalitonta roskaa edes julkaistaan.
Itse en voisi kuvitellakaan varastavani mitään, missään yhteydessä. Jos ei ole varaa maksaa minibaarin tuotteita, niin silloin kannattaa pysyä kotona.
Rehellisyys on edelleenkin paras unilääke.

Me otetaan aina heti ekaa kertaa hotellihuoneeseen mennessämme kaikki tuotteet minibaarista kassiin, kassi jemmataan ja ilmoitetaan saman tien respaan, että minibaari on täysin tyhjä eikä niistä tuotteista sitten voi laskuttaa ainakaan meitä. Samalla pyydetään, ettei minibaaria edes täytettäisi meidän vierailumme aikana. Kertaakaan ei ole tarvinnut väitellä asiasta. Näin tuotteet ovat sitten loppujen lopuksi täysin ilmaisia. On vaan huomioitava, että tuotteet ovat saattaneet olla kaapissa jo useitakin kuukausia eli niiden “nauttiminen” saattaa olla hieman riskaabelia. Tuliaisiksi ne tosin kelpaavat hyvin. :o)

“Respan täti” pyytää ilmoittamaan puutteet respaan. Pitäisikö minun asiakkaana tehdä huoneeseen saapuessani inventaario minibaarin sisällöstä. Ei kiitos. Eiköhän se ole henkilökunnan tehtävä.

San franciscossa jo 2009 oli sensorit kaapissa. Sinne tuli laitettua omia ostoksia, ja systeemi katsoi, että koko kaappi tyhjennetty. Täytyi respassa hieman selittää tapausta, ennenkuin pääsimme yhteisymmärrykseen.

En käytä juurikaan hotelleja enkä bsarikaapin tuotteita laisinkaan. Mutta ne joilla on varaa yöpyä hotellissa on varmasti varaa maksaa ne baarikaappi viinatkin.

Maailman toiseksi vanhin ohjeistus : kaikki mahdolliset poikkeamat hotellishuoneessa sekä minibaarin sisältö valokuvataan saapuessa. Tarvittaessa reklamoidaan välittömästi, ei lähtiessä.
Toisten tapa käyttää minibaaria nk. jääkaappina ei ole mielestäni suositeltava. Minibaaritasoisissa hotelleissa saa pyynnöstä coolereita, jäitä, jne tarpeen mukaan, jolloin epäselvyyksiä ei tule.

Tämä on oikea tapa toimia. Olemalla rehellinen ja ilmoittamalla puutteet vastaanottoon, voidaan sinulle jopa kiitoksena tarjota jokunen tuote baarikaapista. Hotellit ovat bisneksiä, eivät hyväntekeväisyyttä, ja mikäli minibar-tuotteita varastetaan usein, se alkaa näkymään hinnoissakin, koska raha on saatava jostain ja loppujen lopuksi päädyt maksamaan jonkun muun viinoja. Toisekseen voidaan puhua näpistyksestä, mikä puolestaan on rikollista toimintaa. Typerä vinkki ja Rantapallolta alan mediana vastuutonta julkaista tämä.

en ole avannut minibaaria vuosikausiin, jos alan juomaan niin sen sisältö on vain maistiaisia. Käytän reilusti lobbybaaria tai omaa isoa pulloa. Yleensä aina mukana sekä viinipullo että jotain terävää reilun kokoiset pullot. Joskus olen lääkkeen takia joutunut käyttämään minibaaria lääkkeen säilytykseen, jolloin sensori on reagoinut kun pulloja jouduin siirtämään. Se meni kyllä kertomalla totuuden check outin yhteydessä.