Hyppää sisältöön

Tiesitkö jo? Tämän yleisen tuotteen nappaaminen mukaan hotellihuoneesta on rikos

Krista Ahonen
Krista Ahonen Päivitetty: 27.02.2017
Mitä hotellihuoneesta voi napata mukaan hyvällä omallatunnolla? Hotelliketjut kertovat.

Näitä tuotteita hotellihuoneesta uskaltaa ottaa mukaan

Lähes kaikki matkailijat ovat varmasti joskus sujauttaneet laukkuunsa hotellihuoneesta löytyviä pieniä shampoopulloja, ompelusettejä tai muita vastaavia vieraita varten jätettyjä tuotteita. Mikäli tuotteille ei ole ollut käyttöä hotelliyön aikana, tuntuu vieraista oikeutetulta napata ne mukaansa hotellista lähtiessään. Mutta missä menee hyvän maun raja?

Brittiläinen uutissivusto The Telegraph kysyi hotelliketjuilta mitkä tuotteet voi napata mukaan hyvällä omallatunnolla. Shampoot, hoitoaineet ja muut pieniin pakkauksiin jaotellut kosmetiikkatuotteet ovat hotellien mukaan vapaata riistaa. Nämä ovat tuotteita, jotka on suunniteltu vieraita varten, eikä niiden käyttömäärää ole yleensä rajoitettu.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Viime vuosina monet hotellit ovat kuitenkin siirtyneet esimerkiksi suihkuihin kiinnitettäviin täytettäviin säiliöihin, jotka ovat ympäristöystävällisiä ja estävät samalla minikokoisten pakkausten hamstraamisen.

Moni hotellivieras on ollut myös tilanteessa, jossa huonesiivoojan vartioimaton kärry on suorastaan kutsunut sullomaan tuotteita taskuun hotellin käytävällä. Yllättäen The Telegraphin haastatteleman asiantuntijan mukaan tätäkään ei juuri katsota pahalla. Jos mielesi tekee ylimääräistä käsivoidetta tai suklaakonvehtia, et todennäköisesti joudu vaikeuksiin vaikka sujauttaisitkin sellaisen laukkuusi.

Pyyhkeen vieminen katsotaan rikokseksi

Monet matkailijat nappaavat hotellista mukaan vaivihkaa myös pyyhkeitä, mutta niistä kannattaisi pitää käpälänsä erossa – mikäli hotelliketjuja ja poliisia on uskominen. Hotellien mukaan pyyhkeiden vieminen ei ole hyväksyttävää, sillä ne eivät ole kertakäyttöisiä tuotteita.

Brittisivusto tiedusteli paikallisen poliisin kantaa pyyhevarkauksiin.

– Kyseessä on rikos. Jos saisimme ilmoituksen pyyhevarkaudesta, aloittaisimme tutkimukset, kommentoi Metropolitan Policen edustaja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Rikosilmoituksia hotellit kuitenkaan harvemmin lähtevät tekemään, ellei kyseessä ole arvokas tuote. Todennäköisempää on joutua kyseisen hotellin mustalle listalle tai päätyä maksamaan anastetusta tuotteesta hotellille myönnettyjen luottokorttitietojen kautta.

Monet hotellit yrittävät ehkäistä varkauksia mainostamalla tuotteita, joita vieraat voivat halutessaan ostaa paikan päältä. Esimerkiksi muhkeaan kylpytakkiin saattaa olla kiinnitetty hintatiedot matkailijoille, jotka haluavat viedä sen mukanaan kirjautuessaan ulos hotellista. Samalla hotelli varaa oikeuden veloittaa vieraita huoneesta hävinneistä tavaroista.

Lähde: The Telegraph
Kuva: Inka Khanji

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Mikä Levin hotelli sopii sinulle? 8 vinkkiä erilaisille matkailijoille

Hotellin lounge

Mitä hotellien lounget oikein ovat? Tällaista on suljettujen ovien takana

Magical Pond -iglut Rukalla

Tältä näyttävät Rukan tyylikkäät lasi-iglut – sängystä näet revontulet ja valoisat kesäyöt

Pitääkö all inclusive -hotellissa antaa tippiä? Tätä sinäkin mietit ennen lomaa

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja