Panamericana – koko matkareitti

Piirtelin taas viivoja. Pääpiirteittään Amerikkojen halki kulkeva reittimme on siis seuraavanlainen. Ihan kaikkia käänteitä ei oheisessa reittiviivassa ole, mutta yleiskäsityksen siitä saanee, kuva kun tunnetusti kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Sitä paitsi kukapa sitä kaikkia kiertoteitä etukäteen tietäisikään.

Laivauksia tälle reitille mahtuu kaksi. Auto on saatava ensin Euroopasta Etelä-Amerikkaan, joka vie noin neljä viikkoa, ja kuten juttujani aiemmin lukeneet tietävätkin, matkustamme Belgiasta Montevideoon samalla rahtilaivalla ajoneuvomme kanssa. Toinen pakollinen vesistönylitys kohdataan Kolumbiassa, josta ei kulje minkäänlaista tietä Panamaan. Autolauttojakaan ei tällä hetkellä maiden välillä kulje, joten Nissan on varmaankin pakko pakata Kolumbiassa konttiin, jotta matka pääsee jatkumaan.

Aikataulukin on tarkentunut. Ajelemaan lähdetään marraskuun puolessa välissä, viikon 46 lopulla. Laivan on tarkoitus seilata Antwerpenistä 1.12. ja varsinainen matka Etelä-Amerikassa alkaa siten aika tarkkaan vuoden 2017-2018 vaihteessa. Koko matkan kestosta on hankala vielä tässä vaihessa sanoa mitään. Toisaalta jos Alaskaan asti on tarkoitus päästä, on siellä oltava säiden takia viimeistään alkusyksystä.

Matkan käänteitä voi seurata myös Facebookissa osoitteessa facebook.com/havaintoja.

 

Facebooktwittergoogle_plusmail

9 vastausta artikkeliin ”Panamericana – koko matkareitti

  1. Tämä on kyllä äärimmäisen mielenkiintoinen projekti. Onko teillä sponsoreita vai rajoittaisivatko ne liikaa? Luulisi että joku Lännen Media tms. mielellään ostaisi juttuja.

    Ihan ensimmäisessä Etelä-Amerikka-postauksessa vihjaisit jotakin siihen suuntaan että autolla saatetaan tulla takaisinkin. Onko Prudhoe Bayn vieressä oleva ”RU?” suunnitelma tästä? Tuoltako menisi laivoja naapurimaahamme?

    • Kiitoksia, ja kiitoksia vinkistä. Jossain vaiheessa alkukesästä oli jotain pientä kehittelyä sponsorisuuntaankin, mutta lopulta se suunnitelma kaatui. Nyt tuntuu hyvältä, että niin kävi. Sponssi olisi varmasti rajoittanut ja lisännyt stressiä.

      Se, mitä Alaskan jälkeen tapahtuu, on itsellenikin vielä arvoitus. Hienoahan se olisi, jos.auton saisi koko maailman ympäri, sitä ei voi kieltää. Tiedän, että laivaus Kanadasta tai Jenkeistä Vladivostokiin on mahdollinen, mutta aika haastava ja kallis. Täytyy tutkia sitä vielä. Onhan täsdä aikaa.

    • Juu, Darien Gap on tosiaan mielenkiintoinen kummajainen Pan American -maantiellä. Maasto taitaa olla aika hankalaa, mutta liekö se ainut syy miksei tuohon ole ikinä tehty tietä. Vosin kuvitella, että asiaan on myös poliittisia syitä. Ehkä Yhdysvallat eivät ole pitäneet moisen reitin rakentamista heille edullisena. Mene ja tiedä.

      Ehkä kiinalaiset tulevat lopulta tekemään tien tuohonkin, jahka saavat Afrikan valtatiet valmiiksi.

  2. Hiukan arveluttaa tuo väli-amerikka osuus: Honduras, Guatemala, El Salvador…. Ulkoministeriön matkustustiedotteita kun lukee näistä maista, niin itse en ehkä lähtisi ajelemaan sille alueelle ilman ”panssaroitua ajoneuvoa”. Olisiko viisasta hypätä kontilla suoraan Meksikon puolelle? Matkaa tulee varmaan seurattua, kuten kaikkia Laineen Janin reissujakin.

    • Onhan se totta, että maailman korkeimmat henkirikosluvut löytyvät juuri noista Väli-Amerikan maista. Mutta sitten taas toisaalta, eipä tuota Afrikassakaan mitään sattunut vaikka kuinka moni kyseli, jotta kai teillä oli ase mukana.

      Onneksi strategiaa on kuitenkin aikaa suunnitella kaikessa rauhassa Etelä-Amerikkaa ajellessa. Jännä, että omissa mielikuvissani tuo Meksiko on melkeinpä noista maista vaarallisin. Ainakin jos väärille alueille eksyy. Mikäs sitten lienee totuus…

  3. Afrikka-kirjasi alussa olevassa taustaosuudessa on tämmöinen lause:
    ”Monet maat Etelä-Amerikassakin näyttivät vaativan ajoneuvoilta australialaishenkistä pesua, mutta saatujen tietojen mukaan vaatimukset eivät olisi yhtä tiukkoja kuin Darwinissa:”

    Kuinka olette tähän varautuneet?

    • Hyvä pointti. Tämä on melkeinpä unohtunut, sillä lukemissani blogeissa asiaa ei korosteta oikeastaan lainkaan. Joku oli muistaakseni pessyt auton ennen laivaan menoaan Euroopassa, mutta en muista kenenkään jääneen tuosta kiinni siellä toisessa päässä. Kaiken kaikkiaan tullausprosessin pitäisi käsitykseni mukaan olla sangen helppo kun matkustaa samalla laivalla autonsa kanssa. Melkein kuin autolautasta ulos ajaisi. Melkein.

  4. Taitaa niissä maiden vaarallisuudessa matkailijoille olla sekin puoli, että vaaralliseksi koetussa maassa ollaan varovaisia ja turvalliseksi koetussa huolettomia. Muistaaksi Janin pikavuorolla varastettiin koko peräkärry Australiassa, joka on mielikuvissani hyvin turvallinen.

    Katselin Rantapallon listausta ”Maailman turvattomimmat matkailumaat 2017”, siinä oli matkailijoille vaarallisin Kolumbia. Ilmeisesti sekin vaihtelee miten vaarallinen maa on matkailijoille tai oman maan kansalaisille.
    Teillä on niin paljon kokemusta reissaamisesta, että varmaan osaatte tehdä oikeat reittivalinnat. Hyvää matkaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *