Viivoja kartalla – Etelä-Amerikka

Piirtelin alustavasti viivaa kartalle. Oheinen reitti lähtee siis ajatuksesta, että ajopelin saisi rahdattua Euroopasta Montevideoon roro-aluksella. Näitä laivausjuttujahan pohdiskelin edellisessä postauksessani. Mahdollisuus matkustaa samalla laivalla auton mukana kiehtoo kovasti huolimatta aika kovasta hinnasta. Niinpä tämä hypoteettinen viivanikin alkaa tuon laivan päätesatamasta.

Olen kuullut Iguazun putousten olevan näkemisen arvoinen luonnonihme, joten vedin viivan ensin sinne. Tähän ketunlenkkiin oli helppo yhdistää pala eteläistä Brasiliaa ja matka ehkä vähiten tunnetun eteläamerikkalaisen valtion Paraguayn halki. Oletusarvoisesti Google olisi halunnut ajattaa autoilijan putouksille Argentiinan kautta, edestakaisin samaa tietä, mutta tämä kuulosti perin tylsältä. Siispä venytin viivan kattamaan nuo kaksi ikään kuin ylimääräistä maata, enhän ole kummassakaan käynyt.

Tämän alkulämmittelyn ajettaisiin etelään, aina mantereen eteläisimpään kärkeen Tulimaahan, sillä onhan siellä käytävä jos tuolla päin maailmaa sattuu autoilemaan. Lisäksi Amerikan mantereen eteläisimpänä teitse saavutettavana pisteenä se toimii Pan American -maantien päätepisteenä. Tällä kertaa se tosin olisi ikään kuin lähtöpiste, sillä sieltä kompassisuunta otettaisiin pohjoiseen, ensin halki Chilen, sitten Peruun ja Ecuadoriin, päätyen lopulta Kolumbiaan.

Chilestä ei kuitenkaan ajettaisi suoraan Peruun, vaan tällä kohtaa matkaan tehtäisiin toinen mutka, sillä onhan Boliviakin nähtävä. Erityisesti minua kiinnostaisi maan lounaiskulmassa sijaitseva suola-tasanko Salar de Uyuni, joka on ilmeisesti paikkana aika mystinen. Viiva kääntyi siis sinne. Suola-aavikolta on helppo ajella Titicaca-järvelle ja lopulta Perun puolelle Cuscoon. Molemmat paikkoja, jotka haluaisin nähdä. Cuscosta pääsee kätevähkösti myös Machu Pichulle, jossa voisi piipahtaa jos virtaa rittää.

Etelä-Amerikan etappi päättyisi Kolumbian rannikolle, jossa olisi jälleen edessä laivaushommia. Kolumbiasta ei nimittäin mene minkäänlaista tietä Panamaan. Välissä on vain epämääräinen viidakkoalue Darien Gap, josta aikanaan tulin kirjoittaneeksi Pikavuoro-blogiinkin (artikkelin voi lukea täältä). Tämä puuttuva tienpätkä on Amerikkoja ajeleville kiusallinen riesa ja ennen kaikkea lisäkustannus. Mutta ei auta. Jotenkin sen yli on päästävä. Jos Tulimaassa on käyty ja sieltä lähdetty ajamaan pohjoiseen, pitäähän reissun lopulta päätyä Alaskaan Jäämeren rannalle. Muutenhan se jäisi ikään kuin torsoksi.

Etelä-Amerikalla on kokoa, sillä kilometrejä tähän verraten vähän mutkittelevaan viivaan tulee Googlen karttapalvelun mukaan 19009. Kun kaikenlaiset harharetket lasketaan mukaan, voitaneen koko matkan pituudeksi arvioida varovasti non 20 000 km. Panamasta Alaskaan matkaa on onneksi hieman vähemmän.

Ohjaamon ja tavaratilan erottava seinä on poissa! Siniset levyt ovat XPS-lämmöneristettä.

 

Autoasiakin liikahti vihdoin askeleen eteenpäin. Löysin tallin, jossa kulkupeliin voi kaikessa rauhassa tehdä haluamiaan muutoksia. Toistaiseksi nämä muutostyöt ovat olleet lähinnä erinäisten komponenttien irti repimistä, mutta toisaalta purkutöillähän ne rakennusprojektit monesti alkavat. Eli kyllä se vielä tästä.

Jos jollain lukijalla on ehdotuksia kiinnostavista paikoista joissa kutakuinkin tuon reittiviivan varrella kannattaa käydä, niin kertokaa niistä ihmeessä kommenteissa!

Kannattaa seurata myös blogin Facebook-sivua osoitteessa facebook.com/havaintoja. Projektin etenemistä seurataan myös siellä.

 

 

Facebooktwittergoogle_plusmail

7 vastausta artikkeliin ”Viivoja kartalla – Etelä-Amerikka

  1. Moikka! olen käynnyt putouksilla heti alkuvuodesta ja oli niin sanottu vähäveden aika mutta kyllä oli nytkin komiat,saatiin Iguazun kaste veneellä.
    Katselin sun autoa tuli mieleen kun itse rakentelin ohje oli styrofoumin kiinni peltiin niin ei kitise mutta varoittivat uretaanin käytöstä voi muokata turpoessa autoa,yritä välttää kylmäsiltoja koska niihin tiivistyy vesi,tee hyvät ilmanvaihdot,itse laiton katolle aurinkokennolla olevan tuulettimen Biltemasta jopa laittaisin kaksinkappalein,korvausilma tuloon hyttysverkot,lisä puhaltimen kuumia-aikoja varten laitoin kuskin ikkunaan pellistänoin 150 mm korkean ja yläreunan muotoisen palan jossa kiinni puhaltimet sisäänpäin 12v ja tietysti kytkimet eli ikkuna alas ja lisäkappale väliin ja nyt ikkuna kiinni niin tiukkaan ettei hyttynen tule sisään.Mulla oli Chevyjä ja viimeinen rakennettu auto MB Sprinter ja nyt tehdasvalm.MB LMC Liberty autom.6 koneella.Itse en laittaisi liikaa akkuja ja isot inverttrit haukkaa kyllä sähköt,kaasukeitin Biltema.Hupiakku eroitettava starttiakusta ja ehkä varakoneeksi 2-tahti 650W agrigaatti verkkokauppasta.Ehkä katolle jokin pienipaneeli 60w mikä sopii.Suosittelen lisäksi tarkistamaan kaikki lain säädökset mikä on Matkailuauto ja mikä on esim. pakettiauto ja miten voi rakennella vapaasti tiedot Tulee Trafin ja katsikonttorin palveluista eli voi käydä konttorilla kyselemässä kun on luonnut suhteet sinne.Jos tulee kysymyksiä itse rakenteluista annan mielelläni kokemuksia.Muuten Suomalaiskylä Penedonissa on Amatsonin Piranojen onkimisen kanssa Upea kokemus.Raicca

    • Moro Raicca!

      Autossa on tosiaan paljon mietittävää. Laitoin eristeeksi suulakepuristettua polystyreeniä (sama tavara kuin Finnfoam) , sillä aikanani insinöörikoulussa tulimme tutkineeksi noita eristeitä ja tuo ei vety millään. Solurakenne on niin tiivis. Tavallinen styrox ja uretaani vettyvät kyllä, niin kuin sanoit. Se oli tutkimuksen tulos. Tosin kaiken maailman taskuja pellin ja eristeen väliin jää väkisin. Sitä ei taida voida mitenkään välttää. Moneen paikkaan tuota levyä ei myöskään saa tungettua, senkin olen jo oppinut. Takaosan seinissä oli levyjen takana tavallinen villa, joten kyllä tuo silti sen voittaa. Villan siis jo revin pois.

      Jotain maltillista aurinkopaneelia ajattelin itsekin katolle. Osaatko sanoa, kuinka suuri hupiakku pitäisi olla vaikka 60 W paneelille? Onko vaikka 100 Ah liian pieni? Tätä olen vimme aikoina pähkäillyt. Virrankulutus on aika pientä, sillä suurin sitä syövä apparaatti taitaa olla kompressorikylmälaukku, jollaisen hiljattain hankin. Ja sitten on tietysti kaikkien sähkölaitteiden (läppärit ja kännykät) lataus ja ehkä Webasto öisin. Yritän pitää simppelinä nämä jutut. Ei mitään liian hienoa.

      Trafin kanssa ei muuten tarvitse tapella kun auto on Viron rekisterissä. Seuraava katsastus on joulukuussa, jota ennen pitäisi olla jo aika kaukana. Kukaan viranomainen ei siis autoa tule tarkastamaan ennen reissua.

      • Niin, ja ilmanvaihdosta vielä. Ajattelin laittaa katolle 40 x 40 cm kattoluukun, joka toimii myös tuuletusventtiilinä. Harkitsin niitä Bilteman aurinkopuhaltimia minäkin, mutta sitten keksin tuon luukun ja totesin, että turha siihen kattoon on liikaa reikiä tehdä.

      • Moikka! Tuli mieleen eristeistä ,itse laitoin hankaliin paikkoihin Solumuovia Ewona villaa osto paikka Verhoomo Sorsa sitä oli helppo tunkea koloihin.Sanoisin 100A hupiakun riittävän jos aurinkopaneeli tulee,eroittaisin kylla sen starttiakusta niin ei tule ongelmia,mutta jos lataat suoraan paneelilla voit eroittaa se kokonaan latauspiiristä ja jos menee tyhjäksi niin starttikaapelit kiinni ajon aikana ja lataat se johdot irti ja olet säästänyt eroreleen hinnan n.100e,voit kokeilla miten pelaa pelkällä aurinkokennolla 100A akusta 1200w mutta 60w paneeli antaa ehkä miten osuu aurinkoon keskim.30w miten tehokas jääkaappi ja Webasto ehkä yhteensä100w eli koko yön pitäisi riittää ja aamulla aurinko puskee sähköä,muuten niitä kattotuulettimia on myös moottorilla jossa nop.säätö. mutta jos menet Etelä-amerikkaan laittaisin kyllä 1-2 kpl jatkuvasti pyöriviä tuulettimia,jos melko uusi starttiakku se kyllä kestää puhelimet ja läppärin ja jos laittaa Led valoja niin alkaa säästön aika esim.ajovalot 110w Led päiväajo n20W säästö 90 w tulee hankala yhtälö eli laitanko paneelin katolle vai Led päivävalot,tietysti laturin pitää olla ok eli puskea n.13,5-14v.Keittimestä Biltema sellainen retkikeitin joka on muovisalkussa ja kaasupullo kyljessä oli tosi helppo nakki keittelimme sateella hyvinkin auton sisällä,kaasutölkkejä varalla oltava jotta saa kahvia aamulla,muuten varakeittimeksi 12v sytskäriin liitettävä keitin niitäkin saa Biltemasta.No kun sanoit auton olevan Viron rekisterissä varmaan helpoittaa rakentelua,ei muuta kuin kovaa ajoa ja jos tulee mieleen jotain voin yrittää vastata Raicca

        • Olen itsekin miettinyt, että jos jättäisi hupiakun järjestelmän täysin erilliseksi varsinaisesta auton sähköjärjestelmästä ja vain tuon aurinkokennon varaan. Tuohan on hyvä idea että vain kaapeleilla latailisi tarvittaessa. Voisi olla varma, ettei sähkö lopu starttiakusta.

          Haluttaisi myös testata tuulettimien tarvetta nyt kesällä, kun vain saisi auton siihen kuntoon että voisi pientä testireissua tehdä kesällä. Eristeidenhän pitäisi paitsi pitää kylmä ulkona, niin estää myös auringon porotusta sisään. Olisi jännä nähdä, kuinka kuuma siellä saattaa olla nukkua.

          Mutta täytyy tutkia. Pyrin laittamaan autoprojektin edistymisestä juttua tännekin.

  2. Tarkoituksena lienee nukkua muuallakin kuin virallisilla leirintäalueilla joten jonkinlainen autoon kätketty liiketunnistin voi rauhoittaa yöunta. Ehtii ainakin ottaa pippurisumutteen esiin tai muuten vaan olla valmiina tulevaan.

    • Totta tuokin. Tarkoituksena on tosiaan nukkua paljonkin muualla kuin leirintäalueilla. Sen takia ajattelin koittaa pitää auton aika neutraalin näköisenä siten, ettei se näyttäisi ”asutulta”. Stealth camper, kuten nimitys piireissä ilmeisesti kuuluu.

      Liiketunnistimen toimivuudesta en oikein tiedä kun koppi on niin pieni, mutta kaasuhälyttimen ajattelin hankkia. Euroopassa kuulemma rosvot käyttävät tainnutuskaasua ryöstäessään p-paikoilla yöpyviä matkailuautoilijoita. Samalla tuo kaasuhälytin toimii vakuutuksena, jos oma kaasupullo sattuisi vuotamaan, sellainen kun täytynee mukana olla. Jos ei muuta, niin kahvin keittelyä varten, kuten Raicca tuossa aiemmin jo vinkkalilikin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *