MM-jalkapallo vyöryy keittiöön

Saksassa jalkapallo on iso juttu, se lienee selvää vaikkei maahan tai lajiin sen kummemmin olisi perehtynytkään. Ensi torstaina Venäjällä alkavat MM-kisat ovat näkyneet ja kuuluneet jo viikkoja katukuvassa, mainoksissa, telkkarissa ja radiossa. Saksa kantaa edelleen mestarin viittaa edellisistä kisoista, joten odotukset ja paineet ovat varmasti kovat.

Tai mistä minä siitä mitään tietäisin?

En ihan oikeasti tiennyt vielä 5 minuuttia sitten, että Saksa edes on hallitseva mestari! Googlasin asian, koska halusin jakaa hieman yleistä infoa (teille muille, jotka ette seuraa jalkapalloa).

Mutta koska tosiaan kisojen lähestymiseltä ei voi välttyä, onkin parempi vaan mennä mukaan kisahumuun.

Ja tämähän onnistuu Hausfraulta kätevästi kyökin puolella, eikös vain! Kuin vaivihkaa kaupan hyllyjä on alkanut koristaa normaalien tuotteiden MM-fudis -versiot, joka tarkoittaa helpoimmillaan mustavalkoisen pallon kuvan lisäämistä etikettiin.

Myös Saksan lipun värejä; keltaista, mustaa ja punaista, näkyy enemmän ja enemmän. Hauskimpana tai ainakin hieman erikoisena esimerkkinä värjätyt hampurilaissämpylät! Oli siis tavallisia sämpylöitä, mutta niiden lisäksi tummiksi ja punaisiksi värjättyjä versioita.

MM-fudikseen, kuten saksalaiseen kesän muutenkin, kuuluu vahvasti grillaus ja makkaranpurijoita hemmotellaan mitä moninaisimmilla erikoismauilla. Jos makkara ei uppoa, niin miten olisi vaikkapa jalkapallo-sushi?

Ja koska täällä tupakan mainostaminen ei ole lainkaan niin säänneltyä kuin Suomessa, voipa tosiaan savukkeiden ulkomainoksen valjastaa MM-fudiksen henkeen. ”Maun maailmanmestari” julistaa Westin mainos. Milloin viimeksi olet edes nähnyt tupakkamainoksen?

Jalkapallo-tuotteita keittiössä kauppakasseista purkaessa voi laittaa taustalle soimaan vaikka tällaisen tuoreen Saksan kisabiisin, joka on vaatimattomasti nimetty ”Deutscher Weltmeister”, saksalainen maailmanmestari. Takuuvarmaa korvamatoainesta!

Joko alkaa kisakuume nousta?

***

Blogini löydät myös Facebookista, Instagramista, Bloglovinista ja Blogit.fi:stä

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply Katriina 13.6.2018 at 18:17

    Ihmettelen, ovatko suomalaiset niin herkkiä, että heille ei saa näyttää noita pakollisia varoituksia tupakka-askeissa ja askit pitää laittaa oven/verhon taakse piiloon. Askeissa on vieläkin karmeampia kuvia, ja niitä saavat sitten sylilapsetkin aikansa kuluksi katsella kassajonossa. Automaatit ovat kassalla. Kampanja taitaa tehdä tehtävänsä, Lidl lopettaa tupakan myynnin.
    Tänään kaupungilla käydessäni huvitti, että patjojen ja petivaatteitten myyntiin erikoistuneen kaupan ikkunassa mainostettiin 20%, 40% ja 70%:n alennusta patjoille, tyynyille ja peitoille yms – tietenkin tuollaisen jalkapallonkuvan kanssa. Ei kai siksi, että saksalaiset menevät sekaisin jalkapallosta ja repivät huumassaan patjansa, tyynynsä, peitteensä tai lakanansakin. Mainoskampanjoitten takana on kaiketi se, että alennusmyyntejä ei saa enää pitää kahta kertaa vuodessa talvi- ja kesäsesongin päätteeksi, vaan vain erityisestä syystä. Jalkapallon maailmanmestaruus näyttäisi olevan kaikille kaupoille se erityinen syy, mitä kaikki hyödyntävät.
    Saksassa ei pääse pakoon jalkapalloa ellei mene korpeen Alpeille piiloon, missä ei ole verkkoa. Asuinalueellani asuu monista kansallisuuksista olevia ihmisiä ja myöskin monen saksalaisen jalkapalloseuran faneja. Tärkeitten otteluitten maaleista pysyn kärryillä, koska faneilla on tapana ammuskella paukkupatruunoita, aina kun joku saa maalin. Pitää vain katsoa, ketkä pelaavat. MM-otteluissa aina joku saa maalin, ainakin melkein aina. (Saksakin on joutunut lähtemään joskus häntä koipien välissä kotiin. No, tänä vuonna eivät saksalaisten rakkaimmat kilpakummppanit Italia ja Hollanti päässeet osallistumaan. ) Alkuerät eivät minua kiinnosta, vaan valitsen vasta loppueristä (Achtelfinalesta alkaen) suosikkini, pidän peukkuja ja jännitän suosikkini puolesta. En itke , jos vaikka Saksan joukkue putoaa pelistä. Ikävää, että jalkapallo-otteluihin liittyy väkivaltaisia lieve-ilmiöitä.

    • Reply Jenni / H niin kuin Hausfrau 14.6.2018 at 12:57

      Tupakka-asiasta: Poissa silmistä, poissa mielestä -lienee kantava ajatus. Lopettaako Lidl tupakan myynnin Suomessa vai Saksassa?

      Alennusmyyntien pitäminen ”vai erityisestä” syystä kuulostaa aika hämärältä – kuka määrittelee, mikä sitten on erityinen syy?

      Ja tänään sitten jalkapalloa! Monet autot on koristeltu Saksan lipuin ja kotiin on tullut mainospostin mukana useampikin täytettävä pelitaulukko 🙂

  • Reply Katriina 14.6.2018 at 21:46

    Tein hiukan tutkivaa journalismia. Lidl lopettaa Hollannissa tupakan myynnin 2022. Ei kuulemma kannata, koska Hollanti on tupakoinnin vastaisissa kampanjoissa niin tehokas. Saksassa näköjään vielä kannattaa.
    Kunhan sen arvaisi, mikä on se erityinen syy alennuksille. SALE kylttejä näkyy olevan siellä sun täällä koko vuoden, ja vaatekauppojen edessä kadulla rekeissä ja kauppojen ”Wühltisch`eillä” (alennuspöydillä) tarjotaan vaatteita alennuksella. Sattaa olla, että liike lopettaa, on tullut vesivahinko tai vaikka vessaa remontoidaan.
    Joo, paukku kuului : Venäjä voitti.

    • Reply Jenni / H niin kuin Hausfrau 15.6.2018 at 22:47

      Hollannissa taidetaan poltella jotain ihan muuta 😛

  • Reply Katriina 14.6.2018 at 21:57

    Niin, nyt näyttää olevan jalkapallo se erityinen syy alennuksille ei vain petivaateeille vaan myös Saturnilla mm. taulutelevisioita Media Marktilla Restposten (jämät) , C&A:lla vaatteita SALE -50% jne.

  • Leave a Reply