Nine Arches Bridge in Ella, Sri Lanka

Juna Kandysta oli perillä Ellan kylässä iltapäivällä. Mun alkuperäinen suunnitelma oli viettää kylässä kaksi yötä, mutta surffikuume alkoi olla tuossa kohtaa jo aika paha. Päätin siis sittenkin viihtyä kohteessa vain yhden yön, ja jatkaa matkaa seuraavana aamuna. Pääsin bookkaamalleni hostellille joskus neljän aikaan ja samaa aikaa hostelliin kirjautui norjalainen Erlend, joka oli myös matkassa yksin. Päätettiin siis lähteä yhdessä katsastamaan brittien hallinnon ajalla rakennetun Nine Arches -silta.

Sillan löytää suht helposti, kun lähtee Ellan juna-asemalta seuraamaan junarataa. Me saatiin meidän hostellilta hyvät ohjeet, joten kannattaa vain kysyä neuvoa vaikka majoituspaikasta! Kävelymatkaa sillalle oli noin 45 minuutin verran. Perille päästyä yllätyttiin kun paikan päällä olikin suhteellisen paljon porukkaa. Oltiin kuitenkin niin myöhään matkassa. Kävikin ilmi, että koko porukka odotti päivän viimeistä junaa! Meillä oli siis sattumalta hyvä tuuri ajoituksen kanssa ja saatiin napattua kivoja kuvia sillasta ja junasta.

/ / / The train from Kandy arrived to Ella at noon and I took a tuk tuk to my hostel. I checked in at the same time with a Norwegian guy Erlend, who was also traveling solo. We decided to take a little hike together to see the Nine Arches Bridge. It was quite easy to reach, just get to the Ella train station and then you just follow the train tracks all the way to the bridge. This walk too roughly 45 minutes for us. When we reached the bridge, we were surprised how many people there was. We thought we would be the only ones since we were there just before the sunset. We soon found out that the people were waiting for the last train of the day which was about to drive past soon. We immediately took our cameras out and  got some awesome photos. What a timing for us!

We were passing by some jackfruit trees. I for some reason though they grow in a bush haha!

Lähdettiin kävelemään takaisinpäin vähän ennen auringonlaskua. Pimeä alkoi pikkuhiljaa laskeutua ja ketään muita ei enää tullut vastaan. Käveltiin kuitenkin radalla ihan rennosti, sillä juurihan me nähtiin viimeinen juna. Mutta sitten yhtäkkiä olin kuulevinani etäistä jytinää kulman takana ja kysyin Erlendille: ”Kuulet sä jotain?”. Erlend ei kuullut mitään ja jatkettiin matkaa. Ei kulunut kauaakaan kun kulman takaa näkyivät lähestyvät valot ja hypättiin äkkiä radanvarteen. Junahan se sieltä tuli! Onneks Sri Lankan junat liikkuu kuitenkin tosiaan sen verran hitaasti, että alta ehtii hyvin pois. Meillä oli vähän huonompi tuuri, kun oltiin justiin mutkassa ettei nähty junaa kaukaa! Huh huh. No hengissä selvittiin tästäkin ja suunnattiin nälkäisinä samantien syömään Ellan keskustaan. Voin muuten lämpimästä suositella Cafe Chill -nimistä ravintolaa, oli erittäin herkullista ruokaa aamupalasta päivälliseen ja ihanan rento sisustus!

Seuraavana päivänä mun matka jatkui bussilla kohti Uda Walawen kansallispuistoa ja norsusafaria…

/ / / We started walking back to the town just before the sunset. We were pretty relaxed to walk in the dark since we just saw the last train of the day. But soon I heard some distant noises and I asked Erlend if he can hear them too. He said he can’t hear anything. Not a long after we saw lights approaching from behind the corner. We jumped of the tracks and a train drove past us. We got so scared haha! Luckily the trains in Sri Lanka are super slow, so if you walk during daytime you can see them from the distance and you have plenty of time to get off the tracks. When we finally reach the city, we were tired and hungry, so we went straight to get some dinner. I can definitely recommend restaurant called Cafe Chill. Super delicious food from breakfast to dinner, drinks and relaxed atmosphere.

Next day I was continuing to Uda Walawe National Park for an elephant safari!