Mystinen Bagan

Yöbussi kurvaili Baganin bussiasemalle, kyyti oli jäätävää – kirjaimellisesti. Jostain syystä Myanmarissa on tapana vetää bussit jäätävän kylmiksi, monet matkustavat toppatakeissa ja pipo päässä. Vaikka mukana oli huppari ja bussissa viltti niin silti tärisin kylmästä lähes koko matkan. Elossa kuitenkin perillä ja jaetulla taksikyydillä hotellille, matkalla pysähdytään maksamaan pääsymaksu alueelle, joka on 25 000 kyatia, tämä lippu on voimassa viisi päivää.

Olin varannut jaetun huoneen Royal Bagan -hotellista, joka olikin hyvä hotelli vaikkakin yli budjettini. Majapaikkoja Baganissa löytyy kuitenkin melko rajoitetusti ja hinnat ovat myös korkeammat.

Bagodia ja temppeliä toisensa jälkeen

Shwezigonin pagodin kultainen pinta hohtaa auringossa.

Hotellilla tutustuin ranskalaiseen tyttöön, jonka kanssa sovimmekin että vuokraamme e-biket (eli sähköskootterit) ja lähdemme yhdessä kiertämään temppelialuetta. Hotellilta e-biken vuokraus maksoi 7000 kyatia per päivä. Kyseiset vekottimet ovatkin hauska ja helppo tapa liikkua, liikenne alueella on hiljaista ja ihmiset tottuneita turisteihin liikenteessä. Varoituksena kuitenkin, että sadekelillä hiekkatiet saattavat muuttua vaarallisen liukkaiksi ja myös monilla teillä on pehmeää hiekkaa, jossa skootteri lähtee helposti lapasesta.

E-bikella liikkuminen käy kätevästi.

Baganin alueella sijaitsee noin 4000 pagodia joten kaikkea et tule näkemään. Päätimmekin siis kierrellä muutamissa tunnetuimmissa ja jos matkalla näkyi jotain mielenkiintoista niin voimme aina pysähtyä. Paahtava aurinko hieman nopeutti kiertelyä ja koska kengät joutuu aina jättämään ulkopuolelle niin välillä jalkapohjat olivat paahtua.

Anandan temppeli on käynyt läpi mittavat korjaustyöt.

Takana on lähes kolme kuukautta Aasiassa, joten temppelit eivät enää aiheuta sen suurempia riemunkiljahduksia mutta Baganin alue on kyllä vaikuttava laajuudessaan. Temppelit eivät ole tiiviisti yhdessä vaan ne on ripoteltu ympäri laajaa aluetta, kulkuväline on siis tarpeen. Vuoden 2016 maanjäristys jätti jälkensä ja monet pagodit ovat edelleen korjaustöiden alla.

Kaunis päätös päivälle

Aurinko laskee pagodien ja temppelien taakse.

Palasimme hotellille viemään kamat huoneeseen ja ottamaan vähän lepoa ennen auringonlaskua. Auringonlaskut ja -nousut ovat Baganin legendaarisimpia hetkiä. Googlettamalla löydät lukuisia eri vaihtoehtoja minne mennä katsomaan näitä, tällä kertaa päädyimme Buledin (tai Bulehdi) pagodille. Kannattaa olla melko hyvissä ajoin niin pääset kiipeämään korkeammalle ja saat paremmat näköalat edessä avautuvaan maisemaan. Auringonlaskut ovat pilvistä riippuvaisia mutta tällä kertaa sattui todella kaunis auringonlaskun ja näkymät olivat upeat. Bagodilla tapaat myös usein muita matkaajia, joiden kanssa on mukava rupatella. Pimeän laskeutuessa palasimme syömään ja hotellille, edessä oli aikainen herätys katsomaan auringonnousua.

Auringonnousun metsästäjät

Lukuisat kuumailmapallot valtaavat taivaan auringon noustessa.

4.00 ja herätyskellon heleä ääni merkitsi ylösnousemuksen aikaa ja suuntaamista pimeään e-biken valaistessa tietä. Viiden maissa saavuimme bagodille, jonka nimeä en edes tiedä (luulin sen olleen Law Ka Ou Shaung mutta ilmeisesti ei). Otsalampun valossa kiipesimme ylös jyrkkiä portaita, tässä vaiheessa vähän kuumotti mutta onneksi selvisimme ylös ja pääsimme istahtamaan turvallisesti. Bagodilla istui myös hauska brittiläinen matkaaja, joka sattumalta asui myös samassa hotellissa. Auringonnousun katsominen täällä on kyllä kieltämättä vaikuttava kokemus, pilkkopimeys väistyy kun taivas hiljalleen valkenee ja aamu-usva verhoaa luontoa. Auringon noustua jo taivaanrannan yläpuolelle alkavat useat kuumailmapallot nousta taivaalle, tehden näystä jotain vielä uskomattomampaa. Ole täälläkin hyvissä ajoin, parhaat paikat menevät nopeasti.

Kävimme vielä yhdessä syömässä ja nautimme hotellin altaasta. Olimme onnekkaita, sillä seuraava auringonlasku ja -nousu eivät enää olleet niin huikeita pilvistä johtuen. Baganissa olisi vielä voinut viettää päivän tai kaksikin lisää tutustuen esimerkiksi kylään mutta oli taas aika siirtyä eteenpäin, Kalawin kylä odotti vaelluksineen edessä.