Historiallinen labyrintti

Pizzaa, jäätelöä ja valtavan upeita rakennuksia. Niistä oli tämä päivä tehty.

Eilen matkamme jatkui Sveitsistä Italiaan,Venetsiaan. Ajelimme San Bernardinon kautta Milanoon ja sieltä Veronaan ja Mestreen, lähelle Venetsian lukuisia saaria. Maisemat olivat todella uskomattomia. Suosittelen, jos autolla Euroopassa matkailee. Solatietä emme tällä kertaa lähteneet ajamaan vaan menimme 6,6 km pitkän tunnelin kautta. Italian rajan ylitys sujui ilman mitään rajatarkastuksia. Hetken kuluttua ajoimmekin ensimmäiseen tietulliin. Olimme varautunut maksuihin käteisellä, vaikka korttimaksuillekin löytyi oma kaistansa.

Liikenne Italiassa on melko kaistapäistä, autoja suihkii joka kaistalla ja rekkoja siellä seassa. Vilkkuja käytetään, jos siltä tuntuu ja kaistanvaihdot tapahtuvat hetkessä. Ei ihme, että seuraavaan tietulliin saapuessamme, lähes jokainen ympärillämme oleva auto oli jostain kulmasta rutussa.

Matka meni kuitenkin ongelmitta ja emme osuneet yhteenkään ruuhkaan. Kaikenkaikkiaan erittäin hyvin onnistunut ajopäivä.

Hotellimme Vienna, sijaitsee n. 8 km päässä Venetsian ytimestä. Ei mikään kovin laadukas, mutta meille kelpo. Lapsia hieman harmitti kun huoneessa ei ollut Wifiä, se löytyi vain aulasta, maksullisena. Huone oli varsinaisesti vain kolmelle henkilölle, mutta iso parisänky, niin kyllähän siihen helposti kolme ihmistä mahtui ja yksi sai oman pedin. Suihkusta tuli vettä lähinnä tippa kerrallaan, kylpyyn oli siis turha toivo haluta, tai olisi voinut jättää hanan valumaan jo tunnin aiemmin. 😅 Parkkipaikka hotellilta löytyi, 10€ per yö. Enemmän kyseinen parkkipaikka kyllä muistutti kaatopaikkaa,mutta on ainakin auto hotellin pihassa. Lisäksi täällä pitää maksaa kaupunkivero, joka oli meiltä neljältä 12€.

Käppäilimme vielä illalla  Mestren keskustaan etsimään jotain purtavaa ja löysimmekin hyvän ravintolan, tosin lapsille kelpasi vain ranut. Jälkiruoaksi haimme viereisestä kojusta gelatot, annokset Italialaista jäätelöä. Voin sanoa, että ihan parasta koskaan syömääni jäätelöä ja löytyi myös laktoosittomana.

Tänään välttävän hotelliaamiaisen jälkeen matkasimme juustokatolla Venetsiaan. Taksit täällä ei ole kovin kalliita, halvempia kuitenkin kun Suomessa. Ensimmäinen ajatus oli jotenkin sellainen, että tässäkö tää nyt sitten on, täynnä ristiin rastiin kulkevia katuja ja pikkuisia turistikauppoja mutta kun pääsimme geokätkösovelluksen kartan avulla vähän jyvälle missä päin kuljimme, löysimme tiemme myös Venetsian keskukseen, Piazza San Marcolle. Voi taivas että siellä oli hienoa. Niitä rakennuksia olisi voinut ihailla tunti tolkulla.

Venetsiassakin sijaitsee yksi astronominen kello, juuri täällä San Marcon aukiolla.

Gondoliajelulla oli tottakai käytävä. Perinteinen kulkuneuvo Venetsiassa, sillä autoilla saarelle ei pääse sillan päässä olevaa parkkipaikkaa pidemmälle. Kyytejä oli tarjolla eri hintaisina ja mittaisina, me päädyimme 45 minuutin ajeluun, jonka hinta oli 120 €. Oli kyllä hintansa väärti, kannattaa sijoittaa tähän täällä vieraillessa. Gondolieeri ajelutti meitä ohi Marco Polon, kuuluisan tutkimusmatkailijan talon, ja tulipa sitä nähtyä myös playboy, naistenmies Casanovan talo. Pääsimme alittamaan myös huokausten sillan. Nimi tulee siitä, että aikanaan tuomitut pääsivät täällä näkemään vapauden viimeistä kertaa.

Tarkkaa gondolieerin kertomaa kirkkojen lukumäärää en muista, mutta luku oli reippaasti yli sadan. Kävimmekin vierailemassa muutamissa, ja koska kiellot on tehty rikottaviksi, niin tuli muutama kuvakin kirkoista sisältä napattua. Niin ja mentiin Minin kanssa shortseissa sisälle, vaikka sekin oli kieltolistalla. Toki ymmärrän, onhan kirkko monille pyhä asia ja vaatetuksen on oltava sovelias.

Ja mitä ruokaan tulee, ehdoton ykkönen on PIZZA! 😋😋

Ja kyllä, täältä saa myös gluteenitonta pitsaa lähes joka paikasta. Oli meinaan niin hyvää pitsaa että tuli käytyä kahteen otteeseen ja ei ole hinnoilla pilattu näitä. Niin ja gelatoa. Sitäkin meni muutamaan otteeseen.

Kauppoja Venetsiassa on turistikaupasta kalliisiin merkkiliikkeisiin. Minulle riitti kun löytyi paikallinen Hard Rock Cafe, josta ostimme Minin kanssa paidat ja kumpsulle tulkut. Lisäksi löytyi Disney kauppa, johon olisin voinut tuhlata omaisuuden, mutta tyydyin tällä kertaa shoppaamaan vain yhden paidan. Ainut mitä en ostanut heti nähtyäni, oli muovinen pikkuinen figuuri goofi. Illemmalla kun päätin että sellaisen vielä ostaisin, oli kaikki kaupat jo kiinne. Ei auta kun turvautua nettishoppailuun.

Muutama geotkätkö oli luonnollisesti haettava päivän aikana ja tulihan siinä samalla luettua paikallista historiaa kätköjen kuvauksen perusteella.

Huomenna jatkamme matkaa kohti Kroatiaa, Porečia. Harmillisesti sää on luvannut ukkosta mutta voipi olla että pysähdymme matkan varrella Triestessä, Italiassa, sillä huominen siirtymä ei ole kovinkaan pitkä.