Koko perheen Ilmailupäivä – Kokkola-Pietarsaari Airport (KOK)

Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalla vietettiin helatorstaina Ilmailupäivää, joka on ollut varma kevään merkki jo neljännesvuosisadan ajan.

Perinteinen Ilmailupäivä on Kokkolan Ilmailukerhon talkoovoimin järjestämä koko perheen tapahtuma, joka pitää sisällään monenlaista mukavaa lentoaiheista ohjelmaa aamukymmenestä iltaviiteen. Tänä vuonna tapahtuma oli poikkeuksellisesti maksullinen aiempaa runsaamman ohjelmatarjonnan vuoksi. Sisäänpääsyn hinta oli 10 euroa per aikuinen sisältäen pysäköinnin ja lapset pääsivät tapahtumaan maksutta entiseen tapaan.

Helatorstain sää suosi tapahtumaa ja kesäisen päivän lämpötila kohosi reiluun kahteenkymmeneen. Ilmailupäivän juonsi monista Suomen ja Euroopan lentonäytöksistä tuttu Finnairin liikennelentäjä Riika Kaipainen.

Päivän aikana saatiin nauttia hienoista lentonäytöksistä ja ajopelikuumetta nostattivat niin Volvon uutuusmallien kuin veneiden esittelyt. Messutapahtumassa esittäytyivät myös mm. Suomen Ilmailuopisto, RC-lentäjät sekä useita paikallisia yrityksiä, niin matkailun kuin tekniikan alalta. Lentoyhtiöistä paikalla olivat mm. Finnair sekä NextJet, joka esitteli yhtiön uuden konetyypin ja uudet reitit, jotka eivät ole valitettavasti enää ajankohtaisia yhtiön hakeuduttua konkurssiin 16.5.2018.

Ilmailupäivän vauhdikkaimmasta annista vastasivat hienot taitolennot, jotka ovat kuuluneet Ilmailupäivän ohjelmaan vasta vuodesta 2017 lähtien.

Päivän aikana lentotaitojaan esittelivät:
  • Arctic Eagles-muodostelmataitolentoryhmä / ohjaimissa Jyri Mattila – Miikka Rautakoura – Tapio Pitkänen
  • Pitts 12 -sooloesitys / ohjaimissa Jyri Mattila
  • Ultimate -sooloesitys / ohjaimissa Tapio Pitkänen
  • Christen Eagle II -taitolentoesitys / Kokkolan Ilmailukerho
  • SZD-55-ACRO Purjetaitolentoesitys / Ilmasotakoulun lentokerho / ohjaimissa Jukka Pelto-aho, joka on kilpaillut MM-tasolla useana vuonna
  • Extra 300 RC / ohjaimissa taitolennon moninkertainen maailmanmestari Lassi Nurila
  • Phenom 100 -sooloesitys / Suomen Ilmailuopisto

Taitolennon ykkösnyrkiksi tituleerattu Arctic Eagles esiintyi Ilmailupäivässä ensimmäistä kertaa ja tämä taidokas näytös lennettiin kolmella kaksitasoisella taitolentokoneella: MörköPitts eli Vedenejev-tähtimoottorinen Pitts 12 (Jyri Mattila),  Christen Eagle (Miikka Rautakoura) sekä Ultimate (Tapio Pitkänen).

Nämä kolme konetta olivat aikanaan Euroopan ensimmäisiä lajissaan ja ne on rakentanut legendaarinen taitolentäjä Seppo Saario, joka lensi urallaan yli 800 taitolentonäytöstä. Arctic Eaglesin hurja muodostelmalento sai haukkomaan henkeä useaan otteeseen, wau!

Toiseksi suosikikseni nousi Suomen Ilmailuopiston esittely ja sekä tutustuminen heidän 2 + 4 paikkaiseen EMB-500 Phenom suihkukoneeseen, jonkalaisia on varakkaiden ja julkimoiden yksityiskäytössä. Suomen Ilmailuopistolla näitä koneita on kaksi ja niitä käytetään monimoottori/mittarilento -koulutuksessa sekä tyyppilento-koulutuksessa.

Jututtamani Ilmailuopiston lentäjä(opiskelija)t kertoivat tämän konetyypin soveltuvan enimmillään noin 4 tunnin lentomatkaan ja matkakorkeuden olevan 11 ooo metriä, joka on hieman enemmän kuin esim. Airbus A320:lla, jonka tyypillinen matkakorkeus on 10 000 – 10 500 metriä.

Sulavalinjainen suihkukone on fyysisiltä mitoiltaan pieni eikä nousu Phenomin kyytiin ole pitkälle ihmiselle erityisen mukava, sillä oviaukon korkeus on vain 1,47 metriä ja leveys 0,74 metriä. Matkustamonkin sisäkorkeus on vain 1,5 metriä, mutta kattokorkeuden sijaan  tämä konetyyppi tarjoaa sopivasti jalkatilaa neljälle matkustajalle mukavan yksityisyyden lisäksi. Enimmillään Phenom 100 -konetyyppi kuljettaa 7 matkustajaa ja tämä soveltuu yhden pilotin lennettäväksi.

2 + 4 paikkaisen EMB-500 Phenom 100 matkustamo

EMB-500 Phenom 100 ohjaamo

Maanäyttelyn jälkeen Phenom 100 jätti hyvästit Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman yleisölle soololentonäytöksellä, joka osoitti Phenom 100 -koneen ketteryyden liikkeissä – tuo kyyti olisi ollut hauska testata!

Phenom 100 yleiset ominaisuudet ja suoritusarvot
  • Voimalaite 2 × Pratt & Whitney Canada PW617F-E -ohivirtaussuihkumoottoria; 7,2 kN per moottori
  • Pituus 12,80 m (vrt. Airbus A320-200: 37,57 m)
  • Kärkiväli 12,30 m (vrt. Airbus A320-200: 34,10 m)
  • Korkeus 4,4 m (vrt. Airbus A320-200: runko 4,14 m / pyrstö 11,76 m)
  • Tyhjäpaino 3 235 kg (vrt. Airbus A320-200: 42 600 kg)
  • Suurin lentoonlähtöpaino 4 750 kg (vrt. Airbus A320-200: 78 000)
  • Suurin nopeus: 722 km/h / Mach 0.7 (vrt. Airbus A320-200: 871 km/h / Mach 0,82)
  • Kantomatka 2 182 km (vrt. Airbus A320-200: 5 900 km)
  • Lakikorkeus: 12 500 m / 41 000 ft (vrt. Airbus A320-200 lakikorkeus 12 000 m)
  • Take-off distance: (MTOW, SL, ISA) 975 m /  3,199 ft  (vrt. Airbus A320: 2,100 m / 6,900 ft)
  • Landing distance: 741 m / 2,430 ft (vrt. Airbus A320: 1,500 m / 4,900 ft)

Airbus A320 lentosimulaattorin ohjaamo

Flight Simulator Finland AIRBUS A320 lentosimulaattori

Lentonäytösten ja muun ohjelman ohella oli tilaisuus käydä myös lentoaseman terminaalirakennuksessa sijaitsevassa Airbus A320 lentosimulaattorissa, joka olikin meille tuttu jo entuudestaan . Tällä kertaa pääsimme myös testaamaan, minkalaista on itse simulaattorilennolla.

Lentosimulaattorissa pääsee Airbus A320 koneen puikkoihin kokeilemaan, miten luonnistuu ison matkustajakoneen lentäminen. Oppaana on kokenut lentäjä, joka kertoo mitä tehdä seuraavaksi ja lennon aikana lennetään niin ’käsin’ kuin autopilotilla. Pääsimme myös kokemaan, miltä kuulostaa ohjaamossa, kun puikoissa tulee ohjailtua vähän liian rennoin rantein.

Valittavissa on useita aitoja lentokenttiä ympäri maailman ja lentokokemus simulaattorissa tuntuu todella aidolta. Kokkola-Pietarsaaren kentällä kun oltiin, tehtiin simulaattorilentokin tutuissa maisemissa.

Ilmailupäivänä testilennot olivat hieman tavanomaista lyhyempiä ja sen myötä edullisempia, 20 minuuttia hintaan 45 euroa. Normaali 30 minuutin hinta on 70 € ja 60 minuuttia kustantaa 125 €.

Lentosimulaattorissa on istumapaikkoja 12 + 1, joten mukaan matkaan voi samalla tuntihinnalla ottaa myös kaverit, esimerkiksi synttäreitä viettämään, ja myös kahvitarjoilu järjestyy. Airbus A320 simulaattorilento ei vaadi mitään aiempaa kokemusta ja tämä on varattavissa vuoden ympäri. Lento-opastus on saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi ja täällä järjestetään myös lentopelkokursseja, joko yksittäiselle henkilölle tai ryhmille.

Lentosimulaattorin varaukset ja tiedustelut lentopelkurssista puh. 0500 664 458 / www.flightsimulatorfinland.fi

Kahvi- ja muu tarjoilu tilattavissa Wood’s Cafe puh. 044 971 5654 /  [email protected]

Kokkola-Pietarsaari Airport (KOK), Kruunupyy

Kruunupyyn lentoasema otettiin käyttöön vuonna 1960, jolloin Aero aloitti liikennöinnin Helsingin ja Kruunupyyn välillä. Vuonna 1964 valmistui ensimmäinen asema- ja lennonvarmistusrakennus. Lentokentällä on kaksi kiitotietä, pituuksiltaan 700 m ja 2 500 m. Terminaalin laajennus valmistui 1997 ja seuraavana vuonna Finavia valitsi Kruunupyyn vuoden lentoasemaksi. Kruunupyyn lentoaseman nimi vaihdettiin Kokkola-Pietarsaaren lentoasemaksi v. 2010. Pääkiitotien päällyste ja valaistusjärjestelmä uudistettiin vuonna 2012.

Norra / Finnair lentää Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalta reittivuoroja Helsinkiin sekä ns. kolmiolentoja mm. Kemiin, Tampereelle ja Jyväskylään . NextJetin reittilennot kuljettivat ennen tämänpäiväistä konkurssiaan Tukholmaan, Uumajaan ja Göteborgiin. Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalta lennetään myös useita lomalentoja kautta vuoden, mm. Kanariansaarille, Kreikkaan, Kroatiaan ja Kyprokselle, jotka ovat olleet hyvin suosittuja.

Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman matkustajamäärä oli vuonna 2017 yhteensä 79 819 matkustajaa. Kotimaisen lentoliikenteen osuus tästä oli 60 681 matkustajaa ja kansainvälisen lentoliikenteen osuus 19 138 matkustajaa.

Lentoasemalta on matkaa Kokkolaan 19 km ja Pietarsaareen 28 km. Lisätietoa asemasta ja sen palveluista Finavian sivuilta.

 

 

 

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Outi keskiviikko, toukokuu 16, 2018 at 22:47

    Tuolla olisi meidän perheen miehet viihtyneet. Mies olisi varmasti heti privakonetta vailla 🙂
    Upealta näyttää tuo lentoshow myös.
    Mukavaa keskiviikkoiltaa sinulle <3

    • Reply Elämää ja Matkoja matkablogi - travel blog keskiviikko, toukokuu 16, 2018 at 23:18

      Ilmailupäivä on kyllä aivan priima tapahtuma, erityisesti lentämisestä ja tekniikasta kiinnostuneelle.
      Enkä muuten olisi minäkään ollut yhtään pahoillani, jos tuo Phenom olisi jäänyt kentälle omaan käyttöön 😀

      Lentonäytöksiä katsellessa ei voinut muuta kuin ihailla sitä taitoa ja rohkeutta, mitä näiltä kavereilta löytyy!

      Mukavaa loppuviikkoa Sinulle Outi! 🌼

  • Reply Piyya keskiviikko, toukokuu 16, 2018 at 21:23

    Olipa hieno ja perusteellinen julkaisu 🤩
    Täytyyköhän itsekin lähteä ens vuonna käymään kun näinkin lähellä on 😜
    Olen seurannut aikaisemminkin matkablogeja mutta silleen satunnaisesti, nyt huomaa lukevansa näitä huomattavasti huolellisemmin, kun ehkä jollakin lailla vielä hakee sitä omaa tyyliä.
    Tää oli 👍👍

    • Reply Elämää ja Matkoja matkablogi - travel blog keskiviikko, toukokuu 16, 2018 at 21:46

      Iso kiitos Pia, kiva että tykkäsit kirjoituksesta!

      Ja ilman muuta lähde käymään Ilmailupäivässä ensi vuoden helatorstaina, on se niin kiva koko perheen tapahtuma, varsinkin kun sää suosii. Ilmailupäivän ohjelmasta saa parhaiten tietoa heidän Facebook-sivunsa kautta, joten se kannattaa klikata seurantaan https://www.facebook.com/Ilmailupaiva/

      Mutta yksi vika Ilmailupäivässä oli… lento- ja matkakuume pääsi nimittäin jälleen kohoamaan huippuunsa, eikä millään malttaisi odottaa seuraavaa take offia Krombista! 😀

      Kesäistä loppuviikkoa Sinulle!

    Leave a Reply