ESIC Business & marketing school

Opiskelen täällä siis sellaisessa koulussa kuin ESIC Business & marketing school, joka on Espanjassa ainakin johtavia markkinoinnin kouluja.

Ensimmäisenä orientaatiopäivänä meille esiteltiin koulua ja saimme tutustua muihin vaihtareihin tapaksien ja viinin/oluen merkeissä! Saimme kaikki myös koulun logolla varustetut narureput, jonka sisältä löytyi vihko, erilaisia esitteitä ja alennuskuponkeja sekä muistitikku. Viini ja tapakset tulivat positiivisena yllätyksenä ja olivat mukava ja rento tapa tutustua muihin! Itse pidin tästä enemmän kuin Suomen tutustumisleikeistä joissa esitellään omia kenkiä luokan edessä..

Aluksi ennen kuin lähdin vaihtoon, meidän piti täyttää learning agreement ja valita kurssit joita opiskelemme sitten vaihdossa. Kuitenkin muutama kuukausi myöhemmin saimme kokonaan uudet kurssitarjottimet, joissa oli täysin erilaiset kurssit kuin mitä olimme alunperin valinneet. Noh, ei muuta kun valitsemaan uudestaan! Valittuamme kurssit saimme aika pian sähköpostia koululta että ohjelma, josta kurssit valitsimme ja liittyvät meidän koulutusalaamme on täynnä ja käskettiin valitsemaan uudestaan jostain toisesta ohjelmasta. Kaikkien säätöjen jälkeen päädyimme opiskelemaan markkinointia. Olen opiskellut markkinointia vain muutaman kurssin, mutta onneksi se ei ole mitään rakettitiedettä. Teemme suurimmaksi osaksi vain ryhmätöitä luentojen ohella ja muut oppilaat ovat aina valmiita auttamaan ja selittämään vieraita käsitteitä.

Tunnit kestävät täällä 50 minuutta ja tuntien välissä on aina 10 minuutin tauko. Luennot itsessään ovat todella mielenkiintoisia. Suurin osa opettajista työskentelee päivisin juuri sen aiheen parissa, mistä he meille opettavat ja ovat todella pätevän oloisia. Tuntimme sijoittuvat siis klo 17-22 välille. Myös tehtävämme ovat todella käytännönläheisiä. Kouluna pidän tästä kyllä todella paljon ja opettajista huomaa, että ovat todella intohimoisia omaa ainettaan kohtaan.

On myös muutamia asioita joita en ymmärrä/joista en pidä.

  1. Tenttipäivät eivät ole vieläkään tiedossa. Miten voi olla mahdollista? Lentoliput kallistuvat päivä päivältä enemmän ja osa porukasta haluaisi jouluksi kotiin. Ja toiseksi, jäävätkö he kotiin vai täytyykö tulla vielä tammikuussa tekemään tenttejä? Opettajat eivät tiedä tenttipäiviä ja kaikki pitäisi hoitaa international officen kautta. Sieltä kysyttäessä vastaus on: ”Hei, tenttipäivät eivät ole tiedossa, teidän täytyy kunnioittaa akateemista lukuvuosikalenteria.” Tästä on syntynyt paljon keskustelua luokan kesken ja moni on tätä ihmetellyt kun esim. Suomessakin asiat hoidetaan aina hyvissä ajoin ja ollaan suht.koht. järjestelmällisiä.
  2. Opettajat eivät tarkista aina omia päivämääriään.  Esim. kerran opettaja ilmoitti tenttipäiväksi 16. päivä mutta tentti olikin 17. päivä ja hän ei itse edes korjannut sitä ennen kuin asiasta kysyttiin. Itse olin tehnyt suunnitelmia sen ensimmäisen päivän mukaan ja kysyin opettajalta saanko tehdä kokeen aikaisemmin toisen ryhmän kanssa ja se oli ok. Sitten se ei ollutkaan ok ja koe siirtyi vielä tuntia myöhemmäksi. Ihan hirveää säätöä edes ja takaisin ja loppupeleissä minulta jäi tämä tentti tekemättä. Sinällään se ei haittaa koska välitentit ovat vain sitä varten,että jos pääsee läpi niin ei tarvitse mennä lopputentteihin mutta tässä tapauksessa kun ei tiedä joutuuko tulemaan takaisin tammikuussa tekemään vain yhden tentin, onhan se vähän turhauttavaa.

Aika pienellä vaivalla voisi tällaisetkin tilanteen korjata ja onhan se kummallista, ettei tenttipäiviä voida etukäteen määritellä. Noh, yleisesti opetuksen taso on hyvää, mutta läsnäolo on tärkeää ja välillä voidaan ilmoittaa, että hei lauantaina on koulua tms. Toiminta eroaa kyllä todella paljon suomalaisesta koulutuskulttuurista, mutta siihen on mukauduttava. Maassa maan tavalla.

Kursseja joita opiskelen täällä:

E-commerce

Tehdään ryhmässä oma verkkokauppa ja ylläpidetään sitä.

Marketing Plan

Teemme markkinointisuunnitelmaa hotelliketjulle (jokaisella ryhmällä eri) ja lopuksi näistä on esitykset ja parhaat valitaan kilpailemaan ja gaalaan yms.

Marketing research

Markkinatutkimusta.

Corporate Image Management

Yrityksen imagon hallinnointia, brändien tutkimista, mikä tekee brändistä hyvän ja vahvan, paljon keskustelua aiheesta ja case studies-ryhmätöitä.

Espanol I

Espanjan alkeita

English IV

Cambridge englantia. Haastavaa business -sanastoa.

Koulu on siis yksityinen ja paikalliset maksavat tästä noin 9000€/vuosi.

 

Previous Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply