Rentoa menoa Koh Lantalla

Yksi Krabin matkamme kohteista oli Koh Lanta, jossa vietimme kaksi yötä. Saari osoittautui oletettua monipuolisemmaksi ja itse olisin viihtynyt siellä hieman pidempäänkin, jotta olisi jäänyt enemmän aikaa tutustua saaren eri kolkkiin.

Kulkeminen Koh Lantalle

Autolautalla kohti saarta

Koh Lantalle pääsemiseen kannattaa varata hieman aikaa, sillä kuten huomasimme paikkoja vaihtaessa, että kiire on useimmiten odottamaan, kuten ystäväni asian ilmaisi. Toisaalta muiden matkalijoiden kanssa jossakin istuskellessa ehtii vaihtaa kuulumisia ja tutustua, joten tässä mielessä suosittelen lämpimästi minibussikyytejä paikasta toiseen liikuttaessa. Minibussilla ajellessa näki myös maisemia ja autolautan osuus kyydistä oli lyhyt. Saavuimme perille alkuillasta juuri kun alkoi satamaan. Päätin ensimmäistä kertaa elämässäni testata huonepalvelua ja tilata ruuat suoraan kotiovelle. Fiilis ennen puhelua oli sama kuin joskus nuorempana kun piti itse soittaa ja tilata pitsat pitseriasta eli puhelinta palloteltiin ihmiseltä toiselle kunnes jonkun ruuanhimo ohitti soittamisen välttelyn.

Rantaelämää Long Beachilla

Long Beach on nimensä mukaisesti erittäin pitkä hiekkaranta. Monet hotellit sijaitsevat rannan tuntumassa ja rannalta löytyy erilaisia ravintoloita sekä thaihierontapaikkoja. Istahdimme ensimmäisenä iltana erittäin tunnelmalliseen paikkaan, jossa oli livemusiikkia ja nautiskelimme muutamasta kylmästä juomasta. Juomia nautiskellessa viereinen hierontapaikka alkoi näyttää erittääin houkuttelevalta ja olin koko reissun ajan ajatellut käyväni kerran hieronnassa, mutta jänistin viime hetkellä ja otin itselleni hieronnan sijaan kynsien lakkauksen ja totesin tehneeni aivan väärän valinnan matkaseurani valittua itselleen jalkahieronnan.

Lanta Old Town

Sunnuntaiksi olimme suunnitelleet saarikierrosta ja tarkoituksemme oli suunnata sunnuntaimarkkinoille vanhaankaupunkiin. Skoottereilla ajelu tuntui hieman hasardilta ajatukselta, joten suunnittelimme auton vuokraa, mutta meille todettiin, että saisimme kuskin ja minibussin about samaan hintaan, joten päädyimme tähän vaihtoehtoon. Valitettavasti homma ei mennyt kuskimme kanssa ihan yksiin, sillä kun kerroimme haluavamme markkinoille hän kertoi, ettei paikassa ole markkinoita. Totesimme silti haluavamme mennä paikan päälle ja saimme kysymyksen siitä haluammeko matkalla nähdä paikkoja. Ajattelimme, että meille esiteltäisiin paikkoja autosta, mutta sen sijaan meidät ajettiin johonkin paikkaan ja osoiteltiin kohti polkua. Polun lopusta löytyi kalafarmi ja lipunmyyjä joka pyysi 2000 bahtin sisäänpääsymaksua. Käännyimme takaisin kohti parkkipaikkaa ja esitimme toiveen päästä nyt suoraatietä vanhaankaupunkiin. Perille päästessämme markkinoita ei enää ollut ja hieman närkästyneenä hyppäsimme ulos autosta.

Aina kun hieman harmittaa on hyvä idea mennä syömään hyvää ruokaa, joten istahdimme alas yhteen ravintoloista ja tilasimme paikalliset yrttijuomat. Söin myös aikaisella lounaallamme elämäni parasta valkosipuliriisiä ihastuttavissa maisemissa. Kaupungissa tai oikeammin kylässä oli myös mukava kierrellä ja katsella ympärilleen ja samalla tuli tehtyä myös muutamia tuliaisostoksia.

Kuva: Noora Toiviainen

Kävelyllä kansallispuistossa

Vanhasta kaupungista matka jatkui kohti saaren eteläkärjessä sijaitsevaa Mu Ko Lanta kansallispuistoa. Saaren läpi ajallessa näki monta ihanan näköistä paikkaa, jonne olisi ollut kiva pysähtyä ihan vain ihailemaan maisemia.

Kansallispuistossa suuntasimme ensiksi ylös majakalle, jonne olikin hieman kiipeämistä. Kannattaa laittaa jalkaan kunnolliset kengät, sillä polun irtohiekka ja jyrkkyys tekevät helposti tehtävänsä ja muuten saattaa olla kumossa. Ylhäältä avautuvat maisemat olivat kuitenkin pienen hikoilun arvoisia vaikkakin sopivaa väliä napata omat kuvat parhaalta paikalta saikin hetken jonottaa.

Kuva: Noora Toiviainen

Ajatuksenamme oli myös kävellä puiston kävelyreitti läpi, mutta päätimme jättää leikin kesken, sillä iltapäiväaurinko ja nopeasti hupenevat vesivarat eivät vaikuttaneet kovin lupaavalta yhdistelmältä. Mikäli aikoo reitille lähteä kannattaa varmaankin valita aikainen ajankohta, jolloin ei vielä ole niin kuuma ja varata mukaan reilusti juotavaa. Luonnonpuistossa on myös erittäin kaunis ranta, joskin isot varoituskyltit portugalinsotalaivoista pitivät ainakin omat varpaani varmasti veden ulottumattomissa.

Puistossa liikkui myös paljon turisteihin tottuneita apinoita ja itse kiersimme suosiolla apinalaumat vähän kauempaa pitäen tavaroista visusti kiinni. Matkan negatiivisin muisto oli myös apinoihin liittyvä kun näin yhden turistin lyövän apinaa. joka oli mennyt istumaan tyypin skootterin päälle. Tälläinen käytös saa aikaan itsessäni syviä inhonväristyksiä ja en voi millään tasolla ymmärtää tuollaista käytöstä. Matkaillessa olet vieraana ja sinulla on erittäin suuri etuoikeus nähdä uusia asioita. Apinat voivat toki olla hieman rasittavia, mutta se on puhtaasti myös ihmisten oma vika. Suosittelen siis suhtautumaan niihin kuin mihin tahansa villieläimeen eli tarkkailemaan kohteliaan kaukana eikä houkutella niitä lähelle ruualla tai muilla tavaroilla.

Koh Lanta on hyvä yhdistelmä tekemistä ja rentoutumista

Koh Lantalla pääset nauttimaan ihanista rannoista, mutta halutessasi myös näkemään ja tekemään. Itselläni aika tuntui vähän loppuvan kesken, joten suosittelisin esimerkiksi 3-5 yön stoppia, sillä matkoihin menee noin puolikas päivä. Oma skootteri on varmasti hyvä valinta kiertää saarta, jos on yhtään tottunut sellaisella ajamaan.

Pitkä viikonloppu Sofiassa

Suunnatessani torstaina aamuyöstä neljän maissa lentokentälle en oikein tiennyt mitä odottaa viikonlopulta Sofiassa. Sunny Beach kokemus ei antanut paljon osviittaa siitä millainen maa Bulgaria on ja nopeat bussissa tehdyt googletukset eivät kovin paljoa valottaneet asiaa. Aiemmista matkoista Sunny Beachille ei jäänyt halua palata takaisin ja täytyy sanoa, että odotukset eivät olleet kovin korkealla viikonlopun suhteen. Välillä on kuitenkin mukava todeta ennakko-odotusten olevan väärässä, sillä Sofia oli kohteena erittäin positiivinen yllätys.

Kävelykatu ja vuoret

Kaupungista löytyi ihania puistoja, monia ravintoloita ja paljon katseltavaa. Ihmiset olivat myös erittäin ystävällisiä ja sain kaikissa paikoissa hyvää palvelua, mikä on yleensä matkustaessa harvinaista. Kohteen hintataso on myös suomalaisessa mittakaavassa hyvin edullinen ja budjettiin mahtuu helposti ruuan jälkeen vielä jälkkärikin. Huhtikuussa ilma oli jo hyvin kesäinen, joskin illalla pitkähihainen oli vielä tarpeen. Yhtenä päivänä myös satoi eli ilmat voivat olla hieman epävakaisempia, joskin suurimman osan vierailustani sain nauttia auringosta.

Julkisilla perille vai matkan varrelle

Olin etukäteen katsonut reitin julkisella liikenteellä lentokentältä hotelille. Taksit ovat Sofiassa edullisia, mutta julkinen liikenne on todellinen budjettivaihtoehto alle euron matkoilla. Bussipysäkki löytyi kätevästi terminaalin edestä ja lipunmyyntikojulla neuvottiin myös vielä oikeaan bussiin. Tarkoitukseni oli vaihtaa bussista ratikkaan tietyllä pysäkillä, mutta heti bussin lähdettyä liikkeelle jouduin toteamaan, että vaihto ei todennäköisesti tulisi olemaan ihan niin yksinkertainen mitä olin ajatellut. Bussissa ei tietenkään missään lukenut pysäkkien nimiä ja kyrilliset aakkoset eivät oikein taipuneet muutenkaan. Yritin siis epätoivoisesti tiirailla bussin ikkunasta ja päätellä mitkä merkit vastaisivat mahdollisesti etsimäni pysäkin nimeä. Pysäkin etsimiselle tuli kuitenkin loppu kun kaikki muut matkustajat poistuivat bussista, kuski otti takkinsa ja ilmoitti bussin olevan päätepysäkillä. Niinpä minä ja matkalaukkuni astuimme kadulle miettien missäköhän päin sitä mahdollisesti olisi. Hetken epämääräisen erisuuntiin haahuilun jälkeen totesin, että olisi paras yrittää hankkia itselle taksi. Onneksi vapaa sellainen sattuikin kohta kaartamaan ohi ja matka kohti hotellia jatkui. Paluumatkalla päätin suosiolla tilata taksin hotellille myös jo siitä syystä, että harhaileminen julkisissa aamuyöllä ei tuntunut houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Museoita ja kirkkoja

Sofiasta löytyy monia eri uskontokuntien kirkkoja joihin törmää kaupungin katuja kävellessään. Päiväkävelyllämme päätimme poikea Sofian synagogaan. Kävelimme hetken hämmentyneenä kadulla edestakaisin, sillä paikka näytti suljetulta vaikka aukioloaikojen mukaan näin ei pitäisi olla. Ovesta sattui kuitenkin tulemaan ihmisiä ulospäin ja kävelimme samalla sisälle. Sisäpihalla ennen sisäänpääsyä meille tehtiin turvatarkastus ja sisäänpäästäkseen oli myös ostettava lippu. Sisällä saimme lyhyen selostuksen kirkosta ja sen historiasta, josta itse pidin kovasti, sillä aihe ei ole itselleni kovin tuttu. Opastuksen jälkeen sai antaa vapaaehtoisen maksun tästä palvelusta, mikä oli hyvä tapa päästä eroon kolikoista. Pienet maksut ainakin itse antaa matkailijana mielellään, jotta kohteista pidetään huolta ja ne säilyvät myös muille matkailijoille omin silmin nähtäviksi.

Keskusta-alueelta löytyy myös erilaisia museoista, joista valitsin kohteekseni arkeologisen museon. Arkeologiset museot ovat omia suosikkejani ja nautin kiertelystä hämärässä vaikka monessa paikassa Euroopan alueella näyttelyt ovat melko samantyyppisiä. Tämä onkin hyvä paikka vetäytyä hetkeksi auringosta historian pariin.

Sisäänkäynnin edessä oleva suihkulähde

Arkeologisen museon ohessa on myös ravintola, jonka terassi oli erittäin viihtyisä. Samalla tuli myös syötyä reissun pakollinen jäätelöannos!

Syöminen ja shoppailu

Aivan keskustasta löytyy kävelykatu, jonka varrella on kauppoja ja monia ruokapaikkoja joista valita. Näissä paikoissa ruokalistat olivat todella laajat ja tarjontaa löytyi sushista pihviin. Itse halusin kokeilla jotain paikallisempaa ja söin joka päivä jossakin välissä shopska salaatin. Kävimme viimeisenä iltana ravintolassa vuorilla ja samalla tuli nähtyä paikkoja hieman keskustan ulkopuolella. Suosittelen lähtemään matkaan hieman ennen auringonlaskua, jotta näkee maisemaa vielä valoisassa sekä mahdollisesti hienon auringonlaskun.

Kävelykadulta kannattaa myös poikeata jalan hieman sivummalle. Kävellessämme löysimme todella ihanan markkinakadun, jossa oli myynnissä tuoreita vihanneksia, ruokaa kojuissa ja tavaroita. En ole erityisemmin kiinnostunut ruuanlaitosta, mutta hetkellisesti toivoin, että voisin käydä ostoksilla siinä ja mennä kokkailemaan kotiin. Tai oikeastaan vielä mieluummin joku muu voisi kokata ja voisin tulla kylään.

Sofia lyhyesti:

Kulkeminen: Sofiaan pääsee lentämällä yhdellä välilaskulla esimerkiksi Lufthansalla Saksan kautta. Kohteessa voi liikkua julkisilla tai taksilla kentältä kohti keskustaa.
Tekemistä: Sofiasta löytyy museoita ja kirkkoja, joihin voi tutustua. Suosittelen lämpimästi kävelemään ja katselemaan ympärilleen. Tsekkaa myös ilmaiset Free Sofia Tour kävelykierrokset!
Syöminen, majoitus ja ostokset: Kohteesta löytyy useita ravintoloita mäkkäristä hienompiin. Shoppailla voi perus ketjuliikkeissä kuten Zarassa. Hotellitarjontaa löytyy monen tasoista, kannattaa tsekata arvostelut.

Ota huomioon: Bulgarian rahayksikkö on Leva eli matkaa varten täytyy vaihtaa rahaa. Kortilla ei välttämättä voi maksaa jokaisessa paikassa, joten käteistä on hyvä olla mukana jonkin verran.

Hotel Rila Sofian keskustassa

Viikonlopun Sofian reissun majoituspaikkana toimi Rila Hotel Sofia, jonka parhaimmiksi puoliksi osoittautui sijainti, sekä ystävällinen henkilökunta.

Hotellin aulaan astuessani katselin kiiltäviä pintoja ja remontoitua ulkonäköä ajatellen, että tämäpä positiivinen yllätys. Hieman erilainen kuva hotellista tuli kuitenkin kun astui ulos hissistä 7. kerroksessa ja kohtasi kuluneet lattiamatot ja seinät. Huone jatkoi samaa kauhtunutta tyyliä, mutta palveli hyvin paikkana, jossa nukkua pari yötä. Perusvarusteet kuten suihku, pöytä ja jääkaappi löytyvät huoneesta ja kiitosta voi antaa erityisesti pistokkeiden määrästä ja mahdollisuudesta ladata kaikki elektroniset laitteet kerralla.

Varaudu pieniin vikoihin

Matkustaessani jaksan harvoin erityisemmin satsata majoitukseen, sillä olen tyytyväinen aika vähästä, varsinkin kun huoneessa tulee lähinnä käytyä nukkumassa. Mielestäni Rila oli ihan ok paikka viettää pari yötä ja itselleni sijainti aivan keskustassa ja nähtävyyksien välittömässä läheisyydessä nosti paikan pisteitä huomattavasti.

Maisemat 7. kerroksesta

Paikassa kannattaa kuitenkin varautua siihen, ettei kaikki ole ihan viimeisen päälle ja itselleni hankaluuksia aiheutti se, ettei wifi toiminut koko oleskelun aikana, mikä teki suunnitelmistani tehdä koulu ja työhommia melko mahdottomat. Suihkun lattian rakentamisessa on myös mennyt ilmeisesti jonkin pieleen, sillä lattiakaivo oli hieman ylempänä kuin muut kohdat lattialla, mikä aiheutti käytännössä sen, ettei vesi poistunut kylppärin lattialta koko oleskelun aikana. Jääkaapin kylmyystasot vaihtelivat myös melko mielenkiintoisesti niin, että yhtenä aamuna löysin evääni syväjäästä ja toisena koko kaappi oli käytännössä lämmin ja koin paremmaksi etten enää syönyt siellä olevia juustoja. Jäimme myös seilaamaan hissiin yhtenä päivänä, sillä ovi ei jostain syystä auennut sisäpuolelta ja menimme kerrosten väliä noin 3 kertaa edestakaisin, ennen kuin hissiin tulossa ollut henkilö avasi sen sisäpuolelta ja pääsimme ulos.

Aamupalalla ei ollut kovin paljoa tarjottavaa gluteenittomaan ruokavalioon, mutta kasviksista ja juustosta sai tehtyä salaatin, jolla päivän sai alkuun. Jälkkärinä oli tarjolla lokumia, jota tuli pisteltyä poskeen vähintään yhtä paljon kuin salaattia.

Hotelli oli saanut aika murskaavaa kritiikkiä mm. Booking.com, mutta ei itsestäni ollut kokonaisuutena niin huono kokemus kuin monet arvostelut antavat ymmärtää. Itselleni jäi hotellista jotenkin sympaattinen fiilis ja saamani palvelu oli hyvää. Esimerkiksi kaveriporukalla matkustaessa voisi olla ihan hyvä kohtuuhintainen vaihtoehto.

Railay – Krabin matkan kohokohta

Krabin matkani kohokohta oli muutama Railaylla vietetty päivä, jotka olivat täynnä rentotumista ja tekemistä sopivassa suhteessa. Liikkuminen kävellen toi päiviin kiireettömyyden tuntua ja ainut liikenteen melu tuli länsirannalla makoillessa sinne saapuvista pitkähäntäveneistä. Vaikka paikka onkin rakennettu pitkälti turisteja varten, on se silti säilyttänyt itsessään jotain uniikkia ja mielenkiintoista.

Itäranta alkuillasta. Kuva: Noora Toiviainen

Jutun lopusta löydät lyhyen yhteenvedon Railaysta ja asioista, joita kannattaa ottaa huomioon ennen matkaa.

Saapuminen Railaylle Koh Lantalta

Päädyimme Krabin reissullamme Railaylle hieman puolivahingossa, sillä olimme varanneet sieltä hotellin, koska kartalla se näytti olevan puolimatkassa Koh Lantan ja lentokentän välissä. Alkaessamme Koh Lantalla edellisiltana selvitellä miten pääsisimme Railaylle totesimme, että tarjolla oli vain van + boat matkustusvaihtoehtoja. Hieman tarkemmin asiaa Googlailtuamme saimmekin selville, että niemelle pääsee vain veneellä. Varasimme siis Koh Lantan hotellistamme kuljetuksen heti aamun toiseen lähtöön, jotta olisimme Railaylla vielä aamupäivästä.

Mini-pakussa matkustaminen oli mukava tapa liikkua, sillä samalla näki maisemia, sekä tutustui muihin matkaajiin. Paikan vaihtamisessa saa tosin olla hieman kärsivällisyyttä ja joustavuutta. Pääsimme autokyydillä paikkaan, jossa sijaitsi jonkinlainen toimisto, jossa meidän todettiin olevan matkalla Railaylle ja pyydettiin odottamaan. Meitä oltiin ensin ohjaamassa väärään autoon, kunnes joku totesi ettemme ole tulossa siihen kyytiin ja nappasi meidät istumaan autoon joka veisi meitä seuraavaan määränpäähän. Niinpä siis istuimme kyydissä odotellen mihin meidät seuraavaksi vietäisiin. Auto jätti meidät seuraavaan toimistoon, josta saimme uusia lippulappusia ja ohjeen kävellä kädellä huitomisen osoittamaan suuntaan, josta löysimmekin pienen sataman, josta pitkähäntäveneet lähtivät Railayn itälaituriin. Jonkin ajan odottelun jälkeen pääsimmekin hyppäämään laiturilta veneeseen, joka osoittautui olevan hieman haastavaa matkatavaroiden kera. Ilmeisesti tasapainottelu näytti sen verran vaaralliselta, että yksi kanssamatkustajista tuli apuun tavaroiden kyytiin saamisessa. Railayn päädyssä saimme pientä ekstramaksua vastaan kyydin suoraan hotellin rantaan ja rantaveteen hyppääminen tavaroiden kanssa sujui jo huomattavasti helpommin.

Rentoa hengailua ja oikoreittejä rannalle

Railaylla vietetyt muutamat päivät olivat oman lomani ehdoton kohokohta ja suosittelen paikkaa lämpimästi jos haluat rauhaa ja lepoa, mutta myös jotakin tekemistä. Päivämme koostuivat lähinnä rannalla hengailusta, uimisesta ja syömisestä, sekä ajan vietosta ihanalla mökillämme Railayn itäpuolella, sekä majoituspaikkamme uima-altaalla. Kävelymatkaa idässä sijaitsevalta hotelliltamme länsirannalle oli hieman, mutta saaren läpi pääsi kätevästi oikaisemaan (oikoreitti lähtee suoraan itärannan laiturin päästä). Länsiranta oli erittäin sopiva vedessä lojumiseen ja vaikka päivisin turisteja paikassa olikin ei tungos ainakaan vedessä ollut ahdistavaa eikä kukaan törmäillyt yllättäen kuten Hong saarilla uidessa. Railayn länsiranta oli myös matkani lempparirantoja uimisen kannalta.

Länsiranta päivällä. Kuva: Noora Toiviainen

Käytännön asioita Railaylla

Railaylla hintataso on hieman korkeampi todennäköisesti siksi, että kaikki tuodaan paikkaan veneellä. Erityisiä ruokaelämyksiä ei paikasta löytynyt, mutta useita ravintoloita, joissa syödä kylläkin. Useita pikku marketteja paikasta löytyi myös, joten juomista ja pientä purtavaa sai kätevästi ostettua. Itälaiturin päästä kaupan seinästä löytyi myös automaatti, joten rahannosto onnistui paikan päällä. Mikäli mahdollista suosittelen tulemaan paikan päälle kuitenkin käteisen kanssa, sillä ainakaan oma korttini ei automaatissa toiminut.

Tekemistä Railaylla

Vaikka Railay sopii paremmin kuin hyvin lepäilyyn ja akkujen lataamiseen löytyy paikasta myös vaihtoehtoja tekemiselle. Vuokrasimme itsellemme yhtenä päivänä kanootin meloaksemme Tonsaille ja Nang Cave Beachille. Vaikka olimme jo matkan aikana tottuneet laskuveteen emme osanneet huomioida tätä tarpeeksi ajoituksemme kanssa ja jouduimme toteamaan, ettei melomalla ollut iltapäivästä enää mahdollista päästä maihin meidän osaamisellamme ja voimillamme, joten tyydyimme sitten muutaman tunnin melontaretkeen. Yritimme toki vähentää painoa nousemalla pois, mutta tämä ei riittänyt ja usean sadan metrin kantomatka ei ollut painavan kanootin kanssa mahdollinen. Tonsai ja luola jäivät siis tällä kertaa näkemättä, mutta aina on hyvä jättää jotakin seuraavaan kertaan!

Melominen oli ylipäätänsä hieman hasardi kokemus, joten jos olet ensimmäistä kertaa liikkeellä en suosittele lähtemään merelle yksinään. Olen aiemmin melonut Suomessa järvessä ja muutaman kerran merellä Helsingin edustalla, sekä Maltalla meressä, mutta silti koin Railayn melontakokemuksen hieman haastavaksi. Haastetta tuo lähinnä todella ruuhkainen liikenne veneitä ja mikäli joudut melomaan veneiden kulkureittien poikki saat olla todella nopea tai odottaa melko pitkään sopivaa rauhallista väliä.

Railaylla on myös mahdollisuus kävellen siirtyä esimerkiksi Tonsaille tai kiivetä näköaloja katselemaan, joten hyvät kengät ja vesipullot kannattaa pakata mukaan. Omat kävelyreittimme tosin rajoittuivat lähinnä hotellin ja rannan ja illalla ravintoloiden ja mökkimme välille. Kävelymatka itärannalta hotellillemme oli jotain 1 ja 2 km väliltä ja polun käveleminen pimeällä oli mielenkiintoinen kokemus. Iltakävelyllä tuli nähtyä muutama epämääräinen jättiläismato, joiden päälle yritti välttää astumasta sandaaleilla sekä kuunneltua puissa hyppiviä apinoita, joita ei voinut nähdä pimeässä. Mökissämme oli myös yhtenä päivänä sisilisko rinkan alla nukkumassa.

Poistuminen Railaylta

Lentomme lähti yöllä, joten päätimme, että olisi helpointa viettää viimeinen yö taas Ao Nangilla, josta lentokentälle pääsee helposti taksilla. Aloimme siis selvittelemään, miten pääsisimme kätevästi pois Railaylta. Hotellin respan vaihtoehdot olivat käytännössä käveleminen länsirannalle, josta voimme ottaa pitkähäntäveneen tai hotellin veneellä itärannan laituriin, josta voimme kävellä länsirannalle, josta ottaa veneen. Neljän vaihdon taktiikka tavaroiden kanssa plus käveleminen tuntuivat hieman hankalalle, joten lähdimme selvittelemään olisiko muita vaihtoehtoja. Rannalla meille ehdotettiin, että yrittäisimme sopia suoraan jonkin kuljettajan kanssa asiasta. Tämä ei kuitenkaan onnistunut, joten kävelimme yhteen matkoja myyvistä kojuista ja aloimme selvittämään asiaa myyjän kanssa. Muutaman puhelun jälkeen asia ratkesi ja meille järjestyi rahaa vastaan kuljetus suoraan hotelliltamme Ao Nangiin Nopparat Thara -rannalle melko kohtuulliseen hintaan.

Railay lyhyesti:

Kulkeminen: Railaylla pääsee vain veneellä. Kohteessa ei ole autoja eli paikan päällä liikutaan kävellen.
Rannat: Länsiranta on loistava paikka rannalla hengailuun ja vedessä löllymiseen.
Tekemistä: Melontaa, kiipeilyä, rentoutumista, kävely – tai saariretkelle
Syöminen, majoitus ja ostokset: Railaylta löytyy useita ravintoloita. Tosin oman kokemukseni mukaan ruoka on hieman kalliimpaa kuin muualla Krabilla ja laatu ei ehkä ole niin hyvää. Muutamia kauppoja löytyy myös ja paikassa on myynnissä myös esim vaatteita. Railaylta löytyy useita majoitusvaihtoehtoja. Itse yövyimme Great View Resortissa, jota voin suositella lämpimästi.

Hyvä ottaa huomioon:

Pakkaa tavarat vedenkestävästi. Paikan päälle saapuminen veneellä tarkoittaa sitä, että jossain vaiheessa matkaa on melko mahdollista, että tavarat joutuvat kosketuksiin veden kanssa. Pakkaa siis erityisesti tavarat, jotka eivät saa kastua johonkin vedenkestävään tai jopa useampaan vedenkestävään asiaan siltä varalta, että matkatavarasi humpsahtavat jossakin vaiheessa kokonaan veteen.
Ota mukaan käteistä. Monissa paikoissa maksu onnistuu vain käteisellä ja on hyvä nostaa sitä jo etukäteen siltä varalta, ettei korttisi toimi nostoautomaatissa.
Taskulamppu. Mikäli yövyt Railaylla joudut todennäköisesti kävelemään jonnekin pimeällä, jolloin taskulamppu on melko ehdoton päästäksesi perille turvallisesti.