Näin hankit käytetyn auton ulkomailta – 10 vinkkiä, joilla vältät virheet
Lue nämä ennen autonhakureissua
Euroopan kuluttajakeskus kertoo saavansa lähes viikoittain yhteydenottoja, jotka liittyvät käytetyn auton kauppaan. Useimmiten valitukset koskevat Saksassa tehtyjä hankintoja.
Kuluttaja voi välttää ikävät yllätykset autokaupassa selvittämällä asiat etukäteen ja tuntemalla omat oikeutensa ja velvollisuutensa. Lue kymmenen vinkkiä autonhakureissua varten!
1. Tarkista taustat
Tarkista kauppakumppanien tausta ja luotettavuus. Tutki myyjän tai välittäjän kotisivut, googlaa nimiä ja etsi muiden kokemuksia keskustelupalstoilta.
2. Sopimus ja vastuusuhteet selville
Selvitä sopimus- ja vastuusuhteet ennen kuin päätät, kenen kanssa ryhdyt asioimaan ja tekemään kauppoja. Lue sopimusehdot tarkkaan ja varmista, mistä myyjä tai mahdollinen välittäjä ovat vastuussa.
Lähde matkaan mieluiten itse. Ongelmia voi syntyä siitä, että auton käy hakemassa tai koeajamassa kaveri tai sukulainen, jolle et ole osannut tai muistanut kertoa kaikkea, mistä on sovittu tai mitä tulisi tarkistaa.
3. Vältä ennakkomaksua
Ennakkomaksu on aina riski kuluttajalle, ja sellaisen pyytäminen voi olla merkki huijauksesta. Kuluttajakeskus kokosi yhteen esimerkkejä huijauksista käytetyn auton kaupassa.
4. Tutustu ja koeaja
Tutustu autoon yksityiskohtaisesti ja tee kunnollinen koeajo. Auton voi viedä myös ammattimaiseen kuntotestiin, joita esimerkiksi Saksassa tekevät puolueeton Dekra sekä Saksan autoliitto ADAC.
5. Lue asiakirjat huolella läpi
Lue huolellisesti auton asiakirjat ja omistajatiedot. Tärkeimmät paperit ovat rekisteriote, huoltokirja ja mahdollinen luovutuskirja. Lisätietoja muun muassa omistajuuden selvittämisestä löydät Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilta.
6. Muista kirjallinen kauppasopimus
Vaadi selkeä, kirjallinen kauppasopimus ja alkuperäinen rekisteriote luovutuksen yhteydessä. Myös välittäjän kanssa on aina tehtävä kirjallinen sopimus.
Sopimuksesta tulee käydä ilmi osapuolten nimet ja yhteystiedot, kaupan kohde, hinta, maksuehdot, luovutusajankohta, mahdolliset lisävarusteet, kilometrimäärä, auton käyttöönottovuosi ja maininta siitä, että auto on kolaroimaton.
Älä milloinkaan allekirjoita kauppasopimusta, jos kielitaitosi on puutteellinen etkä ymmärrä kaikkia sopimustermejä.
7. Lakiasiat selville
Tarkista lakisääteisen virhevastuun kesto. Jos myyjä ei markkinoi autojaan Suomeen ja kaupat tehdään toisessa EU-maassa, sovelletaan pääsääntöisesti myyjän kotimaan lakia.
Esimerkiksi Saksassa virhevastuun ajallinen kesto voidaan rajata vuoteen luovutushetkestä – ja usein näin tehdäänkin. Enimmilläänkin vastuu on kaksi vuotta. Suomessa tällaista ajallista rajausta ei ole.
Saksassa ei ole harvinaista, että myyjäliikkeet pyrkivät kiertämään lakisääteistä virhevastuutaan merkitsemällä ostajan nimen eteen jonkin elinkeinonharjoittajaa tarkoittavan ilmaisun kuten Autohändler (autokauppias). Kuluttajaa suojaavaa lainsäädäntöä sovelletaan vain sellaiseen kauppaan, jossa myyjä on elinkeinonharjoittaja ja ostaja kuluttaja.
8. Selvitä takuuasiat
Takuu on maksuton myyjän antama lisäetu, joka parantaa kuluttajan asemaa verrattuna lakisääteisiin oikeuksiin.
Autoa ostaessa kannattaa tarkistaa erityisesti takuuta koskevat asiat huolellisesti. Mikä on takuun kattavuus, entä alueellinen ulottuvuus? Mikä on voimassaoloaika ja kuka suorittaa takuukorjaukset? Monelle tulee yllätyksenä, että aiempi myyntiporras vastaa korjauksista vain, jos se on myöntänyt takuun.
9. Ilmoita virheestä heti
Jos havaitset autossa oston jälkeen virheen, reklamoi siitä viipymättä myyjälle ja tarvittaessa myös
välittäjälle. Reklamaatio tulee tehdä mieluiten kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla ja viimeistään kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta.
Jos auto on ostettu Saksasta, oikeuden korvaukseen menettää pääsääntöisesti kokonaan, jos ei ole antanut myyjälle mahdollisuutta korjata autoa ja asettanut tälle aikarajaa, johon mennessä korjaus on suoritettava. Vasta tämän aikarajan umpeuduttua voi auton korjauttaa itse ja vaatia myyjältä hinnanalennusta.
Jos joudut korjauttamaan auton omin päin, pyydä korjaajalta kirjallinen vikalausunto vian osoittamiseksi ja säilytä vialliset osat.
10. Hanki tarvittaessa apua
Pyydä apua, jos asia ei ratkea. Euroopan kuluttajakeskus auttaa suomalaiskuluttajia toisessa EU- tai ETA-maassa tehtyihin autokauppoihin liittyvissä ongelmissa. Sovintoratkaisujen saavuttaminen on usein mahdotonta, sillä kaikissa tapauksissa myyjäliikkeet eivät vastaa Euroopan kuluttajakeskusten verkoston selvityspyyntöihin.
Toisin kuin Suomessa, esimerkiksi Saksassa ei ole tuomioistuimen ulkopuolista riidanratkaisuelintä, joka käsittelisi kaikkia autokauppaa koskevia kuluttajien valituksia. Tämän vuoksi kuluttajien on viime kädessä saatettava asiansa tuomioistuinkäsittelyyn: jos vaatimuksen arvo on alle 2000 euroa, on mahdollista aloittaa eurooppalainen vähäisiä vaatimuksia koskeva menettely.
Lähde: Euroopan kuluttajakeskus
Kuva: DZT / Jochen Knobloch