Saksa - kiinnostavia kaupunkeja ja keskieurooppalaista idylliä

Saksa on matkailumaana erityisesti kaupunkilomailijoiden ja automatkailijoiden suosiossa. Lue Rantapallon kohdeopas ja suunnittele oma lomasi!

Autoloma Saksassa

Vinkit Saksan autolomalle – näin saat matkasta kaiken irti

Saksa on automatkailijan unelma, sillä hyväkuntoiset nopeusrajoituksettomat tiet ja mainiot kulkuyhteydet Suomesta tekevät autolla liikkumisesta helppoa.

Omalla autolla Suomesta Saksaan

Omalla autolla matkustavan Saksan-loma alkaa lauttamatkalla. Helsingistä pääsee helposti suoraan Pohjois-Saksaan, mistä matkaa on helppo jatkaa kohti muita Saksan kohteita. Moni valitsee reitikseen myös lauttamatkan Tukholmaan, josta ehtii ajaa päivässä maitse Tanskan kautta Saksaan.

Itäinen reitti Via Balticaa pitkin vaatii hieman pidemmän ajoajan, mutta matka Baltian ja Puolan halki on myös kiinnostava matkaelämys itsessään. Jos tahdot keskittyä nimenomaan Saksaan tutustumiseen, on paras ratkaisu hypätä lauttaan Helsingissä ja aloittaa autoilu Travemündestä.

Finnlines liikennöi Helsingistä Saksaan lähes jokaisena päivänä viikossa, ja matka-aika Travemündeen on noin 29 tuntia. Lähtö Helsingistä on alkuillasta ja saapuminen perille Travemündeen myöhään illalla. Reitillä liikennöi kolme identtistä alusta.

Vuokra-auto suoraan lentokentältä

Mikäli matkustat Saksaan mieluummin ilman omaa autoa, on auton vuokraaminen helppoa. Vuokrahinnat ovat hieman Suomea edullisemmat, ja pakettitarjouksia on saatavilla mukavasti. Useimmilla suurilla kansainvälisillä autonvuokrausfirmoilla on toimipiste Saksassa.

Auto kannattaa varata ennakkoon erityisesti jos et ole varma paikallisista loma-ajoista tai kaupunkien messu- ja tapahtuma-aikatauluista, jotka saattavat aiheuttaa ajoittaista pulaa vuokra-autoista. Suomalainen ajokortti käy Saksassa. Lisäksi vuokrausvaiheessa tarvitaan passi tai kuvallinen henkilökortti.

Autoloma Saksassa
Saksaan pääsee kätevästi omalla autolla, mutta tarvittaessa myös auton vuokraaminen onnistuu näppärästi.

Saksalaiset vuokrafirmat ovat yleensä varsin luotettavia. Silloin tällöin ilmenee kuitenkin tapauksia, joissa matkailijoilta on yritetty jälkikäteen veloittaa aiheettomia kuluja esimerkiksi peltikolhuista, joita he eivät ole aiheuttaneet. Terve järki ja tarkkuus auton vastaanotossa ja palautuksessa on siis tarpeen. Ongelmat ovat onneksi harvinaisia, mutta varmuuden vuoksi kannattaa lukea kaikki paperit huolella ennen allekirjoitusta ja napata lisäksi kuvat eri puolilta autoa. Niistä on apua jos jälkipyykille ilmenee tarvetta.

Pitkä ja hyväkuntoinen tieverkosto

Saksan moottoritieverkoston yhteispituus on 12 949 kilometriä, ja tuoreen kartoituksen mukaan 70 prosenttia teistä on erinomaisessa kunnossa. Hyväkuntoinen tieverkosto tekeekin ajokokemuksesta varsin miellyttävän.

Saksan liikennelainsäädännön erikoisuus ja monen autoihmisen unelma on nopeusrajoituksettomuus. Mikäli kyltein ei muuta ilmoiteta, on ajonopeus moottoriteillä vapaa. Suositeltavana enimmäisnopeutena pidetään 130 kilometrin tuntivauhtia, mutta edes yli 200 kilometrin tuntinopeudet eivät ole harvinaisia. Käytännössä kaahailu ei kuitenkaan ole aivan päivittäistä, sillä liikennettä on varsinkin ruuhka-aikaan ja suurten kaupunkien liepeillä niin paljon, että vapaat nopeudet jäävät pelkiksi unelmiksi. Ruuhkaisin viikonpäivä on perjantai.

Saksalaiset ajavat melko rivakasti, usein jopa riskialttiisti. Matkailijan onkin syytä käyttää tervettä järkeä ja suhteuttaa oma nopeutensa ajokokemukseen, säähän ja auton ominaisuuksiin.

Onnettomuuksien, lomaviikonloppujen tai tietöiden vuoksi liikenne puuroutuu vilkkailla teillä helposti ja pahimmillaan pysähtyy täysin tuntikausiksi. Saksaa vähänkään ymmärtävän kannattaa kuunnella radioista paikalliset Staumeldungit, ruuhkatiedotteet, joissa kerrotaan reaaliajassa lähiseudun liikennetilanne aina uutisten jälkeen.

Hyvä navigaattori on korvaamaton apu, varsinkin jos sen ominaisuuksiin kuuluu myös ruuhkankiertopalvelu.

Pysäköi harkitusti

Pysäköintiä koskevat Saksassa monet samat säännöt kuin Suomessakin. Pysäköinti on kielletty muun muassa alle viiden metrin päässä suojatiestä tai risteyksestä, alle kymmenen metrin etäisyydellä liikennevaloista sekä kiinteistöjen sisäänajoteiden edessä.

Saksassa käytetään pysäköintikiekkoja sekä -mittareita. Suurimmissa kaupungeissa pysäköinnin voi maksaa käteisen lisäksi myös matkapuhelimella.

Autoloma Saksassa
Vapaan parkkipaikan löytäminen on erityisesti Saksan suurissa kaupungeissa hankalaa, mistä syystä monet jättävät auton suosiolla keskustan ulkopuolelle.

Helpotusta suurkaupungeissa liikkumiseen tuovat keskustan ulkopuoliset Park+Rail -asemat, joita löytyy kaikkien suurten kaupunkien esikaupunkialueilta. Aseman suurelle parkkipaikalle voi jättää auton huoletta päiväksi ja matkustaa paikallisjunalla keskustaan.

Pysäköintimaksuun sisältyy yleensä julkisen liikenteen lippu. Park+Rail -asemat tunnistaa sinisistä P+R -kylteistä.

Runsas valikoima huoltoasemia

Tavallinen 95-oktaaninen bensiini tunnetaan saksalaisilla huoltoasemilla nimellä Super ja vastaavasti 98-oktaaninen nimellä Super Plus. Numerot näkyvät usein vain hyvin pieninä merkintöinä.

Huoltoasemaketjuja on lukuisia, ja useimmat ovat avoinna aamukahdeksasta iltakahdeksaan. Suurimmissa kaupungeissa ja isojen moottoriteiden varsilla on myös vuorokauden ympäri avoinna olevia huoltoasemia. Kansainvälisten ketjujen huoltoasemilla voi maksaa luottokorteilla, mikä ei ole aina mahdollista pienillä huoltoasemilla.

Huomioi paikalliset käytännöt

Saksalainen liikennekulttuuri poikkeaa suomalaisesta paitsi vauhdikkuutensa, myös – suomalaisten silmissä ehkä yllättävän – tahdikkuutensa osalta. Vaikka kaasuttelu tuntuu tottumattomalle hurjalta, kuuluu kulttuuriin antaa kohteliaasti tietä aina tarvittaessa sekä kaupunki- että moottoritieliikenteessä. Hitaampi ajaa moottoritiellä aina oikealla tai viimeistään takaa tulijan lähestyessä väistää sinne jos ohittamismahdollisuutta ei ole.

Villisti parkkeeraaminen esimerkiksi hätävilkut päällä jalkakäytävälle kaupassa asioinnin ajaksi on varsin tyypillistä. Aivan yhtä tyypillistä on, että näin käyttäytyvä saa kuulla moitteet ohikulkijalta. Poliisin tai parkkipirkon sattuessa paikalle pikkurikkomuksista selviää yleensä kympeillä. Sakkojen suuruus ei riipu tuloista.

Ajovalojen käyttö vaihtelee suuresti. Niiden ei ole Suomen tapaan pakko olla päällä aina ajettaessa, vaan vain olosuhteiden niin vaatiessa. Käytännössä tämä tarkoittaa ilta- ja yöaikaa, tunneleita sekä sateista tai sumuista säätä.

Talviaikaan nastarenkaat eivät ole Saksassa sallittuja, vaan useimmat joko liukastelevat kesärenkailla tai vaihtavat ajokkiinsa kitkarenkaat pahimman pakkaskauden ajaksi. Vuoristossa tai mäkisillä seudulla takakonttiin on syytä varata lumiketjut, jotka tarpeen tullen vedetään renkaiden päälle. Lumiketjuilla ajettaessa nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa.

>> Lue lisää vinkkejä Saksaan Rantapallon kohdeoppaasta!

Teksti: Riikka Krenn ja Inka Khanji
Kuvat: Inka Khanji ja Flickr / harry_nl

Päivitetty: 7.5.2017

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (19 votes, average: 4,47 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia