Nainen rannalla

Haluatko menestyä matkailualalla? Vahva henkilöbrändi tuo lisäarvoa työmarkkinoilla

Vahvasta henkilöbrändistä on apua matkailualan työmarkkinoilla. Näillä vinkeillä luot ja vahvistat omaa brändiäsi!

Imagosta brändiksi

Minä olen Anu Nylund. Kuka sinä olet ja missä sinä olet hyvä?

Omaa nimeä kannattaa käyttää systemaattisesti, kun brändää omaa osaamistaan ja ammatillista profiiliaan. Mutta ei pelkällä oman nimen toistamisella vielä kovin pitkälle pääse. Brändin luominen on päämäärätietoista ja pitkäjänteistä tekemistä; oman osaamisen tunnistamista, osaamisen vahvistamista, osaamisen näkyväksi tekemistä ja osaamisen markkinointia.

Imago on se kuva, miten muut sinut näkevät ja millaisena ammattilaisena he sinua pitävät. Brändäämällä teet osaamisestasi ja ammatillisesta profiilistasi sellaisen, millaisena haluat että muut sinut näkevät ja tuntevat. Brändäämisen tavoitteena on vakuuttaa vastapelurit, antaa lisäarvoa työnantajalle, parantaa omaa urakehitystä ja työllistymismahdollisuuksia sekä vahvistaa omaa ammatti-identiteettiä.

Nykymarkkinoinnin mukaisia brändejä on ollut jo yli sata vuotta sitten, mutta brändäys liitettiin pitkään vain fyysisiin tuotteisiin. Vasta 1990-luvulta lähtien on brändin käsitteistöä alettu käyttää palvelujen, organisaatioiden ja kohteen markkinoinnissa. Henkilöbrändäys taas on käsitteenä 2000-luvun tuote.

Tekijänsä näköinen blogi – henkilöbrändäämistä parhaimmillaan

Sosiaalisen median kanavat tarjoavat nyt upeat mahdollisuudet oman osaamisen markkinointiin ja myyntiin paljon laajemmin – myös kansainvälisillä markkinoilla.

Koulutuksissa hyväksi koettu malli on se, että heti koulutuksen alusta asti kirjoitetaan blogia. Koulutuksen aikana kirjoitetut blogit ovat oppimispäiväkirjoja, joita vähitellen täydennetään oman osaamisen markkinoinnin alustaksi. Blogin sisällöstä rakentuu ammatti-identiteetti ja sen kautta brändi.

Monet matkailualan ammattilaiset tekevät työtä freelance-yrittäjinä ja työllistymismahdollisuuksia parantaa se, että löytää oman erikoisosaamisensa ja tapansa erottua muista. Brändäämisen tavoitteena voi olla myös samanhenkisten kollegojen etsiminen ja löytäminen.

Blogi on väline ja alusta, jota pitää jakaa aktiivisesti. Blogin linkki on helppo lähettää potentiaalisille työnantajille ja sitä voi jakaa sosiaalisen median kanavissa. Blogi on tekijänsä näköinen, ja se antaa lähes rajattomat mahdollisuudet tehdä siitä visuaalisesti ja verbaalisti kiinnostavan brändityökalun.

Hävettääkö tai ärsyttääkö

Jos et itse tee osaamistasi näkyväksi, ei sitä kukaan muukaan tee. Brändin taustalla on oma ammatillisen kehittymisen tarina maustettuna mielenkiintoisilla mutkilla ja huipuilla henkilökohtaisesta elämästä. Blogista löytyvät CV-sivustot ja blogikirjoitukset johdattavat näihin tarinoihin.

Useimmiten ihan uudet tehtävät pitää kehittää itse. Jotta uudet ideat saa eteenpäin, on pitänyt tehdä itsestään uskottava ainakin joissakin piireissä. Uskottavuus on onnistuneen henkilöbrändäämisen tulosta. Ei siis kannata piiloutua häpeän taakse ja miettiä mitä muut ajattelevat, vaan tehdä se mikä hyvältä tuntuu.

Jos muiden oman osaamisen tarinat ärsyttävät, niitä ei tarvitse lukea. Voit myös kysyä itseltäsi, millaisen tarinan voisit itsestäsi kirjoittaa ja millaisen brändin itsestäsi luoda. Keskity siis enemmän itseesi – älä muihin.

Brändilupauksesta on pidettävä kiinni

Samaan tapaan kuin tuote- tai palvelubrändäyksessä, niin myös henkilöbrändäyksessä on tärkeää vastata brändin antamiin lupauksiin – ja mielellään ylittää ne. Uudistuminen on tärkeää samoin kuin uusien markkinointikanavien hyödyntäminen.

Henkilökohtaisen oman osaamisen kehittämissuunnitelman tekeminen vuosittain on hyvä tapa. Samalla on hyvä hetki miettiä, millaista kuvaa itsestään haluaa välittää ja kenelle tuottaa lisäarvoa. Liian usein ei valittua erikoistumisen profiilia kannata vaihtaa – brändäys kun on pitkäjänteistä tekemistä.

Henkilöbrändääminen on ammatillisen profiilin luomista ja vahvistamista, mutta aitous on syytä pitää punaisena lankana – brändääminen ei tarkoita sitä, että luo itsestään sellaisen kuvan, mitä ei oikeasti ole.

Kuva: Istockphoto

Päivitetty: 7.7.2017

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (3 votes, average: 5,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia