Blogikoulu

Sähköpostilistan kerääminen hyödyttää jokaista bloggaajaa – auttaa myös tienaamisessa

Sähköpostilistat ja niihin perustuvat myynti- ja uutiskirjeet ovat olleet perinteisesti tärkeitä markkinointi- ja myyntikanavia yrityksille, ja ilmiö on tuttu myös blogien keskuudessa.

Sähköpostitse lähetettävien uutiskirjeiden suosio on kasvussa

Tutkin blogimaailmaa niin ammatillisesta näkökulmasta kuin blogien suurkuluttajan näkövinkkelistäkin. Tilaan niin suosikkibloggaajieni uutiskirjeitä mielelläni, ja saan näin kuulumiset ja muistutukset uusista blogiartikkeleista suoraan sähköpostiini.

Konsepti lienee meistä monelle tuttu. Tuskin on olemassa kovinkaan montaa henkilöä, joka ei saa minkäänlaisia myynti- tai uutiskirjeitä yrityksiltä tai järjestöiltä. Useimmat toimijat keräävät sähköpostilistoja, ja listalle saattaa joskus päätyä vaikkei haluaisikaan.

Sähköpostimarkkinointi on monelle kaupalliselle blogille toimiva markkinakanava

Sähköpostimarkkinoinnin on todettu olevan hyvä keino tehdä markkinointia erityisesti silloin, jos blogia tehdään kaupallisella otteella. Sähköpostilistan kerääminen on hyödyllistä kuitenkin jokaiselle bloggaajalle, blogin kaupallisuudesta riippumatta.

Kansainvälisessä blogimaailmassa iso osa tavoitteellisista bloggaajista lähestyy lukijoita säännöllisen sähköpostitse lähetettävän kirjeen kautta. Sen avulla hankitaan lisänäkyvyyttä blogiyhteistöille ja markkinoidaan bloggaajan omia palveluita tai tuotteita kuten e-kirjoja, valmennuksia ja verkkokursseja. Moni tekee sähköpostin kautta myös affiliate-markkinointia.

Sähköpostimarkkinoinnin suosio vaihtelee Suomessa blogigenreittäin. Suomalaisissa matkablogeissa on harvemmin nähtävissä täysin kaupallisia myyntikirjeitä, sillä omia tai affliate-tuotteita on harvalla matkabloggaajalla toistaiseksi tarjolla. Sähköpostimarkkinointi on matkablogien keskuudessa muutenkin melko harvinaista, vaikka viime aikoina sen määrä onkin pikkuhiljaa lisääntynyt. Tilanne on eri esimerkiksi yritysmaailman asiantuntijablogeissa, jotka markkinoivat sähköpostitse esimerkiksi valmennuksia ja verkkokursseja.

Lue lisää blogiyhteistöistä ja blogilla tienaamisesta Blogikoulun aiemmasta osasta Haluatko ansaita rahaa blogillasi? Vinkit onnistuneeseen yritysyhteistyöhön.

Mikä tekee sähköpostimarkkinoinnista niin suosittua?

Sähköpostilistan suosiolle on olemassa useampia syitä. Postituslistalla oleva henkilö on markkinointinäkökulmasta hyvin tärkeä, sillä hän on lähtökohtaisesti kiinnostunut blogista. Hän on itse liittynyt listalle, ja odottaa saavansa bloggaajalta postia.

Suurella osalla ihmisistä on tänä päivänä sähköposti puhelimessa. Tavoitettavuus on suurempaa kuin koskaan ennen, ja monet tärkeät asiat vaativat myös sähköpostin säännöllista tarkastusta. E-laskut ovat tästä hyvä esimerkki. Moni lukee sähköpostia laitteesta riippumatta päivittäin, ja lähetetty posti säilyy tummennettuna saapuneiden viestien kansiossa niin kauan kunnes se on klikattu auki.

Sähköpostimarkkinointi koetaan taloudellisesti edullisena keinona, ja yhdellä napin painalluksella voi saavuttaa tuhansia henkilöitä. Esimerkiksi Mailchimp tarjoaa palvelua ilmaiseksi 2 000 sähköpostiosoitteeseen asti. Saavutettujen henkilöiden määrä riippuu luonnollisesti postituslistan koosta ja kirjeen avausprosentista.

Sähköpostilista hyödyttää jokaista bloggaajaa

Paljon puhutaan siitä, että sähköpostilistan kerääminen on tarpeellista vain ja ainoastaan silloin, jos bloggaaja haluaa myydä jotain. Tähän aiheeseen liittyvän blogikonsultti Melyssa Griffinin artikkelin voi lukea täältä. Olen kuitenkin eri mieltä: sähköpostilistan kerääminen on hyödyllistä jokaiselle bloggaajalle, oli bloggaajalla kaupallisia tavoitteita tai ei.

Otan esimerkiksi sosiaalisen median. Etenkin Facebook ja Instagram ovat useimmille bloggaajille hyödyllisiä välineitä, joilla pitää yhteyttä lukijoihin. Monelle bloggaajalle Facebook on yksi suurimmista liikenteen lähteistä, ja kuulumiset on helppo päivittää reaaliajassa suoraan Instagramiin.

Facebookin ja Instagramin ongelma on kuitenkin se, että ne saattavat käyttäytyä arvaamattomasti. Instagramissa moni on joutunut shadow banin uhriksi, mikä tarkoittaa sitä että käyttäjän kuvat eivät näy käytettyjen hashtagien alla. Moni on harmistunut myös siitä, että tykkäysten ja kommunikaation määrä on laskenut. Facebookin algoritmin muutokset ovat myös tuottaneet monelle harmaita hiuksia.

Sähköpostilista on asia, jota bloggaaja voi itse kontrolloida täysin. Jos Instagram tai Facebook temppuilee, lukijoihin saa suoran yhteyden sähköpostitse.

Bloggaaja luo uutiskirjeen kautta syvempää suhdetta lukijoihin

Toinen syy, miksi sähköpostilistan kerääminen ja uutiskirjeen lähettäminen hyödyttää jokaista bloggaajaa on se, että se on yksi parhaimpia keinoja luoda syvempää suhdetta lukijaan. Sitoutunut lukijakunta on arvokas jokaiselle bloggaajalle.

Sähköpostimarkkinointi antaa somemarkkinointia enemmän tilaa ajatuksille ja luo lukijalle tunteen siitä, että hänet huomioidaan vakituisena lukijana eri tavoin kuin satunnainen lukija. Sähköpostimarkkinointi tutustuttaa oikein toteutettuna lukijan paremmin bloggaajaan.

Suosikkiblogieni uutiskirjeissä on paljon yhteistä. Niissä on kuulumisia blogin ulkopuolelta, tietoa missä mennään blogin kanssa ja usein ensimmäiset paljastukset mielenkiintoisista projekteista ja yhteistöistä. Ne saattavat sisältää myös alekoodeja ja etuja.

Uutiskirjeen on tarkoitus tuoda lisäarvoa, ei ärsyttää

On ensiarvoisen tärkeää, että uutiskirje tuo aina lisäarvoa blogille. Sen tarkoitus ei ole ärsyttää vastaanottajaa.

Muutama ohjenuora on hyvä pitää mielessä. Ensikseen, vältä spämmiä. Lukijan sähköpostilaatikon tukkiminen jatkuvalla viestittelyllä on varma keino aiheuttaa ärsytystä.

Rönsyilyä kannattaa myös välttää, ja pitää sisältö yksinkertaisena ja helposti luettavana. Älä myöskään lisää ominpäin sähköpostiosoitteita listallesi. Se on huono alku lukijasuhteelle, ja kaiken lisäksi kiellettyä.

Päivitetty: 4.10.2017

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia