Blogikoulu osa 5

Millaiset kuvat toimivat matkablogissa? Näiden vinkkien avulla onnistut

Houkuttelevat valokuvat saavat lukijan viihtymään matkablogissa pitkään ja tuovat kaivattua lisäinformaatiota kohteesta. Valokuvien merkitystä matkablogeissa ei kannata väheksyä, sillä hyvälaatuiset valokuvat saavat lukijat palaamaan blogiin kerta toisensa jälkeen.

Matkablogi ei toimi ilman kuvia

“Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” on kliseinen lause, mutta sen merkitystä ei blogimaailmassa voi korostaa liikaa.

On selvää, että vain harva blogigenre toimii ilman asianmukaista kuvitusta artikkeleiden yhteydessä. Matkablogien artikkelit jäävät vajavaisiksi ilman kuvia, ja sama pätee muihin suosittuihin blogigenreihin kuten esimerkiksi muoti- ja ruokablogeihin.

Kuvitus on aihe, joka on todettu tärkeäksi myös markkinoinnin ammattilaisten taholta. Sillä on merkitystä, kun halutaan lisätä lukijan kiinnostusta ja somejakoja. Tutkimuksista on selvinnyt muun muassa seuraavat asiat:

  • värikuvat lisäävät lukijan halukkuutta lukea artikkeli 80 prosenttia
  • artikkeleita, joissa on kuva 75-100 sanan välein jaetaan sosiaalisessa mediassa tuplasti enemmän verrattuna artikkeleihin, joissa kuvia on harvemmalla tiheydellä
  • visuaalinen sisältö leviää sosiaalisessa mediassa 40 kertaa todennäköisemmin kuin muu sisältö

Lähde: Markkinointiportaali Hubspot

Kuvat ovat blogin tavaramerkki

Rantapallon blogikoulun ensimmäisessä osassa pohdittiin sitä, mikä tekee blogista mielenkiintoisen. Hyvän blogin tunnusmerkiksi mainittiin laadukkaat ja ajatuksella valitut kuvat, sillä suttuiset ja pimeät kuvat eivät tee oikeutta jutulle.

Kuvien ei kuitenkaan kannata olla turhan suuria, sillä liian pitkään latautuvat kuvat saavat lukijan turhautuneeksi ja jopa poistumaan sivustolta. On myös hyvä pitää huolta, että kuvia on tarpeeksi merkkimäärään nähden. Ne katkaisevat tekstin mukavasti ja tekevät lukukokemuksesta miellyttävän.

Hyvään blogitekstiin kuuluu ripaus kirjoittajan persoonaa, ja tämä pätee myös kuviin. Persoonalliset kuvat, kuvakulmat, muokkaus ja kuvat bloggaajasta ovat oiva keino jäädä lukijan mieleen. Itsensä asettaminen alttiiksi blogikuville ei ole aina helppoa, mutta se kannattaa opetella. Kasvo- ja kokovartalokuvia ei kuitenkaan tarvitse aina käyttää, vaan kuvissa voi myös paljastaa pieniä asioita itsestään. Rantakuvissa voi vilahtaa lempikirja, ja kuplivaa kippistellessä kuvassa voi näkyä käsi, lempikynsilakan väri ja koruja. Pienet palat tuovat persoonaa esiin, ja niillä on yllättävän suuri vaikutus.

Blogikuvien muokkaamista käsiteltiin blogikoulun kolmannessa osassa, josta löytyy vinkkejä kuvankäsittelyyn ja kuvien personointiin.

Kuvan ei ole pakko olla perinteinen valokuva

Kuvitus ei ole aina yhtä kuin perinteinen valokuva. Kuvituksena toimii mainiosti myös kaavio tai tietopaketti tekstissä käsitellystä aiheesta. Infografiikoiden eli kuvallisten tietoiskujen suosio on myös nousussa.

Infografiikat ja erilaiset kaaviot sopivat lähes jokaiseen blogiin. Matkabloggaajan kirjoittama artikkeli matkan kustannuksista aukeaa lukijalle uudella tavalla, kun luvut avaa lukijalle yksityiskohtaisesti esimerkiksi värillisenä kaaviona, perinteisten kuvien ohella. Matkareitin voi havainnollistaa kartan kautta esimerkiksi Google Mapsia hyödyntäen, ja kohteen tiedot voi jakaa lukijalle infografiikan muodossa.

Hyvänä työkaluna infografiikkojen tekemiseen toimii esimerkiksi Canva, josta löytyy valmiita malleja käytettäväksi.

Kuvien merkitys sosiaalisessa mediassa ja liikenteen lähteenä

Kuvitus blogeissa on paljon muutakin kuin tekstin elävöittämistä ja ilo silmälle. Kuvat toimivat liikenteen lähteenä, ja oikein valittu kuvitus edesauttaa blogiartikkeleiden leviämistä sosiaalisessa mediassa.

Verkkoartikkeleiden on tutkittu saavan huomattavasti enemmän näkyvyyttä kuvituksen ollessa kohdallaan. Kuvituksen merkitys on suuri myös kanavissa, joissa juttua jaetaan: teksti kannattaa jakaa aina kuvan kanssa. Esimerkiksi Facebookissa artikkelikuvan voi lisätä erikseen, ellei se tule automaattisesti näkyviin ja Twitter-jakoihin kannattaa myös aina liittää juttuun liittyvä kuva tai infografiikka – näin todennäköisyys jaoille kasvaa.

Hakukoneoptimointi ja kuvat kulkevat myös käsi kädessä, sillä kuvat tuovat liikennettä blogiin hakukoneiden kautta. Aihetta on hankala käsitellä lyhyesti, mutta yhdellä helpolla vinkillä pääsee alkuun. Tämä vinkki iittyy kuvatiedostojen nimeämiseen. Tiedosto kannattaa nimetä asianmukaisin avainsanoin: näin aiheesta kiinnostuneet käyttäjät löytävät artikkelin kätevimmin hakukoneiden kuvahaun kautta.

Kuvitellaan, että bloggaaja on kirjoittamassa artikkelia Karibian risteilystä kuvineen. Kuvan nimi IMG_3664.jpg tuskin tavoittaa aihepiiriin kuuluvaa lukijakuntaa, mutta karibian-risteily-jamaika.jpg tuo jo huomattavasti paremman tuloksen. Kuvan pääteema kannattaa lisätä tiedostonimen alkuun, eli tässä tapauksessa Karibian risteily.

Blogikoulun seuraava osa käsittelee hakukoneoptimointia, ja siinä paneudutaan muun muuassa kuvien merkitykseen liikenteen lähteenä yksityiskohtaisemmin.

Kirjoittajan blogi Rantapallossa: London and Beyond

Päivitetty: 20.7.2016

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *