Bloggaajan vinkit blogiyhteistyöhön

Haluatko ansaita rahaa blogillasi? Vinkit onnistuneeseen yritysyhteistyöhön

Blogiyhteistöiden kiemurat askarruttavat monia bloggaajia.

Blogiyhteistyöt yleistyvät

Kaupalliset blogiyhteistyöt ovat yleistynyt huomattavasti viime vuosina. Yritykset ovat enenevissä määrin kiinnostuneita blogeista myös matkailupuolella. Asiakkaat ovat siirtyneeet verkkoon, ja blogien kautta on helpompi tavoittaa tarkasti rajattu kohdeyleisö verrattuna perinteisempiin medioihin.

Blogien kaupallistuminen on mahdollistanut ammattimaisen ja puoli-ammattimaisen bloggaamisen. Suomessa on nykyisin pieni ammattibloggaajien joukko, joka tekee työtä täyspäiväisesti. Suuri osa yhteistöitä tekevistä bloggaajista kirjoittaa blogia kuitenkin edelleen harrastuspohjalta, tienaten blogilla vain sivutuloja normaalin työnsä ohella.

Enemmistö ammattibloggaajista työskentelee muodin, kauneuden, hyvinvoinnin ja ruoan parissa. Myös matkabloggaajien osalta kaupallisia yhteistöitä tehdään, mutta täysin bloggaamisella itsensä elättäviä on suomalaisten matkabloggaajien keskuudessa toistaiseksi minimaalisen vähän.

Kuinka päästä alkuun yhteistöissä?

Kuulutko sinäkin siihen bloggaajien joukkoon, jolla on jo vakiintunut lukijakunta kerättynä sekä kiinnostusta kokeilla blogin kaupallistamista? Alkuun pääsy voi tuntua hankalalta, mutta usko tai älä, moni muukin bloggaaja kamppailee tämän asian kanssa – blogigenreen katsomatta.

Yritykset ottavat silloin tällöin oma-aloitteisesti bloggaajiin yhteyttä yhteistöiden tiimoilta, etenkin kun kyseessä on vakiintunut ja suosittu blogi. Tosiasia on kuitenkin se, että vain harvaa tullaan kotoa hakemaan. On siis oltava itse aloitteellinen, ja markkinoitava omaa blogia mahdollisimman houkuttelevasti.

Kun olet itse yhteydessä yritykseen yhteistyötä ehdottaen, on hyvä muistaa muutama asia. Tässä tärkeimmät:

  • Kerro kuka olet ja liitä mukaan suorat ja helposti klikattavat linkit sekä blogiisi että sosiaalisen median profiileihisi.
  • Perustele, miksi yrityksen kannattaa tehdä yhteistyötä juuri sinun kanssasi.
  • Tutustu yritykseen etukäteen ja kerro lyhyesti blogisi kohderyhmästä, keskeisestä teemasta ja siitä, miten yritys yhteistyöstä hyötyy.
  • Tarjoa valmis idea ja kerro palkkioehdotuksesi kursailematta.
  • Muista, että vastapuoli on ammattilainen ja hänelle blogiyhteistyö on puhtaasti työtä. Hoida viestintä tehokkaasti ja toisen aikaa tuhlaamatta.

Liitä heti ensimmäiseen sähköpostiin myös blogisi mediakortti, josta löytyvät blogisi yleistiedot. Mediakorttiin kannattaa sisällyttää ainakin lyhyt kuvaus blogistasi, uniikit lukijamäärät ja sivunäytöt kuukausittain sekä mahdolliset suositukset.

Älä kerro elämäntarinaasi tai sitä, että ”tykkäät matkustaa ja nähdä maailmaa”, vaan tärkeintä on tuoda esiin tiiviisti ja ammattimaisesti, minkä konkreettisen idean kautta voit olla vastapuolelle hyödyksi ja mitä projekti heille antaa. Kerro myös, missä muodossa aiot raportoida tulokset. Yritykset haluavat mitata markkinointinsa toimivuutta.

Sopiva yhteistyökumppani on avain onnistuneeseen yhteistyöhön

Sopivan yhteistyökumppanin valinta on tärkeää, ja sen pohtimiseen kannattaa uhrata muutama hetki. Ei ole uskottavaa tehdä yhteistyötä yrityksen kanssa, joka ei brändiltään ja imagoltaan sovi blogin aihepiiriin tai on pahimmillaan jopa ristiriidassa sen kanssa. Yhteistyö on tehokkainta kaikille osapuolille silloin, kun se puhuttelee oikeaan kohderyhmään kuuluvaa lukijaa.

Matkabloggaajan kannattaa tietenkin miettiä, millainen yritys voisi olla kiinnostunut paljon matkailevasta kohderyhmästä. Mitä rajatumpi kohderyhmä, sitä parempi. Luontomatkailuun suuntautunut blogi voi löytää toimivan yhteistyökumppanin luontomatkailuun keskittyneestä yrityksestä. Näitä ovat esimerkiksi retkipalveluita tarjoavat yritykset ja varusteliikkeet. Kulinaarimatkailijan puolestaan kannattaa etsiä kumppaneita ruoka- ja viinimaailmasta.

Yhteistyö ja palkkiot

Yhteistöitä pohtiessa kannattaa miettiä, mitä projektista jää käteen. Ideaalitilanteessa bloggaaja saa työstään sen vaatiman rahallisen korvauksen, ja yritys luonnollisesti näkyvyyttä tuotteelleen. Tästä hyötyvät kaikki: kun yhteistyössä liikkuu asianmukainen palkkio eli raha, on kuvio heti ammattimaisempi. Näin on myös helpompi sopia ehdot.

Joskus kuitenkin tulee eteen tilanteita, jolloin bloggaajalle ei makseta yhteistyöstä rahallista korvausta. Yrityksen osuus voi olla esimerkiksi sponsoroitu matka tai hotelliyö, josta odotetaan juttua blogiin. Tässä kohtaa bloggaajan kannattaa miettiä oma suhtautumisensa ja tehdä päätös tapauskohtaisesti. Etenkin aloittelevalle bloggaajalle nämä tilanteet ovat tyypillisempiä kuin suoraan rahapalkkiota tuovat tarjoukset.

Vaikka oikeutettu oletus on, että tehdystä työstä tulee maksaa sen vaatima rahapalkkio, joissain tilanteissa pelkästä tuotteesta tai esimerkiksi matkasta saatu hyöty voi olla kannattava. Aloitteleva bloggaaja tarvitsee kipeästi referenssejä, sillä uusia kumppaneita on helpompi saada edellisten avulla. Tämä mahdollistaa alkuun pääsyn ja on helpoin polku kohti ammattimaisuutta.

Hyvin sujuneen yhteistyön jälkeen kannattaakin aina pyytää yritykseltä lyhyttä referessiä tulevia yhteistöitä varten. Tyytyväinen yhteistyökumppani on paras avain jatkoa varten.

Mitä tulee muistaa blogiyhteistyötä tehdessä?

Kun yhteistyöstä ollaan sopimassa, on hyvä kiinnittää huomiota muutamaan seikkaan – oli bloggaaja sitten itse hankkinut yhteistyön tai saanut ehdotuksen yritykseltä.

Sovi yrityksen kanssa ehdot tarkasti etukäteen. Milloin yhteistyö tapahtuu ja mitä siihen sisältyy, kuinka siitä raportoidaan ja kuka saa käyttöoikeudet syntyneeseen materiaaliin. Sovi asiat kirjallisesti sähköpostitse ja pidä kirjeenvaihto tallessa. Näin yhteistyön ehdot ovat selkeät kaikille osapuolille.

Muista mainita kaupalliset taustat myös aihetta käsittelevässä blogitekstissä: läpinäkyvyys on kaiken A ja O.

Bloggaajan on hyvä muistaa, että tehdystä työstä tulee maksaa verot. Tästä jokainen bloggaaja on oma-aloitteisesti vastuussa. Bloggaaja tarvitsee laskutusta ja verojen maksua varten joko oman yrityksen, toiminimen tai vaihtoehtoisesti asianmukaisen freelancer-/sivutuloverokortin. Monet bloggaajat käyttävät myös laskutuspalveluita, jotka hoitavat paperityöt helposti, mutta perivät samalla pienen siivun palkkiosta itselleen.

Suomessa ala on uusi, ja käytännöt ovat melko vaihtelevia saadusta edusta riippuen. Verottajan sivulta löytyy ohjenuora aiheeseen, Meriharakka-blogista löytyy matkabloggaamista käsittelevä kooste verotukseen liittyen.

Kirjoittajan blogi Rantapallossa: London and beyond

Päivitetty: 29.5.2016

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (3 votes, average: 3.67 out of 5)

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *