Rantapallon blogikoulu osa 7

Blogin kielivalinta ja sen riskit – voiko suomenkielinen blogi menestyä?

Rantapallon blogikoulussa pohditaan tällä kertaa blogin kielivalintaa. Mikä on suomenkielisten blogien potentiaali blogimaailmassa ja millä kielellä blogia kannattaa kirjoittaa? Lue asiantuntijan vinkit!

Millä kielellä kirjoittaisin blogia?

Blogin kirjoituskieli on asia, jota moni suomalainen bloggaaja pohtii joko blogin alkumetreillä tai viimeistään blogin kasvaessa ja kehittyessä. Tyypillisesti bloggaaja punnitsee vaihtoehtoja englannin ja suomen kielten välillä.

Kielikysymys on tärkeä blogin, sen sisällön ja seuraajien kannalta, ja sitä kannattaa pohtia huolellisesti eri näkökulmista etenkin jos haaveissa siintävät kansainvälisemmät blogipiirit, yhteistyöt ja ammattimaisempi bloggaaminen.

Mikäli blogin on tarkoitus olla puhtaasti harrastuspohjainen, kannattaa kieli miettiä sen mukaan, mikä omasta subjektiivisesta kulmasta tuntuu hyvältä ja tarkoituksenmukaiselta. Suomalaista kirjallisuutta käsittelevä blogi on suomeksi kirjoitettuna luonnollinen valinta, toisaalta esimerkiksi matkablogi voi puolestaan toimia monella kielellä.

Ammattimainen ja tavoitteellinen bloggaaminen puolestaan saattaa toimia paremmin englanninkielisenä ja tavoittaa kansainvälistä yleisöä moninkertaisesti kotimaan potentiaaliin verrattuna. Kielen vaihtaminen tuo kuitenkin mukanaan riskejä, joista kannattaa olla tietoinen ennen valinnan tekemistä.

Kestätkö kielivalinnan tuoman kilpailun?

On selvää, että englanniksi kirjoittaminen tuo blogiin kansainvälistä potentiaalia ja mahdollisesti laajemman yleisön. Suomen kielen viisi miljoonaa puhujaa eivät pysty kilpailemaan maailmankieli englannin kanssa lukijamassojen suhteen. Englanniksi kirjoittaminen kuitenkin tuo mukanaan myös moninkertaisesti tiukemman kilpailun, kun samalla viivalla samoista lukijoista ja samoista kaupallisista tahoista kilpailemassa on yhä laajempi kansainvälisten ammattilaisbloggaajien joukko.

Suomalainen voi toki menestyä kansainvälisilläkin kentillä, mutta esimerkit ovat toistaiseksi harvassa, ja kieltä ei kannata vaihtaa ilman perusteellista harkintaa. Omalla äidinkielellä kirjoittaminen on nopeampaa ja helpompaa. Kieli on usein rikkaampaa ja kauniimpaa kuin vieraalla kielellä kommunikoidessa. Tyypillinen sudenkuoppa on oman kielitaidon yliarviointi: vaikka olisit sujuva ja nokkela englanniksikin, vain harva yltää aidosti natiivin tasolle. Yleisö huomaa sen, vaikka itse et huomaisi. Vaihtamalla hyvän suomen huonoon englantiin saatat tehdä pelkkää hallaa blogillesi.

Omalla vahvuusalueella pysyminen on usein viisain valinta. Se auttaa myös pitämään jo kerätyn yleisön sitoutuneena. Suomalaiset ovat kielitaitoista kansaa ja blogilukijat ymmärtävät varmasti englantiakin – mutta silti moni seuraa lempibloggaajiaan mieluiten omalla äidinkielellään. Omalla kielellä kommunikointi tuo yleisön lähemmäksi bloggaajaa. Kieltä vaihtamalla riskeeraat helposti myös kotimaisen yleisön vieraantumisen.

Suomen kieli voi olla myös eduksi kansainvälisessä yhteistyössä

Kielivalinta konkretisoituu usein siinä vaiheessa, kun bloggaaja alkaa rakentaa blogiaan ammattimaisemmin ja kiinnostuu kaupallisista yhteistöistä. Monille bloggaajille on luonnollista ja houkuttelevaa tehdä yhteistyötä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, ja siinä vaiheessa suomenkielisen blogin asema saattaa mietityttää. Kiinnostuvatko kansainväliset mainostajat tai muut yhteistyötahot ”oudolla” kielellä kirjoitetusta sisällöstä?

Kieleen liittyvä huoli menestysmahdollisuuksien menettämisestä on usein turha – suomenkielinen blogi voi menestyä mainiosti, ja suomeksi kirjoitetussa ja suomalaisille suunnatussa blogissa on paljon potentiaalia. Kaikkea ei kannata ajatella pelkkien kävijämäärien kautta. Pienuus voi olla myös vahvuus.

Otetaan esimerkiksi bloggaajat, jotka kirjoittavat pääosin matkailusta ja ovat usein kiinnostuneita yhteistöistä esimerkiksi hotellien, lentoyhtiöiden ja matkakohteiden kanssa. On asioita, joita kannattaa painottaa yhteydenpidossa potentiaalisen yhteistyökumppanin kanssa.

Suomalaiset matkailevat paljon verrattuna moneen muuhun kansaan. On tutkittu, että suomalaiset ovat jopa maailman matkailevin kansa kun mitataan tehtyjen matkojen määrää henkilöä kohden. Suomenkielinen matkablogi tarjoaa yhteistyökumppanille oivallisen markkinointikanavan paljon matkailevien suomalaisten tavoittamiseen – heidän omalla kielellään. Suuri osa matkakohteiden tiedoista etsitään verkon kautta, ja blogit ovat suosittu tietolähde sekä fiilistelyn että faktojen osalta.

Suomalaisilla on myös käytössään enemmän rahaa kuin monella muulla kansallisuudella. Tämä puoltaa yhteistyökumppanin kiinnostusta Suomeen ja suomalaisin matkailijoihin – he todennäköisesti kuluttavat kohteessa enemmän kuin matalampien palkkatasojen maista lähtöisin olevat matkailijat.

Suomenkielisten matkablogien määrä ei myöskään vielä ole suuri, vaikka se onkin jatkuvassa kasvussa. Suomessa kilpailijoiden määrä on pienempi kuin englanninkielisessä blogimaailmassa, ja huomatuksi tuleminen on helpompaa. Verkostoituminen pienessä maassa on myös helpompaa.

Muista myös kotimaan mahdollisuudet

Suomeksi kirjoittaminen avaa paljon mahdollisuuksia myös kotimaassa. Moni suomalainen ja suomeksi kirjoittava bloggaaja on onnistunut rakentamaan blogistaan mielenkiintoisen brändin, josta sekä lukijat että yritykset ovat kiinnostuneita.

Kotimaiset yritykset tekevät nykyisin kasvavissa määrin blogiyhteistöitä, ja monen kohderyhmä on nimenomaan kotimainen yleisö. Ulkomainen bloggaaja ei vedä tässä yhteydessä vertoja suomeksi kirjoitetulle ja suomalaisille suunnatulle blogille.

Blogit ovat yleistyneet huomattavasti markkinointikanavina sisältöyhteistöiden myötä, sillä ne tavoittavat kohdennetumpaa kohderyhmää kuin esimerkiksi perinteinen sanomalehti- tai tv-mainonta. Pienemmätkin yritykset ovat löytäneet blogiyhteistyöt ja tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia bloggaajille.

Matkabloggaajat tekevät paljon yhteistöitä esimerkiksi hotellien, retkiyritysten sekä varustetarjoajien kanssa. Kotimaiselle yrittäjälle, jonka päätoiminta ja kohderyhmä on kotimaassa, ainoa järkevä blogiyhteistyökumppani on kotimainen.

Kielikysymykselle kannattaa siis uhrata hetki aikaa. Mieti, mitä blogiltasi haluat, mikä on kohderyhmäsi ja mikä sinusta tuntuu hyvältä. Joillekin blogeille englanti voi olla luonteva ja menestyksekäs valinta, mutta vieraan kielen valinta tuo mukanaan myös riskejä. Suomen kieltä ei kannata arastella silloinkaan, kun tavoitteena on ammattimainen bloggaaminen.

Kirjoittajan blogi Rantapallossa: London and beyond

Päivitetty: 7.10.2016

Tämän artikkelin kirjoittaja on Rantapallon vieraileva asiantuntija. Kaikki mielipiteet ovat kirjoittajan omia ja eivät välttämättä edusta Rantapallon näkemystä. Vierailevat kirjoittajat ovat matkailun erikoisalojen tai eri matkakohteiden asiantuntijoita, jotka kirjoittavat säännöllisesti sivustollemme asiantuntijasisältöä omista aihepiireistään.

Haluatko Rantapallon asiantuntijaksi? Ota yhteyttä!

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *